» Openbaar » Verkeersbeleid   



 Pagina 1 van 1  [ 26 berichten ]
Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Afbeelding

Reeuwijk wil een proefproject uitvoeren met een systeem dat zware brede voertuigen weert van de smalle wegen in het plassengebied.

In de gemeente Bodegraven-Reeuwijk wordt al jaren gesproken over mogelijke oplossingen voor de kwetsbare C-wegen in het Reeuwijkse Plassengebied en de problemen die het brede en zware (bouw)verkeer veroorzaakt, zoals verkeersonveiligheid en schade aan wegen.

HIG Traffic Systems heeft nu een systeem voor de gemeente ontwikkeld waarmee de gemeente brede voertuigen op bepaalde tijden uit het gebied kan weren.

Het gaat om een soort elektronische klapdeuren (‘Beweegbare Fysieke Breedtebeperking’) die de wegbreedte versmallen als ze dicht zijn. Zwaar verkeer kan online een ontheffing aanvragen bij de gemeente. Daarvoor moet betaald worden, een bedrag dat afhangt van het gewicht van het voertuig. De gemeente wil zo kleinere en lichter vervoerwijzen stimuleren. De bestuurder ontvangt een barcode waarmee de klapdeuren zijn te openen. Op werkdagen gebeurt dat alleen buiten de ochtendspits.

Link


Bron: https://www.verkeersnet.nl/23248/klapde ... -reeuwijk/

Hoe gaan ze dit oplossen als er 2 of meer niet-vergunninghouders bij de BFB aankomen? De weg is dan gelijk geblokkeerd.

babsvw
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:

Hoe gaan ze dit oplossen als er 2 of meer niet-vergunninghouders bij de BFB aankomen? De weg is dan gelijk geblokkeerd.

Dat vraag ik me ook af, er is immers geen ruimte om te keren.

Spook
Master
 Bericht 
Je kunt ook slechts één voertuig met ontheffing tegelijk toelaten. Andere voertuigen moeten dan in de parkeerhavens wachten.

NoCashCow
Master
 Bericht 
 
Moeten ze vooral proberen in agrarisch gebied. Ik geef die dingen 1 dag. De nacht erna liggen ze in de sloot.
Verder is het ook voor de "legale" gebruikers weer een extra obstakel. Wat te denken van fietsers?

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Wat een ondingen. Vergunninghouders kentekens in database, camera die controleert op kentekens > kenteken niet bekend én op papier zwaarder dan 6 ton > automatische boete

RRL
Master
 Bericht 
Onzinnig systeem inderdaad. Gewicht en afmetingen staan toch al in de RDW database, kunnen ze net zo goed een ANPR systeem aanleggen. Deurtjes kunnen dan wel blijven, maar dan is uitstappen niet meer nodig. Zie daarin een parallel met de pollers bij mijn huis, ook elke keer uit moeten stappen om een barcodekaart te scannen, systeem staat uiteraard zo dat het onmogelijk vanuit de auto kan. ANPR systeem ophangen, doorrijden zonder dat je in het systeem staat = factuurtje/boete vanzelf in huis.

shootme
Master
 Bericht 
Dus de chauffeur moet de versnelling in de vrij doen, handrem aantrekken, de gordel los doen, barcode bon zoeken, uitstappen, naar dat kreng lopen, scannen, terug de canbine in, gordel vast, schakelen, handrem eraf en wegrijden.

Dat zal al gauw zo'n 5 minuten extra vertraging zijn denk ik? Wordt je toch niet gelukkig van als je dagelijks zit te wachten in je personenauto?

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Bijna elke parkeergarage heeft al zo'n nummerherkensysteem, wat kan daar nu moeilijk aan zijn? O ja, ambtenaren...

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Ik stond op schiphol bij de verkeerde, stond er mooi op het schermpje 'u staat voor de verkeerde ingang'. kan daar toch ook wel?

*Stond ik dus blijkbaar voor de parkeergarage P3 en niet de normale P3 :lol:
Mochten de auto's achter mij weer achteruit 8)

NoCashCow
Master
 Bericht 
 
RRL schreef:
ANPR systeem ophangen, doorrijden zonder dat je in het systeem staat = factuurtje/boete vanzelf in huis.

Als ze dat doen bij een tunneltje, dan is het land weer te klein.
DikkeDiesel schreef:
Bijna elke parkeergarage heeft al zo'n nummerherkensysteem, wat kan daar nu moeilijk aan zijn? O ja, ambtenaren...

Het ontbreken van kentekens op landbouwvoertuigen zal ook niet helpen. Alleen hier in de (Limburgse) grensstreek kom je het wel tegen omdat die ook vaak in Duitsland komen.

RRL
Master
 Bericht 
shootme schreef:
Dus de chauffeur moet de versnelling in de vrij doen, handrem aantrekken, de gordel los doen, barcode bon zoeken, uitstappen, naar dat kreng lopen, scannen, terug de canbine in, gordel vast, schakelen, handrem eraf en wegrijden.

Dat dus. Zelfde situatie bij mij dus, als je net met meerdere mensen aan komt rijden duurt het lang voor je er langs bent. Met nog onnodige vertraging omdat ze pas voor de paal de barcodekaart pakken. Snap dat niet, heb dat ding echt voor het grijpen liggen. Net als dat de druppel voor het hek niet aan de (non-keyless) autosleutel zit.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
NoCashCow schreef:
Het ontbreken van kentekens op landbouwvoertuigen zal ook niet helpen. Alleen hier in de (Limburgse) grensstreek kom je het wel tegen omdat die ook vaak in Duitsland komen.
Zou dat niet op te lossen zijn met: wil je erdoor dan moet je ook even een kentekenplaat aan de voorkant monteren.

Ducantoni
Master
 Bericht 
DikkeDiesel schreef:
Zou dat niet op te lossen zijn met: wil je erdoor dan moet je ook even een kentekenplaat aan de voorkant monteren.

Zou het hele probleem niet op te lossen zijn met: kijk eerst eens naar de aanleiding/oorzaak van dat verkeer in plaats van de gevolgen te bestrijden?

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Natuurlijk maar ik wilde puur aangeven dat het ontbreken van een kentekenplaat aan de voorkant de "oplossing" van kentekenherkenning niet in de weg hoeft te staan.

zadkine
Master
 Bericht 
RRL schreef:
Gewicht en afmetingen staan toch al in de RDW database,

Lijkt me niet. Een agrarisch voertuig heeft een ander treingewicht als ie een zware mest aanhanger trekt dan als ie met een stukje gereedschap rijdt.

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Er bestaan simpele borden die een breedte- of gewichtsbeperking instellen. Zijn gewoon opgenomen in het rvv en de gemeente kan die zo plaatsen. Onderbordje erbij dat uitzonderingen voor vergunningshouders mogelijk maakt en klaar.

Spook
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
Lijkt me niet. Een agrarisch voertuig heeft een ander treingewicht als ie een zware mest aanhanger trekt dan als ie met een stukje gereedschap rijdt.


Nou en? Een lege vrachtwagen weegt ook veel minder dan een volle. Het maximaal toelaatbare gewicht blijft hetzelfde dus dat kun je aanhouden. Ik mag ook niet met een ongeladen boxtruck rijden met rijbewijs B, ook al weegt ie minder dan 3500 kg leeg. Als het ze te doen was om echt te zware voertuigen dan hadden ze wel een weegbrug neergelegd.

BLikent
Master
 Bericht 
WNS2.0D schreef:
Er bestaan simpele borden die een breedte- of gewichtsbeperking instellen. Zijn gewoon opgenomen in het rvv en de gemeente kan die zo plaatsen. Onderbordje erbij dat uitzonderingen voor vergunningshouders mogelijk maakt en klaar.

Dat zou een betere oplossing zijn. Want geen van de verkeerstekens, die op de afbeelding wordt getoond, staat in het RVV. Daarmee bedoel ik het tweekleurige verkeerslicht voor auto's en schrikhekken met witte en rode balk over de hele breedte. Die komen in NL niet voor. Net zoals dat de stopstreep helemaal verkeerd ligt, zo vlak voor de versmalling. Sta je met je caravan tegenover een tractor met één/twee/drie/of meer aanhangers mekaar aan te staren wie er achteruit gaat.

Ducantoni
Master
 Bericht 
DikkeDiesel schreef:
Natuurlijk maar ik wilde puur aangeven dat het ontbreken van een kentekenplaat aan de voorkant de "oplossing" van kentekenherkenning niet in de weg hoeft te staan.

Ik bedoelde het in een breder verband; de wegbeheerders hebben nogal eens de gewoonte om het weggebruikers lastig(er) te maken in plaats van betere faciliteiten aan te bieden. In Krommenie bijvoorbeeld had je een uitvoegstrook voor linksafslaand verkeer vanuit zuidelijke richting gezien. Het verkeer moest daar een spoorwegovergang kruisen en die was met een zekere regelmaat gesloten, met als gevolg dat die uitvoegstrook snel volliep. Aan de bandensporen kon je zien dat mensen dan nog wat eerder naar links gingen, zodat achteropkomend, rechtdoorgaand verkeer onbelemmerd kon passeren. In plaats van dat de wegbeheerder de uitvoegstrook wat langer maakte, werden er betonblokken geplaatst om het voornoemde gedrag te verhinderen. :fp:

Masterdam
Master
 Bericht 
BLikent schreef:
Want geen van de verkeerstekens, die op de afbeelding wordt getoond, staat in het RVV. Daarmee bedoel ik het tweekleurige verkeerslicht voor auto's en schrikhekken met witte en rode balk over de hele breedte. Die komen in NL niet voor.

:huh:

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Ducantoni schreef:
In plaats van dat de wegbeheerder de uitvoegstrook wat langer maakte, werden er betonblokken geplaatst om het voornoemde gedrag te verhinderen. :fp:
Wegbeheerders zouden inderdaad verkeer moeten facilteren maar doen vaak het tegenovergestelde.

BLikent
Master
 Bericht 
Masterdam schreef:
:huh:


Kijk maar eens goed naar alle beschikbare schrikhekken in het onderdeel bebakening. Het zijn altijd afwisselend rode en witte vlakken (soms pijlvormend) op een horizontale lijn.
Het zijn nooit (behalve waar de breedte beperkt is zoals paaltje en kegel) eenkleurige horizontale balken, boven elkaar.

In de situatie hier, zou je eerder schrikhekken gebruiken met de pijlvormige vlakken. Met aan weerszijde de pijl geplaatst in de richting van het midden van de weg.

Masterdam
Master
 Bericht 
En dat tweekleurige verkeerslicht?

BLikent
Master
 Bericht 
Citaat:
Hoofdstuk III. Verkeerstekens § 3. Verkeerslichten

Artikel 68

1. Bij driekleurige verkeerslichten betekent: a. groen licht: doorgaan; b. geel licht: stop; voor bestuurders die het teken zo dicht genaderd zijn dat stoppen redelijkerwijs niet meer mogelijk is: doorgaan; c. rood licht: stop.
2. Indien in een driekleurig verkeerslicht of in een daaraan toegevoegd éénkleurig verkeerslicht een verlichte pijl zichtbaar is, geldt het licht uitsluitend voor de door de pijl aangegeven richting.
3. Indien een verlichte afbeelding van een fiets zichtbaar is, geldt het licht voor fietsers, bromfietsers op een fiets/bromfietspad en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig.
4. Bestuurders van een motorvoertuig dat behoort tot een militaire kolonne die het verkeerslicht bij groen licht is begonnen te passeren, mogen blijven doorgaan ook nadat een andere kleur licht zichtbaar is geworden.
5. Indien onder of bij een driekleurig verkeerslicht een bord is geplaatst met de tekst «Rechtsaf voor (brom)fietsers vrij» respectievelijk« Rechtsaf voor fietsers vrij» gelden het gele en het rode licht niet voor rechts afslaande fietsers, bromfietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig respectievelijk voor fietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig.
6. Zij dienen alsdan het overige verkeer ter plaatse voor te laten gaan.
7. Ingeval een weg is verdeeld in rijstroken met verkeer in dezelfde richting, kan de toepassing van een verkeerslicht worden beperkt tot één van deze rijstroken. In dat geval heeft het verkeerslicht slechts betrekking op het verkeer op de aangeduide rijstrook.

Artikel 69
1. Bij tweekleurige verkeerslichten betekent: a. geel licht: stop; voor bestuurders die het licht zo dicht genaderd zijn dat stoppen redelijkerwijs niet meer mogelijk is: doorgaan; b. rood licht: stop.
2. Het tweede tot en met zevende lid van artikel 68 zijn van overeenkomstige toepassing.

RVV artikel 68 en 69

==============================================================

Citaat:
Tweekleurige verkeerslichten
39. Het gestelde in de punten 9 tot en met 23 en 28a tot en met 28c is van overeenkomstige toepassing op tweekleurige verkeerslichten.
Code:
9. De verkeerslantaarns van driekleurige verkeerslichten zijn samengesteld uit lichten met een gelijke lensmiddellijn van ongeveer 200 mm of ongeveer 300 mm. Indien buiten de bebouwde kom richtingpijlen worden gebruikt bedraagt de lensmiddellijn ongeveer 300 mm.
10. Onder een niet boven de rijbaan aangebrachte verkeerslantaarn van een driekleurig verkeerslicht mag een extra verkeerslantaarn van een driekleurig verkeerslicht worden aangebracht; deze extra verkeerslantaarn is samengesteld uit lichten met een gelijke lensmiddellijn van ongeveer 80 mm.
11. Achtergrondschilden worden aangebracht om of achter de verkeerslantaarns van driekleurige verkeerslichten. De achtergrondschilden mogen slechts achterwege blijven, indien de beschikbare ruimte zo gering is dat het schild zich te dicht naast de rijbaan zou bevinden.
12. Driekleurige verkeerslichten worden, gezien vanuit de richting waaruit het verkeer nadert, aan de rechterzijde van de rijbaan geplaatst. Bij een rijbaanbreedte van meer dan 5 m of indien daaraan uit een oogpunt van waarneembaarheid behoefte bestaat, worden dergelijke lichten eveneens aan de linkerzijde van de rijbaan geplaatst.
13. Indien de lichten van een verkeerslantaarn van een driekleurig verkeerslicht van een richtingpijl zijn voorzien, mag op wegen waarvan de rijbaan per rijrichting niet in twee of meer rijstroken is verdeeld worden volstaan met het plaatsen van één driekleurig verkeerslicht en wel:
-
indien de pijl naar rechts wijst, aan de rechterzijde van de rijbaan;

-
indien de pijl naar links wijst, aan de linkerzijde van de rijbaan, met dien verstande dat zich tussen dit licht en het weggedeelte bestemd voor het verkeer, tot hetwelk het licht zich richt, geen weggedeelte bestemd voor het tegemoetkomend verkeer mag bevinden.

14. In plaats van of als aanvulling op driekleurige verkeerslichten aan de linker- en/of rechterzijde van de rijbaan worden driekleurige verkeerslichten boven de rijbaan aangebracht, indien dit met het oog op de waarneembaarheid en herkenbaarheid van de verkeerslichten dan wel door het ontbreken van voldoende ruimte noodzakelijk is.
15. Driekleurige verkeerslichten worden gezien vanuit de richting waaruit het verkeer nadert aangebracht vóór het actiepunt. Hiervan mag met betrekking tot boven de rijbaan aangebrachte lichten worden afgeweken indien tevens rechts van de rijbaan vóór het actiepunt een driekleurig verkeerslicht is geplaatst, en mits vóór laatstbedoeld verkeerslicht een stopstreep is aangebracht.
16. Is bij een driekleurig verkeerslicht een oversteekplaats voor voetgangers of (brom)fietsen aanwezig, dan mag, in afwijking van het bepaalde in punt 15, het driekleurige verkeerslicht worden aangebracht voorbij het actiepunt tot een punt direct na de oversteekplaats, mits vóór de oversteekplaats een stopstreep is aangebracht.
17. Bij plaatsing van een driekleurig verkeerslicht ter zijde van de rijbaan moet de onderkant van het achtergrondschild, dan wel de onderkant van de verkeerslantaarn, indien geen achtergrondschild aanwezig is, zich ten minste 2,20 m boven het wegdek bevinden, met uitzondering van toeritdoseringslichten. De zijkant van het achtergrondschild moet zich ten minste 0,60 m naast die rijbaan bevinden.
18.  Is een driekleurig verkeerslicht aangebracht boven de rijbaan, dan moet de onderkant van het achtergrondschild zich binnen de bebouwde kom ten minste 4,50 m en buiten de bebouwde kom ten minste 5 m boven het wegdek bevinden.
19.  Bij plaatsing van een driekleurig verkeerslicht ter zijde van de rijbaan bedraagt de afstand van de mast tot de daarvóór aangebrachte stopstreep voor het gemotoriseerde verkeer ten minste 3 m.
Indien verkeerslantaarns met een geel knipperend voetgangerslicht als bedoeld in punt 72 worden toegepast bedraagt de afstand van de mast tot de daarvóór aangebrachte stopstreep ten minste 6 meter.

20. Bij plaatsing van een driekleurig verkeerslicht boven de rijbaan bedraagt de afstand van een punt op het wegdek loodrecht onder de verkeerslantaarn tot de daarvóór aangebrachte stopstreep voor het gemotoriseerde verkeer binnen de bebouwde kom ten minste 8 m en buiten de bebouwde kom ten minste 12 m. De afstand bedraagt maximaal 20 m.
21. Indien zowel ter zijde van een rijstrook als boven die rijstrook een driekleurig verkeerslicht is geplaatst bedraagt de afstand van de mast tot de daarvóór aangebrachte stopstreep voor het gemotoriseerde verkeer ten minste 3 m, met uitzondering van toeritdoseringslichten.
22. Indien in een verkeerslantaarn van een driekleurig verkeerslicht een licht van een pijl is voorzien, moet dezelfde pijl ook in de andere lichten van deze verkeerslantaarn zijn aangebracht.
23. In een licht mag zich slechts één pijl bevinden. De pijl mag (schuin) omhoog of horizontaal naar links of naar rechts zijn gericht.

Rechtsaf voor (brom)fietsers vrij of rechtsaf voor fietsers vrij bij verkeerslichten
28a.  Aan de verkeerslantaarn van een driekleurig verkeerslicht kan een bord met de tekst ’Rechtsaf voor (brom)fietsers vrij’ of ’Rechtsaf voor fietsers vrij’ worden toegevoegd.
28b. Het in punt 28a bedoelde bord wordt aangebracht onder of rechts naast de verkeerslantaarn waaraan het is toegevoegd.
28c. Indien het in punt 28b bedoelde bord in verschijnuitvoering in gebruik is, wordt het bord niet getoond gelijktijdig met het groene licht.


40. De verkeerslantaarns van tweekleurige verkeerslichten zijn samengesteld uit een rood en een geel licht, die in een verticaal vlak zijn aangebracht: het rode licht boven en het gele licht onder.
41. De volgorde, waarin de lichten verschijnen, is: geel en rood; na het tonen van het rode licht wordt geen licht getoond.
42. Voordat het gele licht verschijnt moet gedurende korte tijd knipperend geel worden getoond, indien ter plaatse de toegestane maximumsnelheid hoger is dan 50 km per uur. In andere gevallen mag knipperend geel vooraf worden getoond, indien een waarschuwing vooraf gewenst wordt geacht.
43. Tweekleurige verkeerslichten mogen worden toegepast in situaties waarin slechts bepaalde verkeersstromen moeten worden gestopt en wel
-
op kruisingen en splitsingen van wegen nabij beveiligde overwegen en beweegbare bruggen. Alleen die richtingen, die de ontruiming van de overweg of de brug in de weg staan mogen worden voorzien van tweekleurige verkeerslichten;

-
in geval van automatische detectie van verkeersovertredingen;

-
in geval van automatische hoogtedetectie;

-
bij uitritten van hulpverleningsdiensten;

-
bij beweegbare bruggen in de plaats van bruglichten. In afwijking van het bepaalde in punt 39 zijn in dit geval de punten 9, 10, 12, 14, 17, 18, 19, 20, 21, 88, 89, 90, 97, 98 en 99 van overeenkomstige toepassing.

In deze gevallen worden ten behoeve van het overige verkeer geen verkeerslichten toegepast.

In de ruststand van een dergelijke regeling zijn de lichten van de tweekleurige verkeerslichten gedoofd.

44. Tweekleurige verkeerslichten mogen voorts worden toegepast in situaties waarin een incidenteel voorkomende verkeersstroom onderling regelen van conflicterende verkeersstromen met verkeerslichten tijdelijk noodzakelijk maakt en wel
-
bij het oversteken van een weg of rijbaan door langzaam verkeer;

-
bij het oversteken of afbuigen van of naar een weg of rijbaan door openbaar vervoer;

-
bij het oversteken van een weg of rijbaan door ander verkeer bij zeer lage verkeersintensiteiten;

-
‐ bij het gebruik van een uitrit door openbaar vervoer.

In deze gevallen worden op de hoofdrichting tweekleurige verkeerslichten toegepast en op de zijrichting al naar gelang het geval driekleurige verkeerslichten, driekleurige fietslichten, voetgangerslichten, tram/bus-lichten dan wel een combinatie van deze lichten.

Zolang zich geen verkeer op de zijrichting heeft gemeld zijn de lichten van de tweekleurige verkeerslichten gedoofd en wordt in de op de zijrichting geplaatste verkeerslichten het rode licht getoond.

45. In andere situaties dan genoemd in de punten 43 en 44 worden tweekleurige verkeerslichten niet toegepast.
Bron: wetten.overheid.nl

Het tweekleurig verkeerslicht kent geen groen en mag in zo'n situatie ook niet toegepast worden.
tenzij jij mij aangeeft waar het staat dat het wel mag/moet.

Masterdam
Master
 Bericht 
Ik weet niet of die tweekleurige lamp groen uitstraalt.

BLikent
Master
 Bericht 
Dat maakt niet eens uit. Volgens punt 43, 44 en 45 mag een tweekleurig licht niet gebruikt worden. Uitsluitend in genoemde gevallen mag het en dat is hier niet het geval.

 Pagina 1 van 1 [ 26 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek…