» Openbaar » Verkeersbeleid   

Pagina 1 van 1  [ 48 berichten ]
BLikent
Master
 Bericht 
Citaat:
Milieuvignet Frankrijk bijna verplicht

PARIJS - Het Franse milieuvignet Crit’Air wordt vanaf 1 juli verplicht voor al wie in de mileuzones in het land wil rondrijden. Wie nog geen vignet heeft, kan er maar beter snel eentje aanvragen. Dat kan namelijk soms wel tien dagen duren.

Met het vignet wil Frankrijk vervuilende auto’s zoveel mogelijk uit de steden weren. Crit’Air bestaat in zes kleuren: van groen, voor de propere elektrische wagens, tot grijs, voor auto’s van voor 2000. De kleur die je krijgt is afhankelijk van het jaar van inschrijving, de energie-efficiëntie en de uitstoot van het voertuig, meldt Het Laatste Nieuws.

De Franse wetgeving bestaat sinds 1 juli 2016. Met deze wetgeving wil het land de uitstoot van stikstofoxiden en fijnstof verlagen. Steeds meer Franse steden, zoals Parijs en Lyon, hebben al zones ingevoerd. In september zullen nog meer steden volgen, waaronder ook Montpellier, Bordeaux en Rijsel.

Automobilisten die zonder vignet rondrijden, kunnen rekenen op een boete van 68 euro. Het vignet kost slechts 4,80 euro en is alleen online te koop.
Bron: De Telegraaf
Online vignet kopen via: Milieu vignet Frankrijk

Maserati Teun schreef:
Voor het Franse eurovignet

Kan alleen via internet gekocht worden.

Bron uit België:
HLN Ecovignet, extra bril, fluohesjes: hier moet je op letten op reis naar het zuiden
HLN Opgelet voor wie naar Frankrijk reist: ecovignet verplicht vanaf 1 juli

Weer een sticker erbij :thumb_d:

Scaniafan
Master
 Bericht 
BLikent schreef:

Dat was ook mijn gedachte.

Welkom in één Europa. Collega van me heeft op z'n leaseauto inmiddels deze sticker ook zitten...

Rechterkant van de voorruit:

- Vignet voor CH
- Vignet voor AT
- Umweltplakette voor DE
- Crit'Air voor FR

Midden bij binnenspiegel:

- Telepéage voor FR

Bij mij zit er alleen de Umweltplakette, maar daar gaat de Crit'Air bijkomen. Voor die € 5,- ga ik niet lopen zeiken.

Archiebald
Master
 Bericht 
Ja want 5,-/auto is wel goed voor het milieu!

Kenji
Master
 Bericht 
Uiteraard. Als je maar betaald, dan is de vervuiling weg.

Scaniafan
Master
 Bericht 
Archiebald schreef:
Ja want 5,-/auto is wel goed voor het milieu!

Neuh, maar ik heb de ervaring met boetes (en meer gezeik) vanwege het niet hebben van een Umweltplakette, en als ik voor € 5,- geen risico op boete en/of gezeik heb dan heb ik dat er wel voor over.

Sander
FS medewerker
 Bericht 
Maaruhm... Als je geen grote steden in gaat heb je dat ding dus niet nodig..?

RRL
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
Bij mij zit er alleen de Umweltplakette, maar daar gaat de Crit'Air bijkomen.

Idem. Dacht dat het vignet al eerder verplicht was, toen zou februari nog een overgangsperiode zijn waarin gedoogd werd om zonder vignet te rijden. Anders had de leasemij naast de Umweltsticker en de houder van de Télépéage badge nog wat extra's om van de ruit te plukken.

Scaniafan schreef:
als ik voor € 5,- geen risico op boete en/of gezeik heb dan heb ik dat er wel voor over

Zeker als je ergens vaker komt is het een kleine moeite om gezeik voor te blijven. Weinig zin om met een Franse agent in discussie te gaan over zo'n stickertje.

Sander schreef:

Klopt. Vergelijkbaar met Duitsland dus.

Scaniafan
Master
 Bericht 
Sander schreef:

Klopt.

Sticker is echter niet te koop buiten de website om, dus als je in Frankrijk bent en je wil toch een grote stad in nabij jouw vakantieparadijs, kan je niet even snel zo'n sticker kopen.

Dan heb je dus de keuze:

- Risico op discussie met een Franse agent
- Vooraf € 5,- betalen

Los van dat ik regelmatig in een aantal van de genoemde grote steden kom zou ik persoonlijk voor de tweede optie kiezen

BLikent
Master
 Bericht 
3 euro 70 levert het op want de rest tot 4,80 is postzegels.
De adminisratieve last is ongeveer een half uur tot een uur per auto.
omdat je de hele boel moet doorlezen, in Frans/Engels/Duits of Spaans en je moet een foto of scan maken van je kentekenbewijs en deze verkleinen tot 400kb en meesturen.

Stel dat 30/40% van de mensen een auto heeft en wel eens naar een grote stad wil; doe dit dan voor haar eigen 63.000.000 inwoners en 84.000.000 bezoekende toeristen. Een half tot heel uurtje administratie; dan krijg je een aardig idee hoeveel tijd dit gaat kosten voor een opbrengst die nagenoeg nihil is. Één-tiende cent (extra) accijns op de brandstof levert meer op.

Nu weet je gelijk wie De Franse Slag heeft uitgevonden.

Bovendien hebben ze nu een mooie koppeling van het kenteken en een adres en chassisnummer enzo. Mooie bijvangst.

bruintje beer
Master
 Bericht 
BLikent schreef:
Dat dus.
Waar is 'Europa' als ze echt iets nuttigs kunnen doen? :x

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
BLikent schreef:
ovendien hebben ze nu een mooie koppeling van het kenteken en een adres en chassisnummer enzo. Mooie bijvangst.

Nou dat kenteken en adres hadden ze al. Hoe denk je anders dat je je Franse boete thuis krijgt?

Scaniafan
Master
 Bericht 
BLikent schreef:
Bovendien hebben ze nu een mooie koppeling van het kenteken en een adres en chassisnummer enzo. Mooie bijvangst.

Die heeft het RDW ook voor ze, dus daar gaat het ze niet direct om. Kan ook niet, want als ik 2 dagen na ontvangst van de sticker verhuis klopt hun data al niet meer.

RRL
Master
 Bericht 
BLikent schreef:
De adminisratieve last is ongeveer een half uur tot een uur per auto.

Vive la bureaucratie! Als ze in Frankrijk ergens toch wel goed in zijn is dat het wel. Heb op mijn laptop nog wel een map vol 'attestations', die weer per aangetekende brief verstuurd moesten worden. Dat zo'n Crit'Air vignet ook weer een hele rompslomp is verbaast me niet.

Scaniafan
Master
 Bericht 
RRL schreef:
. Dat zo'n Crit'Air vignet ook weer een hele rompslomp is verbaast me niet.

Nou, wat een romslomp :-?

Je gaat naar webpagina, klikt op Engels als die nog niet in het Engels is, vult de velden in, upload een scan / foto van het kentekenbewijs en betaalt...

RRL
Master
 Bericht 
Dat valt heel goed mee dan :thumb:

Scaniafan
Master
 Bericht 
Net besteld voor twee kentekens tegelijk, ben benieuwd hoe snel ik ze heb.

Ook al geef je er twee tegelijk in, je betaalt € 9,60 voor twee :lol: Niets

BLikent schreef:
3 euro 70 levert het op want de rest tot 4,80 is postzegels.

gewoon € 4,80 per sticker en gratis verzending O:)

MeesterPieter
Pro
 Bericht 
hoe zit dat met oldtimers dan hiermee?

snovvdog
Master
 Bericht 
Alleen online en kan wel 10 dagen duren :fp: .
Komt de ANWB straks die 4x zo veel vraagt!

Vorige keer in DE één of ander kleine garage ingereden, in gebrekkig Duits kenbaar gemaakt dat ik een sticker wilde, en was binnen 10 min geregeld voor 5 euro.
Verder wel een belachelijke regeling, boete als je geen sticker hebt, ook al heb je een auto van een week oud :loco: .

RRL
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:

Mooi verdienmodel toch? Waarschijnlijk genoeg mensen die het daar allemaal bestellen.

snovvdog schreef:
Vorige keer in DE één of ander kleine garage ingereden, in gebrekkig Duits kenbaar gemaakt dat ik een sticker wilde, en was binnen 10 min geregeld voor 5 euro.

Is inderdaad zo geregeld. "Verkaufen Sie Umweltplakette?", kom je er vast wel uit met de garagist.
Ik vraag een maatje wel of hij er eentje voor me kan fixen 8)

snovvdog schreef:
boete als je geen sticker hebt, ook al heb je een auto van een week oud

Zie je het voor je? "Jaa eeuh monsieur de polies, voytuur nuf hè?" *checkt Google Translate* "Hier, daat de prumjier iemaatriekulatsjon." Hooguit heb je mazzel en verzucht de agent dat het hopeloos is en sommeert hij je maar om door te rijden.

DidbeZ
Master
 Bericht 
Morgen maar ff bestellen dus.

Scaniafan
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Alleen online en kan wel 10 dagen duren :fp: .

ANWB komt er niet mee:

Citaat:
Het vignet is niet verkrijgbaar bij/via de ANWB. Bestel niet via andere sites. De kosten van het vignet zijn dan veel hoger en na bestelling hoor je er vaak niets meer van.

https://www.anwb.nl/vakantie/frankrijk/ ... ilieuzones

BLikent
Master
 Bericht 
ANWB schreef:
Milieuzones in Frankrijk
Hoe zit het met milieuzones in Frankrijk, waar heb je een milieusticker nodig? We leggen het je haarfijn uit.

Milieusticker Frankrijk

Op grond van nieuwe wetgeving (Crit'Air) kunnen Franse steden een milieuzone (Zone à Circulation Restreinte, ZCR) instellen.
In een stad, bijvoorbeeld Parijs, mag je alleen de milieuzone in met een geldige milieusticker (vignet Crit’Air).
Er zijn ook steden waar je alleen een milieusticker nodig hebt in geval van langdurige luchtvervuiling. Is er geen sprake van extreme luchtvervuiling, dan kun je zonder milieusticker de stad in. Dit is bijvoorbeeld het geval in Lyon.
De regels gelden ook voor voertuigen met een buitenlands kenteken.
Er zijn 6 verschillende stickers (kleuren). Welke sticker je krijgt, is afhankelijk van het type voertuig, de mate van CO2-uitstoot (EURO-norm) en de leeftijd van de auto.
Bezitters van een Europese gehandicaptenparkeerkaart hoeven geen sticker te hebben. De kaart dient altijd zichtbaar in het voertuig te liggen.
De boete voor het rijden in een milieuzone zonder geldig vignet bedraagt ten minste € 45.

Verbod voor oude auto's

In de milieuzone van Parijs en andere steden geldt een algemeen verbod voor motorvoertuigen die geregistreerd zijn vóór 1 januari 1997. Voor deze voertuigen is geen milieusticker verkrijgbaar. Voor motorfietsen ligt de grens bij 1 juni 2000.
Het verbod geldt ook voor voertuigen met een buitenlands kenteken.

Verkrijgbaarheid milieuvignet

Het Crit’Air-vignet is alleen online te bestellen via de officiële website certificat-air.gouv.fr. Bestellen per post is niet mogelijk. Betalen kan alleen met creditcard.
Het vignet is niet verkrijgbaar bij/via de ANWB. Bestel niet via andere sites. De kosten van het vignet zijn dan veel hoger en na bestelling hoor je er vaak niets meer van.
Het vignet wordt naar Nederland thuisgestuurd en kost € 4,80 inclusief verzendkosten.
Bestel het vignet op tijd, de levertijd is 4 tot 6 weken. Vooralsnog zou de politie genoegen nemen met een print van de bevestiging van de bestelling.
Het vignet moet aan de binnenkant rechtsonder op de voorruit worden geplakt en gaat de gehele levensduur van de auto mee; er hoeft dus niet elk jaar een nieuw vignet worden gekocht.

Tips voor het invullen van de bestelling

Pak je creditcard en ga naar certificat-air.gouv.fr. Nog geen creditcard? Bekijk dan de ANWB Visa Card. Dat is de goedkoopste creditcard voor ANWB-leden.
Je bestelt het vignet via het symbool ‘applying for your certificate’ en de optie 'Vehicles Registered Abroad'. Accepteer de opties om verder te kunnen gaan.
Via 'add a vehicle' voer je de gegevens in van het voertuig. 'VIN number' is het chassisnummer.
Als je niet weet in welke EURO-klasse het voertuig valt, kijk dan op de site van de RDW (rdw.nl) en voer daar het kenteken in. Kies voor optie ‘Motor en milieu’ en ‘milieuprestaties’. Bij V6 staat de milieuclassificatie (EURO-norm) en bij V7 de CO2-uitstoot.
Vul bij het adres eerst het huisnummer in en daarna de straatnaam.
Je moet een foto van het kentekenbewijs meesturen. Dit kan in het formaat jpg of png, zoals op de meeste smartphones wordt gebruikt. Soms moet de foto op een lagere kwaliteit worden gezet, zodat het bestand niet te zwaar is om te verzenden.
Afrekenen kan alleen met een creditcard. Betaling met bankpas of bankoverschrijvingen is niet mogelijk.
Via certificat-air.gouv.fr kun je de bestelling volgen. Selecteer hiervoor het symbool ‘tracking my application’. Vul dan alleen het e-mailadres en het bestelnummer in. Vul het kenteken niet in.

Milieusticker Parijs

Het gehele centrum van Parijs is vanaf 1 januari 2017 aangewezen als milieuzone. Automobilisten moeten hier op doordeweekse dagen tussen 8 en 20 uur een milieusticker voeren. Deze maatregel geldt sinds 1 april 2017 ook voor auto’s met een buitenlands kenteken.
De milieuzone betreft het gebied binnen de ringweg, de Boulevard Périphérique. De ringweg zelf valt niet onder de milieuzone. Wie alleen op de ringweg of daarbuiten rijdt, heeft dus geen sticker nodig.
Op dagen met extreme luchtvervuiling kan het rijverbod in het centrum ook gaan gelden voor voertuigen met bepaalde categorieën stickers (de meest vervuilende auto's). Dit wordt aangegeven via borden. Het rijverbod kan dan ook voor het gebied buiten de Boulevard Périphérique gelden (tot aan buitenring).

Milieusticker Lyon

De complete stad Lyon, inclusief buurtstad Villeurbanne, geldt alleen in geval van extreme luchtvervuiling als milieuzone.
Op die dagen kunnen in de milieuzone beperkingen voor het verkeer worden opgelegd. De beperkingen worden aangekondigd op (elektronische) borden en in de lokale media.
Bij dergelijke verkeersbeperkingen worden in Lyon en Villeurbanne alleen voertuigen met milieustickers 1, 2 en 3 toegelaten. Voor voertuigen zonder sticker geldt, dat op even kalenderdagen alleen auto's worden toegelaten waarvan het laatste cijfer in het kenteken een even nummer is. Op oneven dagen moet het laatste kentekencijfer een oneven nummer. zijn. Wanneer er vier opeenvolgende dagen met verhoogde luchtvervuiling zijn, geldt de regeling ook voor sticker 3. De autowegen A6, A7 en A42, alsmede enkele belangrijke toevoer- en verbindingswegen, zijn van de regeling uitgesloten.
Voertuigen met een buitenlands kenteken vallen vooralsnog niet onder de regeling. Voor wie op weg is naar het zuiden, en kiest voor de weg door Lyon, gelden geen beperkingen en is ook geen sticker nodig.

Milieusticker Lille

In Lille geldt eveneens een 'sporadische milieuzone': bij aanhoudende luchtvervuiling mogen alleen voertuigen met een milieusticker de stad in.
Met het oog op moeilijk te voorspellen luchtvervuiling en bijbehorende maatregelen, is het bezit van een sticker in Lille aan te raden.
Overtreders riskeren een boete van ten minste € 45. De Franse overheid heeft aangekondigd tot nog onbepaalde datum geen bekeuringen uit te schrijven voor het niet beschikken over een milieusticker in Lille. Het voeren van een sticker is echter wel aan te raden om eventuele controles en problemen te vermijden.

Milieusticker Grenoble

In Grenoble geldt een 'sporadische milieuzone': bij aanhoudende extreme luchtvervuiling is de milieusticker verplicht op alle wegen en snelwegen binnen de metropool.
Wanneer een afgekondigd smogalarm vijf of meer dagen geldt, mogen alleen auto's met stickers van categorie 1-5 rijden. Vanaf de zevende dag worden ook auto's met sticker 4 of 5 niet meer toegelaten.
Overtreders riskeren een boete van ten minste € 45. De Franse overheid heeft aangekondigd tot nog onbepaalde datum geen bekeuringen uit te schrijven voor het niet beschikken over een milieusticker in Grenoble. Het voeren van een sticker is echter wel aan te raden om eventuele controles en problemen te vermijden.
Verder geldt binnen de stadsgrenzen van Grenoble een permanent algemeen verbod voor oude transportvoertuigen (bestemd voor goederenvervoer) die geregistreerd zijn vóór 1 oktober 1997.

Overige steden

Er zijn concrete plannen om milieuzones in te voeren in onder andere Avignon, Bordeaux, Cannes, Clermont-Ferrand, Dijon, Montpellier, Rouen, Straatsburg en Toulouse.

Ecotaxe (vrachtwagens)

In enkele Franse departementen wordt een ecotaxe geheven, maar dit geldt alleen voor vrachtvervoer.

Dit is alle tekst van de ANWB -site uit link van bovenstaande post.
Even vastleggen hoe de situatie is op dit moment.

4 steden die meedoen en 4 x andere regels :loco: en dan willen iig nog 9 steden meedoen... :loco:

Dikke Dakduif
Master
 Bericht 
Antwerpen heeft tegenwoordig ook een millieuzone. Alles wat je daar hoeft te doen is je kenteken aanmelden op een website. Die checkt dan via RDW register of je auto een beetje kosher is en daarna ben je klaar. Kost niets. Ik begrijp echt die sticker onzin niet.

RRL
Master
 Bericht 
BLikent schreef:
algemeen verbod voor motorvoertuigen die geregistreerd zijn vóór 1 januari 1997

Zal behoorlijk opruimen. Valt in FR altijd op hoe lang ze door blijven rijden met oud spul. Niet alleen particulieren, viel me een paar maanden terug nog op dat de politie nog rondrijdt met pre-facelift 307's.

BLikent schreef:
4 steden die meedoen en 4 x andere regels :loco: en dan willen iig nog 9 steden meedoen... :loco:

Benieuwd hoe ze dat dan aan gaan geven, mogen ze wel wat extra DRIPs gaan plaatsen.

Alexander_B
Master
 Bericht 
BLikent schreef:
algemeen verbod voor motorvoertuigen die geregistreerd zijn vóór 1 januari 1997.

Algemeen verbod op oldtimers. :huh:

M'n eigen oldtimer ('92) krijgt in .DE een groene sticker, en in .FR moet ik maar zien of ik of oranje, of niks krijg, afhankelijk van hoe het precies op m'n kentekenpasje staat. (U9 zou moeten betekenen dat ie aan de Euro2 norm voldoet, maar weet niet of dat expliciet staat aangegeven.. Er ligt verder een Euro3 motor in maar dat passen ze in NL niet aan op je kentekenpapieren als je een motorswap doet.) Mag er dus niet in, want van voor '97. :fp:

Scaniafan
Master
 Bericht 
Hmz, mijn motor krijgt een 4 (rode) sticker blijkbaar... Zal wel zijn omdat er geen Euro norm op het kentekenbewijs staat.

Golf benzine uit 2001 krijgt een 2 (gele) sticker, Euro 4 volgens kentekenbewijs

Ogre
Master
 Bericht 
BLikent schreef:
Het vignet is niet verkrijgbaar bij/via de ANWB

Grappig, hier wordt door de ANWB dat vignet ook genoemd gevolgd door
Citaat:
Voor bovenstaande landen kun je je vignet aanschaffen via de ANWB.

Maar een rondje rijden in Europa wordt dus steeds meer een puzzel om uit te vissen welke vignetten/aanmeldingen je waar allemaal nodig hebt :boos:

BLikent
Master
 Bericht 
Voor Frankrijk,
Omdat het verzenden van een echte sticker te lang duurt,
sturen ze, na 2 dagen, een mail met het "voorlopige" vignet.
Dit kan je uitprinten en achter je voorruit deponeren.
Op die manier kan je de Franse steden, vooral binnen de Boulevard Périphérique van Parijs, in.

De echte sticker zal tussen de 4 en 6 weken na bestelling/betaling op de deurmat liggen.

Walker
Master
 Bericht 
Binnenkort alles vervangen door een "Europa vignet"?

Superkoe
Master
 Bericht 
Wat is het "vehicle indification numbre"? Chassisnummer?

Scaniafan
Master
 Bericht 
Jup. Staat keurig bij onder welk nummer je het kan terugvinden op het kentekenbewijs.

Kenji
Master
 Bericht 
Mijn TransAm krijgt dus geen sticker.....

Prima, overnacht ik toch niet in Frankrijk als ik met vakantie ga? :dag:

basjuh1981
Master
 Bericht 
Kenji schreef:
Prima, overnacht ik toch niet in Frankrijk als ik met vakantie ga? :dag:

Geldt alleen voor een paar steden in Frankrijk. Voor de snelwegen geldt het vinget sowieso niet. Dus een goedkoop F1- of IBIS-hotel kun je altijd nemen.

BLikent
Master
 Bericht 
Frankrijk,

Hoera, In de post de originele sticker.
14 juni aangevraagd en 22 juni in de brievenbus. Veel sneller dan de beloofde 4 tot 6 weken.

De post bevatte een brief in het Engels, vertaald door Google lijkt het, waarbij de opplakinstructies op de achterkant in het Frans is. Ik heb zelf nog geen idee of de sticker op een voorgeschreven plaats geplakt moet worden. Daar is mijn Frans te slecht voor. Morgen de teksten in Google translate typen.

KanarieVW
Master
 Bericht 
Ik kijk eerst wel eens even aan wat de gevolgen zijn als je zonder die sticker blijft rijden. Pakkans zal, net als en DE wel nagenoeg niks zijn. Daar heb ik ook nog nooit zo'n ding gehad en kom toch wel bovengemiddeld veel in beide landen.
Kan onderhand niet meer door je raam heen kijken met al die stickers. Vignet voor Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechië, Slovenië en Hongarije en dan nog die milieu onzin.

Op de ANWB site staat zelfs dat je als je DL doorkruist naar je vakantie bestemming beter een sticker kan nemen. Bangmakerij allemaal zeg.

Sander
FS medewerker
 Bericht 
BLikent schreef:
Morgen de teksten in Google translate typen.

Er is ook een translate app waarmee je een foto kan nemen en hij middels OCR de juiste tekst voor je vertaalt (f)
Ook erg prettig voor Sjinees trouwens O:)

wellproc
Master
 Bericht 
KanarieVW schreef:
Op de ANWB site staat zelfs dat je als je DL doorkruist naar je vakantie bestemming beter een sticker kan nemen. Bangmakerij allemaal zeg.

Omzetstimulatie :kniktja: Het gaat slecht met de ANWB-winkels.

Maarreh: ik ben ooit 1 keer door Frankrijk gekomen omdat we naar de boot richting GB gingen.
Verder mijd ik het land zoals ik A'dam mijd ;)

R
Master
 Bericht 
ANWB zegt schreef:

Afrekenen kan alleen met een creditcard. Betaling met bankpas of bankoverschrijvingen is niet mogelijk

Zijn en blijven arrogante Fransen :D

BLikent
Master
 Bericht 
Dit is de tekst van de brief, prachtig Engels
Citaat:
Dear,
Please find below your Air Quality Certificate, further to your order.
This certificate must be glued so as to be legible since the outside of your vehicle.
Explanations appear on the back of this letter.
Your feedback will improve customer service and make it easier for everyone. Do not hesitate to send us your observations on our website http://www.certificat-air.gouv.fr.
Yours sincerely
The Air Quality Certificate Service

Before taking off, carefully read the instructions on the verso

De verso/achterkant is in het Frans, niet zo handig, als je de brief in het Engels verstuurt.
Citaat:
Mode opératoire pour véhicule avec pare-brise
Nettoyer l’intérieur du pare-brise en bas à droite.
La surface doit être propre et sèche avant application.
Décoller l’ensemble par l’arrière du document
Et le coller sur la zone nettoyée.
Le certificate doit être visible de l’extérieur.
Une fois collé, ne pas tenter de repositionner
L’ensemble sous peine de voir le certificat se déchirer
--
Mode opératoire pour véhicule sans pare-brise
1 – Enlever la patch qui est sur le recto du courier.
2 – Décoller le certificate délicatement (attention la surface est collante).
3 – Retourner le certificate et le repositionner au même endroit.
4 – Décoller l’ensemble par l’arrière du document.
Le certificate doit être appose, recto visible à l’extérieur, sur une surfacesituée à l’avant du véhicule de manière très visible.
(fourche, garde-boue, carrénage avant droit)

En de vertaling door Google
Citaat:
Procedure voor het voertuig voorruit
Reinig de binnenkant van de rechter benedenhoek voorruit.
Het oppervlak moet schoon en droog applicatie.
Schil van de gehele achterzijde van het document
En de pasta aan het gereinigde gebied.
Het certificaat moet van buitenaf zichtbaar zijn.
Eenmaal geplakt, niet proberen te herpositioneren
Het volledige risico van het zien van het certificaat traan
-
Procedure voor voertuigen zonder windscherm
1 - Verwijder de pleister die aan de voorkant van de koerier.
2 - Verwijder het certificaat voorzichtig (let op het oppervlak is plakkerig).
3 - Terugkeer het certificaat en de positie van de dezelfde plaats.
4 - Schil van de gehele achterzijde van het document.
Het certificaat wordt aangebracht, de voorzijde van buitenaf zichtbaar, op een surfacesituée voor prominent voertuig.
(Vork, spatborden rechtsvoor Carrénage)

Deze sticker kan mooi naast de Duitse.

Kenji
Master
 Bericht 
basjuh1981 schreef:
Geldt alleen voor een paar steden in Frankrijk. Voor de snelwegen geldt het vinget sowieso niet. Dus een goedkoop F1- of IBIS-hotel kun je altijd nemen.

Ik vind het altijd fijn om een wat luxer hotel in de stad te hebben, dat ik in de middag en avond nog beetje kan sightseeen en lekker eten kan.
Meestal in de regio rondom Dijon ergens, als ik onderweg ben naar of van Italië.

basjuh1981
Master
 Bericht 
Voor Dijon heb je zo'n vignet niet nodig :D

RRL
Master
 Bericht 
KanarieVW schreef:
Kan onderhand niet meer door je raam heen kijken met al die stickers. Vignet voor Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechië, Slovenië en Hongarije en dan nog die milieu onzin.

Op RTLnieuws staat dat je voor Italiaanse steden nu ook een sticker nodig zou hebben. Nooit wat van gezien of gehoord. ZTL is al prima daar, boete van toen we hem vorig jaar in reden nooit ontvangen.

basjuh1981
Master
 Bericht 
RRL schreef:
Op RTLnieuws staat dat je voor Italiaanse steden nu ook een sticker nodig zou hebben. Nooit wat van gezien of gehoord. ZTL is al prima daar, boete van toen we hem vorig jaar in reden nooit ontvangen.

Er staat ook dit:
RTL Nieuws schreef:
In Frankrijk ben je ook verplicht om nog twee alcoholblaastesten in je auto te hebben.

Volgens mij is dat plan inmiddels al verwezen naar het ronde archief.

Masterdam
Master
 Bericht 
KanarieVW schreef:
Pakkans zal, net als en DE wel nagenoeg niks zijn.

Van DE heb ik nog wel een prent liggen hoor.

Scaniafan
Master
 Bericht 
De Franse sticker is binnen. Naja, één van de twee die in dezelfde order besteld zijn :lol:

RRL
Master
 Bericht 
basjuh1981 schreef:
Volgens mij is dat plan inmiddels al verwezen naar het ronde archief.

Zijn nog wel verplicht, maar wordt niet meer op gehandhaafd.

basjuh1981
Master
 Bericht 
RRL schreef:
Zijn nog wel verplicht, maar wordt niet meer op gehandhaafd.

Defacto is dat hetzelfde O:)

KanarieVW
Master
 Bericht 
Masterdam schreef:
Van DE heb ik nog wel een prent liggen hoor.

Ik ook vanuit Stuttgart. Had mn auto 3 dagen midden in de stad staan voor het hotel tijdens het plaatselijk Octoberfest. (zonder te betalen :dag: )
Maar dat is 1x van de paar honderd keer dat ik in een umweltzone geparkeerd heb de afgelopen jaren. 1 op paar honderd is nagenoeg niks. En al krijg je een boete, betaal je hem niet. Komt vanuit de gemeente en die gaan niet meer dan 1 brief sturen.

Pagina 1 van 1 [ 48 berichten ]