» Openbaar » Verkeersbeleid   

Pagina 1 van 1  [ 40 berichten ]
Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Afbeelding

Het aantal doden en ernstig gewonden op 80-km wegen nam met 20 procent af in Zweden door de toepassing van rammelstroken. In Nederland worden ze nog weinig toegepast.

Bij rammelstroken in Zweden gaat het om vakken van zo’n 35×15 cm, met een h.o.h. van 60 cm, die 1 cm diep uitgefreesd worden.

Na een pilots in 2005 en 2006 besloot de Zweedse overheid de stroken op alle provinciale wegen breder dan 7,5 m en met een snelheidslimiet van 80km/uur of hoger aan te brengen. Eind 2013 was zo’n 4700 km weg voorzien van een dergelijke strook in het midden. Het idee daarbij is dat bestuurders die niet opletten of in slaap dreigen te vallen tijdig gewaarschuwd worden.

Het resultaat is dat het aantal ongevallen met ernstige afloop drastisch af is genomen. Gemeten over alle typen ongevallen bedroeg de daling 20 procent, op sommige plaatsen oplopend tot 33 procent. Bij de enkelvoudige ongevallen bedroeg de daling 27 procent.

De resultaten stroken min of meer met eerder onderzoek uit Amerika, waar de stroken al sinds mensenheugenis worden aangebracht. Daar kwam men tot een reductie in ongevallen met slachtoffers van ongeveer 15 procent.

Rammelstroken kunnen geluidhinder met zich meebrengen. In Zweden worden dergelijke stroken daarom niet toepast binnen een straal van 150 meter rond bebouwing.

In Nederland worden rammelstroken nog sporadisch aangebracht en dan vaak nog alleen aan de kant van de berm. Dat is onder meer het geval in Flevoland.

Bron: https://www.verkeersnet.nl/23259/rammel ... uur-wegen/

Ik zou dan naast de middenstrook, ook de zijkanten voorzien van een rammelstrook.

bert65
Master
 Bericht 
In het Amsterdamse Bos ligt zo'n rammelstrook aan de rechter kant.

R
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Ik zou dan naast de middenstrook, ook de zijkanten voorzien van een rammelstrook.

:thumb: Al twijfel ik wel aan kundigheid van Whatsappers om dan geen grote ruk aan het stuur te geven; als je toch al zo rijdt. Bij slapers is het efficiënter dan geen rammelstrook.

Op de foto liggen aan de zijkanten ook rammelstroken.

In tunneltjes op de N14 liggen ze ook maar dan om je 20 meter uit de muur en dicht bij de andere strook te laten rijden :loco: .

RRL
Master
 Bericht 
R schreef:
In tunneltjes op de N14 liggen ze ook

Dat is bij Den Haag? Met een wat bredere auto rammel de tunnels door, irritante dingen.

Sander
FS medewerker
 Bericht 
We hebben toch veel strepen die geluid maken..?
En van die reflecterende blokjes..

Lijkt me dat daarmee genoeg mogelijkheden zijn om bestuurders te waarschuwen. Daarvoor is het niet nodig om de wegen te vernielen met alle extra gevolgen van dien (steenslag bv).

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Sander schreef:

Niet echt.. In Duitsland is het gebruikelijk op de Autobahn (vluchtstrook).. Hier niet echt, de herrie wat het nu maakt is minimaal.. Althans, in mijn kwaliteitsauto.

Heb het al eens bij RWS aangegeven tijdens de inventarisatie van "maak A7 veilig" .. Maar ze komen niet verder dan wat flitsertjes neergooien in de berm. Kansloos gedoe.

Scaniafan
Master
 Bericht 
Sander schreef:
En van die reflecterende blokjes..

Dat was ik me dus ook aan het afvragen. Bijna alle nieuwe markeringen worden toch zo uitgevoerd?

zadkine
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:

Vrijwel alle boerenweggetjes (60) rammelen lekker aan de zijkant....liggen "grasstenen" naast het asfalt. Is ook wel nodig anders gaat de berm stuk als 2 landbouwvoertuigen elkaar tegen komen en ze dus de berm in moeten uitwijken.

Ik gebruik ze ook om zonder toeteren fietsers te waarschuwen dat ik achter ze aan kom met de (nogal stille) electro bak.

A4
Master
 Bericht 
Past weer prima in de categorie "mensen zijn/worden te debiel om zelf op te letten, dus gaan we van allerlei gekkigheid bedenken".
Hou toch op met die rubbertegel onzin.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Het zijn geen rubbertegels, het zijn gefreesde vlakjes asfalt

Sander
FS medewerker
 Bericht 
A4 schreef:
Past weer prima in de categorie "mensen zijn/worden te debiel om zelf op te letten, dus gaan we van allerlei gekkigheid bedenken".

Toch heb ik liever dat die mij tegemoetkomende niet-oplet-debiel wakker wordt geschud door blokjes/rammeltjes/whatever dan door mijn motorkap omdat ik hem niet meer kan ontwijken...

Ogre
Master
 Bericht 
bert65 schreef:
In het Amsterdamse Bos ligt zo'n rammelstrook aan de rechter kant.

Mwah... 'aan de rechter kant' ? Dingen liggen daar wel erg naar het midden van de (smalle) rijstrook op sommige stukken zodat je er eigenlijk wel overheen moet 'rammelen' :boos:

A4
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Het zijn geen rubbertegels, het zijn gefreesde vlakjes asfalt

Weet ik jongeh :lol:
Mijn opmerking doelde op de rubbertegel mentaliteit, spreekwoordelijk dus. Bij wijze van. Niet letterlijk ;)

TommyGun
Master
 Bericht 
RRL schreef:
Dat is bij Den Haag? Met een wat bredere auto rammel de tunnels door, irritante dingen.

Inderdaad, en ik ga juist meer tegen het midden rijden om die zooi te ontwijken... Lekker veilig hoor, zeker als de andere richting dat ook doet. :duh:

Schoenzool
Master
 Bericht 
Klinkt ideaal maar dat is het in de praktijk denk ikmniet, ivm rukkers aan het stuur bij gerammel

basjuh1981
Master
 Bericht 
België had ze ook jarenlang, die rammelstroken :[
RRL schreef:
Dat is bij Den Haag?

:kniktja:

R
Master
 Bericht 
RRL schreef:
post4376674.html#p4376674 schreef: In tunneltjes op de N14 liggen ze ook

Klopt ten noorden van, als onderdeel van de rondweg die nooit een rondweg geworden is; als breed dan rijd je zowat over de middenstrepen of anders dat onnodige gerammel. De andere Hagenees was me voor.

Sander
FS medewerker
 Bericht 
Schoenzool schreef:
ivm rukkers aan het stuur bij gerammel

Nou? Ze rukken maar lekker aan hun stuur. Beter dan dat ze een tegenligger aan flarden rijden..

TommyGun
Master
 Bericht 
R schreef:
De andere Hagenees was me voor.

Pardon :| :lol:

basjuh1981
Master
 Bericht 
TommyGun schreef:
Pardon :| :lol:

Jij of ik? :)

R
Master
 Bericht 
Oh en een Oosterling 8) (bijna iedereen buiten Den Haag is een oosterling.)

TommyGun
Master
 Bericht 
:nono: :lol:

Signum
Master
 Bericht 
Leuk voor ZOAB in combinatie met de vele kilo's pekel in de winter!

shootme
Master
 Bericht 
Veel 100 wegen hebben dat ook toch? Tenminste die hier in het noorden van nederland..

zandbak
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
Vrijwel alle boerenweggetjes (60) rammelen lekker aan de zijkant....liggen "grasstenen" naast het asfalt. Is ook wel nodig anders gaat de berm stuk als 2 landbouwvoertuigen elkaar tegen komen en ze dus de berm in moeten uitwijken.

En als je daarnaast terecht komt dan kom je meestal in enorme kuilen en zijn de sloten opeens heel dichtbij.

-Joske-
Master
 Bericht 
In de tunnel bij Maastricht op de A2 hebben ze volgens mij gewoon een dikke laag verf met structuur aangebracht, dat hoor je prima.

zandbak
Master
 Bericht 
Het zal niet de eerste keer zijn dat er iemand van zo'n rammelstrook af raakt en in een kuil komt en de Linge in pleurt.

https://www.google.nl/maps/@51.928337,5 ... 312!8i6656

Signum
Master
 Bericht 
-Joske- schreef:
In de tunnel bij Maastricht op de A2 hebben ze volgens mij gewoon een dikke laag verf met structuur aangebracht, dat hoor je prima.

Mijn nieuwe auto heeft rijstrook detectie, dus ik hoor precies dat geluid door de speakers elke keer wanneer ik in de buurt komt van een doorgetrokken streep :roll:

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
shootme schreef:
Veel 100 wegen hebben dat ook toch? Tenminste die hier in het noorden van nederland..

N34 heeft het op bepaalde stukken wat ik zo weet.

Blaataap
Master
 Bericht 

N34 heeft het op bepaalde stukken wat ik zo weet.

Ja, dat zijn de proefvakken. Werkt best leuk. Heb er wel eens overheen gereden toen er geen ander verkeer reed :lol: :lol:

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Ach, ik vind het Duitse systeem waar strepen en lijnen veel geluid maken ook prima werken. Lekker 20km lang over de streep van de vluchtstrook rijden zodat je mede passagier d'r klep een keer houd 8)

Bounty
Master
 Bericht 

shootme schreef:

Hier in het zuiden hebben we alleen nog maar 60 kil wegen (waren 80)

TommyGun
Master
 Bericht 
Blaataap schreef:
Ja, dat zijn de proefvakken. Werkt best leuk. Heb er wel eens overheen gereden toen er geen ander verkeer reed :lol: :lol:

Wat is dat dan? Kan er geen plaatjes van vinden.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
TommyGun
Master
 Bericht 
shootme
Master
 Bericht 
de ribbels liggen ook aan de zijkanten van de N381 https://goo.gl/maps/9BSV3VZVbRD2

fonsoy
Nieuwkomer
 Bericht 

Op deze kaarsrechte 60-weg in Haarsteeg zijn ze ook aangelegd. Maar dan enkel aan de zijkant. https://www.google.nl/maps/place/Tuinbo ... !4d5.19382
Bij tegemoetkomend verkeer word je hierdoor gedwongen om over de rammelstrook te rijden. Niet ideaal.

snovvdog
Master
 Bericht 
aparte truc om de snelheid proberen te minderen.

Als het niet te veel kost, een prima oplossing op zich, itt. het afwdwingen van 60 km/h... :thumb_d:

Ik heb zelf liever kattenogen, die helpen ook of maken het rijden in het donker een stuk fijner als je er niet op rijd. wmb zou elke onverlichte weg er mee uitgerust mogen worden, scheelt zo veel met het verloop van de weg kunnen zien.

zadkine
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Ik heb zelf liever kattenogen, die helpen ook of maken het rijden in het donker een stuk fijner als je er niet op rijd. wmb zou elke onverlichte weg er mee uitgerust mogen worden, scheelt zo veel met het verloop van de weg kunnen zien.

Hebben ze op een weggetje gedaan.....
Helaas zijn die dingen niet erg duurzaam als er telkens verkeer overheen rijdt (uitwijken voor tegenligger verplicht tot over die kattenogen rijden)

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
In Nederland worden rammelstroken nog sporadisch aangebracht en dan vaak nog alleen aan de kant van de berm. Dat is onder meer het geval in Flevoland.

Klopt, In Flevoland, de N307 tussen Dronten en Kampen bijvoorbeeld. Werkt super!

Pagina 1 van 1 [ 40 berichten ]