» Openbaar » Verkeersbeleid   

Pagina 1 van 1  [ 50 berichten ]
jbbrans
Nieuwkomer
 Bericht 

Vandaag een stukje wezen rijden door de polder en opeens kwam ik een situatie tegen waar ik niet zo 1-2-3 een antwoord wist.
In Nieuwe-Niedorp liggen volgens mij een aantal kruisingen met een stip in het midden en elke erop uitkomende weg heeft een bord dat er voorrang gegeven moet worden. (sorry dat ik geen verkeersbord codes weet) Er hangen geen borden dat het een rotonde betreft.
https://www.google.nl/maps/@52.7461574,4.9029383,3a,75y,138.01h,71.82t/data=!3m6!1e1!3m4!1sFdm96pFFsSv3b9s2-zCYHw!2e0!7i13312!8i6656

Doordat het geen rotonde is, maakt het toch weer een gelijkwaardige kruising? En dan hoef ik toch niet om de stip heen om af te slaan?

Ter info, er was bij mijn situatie geen gevaar of politie bij betrokken, dit is puur voor mijn eigen gemoedstoestand en of ik de huidige stand van verkeersregels nog een beetje kan bijbenen.

Kwibus
Master
 Bericht 
Ik heb geen idee wat dat voor moet stellen. Lijkt op zo'n "nep" rotonde die de verkeersveiligheid moet verbeteren.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Geen :D1:

Dus rechtdoorgaand verkeer gaat voor, en sterkernog rechtsafslaande bestuurders ook.
RVV 18

Haaientanden en :B6: hebben dus niet de beoogde werking

Kwibus
Master
 Bericht 
Nee, maar ze staan er wel en dus moet je ze gehoorzamen. Het is niet aan jou om te beslissen dat ze er niet terecht staan.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Maar wat is de kruisende weg?

jbbrans
Nieuwkomer
 Bericht 

Zoiets dacht ik dus al. :thumb:

Kwibus
Master
 Bericht 
Ja, dat is een goede vraag. De zijarmen/straten lijkt me, ook al zijn ze wat ronder dan gebruikelijk. Bij een botsing zit je altijd fout vanwege die domme bebording.

MoNo_eGo
Master
 Bericht 
zijn die haaietanden en bijbehorend boord niet bedoelt voor het fiets gedeelte ??

Feitelijk
Master
 Bericht 
Ook.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
O o wat een verkeerstechnisch broddelwerkje weer. Waarschijnlijk onder het mom: hoe onduidelijker de situatie, des te veiliger :fp:

Aanhanger
Master
 Bericht 
Mooie plek om 2 auto's kort te rijden en de wegbeheerder aansprakelijk te stellen.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Want zelf nadenken kunnen we natuurlijk niet meer

Feitelijk
Master
 Bericht 
Nou, denk er eens over na en leg de voorrangssituatie eens uit dan.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Zoals ik al zei: zelf nadenken > hoe zou het bedoelt zijn:
Ik zie een soort van rotonde (zou dus wel als rotonde bedoelt zijn) en dus gewoon de regels van de rotonde gebruiken.

Nou dat was allemaal weer ontzettend moeilijk.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Ja en dan rij je dus tegen iemand aan die denkt dat ie rechtdoor op de zelfde weg gaat. Ben je allrisk verzekerd?

Kwibus
Master
 Bericht 
Ik zie een soort van kruising. En nu?

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Ja de wijsneuzen met het regelboek in de handen zullen het anders zien idd, 99.5% van de Nederlanders ziet dit gewoon als een rotonde.
Maar idd gewoon als je van mening bent rechtdoor op dezelfde weg heeft voorrang gewoon doorknallen en niet verder nadenken, komt vast goed.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Denk jij lekker dat het een rotonde is, komt vast goed.

Rover
Master
 Bericht 
99.5% van de Nederlanders ziet dit gewoon als een rotonde.

Ik wist wel dat ik bijzonder ben 8)

Masterdam
Master
 Bericht 
Ik zie een soort van rotonde (zou dus wel als rotonde bedoelt zijn) en dus gewoon de regels van de rotonde gebruiken.

Deze dan ook toch?
Link

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Masterdam schreef:
Deze dan ook toch?

Mja, hier geen haaientanden en geen duidelijke verhoging

Masterdam
Master
 Bericht 
geen duidelijke verhoging

Hier ook geen duidelijke verhoging dus geen rotonde? :wink:
Link

Feitelijk
Master
 Bericht 
Staat wel een bord D1, op de verkeerde plek, dat dan weer wel.

Vroeg op
Master
 Bericht 
DikkeDiesel schreef:
O o wat een verkeerstechnisch broddelwerkje weer.

dat dus.

Superkoe
Master
 Bericht 
DikkeDiesel schreef:
O o wat een verkeerstechnisch broddelwerkje weer. Waarschijnlijk onder het mom: hoe onduidelijker de situatie, des te veiliger :fp:

Je moet je als verkeerskundige van de gemeente toch je ogen uit je kop schamen. Maar dat vind ik al van de verkeerskundige in mijn gemeente, die het presteert een 50 km zone te creëren binnen de bebouwde kom. :fp:

Feitelijk
Master
 Bericht 
Superkoe schreef:
Maar dat vind ik al van de verkeerskundige in mijn gemeente, die het presteert een 50 km zone te creëren binnen de bebouwde kom. :fp:

Hoho! dat is voor fietsers en voetgangers he!

Sander
FS medewerker
 Bericht 
Hey, zoiets hebben wij ook in de buurt gekregen. Maar dan zonder haaietanden.
Ik sla regelmatig gewoon linksaf, ik zie geen verplichte rijrichting :[

VFred
Master
 Bericht 

Beschildering en de bult duiden op een rotonde, maar betreffend bord mist. Fietsers wil je niet aanrijden, dus om gezeik te voorkomen, zouden alle fietsers daar voorrang van mij krijgen. Als ik in die gemeente zou wonen, ben ik wel benieuwd wie dit heeft bedacht en waarom. En dan klagen natuurlijk...

Sander
FS medewerker
 Bericht 
VFred schreef:
Als ik in die gemeente zou wonen, ben ik wel benieuwd wie dit heeft bedacht en waarom. En dan klagen natuurlijk...

Bij sommige gemeenten werkt dat niet hoor. Ik heb ooit een klacht ingediend over een onduidelijke situatie en dit is dan in het kort wat je terug krijgt:
"Dat de situatie voor iedereen weer verschillende beelden en gedragingen oproept, is precies de bedoeling maar dat zal u niet verbazen. Het moet op deze plek zo zijn dat je niet weet wat je ter plekke kunt verwachten. Daarom rijdt niemand ongezien door snel door, maar zal (een enkele 'hufter' daargelaten) de gemiddelde verkeersdeelnemer goed om zich heen kijken en dus non-verbaal communiceren."

Kortom, het is juist de bedoeling.

Ergens anders een weg zonder strepen, ik klaag dat het in het donker slecht zichtbaar is. Samenvatting van het antwoord: Dan rijden mensen langzamer en dat is veiliger.
Ik rij liever met 60 over het asfalt dan met 40 door de berm, maar goed.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Typische incompetente-ambtenaren-logica.

Kwibus
Master
 Bericht 
Ah, het tegenovergestelde van a-typische competente-ambtaneren-onlogica dus O:)

VFred
Master
 Bericht 

Klinkt in theorie goed. In de praktijk heeft de grootste hufter dus voorrang. In Nieuwegein hebben we op de "weides" van die versmallingen, waar iedereen het eerst wil aankomen. Leuk voor de kinderen op de basisschool bij één van die versmallingen. leerzaam ook, want ze kunnen soms life meemaken hoe volwassenen op een rustige en volwassen manier hun conflictje oplossen O:)

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
competente-ambtaneren
En dat is dan weer een contradictio in terminis O:)

Signum
Master
 Bericht 
Sander schreef:

Tot er ineens een dode valt natuurlijk.

Karbargenbok
Master
 Bericht 
Sander schreef:

Lang leve de Duurzaam Veilig-manie, uitgevoerd door wegbeheerders die de vrijheid hebben om hun eigen stokpaardjes te berijden.

De ironie in een notendop: op een volstrekt onoverzichtelijke kruising de :B3: (die er niet voor jan doedel stond) moeten vervangen voor een :J8:

basgitaar
Master
 Bericht 
Onoverzichtelijke voorrangskruising mag niet?

Vroeg op
Master
 Bericht 
tja...
Citaat:
Het klop dat de minirotondes niet voorzien zijn van een rotonde bord (D1, verplichte rijrichting). Dit heeft er mee te maken dat grote voertuigen (vrachtwagens) de “rotonde’’ niet kunnen nemen omdat deze te klein is. Deze gaan dan ook over het middenstuk. Door het plaatsen van bord D1 moeten deze voertuigen verplicht de aangegeven rijrichting volgen wat dus niet gaat. Er is daarom in voormalige gemeente Niedorp voor gekozen de borden niet te plaatsen.

De situatie is nu zo dat het een kruispunt/rotonde betreft zonder verplichte rijrichting. Het voertuig wat op het kruising vlak rijdt heeft voorrang. Op de kruising van t’Hoefje/Dorpsstraat lag voorheen ook een mini rotonde deze is nu omgevormd naar “normaal kruispunt” waarbij rechtsvoorrang heeft. Op dit moment is dit nog een proef en wordt gekeken of dit de verkeerssituatie verbeterd. Als dit zo is zullen de overige twee minirotondes op termijn ook worden omgevormd.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Geen woord over de :B6: en

Vroeg op
Master
 Bericht 
daar is toch niks mis mee.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Wel als je ze op alle poten van het kruispunt zet

A4
Master
 Bericht 
Helemaal lekker is de situatie niet, maar ik ben het in deze ook wel een beetje met DD eens. In de praktijk werkt dit echt wel. Mensen beschouwen dit gewoon als een rotonde en in die hoedanigheid zal het ook functioneren. Niet te moeilijk doen.

shootme
Master
 Bericht 
Dit is toch gewoon een gelijkwaardige kruising geworden?
Iedereen heeft een :B6:, wat iedereen gelijkwaardig maakt. Dus: Rechts heeft voorrang.

Zit alleen met die fietsers... Maar die kun je maar beter altijd voor laten gaan..

Feitelijk
Master
 Bericht 
shootme schreef:
Dit is toch gewoon een gelijkwaardige kruising geworden?

Nee, want dan zou je voorrang hebben op bestuurders van links. Nu moet je van de :B6: voorrang verlenen aan die bestuurders.

Artikel 63
Verkeerstekens gaan boven verkeersregels, voor zover deze regels onverenigbaar zijn met deze tekens.

jbbrans
Nieuwkomer
 Bericht 

Oké, volgend scenario op dezelfde plek.
Ik rij met een auto rechtdoor over de kruising/rotonde. Naast mij op de kruising/rotonde zit een fietser die linksaf wil en denkt de rotonde te blijven volgen.
Wat nu?

Feitelijk
Master
 Bericht 
Je gaat kennis maken met WVW 185.

Kwibus
Master
 Bericht 
En met de bescherming van de zwakkere verkeersdeelnemer :x

Feitelijk
Master
 Bericht 
WVW185 niet opgezocht, kwibus? :lol:

racefiets
Die hard
 Bericht 
Briefje sturen naar de gemeente dat je ze alvast op voorhand aansprakelijk stelt voor schade als er door de onduidelijke/gevaarlijke situatie een ongeluk gebeurt. Over het algemeen zijn ze daar wel gevoelig voor.
Zo heb ik mijn stoep voor de deur 2 keer opnieuw laten bestraten.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Je gaat kennis maken met WVW 185.

Krijg je met dashcam gewoon vergoed hoor! O:)

Feitelijk
Master
 Bericht 
Krijg je met dashcam overmacht gewoon vergoed hoor! O:)

Pagina 1 van 1 [ 50 berichten ]