» Openbaar » Verkeersbeleid   

Pagina 1 van 1  [ 19 berichten ]
WWII
Eendagsvlieg
 Bericht 

Als Belg zou ik op dit forum graag mijn verhaal kwijt willen. Ik woon in België en heb een auto met Belgisch kenteken.
Begin mei kreeg ik een beschikking van het CJIB waarin beweerd werd dat ik op 24-03-2011 in de omgeving van Tilburg geflitst werd. Aangezien ik nooit in Tilburg geweest ben heb ik getelefoneerd naar de plaatselijke politie, waar men voorstelde de foto op te sturen. Ik kreeg deze een week later in de bus en de auto in kwestie had een Litouws kenteken, toevallig met dezelfde combinatie als het mijne. Ik heb teruggebeld, dit kenbaar gemaakt en gevraagd of men de fout kon rechtzetten. Dit bleek niet te gaan. Het argument luidde dat ik een bekeuring gekregen had en ik moest dan maar bewijzen dat deze onterecht was. Dit was namelijk de geldende procedure en indien ik mij daar niet aan zou houden, zou dit extra geld kosten enz enz. Ik heb dan maar bezwaar aangetekend, een foto van mijn auto opgestuurd en nog een hoop uitleg gegeven over kentekens, welke lijken op Belgische. (drie letters en drie cijfers) Naast Litouwen maken ze in Zweden, Hongarije en Finland ook gebruik van drie letters en drie cijfers. Ik heb ook gevraagd om de bekeurende instantie te wijzen op dit laatste, teneinde dit soort "vergissingen" in de toekomst te voorkomen. En toen bleef het stil. Twee maanden later heb ik dan een fax naar het CJIB gestuurd met de vraag of men misschien toch de beleefdheid aan de dag kon leggen mij een bericht van ontvangst van mijn eerdere schrijven te laten geworden, zoals ik gevraagd had. Ik kreeg hierop maar liefst drie identieke standaard-antwoorden, waarin vermeld werd dat de procedure 16 weken kon duren en als de klus dan nog niet geklaard was, mocht men de zaak nog tien extra weken rekken. (Waarom zegt men dan niet ineens dat het 26 weken kan duren) In de vijftiende week kreeg ik bericht dat men van de extra tijd zou gebruik maken en enkele weken daarna (we waren inmiddels einde oktober) kwam het verlossende bericht. Ik hoefde niet aan de sanctie te voldoen. Eind goed al goed zou je denken. Neen hoor, op 19 november komt een brief van het CJIB. Het voertuig met mijn kenteken werd op 15-10-2011 opnieuw geflitst op dezelfde locatie, nu in de andere richting. Ik ben er bijna zeker van dat het weer om de Litouwer gaat. Blijkbaar wordt het personeel wat de flitsfoto's verwerkt niet goed opgeleid en trekt men ook totaal geen lessen uit eerder gemaakte fouten. Ik heb ook geen zin om nogmaals de starre procedure te doorlopen, die uiteindelijk tot geen enkele verbetering van het systeem leidt. In eerste instantie had ik zin om klacht tegen het CJIB of de persoon, welke mij dit aandoet, in te dienen, doch blijkbaar bestaat er in Nederland geen onafhankelijke instantie waar men voor zoiets terecht kan. In België heb je het comité P, waar je met klachten tegen politie terecht kan. In Nederland kan je blijkbaar enkel bij de politie zelf terecht. (ons kent ons) Ik woon een kleine 100 Km van Tilburg en heb geen zin om een dag uit te trekken om de plaatselijke politie het verschil uit te leggen tussen een Belgisch kenteken en een Litouws. Daarom sta ik open voor zinvolle suggesties, welke een einde kunnen maken aan deze toestand. Alvast bedankt.

Maveric
Pro
 Bericht 
WWII schreef:
en heb geen zin om een dag uit te trekken om de plaatselijke politie het verschil uit te leggen tussen een Belgisch kenteken en een Litouws

Je denkt aan 1 dag genoeg te hebben?.... :roflol: Misschien je verwachtingen een klein beetje bijstellen.

BLikent
Master
 Bericht 
WWII schreef:
In eerste instantie had ik zin om klacht tegen het CJIB of de persoon, welke mij dit aandoet, in te dienen, doch blijkbaar bestaat er in Nederland geen onafhankelijke instantie waar men voor zoiets terecht kan. In België heb je het comité P, waar je met klachten tegen politie terecht kan. In Nederland kan je blijkbaar enkel bij de politie zelf terecht.

Valt wel mee hoor, bij problemen met de overheid kan je terecht bij de Nationale Ombudsman. Dit lijkt mij een mooi voorbeeld van een paarse krokodil.

egeltjes
Master
 Bericht 
Doorvechten tot voor de NL-kantonrechter.

Aanwezigheid daar kost maximaal een uur. Wel goede verdedigingspapieren meenemen (zoals verschil litouwse en belgische kentekens).

WimLex
Master
 Bericht 
egeltjes schreef:
zoals verschil litouwse en belgische kentekens

Waarom ? :huh:

Op de foto staat een auto met Litouws kenteken, TS heeft een Belgich kenteken (en is op dit Belgisch kenteken aangeschreven).

Wat valt er verder uit te leggen dan dat OVJ weer eens blundert ? :nah:

EK055
Master
 Bericht 
Winnen doe je het toch altijd, maar ik zou minstens de gelegenheid gebruiken om eens flink te wobben. Met een beetje geluk zien ze dan zelf dat het niet klopt, en blijft je dat half jaar wachten gespaard.

egeltjes
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
Waarom ? :huh:

Eerste ingeving van mij. 8) 8)

bruintje beer
Master
 Bericht 
WWII schreef:
Blijkbaar wordt het personeel wat de flitsfoto's verwerkt niet goed opgeleid en trekt men ook totaal geen lessen uit eerder gemaakte fouten.
Je stelt wel hoge eisen 8)

944 guy
Master
 Bericht 
Ik zou idd WOBben. Je moet de onderste steen boven halen en als beloning voor je harde werk krijg je misschien wel een dwangsom toegewezen! Zie het topic 'WOB helpdesk deel 2' voor meer info ;)

Guppenklup
Master
 Bericht 
WWII schreef:
Ik woon een kleine 100 Km van Tilburg en heb geen zin om een dag uit te trekken om de plaatselijke politie het verschil uit te leggen tussen een Belgisch kenteken en een Litouws.

:nah: optimist....
WWII schreef:
Daarom sta ik open voor zinvolle suggesties, welke een einde kunnen maken aan deze toestand.

Het is een weg van de lange adem en die zorgvuldigheid vereist, maar de WOB zou je inderdaad kunnen helpen om terug te slaan naar het Nederlandse OM. Met een beetje geluk kun je ook nog aanspraak maken op een leuke vergoeding. Wat wel vervelend is dat dit soort overtredingen in de categorie Wet Mulder vallen, die er van uit gaat dat JIJ schuldig bent tenzij JIJ kan bewijzen dat niet te zijn. Dus zolang Lee Towers in Tilburg bonnen blijft scoren zullen ze bij jou op de mat ploffen.

Aanhanger
Master
 Bericht 
Ik zou proberen een Nederlandse advocaat te vinden die dit zonder vergoeding van jouw kant voor je op wil lossen.
Dit zijn makkelijk te winnen zaken waarbij deze advocaat de rechtbank kan vragen om het OM tevens te veroordelen tot het betalen van zijn vergoeding.
Als dat een paar keer is gebeurd zul je opeens zien dat die terugkoppeling naar de uitlezers van de foto's wel gemaakt kan worden.

bx gek
Master
 Bericht 
Stuur anders een pb naar de wobkoning (furr)

NooitTeSnel
Master
 Bericht 
WWII schreef:
Het argument luidde dat ik een bekeuring gekregen had en ik moest dan maar bewijzen dat deze onterecht was.

Welkom in Nederland. Misschien een stomme vraag, maar is de auto op de foto niet van een heel ander merk en type dan jouw auto?

Ze gaan dit niet voor je oplossen voordat het serieus geld begint te kosten, dus doorloop voor de nieuwe (en volgende) bekeuring dit stappenplan:
1. Bezwaar "Ik was dat niet, u heeft mijn kenteken waarschijnlijk verkeerd gelezen"
2. De normale twee WOB-verzoeken naar Politie + OM
3. Rustig 6 weken wachten, 2x ingebrekestelling, na 2 weken begint je dwangsom (oplopend tot 1260 euro per instantie, kassa voor jou)
4. Als je bezwaar afgewezen wordt gewoon letterlijk hetzelfde bezwaar weer terug sturen net zo lang tot ze het naar de kantonrechter doorsturen

Uiteindelijk komt het een keer voor de kantonrechter, daar ga je niet heen, gewoon een duidelijke brief sturen met een foto van jouw auto en de flitsfoto, daar is te zien dat ze het verkeerde kenteken hebben en dat jouw auto van een heel ander type is. In de brief merk je op dat dit al meerdere malen voorgekomen is en dat je graag een vergoeding in de kosten voor deze zaak wilt ontvangen. (Nog leuker: huur je man/vrouw/vriend/vriendin in om je te vertegenwoordigen a 100 euro/uur en stuur die factuur mee)

Na een paar keer een dikke dwangsom en/of kostenvergoeding denk ik dat het OM de noodzaak van goede training in Tilburg wel gaat inzien :devil:

S60
Master
 Bericht 
Aanvulling op NooitTeSnel:
Nog één keer een Brief sturen met een simpele, voor het OM begrijpbare uitleg (Lagere School nivo dus). Voor elke door het OM gevraagde actie van jou reken je €100/uur (vermeld erbij dat je een trage PC hebt...).

Fred :glaasje:

Lucky1
Master
 Bericht 
ik zou de NL pers opzoeken; dit willen ze wel oppakken hoor.

egeltjes
Master
 Bericht 
Lucky1 schreef:
ik zou de NL pers opzoeken; dit willen ze wel oppakken hoor.

Dan zou ik hier nog mee wachten, tot er wat geldelijke vergoedingen ge-ind zijn. :[ :[ :[ :[

Als je de publiciteit nu op zoekt, kan justitie, c.q. het OM, wel opeens snel zulke fouten corrigeren.

WWII
Eendagsvlieg
 Bericht 

Bedankt voor de reacties, waarvan er volgens mij enkele toch wel nuttig zijn. Antwoordend op de vraag van "Nooit te snel" gaat het inderdaad om auto's van hetzelfde merk, maar niet hetzelfde type. (VW golf en Polo) Het verschil tussen een Litouws en Belgisch kenteken is echter zeer duidelijk, zelfs op een zwart-wit foto. Wat mij verveelt is het feit dat indien ik de gewone procedure volg, er geen enkele les getrokken wordt uit gemaakte fouten. De bekeurde moet namelijk de fout van de politiedienst rechtzetten. Als ik op mijn werk een fout maak, dan draai ik daar zelf voor op. Probleem is ook dat ik regelmatig in Nederland kom. Ik vermoed dat het kenteken van de Litouwer (wat dezelfde combinatie heeft als het mijne) landelijk geseind staat omdat de eerste bekeuring waarschijnlijk nog niet betaald is. Als dit probleem niet uitgeklaard wordt zou het mij niet verbazen dat mijn auto vroeg of laat getakeld wordt als ik hem ergens in Nederland parkeer en eigenlijk maak ik mij om dit laatste wel wat zorgen.
Ik denk dat ik daarom maar met de WOB procedure begin. Ik kan desnoods mijn licht eens opsteken bij de ombudsman. Als nadien nog bonnen in de bus vallen kan ik alsnog naar de pers stappen.
Ik laat nog wel iets horen.

Aanhanger
Master
 Bericht 
Ik zou het, zoals eerder gezegd, doorspelen naar een advocaat op no-cure-no-pay basis.
De advocaat kan er een leuk centje aan verdienen waardoor het OM het snel zat zal worden, en jij hebt er verder geen werk aan. Of misschien ken je zelf iemand die betaald juridisch werk doet; deze persoon kun je "inhuren" waarna deze namens jou een claim voor deze juridische diensten inbrengt. Zelf de papierwinkel afhandelen kun je meestal weinig tot niets voor beuren, of je moet geluk hebben met een wob dwangsom, maar dat levert je ook weer extra werk op.

NooitTeSnel
Master
 Bericht 
WWII schreef:
Als dit probleem niet uitgeklaard wordt zou het mij niet verbazen dat mijn auto vroeg of laat getakeld wordt als ik hem ergens in Nederland parkeer en eigenlijk maak ik mij om dit laatste wel wat zorgen.

Volgens mij nemen ze niet zomaar een geparkeerde auto mee, al is het maar omdat ze echt niet elke geparkeerde auto controleren. Het kan wel verstandig zijn om een kopie van de foto + je brief even je in dashboardkastje te leggen voor het geval dat je ooit een algehele controle tegen komt en je vriend uit Litouwen blijkt ernstigere dingen gedaan te hebben dan alleen wat te hard rijden.

Pagina 1 van 1 [ 19 berichten ]