» Openbaar » Verkeersbeleid   

Pagina 1 van 1  [ 35 berichten ]
BLikent
Master
 Bericht 
Citaat:
Waarom we in Nederland vroeger ook links reden

Ongeveer 35 procent van de wereldbevolking rijdt links. De rest van de wereld vindt dat vreemd, maar er is een verklaarbare reden voor. Sterker nog: in Nederland reed men vroeger ook links.

We moeten daarvoor wel ver terug in de tijd, want het gaat dan over de periode vanaf de Middeleeuwen tot de Franse overheersing in 1795. In die tijd reed bijna iedereen aan de linkerkant van de weg omdat dat de meest vanzelfsprekende keuze was in gewelddadige tijden, zo meldt website worldstandards.eu.

Aangezien de meeste mensen rechtshandig zijn, reden de ridders te paard het liefst links om zo met hun rechterhand hun links gedragen zwaard uit de schede te kunnen trekken en zo een mogelijke tegenstander van dichtbij te raken. Bovendien verminderde links rijden de kans dat de schede van het zwaard, die links hing, tegenliggers raakte bij het passeren.

Maar aan het einde van de jaren 1700 werden in Frankrijk karren populair die grote hoeveelheden landbouwproducten en andere goederen konden transporteren. Vanwege hun omvang moesten die door vier of zelfs meer paarden worden getrokken. Deze wagens hadden vaak geen bok, waardoor de koetsier op het paard linksachter ging zitten - de ideale plaats om met de zweep in zijn rechterhand de paarden te drijven. Aangezien de bestuurder links zat, wilde hij dat tegenliggers hem links passeerden zodat hij zeker was dat de wielen van elkaar passerende koetsen elkaar niet zouden raken, met als gevolg dat iedereen rechts reed.

Ook de Franse Revolutie in 1789 droeg bij aan de verdere verspreiding van het rechts rijden in Europa. Voor de revolutie was de linkerkant van de weg in Frankrijk voorbehouden voor de aristocratie en moest plattelandsbevolking rechts houden. Maar na de bestorming van de Bastille wilden de edelen liever niet te veel opvallene en ze begon dus ook rechts te rijden, net als de gewone man. In Parijs werd het in 1794 verplicht om rechts te rijden.

Later zorgden de veroveringen van Napoleon ervoor dat rechts rijden zich ook verspreidde naar België, Nederland en Luxemburg, Zwitserland, Duitsland, Polen en grote delen van Spanje en Italië. De landen die niet door Napoleon waren veroverd, bleven links rijden: Groot-Brittannië, Oostenrijk-Hongarije en Portugal. Deze Europese links-rechts tweedeling bleef meer dan 100 jaar bestaan, tot na de Eerste Wereldoorlog.

Door de jaren heen namen steeds meer landen de beslissing om rechts te gaan rijden, maar het traditionalisme van de Britten heeft een wereldwijde harmonisatie verhinderd. Hoewel Japan geen vroegere kolonie van Groot-Brittannië is, rijdt het land ook links. Dat kwam doordat in 1872 de eerste Japanse spoorlijn werd geopend, gebouwd met Britse expertise. De trein reed links en dat bleef zo bij de verdere uitbouw van het Japanse spoor- en tramlijnnetwerk.

Toen Nederland vanaf 1596 begon met de kolonisatie van Indonesië en de Indische Archipel, bracht het ook de gewoonte om links te rijden met zich mee. Nederland reed in die tijd immers nog links, want pas na de verovering van de lage landen door Napoleon zijn wij begonnen met rechts rijden.

In de beginjaren van de Engelse kolonisatie van Noord-Amerika werden de Britse rijgewoonten gevolgd en reden de inwoners links. Nadat de Verenigde Staten zich onafhankelijk hadden verklaard op 4 juli 1776, werd geleidelijk alles geëlimineerd wat te veel naar Groot-Brittannië rook, zoals ook het links rijden. Bij deze beslissing speelde ook de invloed van andere Europese – vooral Franse – immigranten een grote rol. Het is overigens een arbitraire keuze om links of rechts te rijden. Zowel Groot-Brittannië als Nederland staan in de top-3 van meest veilige landen in Europa.
Bron: Algemeen Dagblad (foto's bij de bron)

bruintje beer
Master
 Bericht 
Ja ik las het ook. Koddig verhaaltje wel.

snovvdog
Master
 Bericht 
Schakelen met links blijft voor mij het raarste idee. Verder zou ik de nadelen niet zien, zeker bij een automaat, links of rechts, all the same to me.
Verder beetje luchtig verhaal, zo beweerde een zweverige Nederlands leraar ooit van mij dat het beter voor je is om te slapen aan de rechterkant van je bed of in elk geval niet aan je rechterkant de muur te hebben en ook met je rechterarm richting de deur te slapen, want vroeger moest je makkelijk/snel bij je zwaard kunnen als er iemand je huis/kamer binnen drong en zicht hebben op de ingang.

Spook
Master
 Bericht 
Is dit nieuws dan? Lijkt me meer algemene kennis.

bert65
Master
 Bericht 
Spook schreef:

Voor sommige is het inderdaad geen nieuws maar algemene kennis. Voor de andere s het nieuw en, hopelijk, uitbreiding van hun algemene kennis.

dabeetle
Master
 Bericht 
Treinen rijden in veel landen ook nog steeds links. Ook in landen waar auto's rechts rijden zoals België en Frankrijk. HSL vanaf Rotterdam naar het zuiden bijvoorbeeld ook...

dabeetle
Master
 Bericht 
Begreep trouwens dat ze in België, in een laatste poging de Brexit te voorkomen links rijden toch weer willen invoeren. Bij wijze van proef vanaf 1 oktober alleen vrachtwagens en bussen...

yj24tp
Pro
 Bericht 

Spook schreef:

Ik heb dit al heel lang geleden gelezen op (wiki?) Maar is wel interessant ja.

RRL
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Schakelen met links blijft voor mij het raarste idee.

Kan makkelijk. Broodje of wat te drinken in de rechterhand, dan maar even schakelen met links.

lacheisleuk
Master
 Bericht 

RRL schreef:
Kan makkelijk. Broodje of wat te drinken in de rechterhand, dan maar even schakelen met links.
Toch is dat anders als je rechts zit... Omdat je dan die hele slag met je arm moet maken. Niet moeilijk, even een paar keer wennen bij schakelen en dan gaat het prima.

Mr.Cabdriver
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Schakelen met links blijft voor mij het raarste idee.

Ja en remmen met rechts.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Jammer dat Suriname niet genoemd wordt.

Sander
FS medewerker
 Bericht 
snovvdog schreef:
links of rechts, all the same to me.

:lol: Ga eens een keer meerijden met een Engelsman in een stad (met rotondes). Ik heb nog nooit zo vaak in korte tijd gedacht dat we zouden verongelukken :lol:

Sherlock
Master
 Bericht 

In Burma rijden ze sinds 1970 rechts, maar het stuur in (bijna) alle auto's zit ook rechts. :lol:

dabeetle
Master
 Bericht 
Sherlock schreef:
In Burma rijden ze sinds 1970 rechts, maar het stuur in (bijna) alle auto's zit ook rechts.

is dat dat land waar de deuren van de bussen nog gewoon links zitten? :roflol:

Sherlock
Master
 Bericht 

Ja, je moet dus om de bus heen lopen om in te stappen. :lol:

Van alle landen waar ik aan het verkeer deelgenomen heb was Burma wel het linkst (<- :lol: ). Schitterend land trouwens.

Feitelijk
Master
 Bericht 
dabeetle schreef:
is dat dat land waar de deuren van de bussen nog gewoon links zitten? :roflol:

Kinderdijk:

Bijlagen :
Screenshot from 2018-09-12 10-22-14.png

Ducantoni
Master
 Bericht 
BLikent schreef:
Bovendien verminderde links rijden de kans dat de schede van het zwaard, die links hing, tegenliggers raakte bij het passeren.

Dat werd ook als reden genoemd waarom men in Japan links hield en houdt, dan uiteraard wat betreft de Samoerai.

Overigens mis ik Zweden in dit verhaal.

BaasTimo
Master
 Bericht 
dabeetle schreef:
Treinen rijden in veel landen ook nog steeds links. Ook in landen waar auto's rechts rijden zoals België en Frankrijk. HSL vanaf Rotterdam naar het zuiden bijvoorbeeld ook...

Komt omdat de Belgische spoorwegen met veel hulp van de Engelsen gebouwd zijn.

HSL zuid rijdt men inderdaad linkerspoor omdat dat in België de standaard is.
Ook tussen Roosendaal en Essen rijden de treinen links, terwijl de seinen daar (itt België) nog rechts staan.

lacheisleuk
Master
 Bericht 

De inrijseinen van Essen staan keurig links en rechts en de rest van het traject heeft gewoon links de seinen staan. Nederlandse seinen met krokodil erbij.

Griffin
Master
 Bericht 
Schakelen in een moderne RHD vind ik ook raar. De 1 van je afduwen voelt tegennatuurlijk. Maar in een oude 4-bak (1 is recht vooruit) maakt het nauwelijks verschil.

Smalle weggetjes links rijden met een LHD is soms wel een ramp net als invoegen op de snelweg. Rest maakt nauwelijks uit. Roundabouts linksom is geen probleem, went heel snel. Net als uitwijken naar links trouwens :). Ow, en de positie van je rechterbuitenspiegel, da's ook even zoeken (en als dat ding dan vanzelf naar beneden zakt... grmbl!).

lacheisleuk
Master
 Bericht 

Spiegels is inderdaad even zoeken ja. Je bent geneigd verder te kijken bij rechts en juist niet ver genoeg bij links. Ook in Nederland zijn parkeergarages e.d. een issue... :lol:

viffer
Master
 Bericht 
Richtingaanwijzer aan de rechterkant van het stuur. Zodra ik na een ritje in de RHD weer in een LHD stap zet ik bij de eerste bochten dan ook eerst de ruitenwisser aan en dan pas de richtingaanwijzer :lol:

Fpsdoug
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Jammer dat Suriname niet genoemd wordt.

Daar rijden ze ook links. Lijkt me hetzelfde idee als Nederlands-Indië / Indonesië: gekoloniseerd toen men nog links reed en te weinig fucks gegeven om het te veranderen.

Zie ook: https://www.worldstandards.eu/cars/driving-on-the-left/

Ducantoni schreef:
Overigens mis ik Zweden in dit verhaal.

Ook wel boeiend inderdaad. Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dagen_H

Griffin
Master
 Bericht 
viffer schreef:
Richtingaanwijzer aan de rechterkant van het stuur.

Daar hebben we het al eens eerder over gehad meen ik - het varieert per merk; er zijn merken die de boel omdraaien en er zijn merken die dat niet doen. Huur volgende keer een ("moderne") auto van Europese oorsprong, dan heb je dat probleem meestal niet.

viffer
Master
 Bericht 
Griffin schreef:
het varieert per merk; er zijn merken die de boel omdraaien en er zijn merken die dat niet doen.

Ongetwijfeld, ik deel alleen mijn ervaring

Griffin schreef:
Huur volgende keer een ("moderne") auto van Europese oorsprong, dan heb je dat probleem meestal niet.

Ik huur niet, is al een jaar of 10 mijn eigendom

Griffin
Master
 Bericht 
viffer schreef:
Ik huur niet, is al een jaar of 10 mijn eigendom

Ow, okay, my bad. Gaat om jouw Midget natuurlijk...

Maar eh, is het geen optie om de stalks om te draaien? Een kennis van me heeft dat gedaan bij zijn RHD MGB, daar was het heel eenvoudig bij. En volgens mij is de Midget zo mogelijk nog meer een meccano-doos dan de B.

Completely unrelated overigens: ik was van de week bij het Kimber House (MGCC HQ) in Abbingdon. Daar hing een van de originele bouwtekeningen van de midget en er stond een hele fraaie aluminium rally-uitvoering van de midget. Als je daar eens in de buurt bent is het zeker de moeite waard er eens te gaan kijken (al is het maar klein). Meestal loopt er ook wel iemand rond die nog in de fabriek gewerkt heeft. In ons geval was dat Peter (ben z'n achternaam even kwijt). Die beste man is in '52 begonnen bij MG en was uiteindelijk verantwoordelijk voor het design van de elektriek in de 'B. Mooie verhalen had'ie!

Mr.Cabdriver
Master
 Bericht 
Mijn 78er 504 coupe heeft de richtingaanwijzer ook rechts.
En het contactslot links. Was toen vrij gangbaar.

lacheisleuk
Master
 Bericht 

Moderne LHD Porsches hebben veelal ook het contact links zitten.

Ducantoni
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
dabeetle schreef: is dat dat land waar de deuren van de bussen nog gewoon links zitten? :roflol:
Kinderdijk:
afbeelding :

Amsterdam:
Afbeelding

lacheisleuk schreef:
Moderne LHD Porsches hebben veelal ook het contact links zitten.

Mijn Alfa uit '92 idem.

maarten28
Master
 Bericht 
En is er ook een verklaring waarom Engeland niet is gewisseld? Waren daar nooit grote paardenspannen?

bruintje beer
Master
 Bericht 
Stug volkje dat vasthoudt aan tradities, vaak zelfs tegen de ratio in.
Mooi volk, die Britten.

Griffin
Master
 Bericht 
Napoleon is nooit in de UK geweest die rechts rijden in wilde voeren. En aangezien er ook geen substantieel autoverkeer met rechtsrijdende landen was, was er ook geen aanleiding het ooit te veranderen. En tsja, de Engelse eigenzinnigheid zal dat nooit veranderen...

Ducantoni
Master
 Bericht 
bruintje beer schreef:
Stug volkje dat vasthoudt aan tradities, vaak zelfs tegen de ratio in.
Mooi volk, die Britten.

Het mag al bijzonder heten dat ze voorzichtig toegeven aan ons metriek stelsel.

Spook
Master
 Bericht 
Nee. Kilo's, mijlen, en stones. Allemaal tegelijk. Dat is handig.

Pagina 1 van 1 [ 35 berichten ] 

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten