» Openbaar » Verkeersbeleid   

Pagina 1 van 2  [ 66 berichten ]
surfertje
Eendagsvlieg
 Bericht 

Hallo,

Wie kan hier wat over zeggen.

Wie gaat er voor als een bus ( in de bebouwde kom) wegrijdt bij een halte maar daarbij de aanwezige busbaan verlaat om linksaf te slaan. Ik rijd in de rechtdoorstrook die links van de busbaan ligt om vervolgen uit te voegen en linksaf te slaan.

Er rijden op dat traject meerdere bussen die verschillende kanten op gaan. Ze verlaten dus niet alle allemaal de busstrook.
Bedankt voor jullie input!

Schoenzool
Master
 Bericht 
Bussen met knipperlichten uit hebben binnen bebouwde kom altijd voorrang (zover mijn kennis ..................)

Alexander_B
Master
 Bericht 
wegrijden bij de bushalte hebben ze voorrang, vervolgens van baan wisselen om bij een kruispunt voor te sorteren niet.

keokiracer
Master
 Bericht 
Streetviewlinkje?

surfertje
Eendagsvlieg
 Bericht 

Had al gekeken voor een steetvieuwlinkje, maar is helaas de oude situatie. Hebben we dus niets aan.....

Karbargenbok
Master
 Bericht 
De regel is: de bus de gelegenheid geven de halte te verlaten. Als daaraan voldaan is (bijvoorbeeld omdat de halte aan een busstrook ligt) gelden daarna weer de gebruikelijke regels.

bert65
Master
 Bericht 
Een BUS (kan ook touringcar zijn) die binnen de bebouwde kom te kennen geeft van een halte weg te willen rijden, moet je de gelegenheid geven weg te rijden. Zodra de bus dan ook nog eens van strook wil wisselen, zal hij jou voor moeten laten.

maarten28
Die hard
 Bericht 

Als ik het zo lees ligt de halte aan de busbaan. Dan lijkt mij een beroep op RVV 56.1 niet echt nodig. Als de bus daarna van de busbaan de hoofdrijbaan op wil rijden lijken mij de normale voorrangsregels te gelden.

surfertje
Eendagsvlieg
 Bericht 

Dat dacht ik ook, maar de buschauffeur gooit hem er zo ongeveer voor toetert en is gepikeerd. Begon te twijfelen :huh:

Kwibus
Master
 Bericht 
De bus staat stil op een busbaan bij een halte? En dan kan de bus dus altijd wegrijden van de halte zonder rekening te hoeven houden met achteropkomend verkeer? Dan hoeft ook niemand hem dus voorrang te verlenen, d.z.w. dat is in deze situatie niet van toepassing. Als de bus vervolgens van de busbaan één rijstrook naar links wil opschuiven zal hij gewoon net als de andere deelnemers rekening moeten houden met het overige verkeer. De bus heeft bij die beweging geen voorrang.

Ligt het punt waarop er linksaf geslagen moet worden soms heel dicht bij de halte? Zo ja, dan wil de chauffeur waarschijnlijk gewoon meteen 2 stroken naar links vanaf het wegrijden en probeert dat via "bus heeft bij halte voorrang" regel af te dwingen. Althans, zo voelt het op basis van je beschrijving.

zandbak
Master
 Bericht 
Een buschauffeur denkt tegenwoordig dat hij overal voorrang heeft. Ook op rotondes douwen ze hem er gewoon door, zodat jij vol op de rem moet midden op de rotonde.

Kwibus
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
Een buschauffeur denkt
Da's al teveel krediet hoor.

bruintje beer
Master
 Bericht 
:lol:

garco
Master
 Bericht 
Hier zo'n geval, geen bushalte, wel een busbaan die ophoudt.
De bus ramt hier gewoon met 50 de rechterstrook op voor rechtdoor.
https://www.google.nl/maps/@52.2535876, ... 312!8i6656

Feitelijk
Master
 Bericht 
bert65 schreef:
Een BUS (kan ook touringcar zijn)

Ik heb wel eens zo'n buurtbusdingetje geblokkeerd. Man boos.

Maaarrrrr:

Citaat:
RVV1:
lijnbus: motorvoertuig, gebezigd voor het verrichten van openbaar vervoer in de zin van de Wet personenvervoer 2000;
autobus: motorvoertuig, ingericht voor het vervoer van meer dan acht personen, de bestuurder daaronder niet begrepen;

Hij is dus een lijnbus, maar geen autobus.
En dus:
Citaat:
Artikel 56
1 Binnen de bebouwde kom moeten bestuurders aan bestuurders van een autobus de gelegenheid geven van een bushalte weg te rijden, wanneer de bestuurder van die autobus door het geven van een teken met zijn richtingaanwijzer zijn voornemen om weg te rijden kenbaar maakt.

Opbokken! :dag:

JWS
Weet de weg
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Ik heb wel eens zo'n buurtbusdingetje geblokkeerd.

Feitelijk schreef:
Hij is dus een lijnbus, maar geen autobus.

Waarom? Paste er geen 8 man in?

Edit: 9 passagiers natuurlijk. RVV56 heeft het over meer dan 8. Maar dan nog, die busjes hebben toch een capaciteit van 20 ofzo?

Feitelijk
Master
 Bericht 
Nog lastig in te schatten ja. Sommige van die dingen hebben een paar stoelen vervangen door een plek voor rolstoelen. Dus dan ga je al snel onder de 8. Maar zie dat maar eens vanuit de skelter.

JWS
Weet de weg
 Bericht 
Volgens mijn internet zoektocht van 2 minuten (wikipedia) gaat het inderdaad om 8 (9) persoons busjes, te besturen met rijbewijs B. Dus ze hebben inderdaad geen voorrang bij bushaltes.

Ton.
Master
 Bericht 
Hier: https://www.google.de/maps/@52.3740104, ... 56!6m1!1e1 ook wel eens gehad dat een bus naar links kwam zeilen na het wegrijden bij een halte, terwijl er gewoon een strook ligt.
Doen we dus niet aan mee.

garco
Master
 Bericht 
JWS schreef:
Volgens mijn internet zoektocht van 2 minuten (wikipedia) gaat het inderdaad om 8 (9) persoons busjes, te besturen met rijbewijs B. Dus ze hebben inderdaad geen voorrang bij bushaltes.

Maar toch wel als ze in lijndienst zijn?

lacheisleuk
Master
 Bericht 

Volgens 't RVV dus niet.

Feitelijk
Master
 Bericht 
garco schreef:
Maar toch wel als ze in lijndienst zijn?

Nee dan zijn ze wel een lijnbus maar geen autobus.

WNS2.0D
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
Een buschauffeur denkt tegenwoordig dat hij overal voorrang heeft. Ook op rotondes douwen ze hem er gewoon door, zodat jij vol op de rem moet midden op de rotonde.

Een buspiloot denkt niet, die doet gewoon. Zeker als er weinig ruimte is, andere auto's moeten maar de berm in en fietsers moeten duiken.

Bij het zien van zo'n ding word ik op afstand vaak al pislink en blijf ik mijn ruimte op de weg opeisen.

zandbak
Master
 Bericht 
Ik ga voortaan maar demonstratief voor een bus mijn snelheid laten zakken tot 30km/u O:)

Ogre
Master
 Bericht 
JWS schreef:
die busjes hebben toch een capaciteit van 20 ofzo?

Die zijn er ook ja. Of 16 personen zoals in deze :
Afbeelding
Hoe je dat zou moeten waarnemen als je zo'n ding tegen komt is mij een raadsel :roll:

Pita
Master
 Bericht 

Dit is simpel de 9 persoonsbusjes hebben heel vaak een blauw taxikenteken en de meer dan 9 persoonsbusjes hebben in ieder geval een gewoon geel kenteken.

Ogre
Master
 Bericht 
Als ik op Google plaatjes kijk dan heeft bijna alles aan buurtbus gewoon een geel kenteken. Dat kom ik hier (Syntus gebied) ook tegen. Er rijden ook wel blauwe kentekens rond, dat zijn taxi's, o.a. voor schoolvervoer.

bert65
Master
 Bericht 
Pita schreef:
Dit is simpel de 9 persoonsbusjes hebben heel vaak een blauw taxikenteken en de meer dan 9 persoonsbusjes hebben in ieder geval een gewoon geel kenteken.

Nee hoor. Buurtbusjes met 8 plekjes voor de passagiers rijden gewoon met gele platen. Busjes met meer dan 8 zitplaatsen moeten volgens mij op de achterzijde, op de dakrand, extra richtingaanwijzers en achterlichten hebben.

allroads
Weet de weg
 Bericht 

Je kan ook kijken bij Mapillary of de situatie er in staat.
De andere streetview, waar je eigen geo plaatjes kan uploaden.
https://www.mapillary.com/app/?lat=52.09719772558614&lng=5.223331071629673&z=6.872145437352857

Ton.
Master
 Bericht 
Ton. schreef:
Hier: https://www.google.de/maps/@52.3740104, ... 56!6m1!1e1 ook wel eens gehad dat een bus naar links kwam zeilen na het wegrijden bij een halte, terwijl er gewoon een strook ligt.
Doen we dus niet aan mee.

Ik dacht al dat ik er een fillempie van had: https://www.youtube.com/watch?v=Pr9liW2Avq4

TommyGun
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
Een buschauffeur denkt tegenwoordig dat hij overal voorrang heeft

:kniktja: off-topic/tsjongejonge-wat-ik-nu-weer-tegenkwam-op-de-weg-deel-t91234-2150.html#p4220727

zandbak
Master
 Bericht 
Ook een leuke. Ik kom bij een rotonde aan, en rechts van mij is een strook voor de lijnbus.
Ik zit net iets eerder op de rotonde dan de bus, maar die bus duwt hem er ook gewoon op. Vette pech voor hem, ik rij door, hij kon op de rem met een luide claxon. Daarna maar even stil gaan staan en uitgestapt en de buschauffeur op zijn muil geslagen maar weer door gereden, hij wou niet uit zijn bus komen.

Zo'n idee:
https://www.google.nl/maps/@51.9670242, ... 56!6m1!1e1

maarten28
Die hard
 Bericht 

Ja, dat zijn van die leuke situaties. Maar als we zeggen dat rechts voorrang heeft dan hoort de uitspraak "ik was eerder" niet thuis in het bepalen wie voorrang heeft.
Voorrang verlenen is de ander onbelemmerde doorgang verlenen en dat deed je niet.

zandbak
Master
 Bericht 
Ja duh, ik stond al met mijn halve auto op de rotonde. Hij nog niet. Beide rijstroken hebben haaientanden.

WNS2.0D
Master
 Bericht 
En de andere kant op, er zijn ook oude stadsbussen die omgekeurd zijn tot vrachtwagen zodat mensen met C rbw ermee mogen rijden. Voor promotiedoeleinden of als camper. Hoe moet je weten dat je die wel mag hinderen?

maarten28
Die hard
 Bericht 

zandbak schreef:
Ja duh, ik stond al met mijn halve auto op de rotonde. Hij nog niet. Beide rijstroken hebben haaientanden.

Dan nog geldt niet "ik ben eerst dus ik heb voorrang".

Masterdam
Master
 Bericht 
Zandbak rijdt op de rotonde. Bus wil de rotonde op. Punt.

Wegbeheerder moet niet van die ruksituaties creëren.

Ogre
Master
 Bericht 
Lijkt verdacht veel op de situatie hier. Ben daar ook al een paar keer een bus tegen gekomen (rechts is dus busbaan). Ik vraag me af of je hier wel kan spreken over 2 aparte wegen die op de rotonde uitkomen. De haaientanden lopen gewoon door en er staat maar één :D1: .En daarmee vraag ik me ook af of je wel voorrang hebt omdat je een weg eerder op de rotonde zit..

Masterdam schreef:
Wegbeheerder moet niet van die ruksituaties creëren.

Dat dus.

skipper1978
Respect
 Bericht 
Een rotonde betekend voor mij: verkeer van links heeft voorrang. Busbaan is rechts van mij, dus geen voorrang.

Feitelijk
Master
 Bericht 
skipper1978 schreef:
Een rotonde betekend voor mij: verkeer van links heeft voorrang.

https://www.google.com/maps/@51.6929134 ... 4qqEqA!2e0
(f)

Masterdam
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
(f)

Dat is dus ook simpelweg fout.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Daarom laat ik de streetview dan ook zien.
Voorrang op de rotonde heb je pas bij tekens.
Op de busbaan staat een :B6: , daarvan moet je bestuurders op de kruisende weg voorlaten.

Zandbak die naast de bus op dezelfde weg rijdt valt daar niet onder. Die slaat naar rechts af, en moet van artikel 18 verkeer dat zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen op dezelfde weg bevindt, voor laten gaan.

Aanhanger
Master
 Bericht 
Zat rotondes ouder dan de voorschriften.
Als de voorschriften veranderen, dienen dan ook alle wegen aangepast te worden?

ruitenheer
Master
 Bericht 

https://www.google.nl/maps/@52.064884,4.4901198,3a,75y,55.96h,92.14t/data=!3m6!1e1!3m4!1sRcASTPD0f5NmNzYvCI-CPQ!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1
Bus kan zijn baan volgen en de rotonde oprijden. Maar omdat hij de rotonde 3/4 moet nemen, is het veel makkelijker direct naar de linkerbaan te sturen.

zandbak
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Zandbak die naast de bus op dezelfde weg rijdt valt daar niet onder. Die slaat naar rechts af, en moet van artikel 18 verkeer dat zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen op dezelfde weg bevindt, voor laten gaan.

Er reed een busje op de rotonde, ik ben daar meteen achteraan gedoken en stond al helemaal op de rotonde voordat de bus de rotonde op kwam. Die moest immers iets langer wachten op dat busje.

bert65
Master
 Bericht 
Ik zie geen busbaan.... Ik zie twee voorsorteerstroken en een bushalte en net na de bushalte zijn de voorsorteerstroken plots weg.

Masterdam
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:

En de bus is van dat artikel vrijgesteld?

Feitelijk
Master
 Bericht 
Heb ik dat gezegd?

bert65 schreef:
Ik zie twee voorsorteerstroken en een bushalte en net na de bushalte zijn de voorsorteerstroken plots weg.

Ook mooi...
https://www.google.nl/maps/@52.0652259, ... 312!8i6656

maarten28
Die hard
 Bericht 

Masterdam schreef:
Dat is dus ook simpelweg fout.

Wat is er fout aan een verkeersplein zoals een verkeersplein altijd was? Feitelijk had ook een van de vele verkeerspleinen in Nijmegen kunnen plaatsen.
Een gedachte van "het is een rotonde, dus links heeft voorrang" is verkeerd.

keokiracer
Master
 Bericht 
maarten28 schreef:
een verkeersplein [...] het is een rotonde

Wat is het nou?

Pagina 1 van 2 [ 66 berichten ]