» Openbaar » Media » Verkeersongevallen   

Pagina 2 van 2  [ 87 berichten ]
bx gek
Master
 Bericht 
En dan is er ook nog de schijnveiligheid van de fietsstraten.

Bussloo
Master
 Bericht 
Wat dacht je van ouders die de auto zo dicht mogelijk bij school willen (fout-) parkeren en daarbij kinderen die op de fiets zijn platrijden.
En inderdaad, bestuurders van rechts geen voorrang verlenen, dat gaat een keer fout wanneer iemand voorrang neemt.

Signum
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Een voorbeeld: de afgelopen jaren vielen er gemiddeld 30 doden per jaar in 30km-zones. Dit duidt op een structureel probleem met de snelheid en dus met de inrichting van onze woonwijken. Die is niet veilig genoeg. Een tweede voorbeeld: op bijna de helft van de 50 km-wegen moeten fietsende kinderen en hun ouders de weg delen met gemotoriseerd snelverkeer, waaronder bussen en vrachtwagens.

Valt me erg tegen dat het SWOV niet meer inzet op technologische vooruitgang. Je kan wel allerlei straten aan gaan passen en het verkeersbeeld veranderen, maar uiteindelijk ligt de oorzaak van een ongeval vaak bij een menselijke fout.

Marten320TD
Master
 Bericht 

Maserati Teun schreef:
Een voorbeeld: de afgelopen jaren vielen er gemiddeld 30 doden per jaar in 30km-zones. Dit duidt op een structureel probleem met de snelheid en dus met de inrichting van onze woonwijken.

Ook hier geldt: MEER 30 zones, betekent MEER ongelukken in 30 zones. Als je heel NL één grote 30 zone maakt vallen er nul doden op de snelweg. Halleluja! Wat een effectieve maatregel!
Of wacht....

Maserati Teun schreef:
Dat is een belangrijk inzicht, zeker wanneer de overheid fietsen - een heel duurzame, gezonde en efficiënte vervoerswijze - wil stimuleren.

Maar ja....
Maserati Teun schreef:
Het verkeer wordt steeds drukker en diverser, vooral op fietspaden (denk aan snorscooters en 'speed pedelecs').

Wat is het nou?? Het zal er wel weer op neerkomen dat speed-pedelecs en snorfietsen op de weg tussen de auto's worden gemanoeuvreerd waarvoor de snelheid naar 40 wordt teruggebracht.
Want de automobilist moet en zal bloeden voor elk ongeval, zelfs waar geen auto bij betrokken is.

Maserati Teun schreef:
Nederland vergrijst: ouderen zijn sterk oververtegenwoordigd in de slachtofferstatistieken.

Maar...... maar..... maar... die rijden toch nooit sneller dan toegestaan???? En dan toch deaud gaan?? Dan MOET degene die ook bij het ongeval betrokken is wel sneller hebben gereden dan die bejaarde* -> snelheid = oorzaak.

*zelfs als dat een betonnen muur of sloot is.

Serieuzer: ik voorzie een verdere aanpassing aan de kneuzen van de weg in plaats van betere voorlichting en betere keuring.
Zelfs als er een vrijliggend fietspad is aangelegd bij een binnendoor weg blijft de toegestane snelheid gewoon staan op 60.

Aanhanger
Master
 Bericht 
Ik ben wel benieuwd naar de oorzaken van die 30 doden in 30-zones. Ik vermoed veel andere oorzaken dan snelheid, maar kan me eigenlijk niet zo voor de geest halen wat dan een typisch ongeval zou zijn. Zet ze alle dertig maar eens op een rijtje....

lacheisleuk
Master
 Bericht 

Ik kan mij er een redelijke voorstelling van maken en verwacht dat de hoeveelheid ongevallen zonder dodelijke afloop nog veel hoger ligt dan je zou verwachten. En ik denk dat snelheid best een serieus ding kan zijn in 30-zones. Als ik zie hoe ze hier door de 30-zones heen rijden, maar ook hoe er geparkeerd wordt. Blinde bochten vol afsnijden, auto's gewoon maar neergooien (bij voorkeur direct na een blinde bocht), etc. Ik heb de afgelopen jaren 3x op de stoep gestaan omdat een tegenligger de bocht af sneed.

Achter onze tuin loopt een weg, als je zou zeggen dat het een 30-zone is, zou je mij geloven. Echter, mag je daar 50. Maar het is wel een belangrijke oversteek, naast de hoofdweg, in de wijk hier naar een basisschool (en bij de hoofdweg staan klaarovers), er fietsen veel kinderen (van school/naar school), maar ook andere mensen. Eigenlijk is het voor verkeer binnen de wijk een belangrijke weg, alhoewel hemelsbreed 100 meter verder parallel de doorgaande weg loopt.

Als je dan kijkt hoe mensen, vooral veel ouders met kinderen in de auto, rijden als ze hun kinderen halen van school. Fietsende kindertjes, gewoon met 50 strak erlangs, hoppa. Als je 40 rijdt (omdat er voor je 2 kindjes fietsen en jij rechtsaf moet over 100 meter, dus er niet voorbij wil gaan) hangen ze op je bumper. Eigenlijk hetzelfde als wanneer je 30 in de 30-zone rijdt.

Binnendoorweggetje hier in de buurt ook. Stuk waar veel huizen staan is 30, de rest van het weggetje ligt buiten de kom en is 60. Bij 60 loop je in op je voorgangers, want die rijden 40-50, maar bij de 30 zone gaan ze opeens wel gas geven? :loco: :loco:

En verder natuurlijk de typische ongevallen rondom de supermarkten in woonwijken. Vrachtwagens die al ingedraaid staan om af te slaan proberen rechts voorbij te rijden op je elektrische fiets op het moment dat de vrachtwagen gaat rijden. Ja, die ziet je niet en gaat vol over je heen.

Blaataap
Master
 Bericht 

Dat bochten afsnijden zie ik hier in de 30-zones ook veel ja. Voornamelijk door fietsers. Voorrangsfouten zie je ook heel veel. Ook mooi, met de - hier toch opvallend vaak opgevoerde - elektrische fietsen kom je regelmatig in de situatie dat je in een 30-zone wordt ingehaald door zo'n debiel op een elektrische fiets die 30 binnen de 30 niet hard genoeg vindt gaan. En dan is de automobilist wel verantwoordelijk als het fout gaat natuurlijk. Al moet ik bekennen dat er op verschillende straten binnen de 30 hier toch echt wel flink gas wordt gegeven tussen de drempels door en ook nul voorrang wordt verleend.

Ligt dat dan uiteindelijk aan de inrichting of toch eigenlijk meer aan de verkeersdeelnemers? Ik zeg het laatste.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Blaataap schreef:
Ligt dat dan uiteindelijk aan de inrichting of toch eigenlijk meer aan de verkeersdeelnemers? Ik zeg het laatste.

Nee dat ligt vooral aan de inrichting. Veel 30km zones zijn niet als zodanig ingericht en nodigen dan dus ook uit tot harder rijden. Heel veel gemeentes hebben gewoon gedacht, we maken er 30km zone van zonder daar ook enige cent voor geïnvesteerd te hebben. Veel korpsen willen dus ook niet in de bebouwde kom controleren omdat zijzelf al vinden dat de snelheid door weginrichting niet handhaafbaar is.

Joël D.
Master
 Bericht 
Precies. Ik ga hier dus echt geen 30 rijden. Gescheiden fietspaden, voorrangskruisingen, noem het maar op:

https://www.google.nl/maps/@52.4095786, ... 312!8i6656

keokiracer
Master
 Bericht 
DikkeDiesel
Master
 Bericht 
keokiracer schreef:

Te zot voor woorden inderdaad, een zelfs met 2 rijstroken :loco: :loco: :loco:

Aanhanger
Master
 Bericht 
Die laatste is een mooie plek om van rechts te komen en een auto met een lekke koppakking op kosten verzekering tegenpartij TL te rijden.

snovvdog
Master
 Bericht 
Waarom is dat een 30 zone :huh: ?

Aanhanger
Master
 Bericht 
Omdat iemand dat bedacht heeft en er een bord heeft gepoot.

Bussloo
Master
 Bericht 
Marten320TD schreef:
Het zal er wel weer op neerkomen dat speed-pedelecs en snorfietsen op de weg tussen de auto's worden gemanoeuvreerd waarvoor de snelheid naar 40 wordt teruggebracht.

Waarom wordt er wel gehandhaafd bij (vracht-)auto's en motoren en niet bij scooters?
Scooters en speed-pedelecs mogen maximaal 25 km/u op het fietspad, net zo snel als dat een gewone e-bike haalt. Wat is dan het probleem?

Verder moeten per 1 juli 2017 alle speed-pedelecs gebruik maken van de rijbaan omdat het voor de wet bromfietsen zijn. En dan houdt het, tenzij je een Stromer hebt, met 35-40 km/uur echt wel op. Met als gevolg klevende automobilisten aan je spatbord. Mijn verwachting is dat het aantal verkeersdoden hierdoor zal toenemen. Hier in het dorp wordt op doorgaande wegen rustig 70 km/u gereden. En dan zie je zo'n fietser pas als het te laat is.
Eén van de problemen in Nederland vind ik dat de doorgaande wegen te smal zijn zodat er minimale ruimte is om fouten te corrigeren en er geen ruimte is om brommers en speed-pedelecs in te halen..

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Bussloo schreef:
én van de problemen in Nederland vind ik dat de doorgaande wegen te smal zijn zodat er minimale ruimte is om fouten te corrigeren

Te smal? ga eens in Engeland rijden en kom dan terug in NL.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Kan binnenkort de dagelijkse ergernissen weer trotseren.. Toeristen die nie kenne rije.

Afbeelding

Bussloo
Master
 Bericht 
Te smal? ga eens in Engeland rijden en kom dan terug in NL.

Ook in de steden? Met heel veel fietsers?

Denman
Master
 Bericht 

Marten320TD schreef:
Ook hier geldt: MEER 30 zones, betekent MEER ongelukken in 30 zones.

Iemand een overzichtje van toename van 30-km zones?

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Bussloo schreef:
Ook in de steden? Met heel veel fietsers?

Ben geboren en getogen in Leiden, het is maar wat je gewend bent denk ik. Het hoeft voor mij allemaal niet zo ruim, vind mn weg wel. Merk wel aan medeweggebruikers dat ze het allemaal wat eng vinden worden. Wegwerkzaamheden in Duitsland bijvoorbeeld, die zijn bij tijd en wijle redelijk smal. Desondanks rag ik 'm easy langs een vrachtwagencombi (met boot achter me).. Als je het snel doet dan heeft de vrachtwagenchauffeur er niet zoveel last van. Al kunnen ze desondanks toch zeiken, want inhaalverbod, huilhuil. *TTOOETTT* .. Jahoor bent maar boos.

Anderen blijven 25 minuten ernaast hangen en beslissen uiteindelijk dan toch maar om terug te vallen. Dat is pas irritant.

Blaataap
Master
 Bericht 

Jack.Ryan schreef:
Nee dat ligt vooral aan de inrichting

Lekker hé, selectief citeren? :lol: Hier in de wijk ligt het aan de bestuurders. Weginrichting is correct en passend bij 30.

bruintje beer
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Toeristen die nie kenne rije.
En dan post je een plaatje van een Duitser die z'n boot succesvol door een 2 centimeter breder straatje loodst :lol: .

basjuh1981
Master
 Bericht 
Dat is Dave zelf:
Dave schreef:
Desondanks rag ik 'm easy langs een vrachtwagencombi (met boot achter me)..

O:) :[

Dave schreef:
Het hoeft voor mij allemaal niet zo ruim, vind mn weg wel. Merk wel aan medeweggebruikers dat ze het allemaal wat eng vinden worden.

Hier in Den Haag mag je ook blij zijn als je de 35@50 haalt. In Den Haag is het een trent om wegen op zo'n manier optisch te verkleinen. Gevolg is wel dat de doorstroming verslechterd.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Blaataap schreef:
Lekker hé, selectief citeren? :lol: Hier in de wijk ligt het aan de bestuurders. Weginrichting is correct en passend bij 30.
Nou was niet selectief bedoeld. Mijn straat is ook een 30km straat. Maar hij ziet er behalve de borden uit als een 50km straat. Persoonlijk rij ik er amper 20. Iets met spelende kids en zo.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Nu op NPO2 de Monitor over de verkeersdoden.

Zullen wel heel veel onwaarheden inzitten.

Rover
Master
 Bericht 
Ik ben benieuwd, ik durf toch te stellen dat zij over het algemeen een behoorlijk gedegen onderzoek doen. Maar ja, mogelijk heb ik een te roze bril n.a.v. een uitzending waar ik aan heb meegewerkt.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Die dijk is duidelijk niet ingericht als een 30 Km/u zone.

De andere wegen zijn ook niet juist ingericht. Daarom controleert de politie niet. Dat is trouwens al jaren het geval.

bernardo A.
Master
 Bericht 

Het is weer de bekende leuterpraat. Linkse dogma's over ootoo's, wat niet moet kunnen. Sowieso mensen die plezier hebben in hun leven. En snelheid uiteraard, omdat daarmee veel geld te "verdienen" valt via het CJiB.

In ons dorp zijn in 2016 2 ernstige verkeersongevallen geweest in een zone 30. 1 bejaarde verwarde gaspedaal met rempedaal in de Ford Fusion en boorde zich "door krachtig remmen" in een ijssalon.
De ander zat, ook in een Ford Fusion, vast op een houten paaltje naast een parkeerplaats. Met veel gasgeven kwam hij van dat paaltje af en stoof de plaatselijke apotheek binnen.
Het was na sluitingstijd, anders had de teller m.b.t. verkeersdoden 2016 er iets minder gunstig uitgezien.

Maar goed, we zijn een liberaal land. Dat houdt in Nederland anno 2017 in, dat we de feiten niet mogen benoemen, en ons vooral moeten concentreren op dogma's.

Want laten we reëel wezen. Snelheidscontroles is corebusiness voor de politie en handhaving op o.a. alcohol, smartphones, rood-rijden anders dan met een auto etc. is te verwaarlozen.

In de 80 jarige oorlog hebben we ertegen gevochten, maar de aflaathandel is springlevend in Nederland.

Pomeon
Weet de weg
 Bericht 

bernardo A. schreef:
In ons dorp zijn in 2016 2 ernstige verkeersongevallen geweest in een zone 30.

Dat dorp is dan ook veel meer ingericht als een 30-zone dan de wegen die net bij De Monitor te zien waren.

Blaataap
Master
 Bericht 

Jack.Ryan schreef:
Mijn straat is ook een 30km straat. Maar hij ziet er behalve de borden uit als een 50km straat. Persoonlijk rij ik er amper 20. Iets met spelende kids en zo.

Misschien eens de wegbeheerder verzoeken om de weginrichting kloppend te maken? Hier overigens ook veel spelende kinderen en trage bejaarden, dus die 30 is voor mij ook echt de max. Je zult maar een kind tegenkomen als het achter een bal aan rent.

Pita
Master
 Bericht 

Prachtig is dat, je ziet hem al aankomen zo'n typische bochtafsnijder en dan rij je gewoon tot de streep door.

basjuh1981
Master
 Bericht 
Blaataap schreef:
Je zult maar een kind tegenkomen als het achter een bal aan rent.

Een bejaarde is minder erg natuurlijk :P

bernardo A. schreef:
Maar goed, we zijn een liberaal land.

Nou... :roll:

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Blaataap schreef:
Misschien eens de wegbeheerder verzoeken om de weginrichting kloppend te maken? Hier overigens ook veel spelende kinderen en trage bejaarden, dus die 30 is voor mij ook echt de max. Je zult maar een kind tegenkomen als het achter een bal aan rent.
Straat is net twee jaar definitief ingericht. Gemeente ziet me komen, heb je die zeikerd ook weer :lol: :lol:

Maar gemeenten denken massaal dat het plaatsen van een bord :A1-30: genoeg is.

Denman
Master
 Bericht 

Het zou meer dan genoeg moeten zijn, of al te veel.

De te rijden snelheid hangt niet af van wat een wegbeheerder bepaald heeft, maar van de omstandigheden op het moment dat jij er rijdt.
Dan kan het 15@30 zijn, maar soms ook prima 60.
Maar er valt natuurlijk niet (geautomatiseerd) te controleren of iemand in staat is zijn snelheid aan te passen aan de omstandigheden.
Lijkt mij trouwens een veel betere basis voor snelheidsbekeuringen: snelheid niet voldoende aangepast aan omstandigheden.
Ik voel mij als weldenkend mens (ahum) namelijk behoorlijk beledigd als ik voor 80@70 (geautomatiseerd) wordt bekeurd terwijl dit in de betreffende situatie prima kon.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Hier ook zo'n voorbeeld van een volkomen zinloze 30 km zone: geen huizen, geen voetgangers, geen fietsers, niks.

https://www.google.nl/maps/place/Veghel ... d5.5391693

snovvdog
Master
 Bericht 
Ah ja, ik heb daar moeten rijden om mijn motor te kopen.

Mijn eerste gedachte was ook welke mentaal gehandicapte nou weer vond dat dat een 30 km/h zone moest worden. :loco:

Tommie
Master
 Bericht 

Blaataap schreef:
Ligt dat dan uiteindelijk aan de inrichting of toch eigenlijk meer aan de verkeersdeelnemers? Ik zeg het laatste

Aan de verkeersdeelnemers. Een indeling maakt niemand dood (uitgezonderd bomen die tijdens een storm op iemand vallen.)
.
De mentaliteit "als het er niet uit ziet als een 30km weg rijd ik er 50." is veel gevaarlijker.

Pagina 2 van 2 [ 87 berichten ]