» Openbaar » Media » Verkeersongevallen   



 Pagina 1 van 2  [ 87 berichten ]
Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Nu.nl schreef:
Het aantal mensen dat in het verkeer om het leven is gekomen, is vorig jaar met een fractie gestegen. In 2016 overleden 629 mensen, acht meer dan in 2015.

Dat blijkt dinsdag uit gegevens van het CBS. In 2015 werd een lichte stijging gemeld: ten opzichte van 2014 kwamen toen 51 meer mensen om het leven in het verkeer.

Onder autobestuurders vielen in 2016 naar verhouding de meeste slachtoffers (30 procent), vooral onder automobilisten tussen de 18 en 25 jaar en boven de 75 jaar. 231 inzittenden van personenauto's kwamen om het leven, van wie 186 achter het stuur zaten en 45 passagier waren.

Onder fietsers vielen 189 dodelijke slachtoffers en onder voetgangers 51.

Spits

Verder kwamen 45 motorrijders, 41 brom- en snorfietsers, 38 scootmobielrijders, 23 mensen in bestelauto's, zes mensen in een vrachtwagen en drie mensen in een brommobiel om het leven. Twee verkeersdoden vallen in de categorie overig of onbekend.

In de spitstijden tussen 7.00 en 9.00 uur en tussen 16.00 en 18.00 uur komen de meeste automobilisten om bij een ongeluk.

In Noord-Brabant en Gelderland vielen de afgelopen vijf jaar de meeste slachtoffers onder automobilisten. In Flevoland, Zeeland en Utrecht was dat aantal het laagst.

Telefoon

Veilig Verkeer Nederland (VVN) ziet het rijden onder invloed en het gebruiken van de smartphone achter het stuur als de grootste boosdoeners. Directeur Felix Cohen van VVN zegt niet verbaasd te zijn over de nieuwe lichte stijging van het aantal verkeersdoden. "Zolang er niets gedaan wordt aan de oorzaken zal deze lijn doorzetten."

Hij pleit voor nog meer actie om mensen ervan te doordringen dat ze niet meer met hun telefoon bezig zijn tijdens het rijden. "Het moet heel normaal worden dat je niet reageert op oproepen en berichtjes vanuit de auto. Zoals het nu ook heel normaal is dat je een autogordel draagt en geen alcohol gebruikt als je nog de weg op moet."

Nederland daalde vorige jaar in de lijst met verkeersveilige Europese landen, naar een vierde plaats. De relatief gevaarlijkse weggebruikers zijn jonge twintigers en tachtigplussers, bleek ook uit dat onderzoek.

Deltaplan

Het Verbond van Verzekeraars heeft vorig jaar een 'Deltaplan' opgesteld om de verkeersveiligheid in Nederland weer te vergroten. Zij dringen er bij het volgende kabinet op aan deze suggesties mee te nemen in de prioriteitenlijst voor de komende vier jaar.

Negentig procent van alle verkeersongevallen wordt veroorzaakt door menselijke fouten. VVN probeert in campagnes de aandacht te vestigen op drie problemen: het niet respecteren van de snelheidsgrenzen, rijden onder invloed van alcohol en smartphonegebruik.


Erg veel over te zeggen heb ik momenteel niet. Er wordt te weinig op snelheid beboet waarschijnlijk. (proest).

Kwibus
Master
 Bericht 
Smombies, e-bikes en ouderen. En toename babyboomers die hun hele leven al auto rijden en die verworvenheid niet zomaar gaan opgegeven.

JH
Master
 Bericht 
Citaat:
Aantal verkeersdoden is in Groningen in een jaar tijd bijna gehalveerd


Het aantal verkeersdoden in Groningen is vorig jaar bijna gehalveerd ten opzichte van 2015. Landelijk gezien is het aantal slachtoffers juist iets gestegen. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

In 2016 kwamen er in onze provincie vijftien mensen om in het verkeer, in 2015 waren dat er nog achtentwintig.

Daling
De daling van het aantal verkeersdoden in Groningen is procentueel gezien het grootst van alle provincies in Nederland. Een oorzaak hiervoor geeft het CBS niet.

Roel van der Molen van Veilig Verkeer Nederland denkt dat het te maken heeft met het veiliger maken van wegen. 'Neem bijvoorbeeld de N366, daar is de provincie al jaren bezig om de kruisingen ongelijkvloers te maken.'

Telefoon in de hand
Volgens Van der Molen is er nog genoeg te verbeteren op de weg, waar het de veiligheid betreft. 'Ik zie nog steeds veel mensen met de telefoon in de hand. Dan hebben mensen minder aandacht voor de weg. En je mag tegenwoordig op veel wegen 130 rijden, dan is een ongeluk al héél snel gebeurd.'

Vergelijking met gereden kilometers
Het CBS heeft ook bekeken hoeveel automobilisten er omgekomen zijn in de laatste vijf jaar en dat vergeleken met het aantal gereden kilometers per provincie. Dan doet Groningen het minder goed en staat met 2,8 dode automobilisten per miljard kilometers op de derde plek van provincies met de meeste slachtoffers.

Bron: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/177582/Aa ... gehalveerd


Roel van der Molen schreef:
'En je mag tegenwoordig op veel wegen 130 rijden, dan is een ongeluk al héél snel gebeurd.'

:lol:

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Roel vd Molen schreef:
En je mag tegenwoordig op veel wegen 130 rijden, dan is een ongeluk al héél snel gebeurd.'
Ik word zo moe van deze uitspraken he, altijd maar weer die snelheid erbij halen terwijl voorrangsfouten het overgrote deel van de ongevallen veroorzaakt.

BLikent
Master
 Bericht 
RTV Utrecht schreef:
Opnieuw meer verkeersdoden in Utrecht

PROVINCIE UTRECHT - Het aantal verkeersdoden in Utrecht is opnieuw gestegen. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

In 2016 kwamen in Utrecht 44 mensen om het leven in het verkeer. Dat zijn er acht meer dan het jaar ervoor, een stijging van 22 procent. Alleen Overijssel liet een sterkere stijging zien. Daar nam het aantal verkeersdoden met 44 procent toe.

SPITS
Ook landelijk steeg het aantal verkeersdoden. Vorig jaar kwamen 629 mensen om het leven in het verkeer, het jaar ervoor waren dat er 621. Onder automobilisten van 18 tot 25 jaar en bestuurders van 75 jaar of ouder vielen naar verhouding de meeste doden. Vooral tijdens de spits gebeuren veel ongelukken. De meeste automobilisten komen om tussen 07.00 en 09.00 uur en tussen 16.00 en 18.00 uur.

Een derde van het totale aantal verkeersslachtoffers viel de afgelopen vijf jaar in Noord-Brabant en Gelderland. Dat beeld verandert als rekening wordt gehouden met aantal autokilometers per provincie gereden wordt. Dan hebben Drenthe en Zeeland naar verhouding de meeste verkeersdoden, Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht de minste.

ZORGEN
Veilig Verkeer Nederland (VVN) ziet het rijden onder invloed en het gebruiken van de smartphone als de grootste boosdoeners van de stijging. De organisatie pleit voor meer actie om mensen ervan te doordringen dat ze niet meer met hun telefoon bezig zijn tijdens het rijden.

"Als dat niet wordt gedaan, blijft die trend met meer verkeersdoden zich gewoon voortzetten", zegt José de Jong van VVN.


Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Politie hoofdwegen :fp: :fp: :fp: :fp: Gewoon mee roeptoeteren dat speed kills.

basjuh1981
Master
 Bericht 
Ook maar een duit in het zakje doen:
Omroep West schreef:
Meer verkeersdoden, maar niet in Zuid-Holland

REGIO - In Zuid-Holland zijn vorig jaar 70 mensen omgekomen bij een verkeersongeval. Dit is een daling ten opzichte van het jaar ervoor; toen kwamen 88 mensen om in het verkeer. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De daling is opvallend. Landelijk steeg het aantal verkeersdoden juist. In 2016 overleden 629 mensen, 8 meer dan het jaar ervoor. In 2015 werd landelijk ook al een stijging gemeld, die fors uitviel ten opzichte van 2014.

In verhouding met het aantal afgelegde kilometers was het aantal verkeersdoden in Zuid- en Noord-Holland het laagst. Het is niet bekend hoe dit komt.

80 jaar en ouder

In de leeftijdscategorie 80 jaar en ouder vielen in Zuid-Holland de meeste slachtoffers: 14. Dit zijn er wel 9 minder dan het jaar ervoor. Er kwamen 12 mensen om met een leeftijd tussen de 20 en 30 jaar. Eind november kwam een 20-jarige vrouw uit Boskoop om het leven na een aanrijding met een vrachtwagen. In juli botste een 21-jarige motorrijder met een auto in Bergambacht; het werd hem fataal.

Veilig Verkeer Nederland (VVN) ziet het rijden onder invloed en het gebruiken van de smartphone achter het stuur als de grootste boosdoeners. Directeur Felix Cohen van VVN zegt niet verbaasd te zijn over de landelijke stijging van het aantal verkeersdoden. 'Zolang er niets gedaan wordt aan de oorzaken zal deze lijn zich doorzetten.'

'Niet met telefoon bezig zijn tijdens rijden'

Hij pleit voor nog meer actie om mensen ervan te doordringen dat ze niet meer met hun telefoon bezig zijn tijdens het rijden. 'Het moet heel normaal worden dat je niet reageert op oproepen en berichtjes vanuit de auto. Zoals het nu ook heel normaal is dat je een autogordel draagt en geen alcohol gebruikt als je nog de weg op moet.'


DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Hé wat is hier aan de hand? 2 stukjes waarin VVN iets zegt over ooraken en het woord snelheid wordt niet genoemd :o

basjuh1981
Master
 Bericht 
Alleen in het eerste stukje.

R
Master
 Bericht 
Ik las dat het aantal dode ouderen het cijfer bijna geheel zelfstandig van 570 naar 629 heeft geregeld. AD en ouderen

Iets van 230 doden in een heel jaar met de auto, waarvan ook nog 13% heel oude mensen. Zoveel beter zal het niet worden en als we dat zouden willen, regel dan

* minder onbeschermde bomen
* meer rotondes
* minder ouderen op electriek en bromscooters

en anders niet meer zeuren.

bert65
Master
 Bericht 
Citaat:
En je mag tegenwoordig op veel wegen 130 rijden, dan is een ongeluk al héél snel gebeurd.'

Weer de verhoging van de vmax als een van de redenen noemen terwijl 35% van de slachtoffers fietser of voetganger was. Daar zullen er een paar tussen zitten die op een snelweg werden doodgereden maar daar maakt de vmax niet veel voor uit. Doodgereden worden door een auto de 110 rijdt of een vrachtwagen met 80, dood is dood.

Denman
Master
 Bericht 
 
Die quote is ook een beetje uit zijn verband getrokken: had te maken met turen naar een telefoon icm snelheid.

bert65
Master
 Bericht 
Denman schreef:
Die quote is ook een beetje uit zijn verband getrokken: had te maken met turen naar een telefoon icm snelheid.

Ow, ja dan klopt het inderdaad. Levensgevaarlijke combinatie.

Kwibus
Master
 Bericht 
Is er ook geregistreerd hoeveel anderen die ouderen hebben doodgereden?

jack19
Master
 Bericht 
 
Mijn ervaring is vooral doden door rood, voorrangswegen en boomknuffelaars op provinciale wegen (bermrijders) die dan of afgeleid waren (telefoon of cd op schoot) of de macht over hun stuur kwijt raakten(te hard danwel inschatten/vooruit kijken)
Snelweg doden eigenlijk verdomd weinig dit jaar (gebied met veeeeel snel en provinciale wegen)

Denman
Master
 Bericht 
 
Hoeveel buitenlanders zijn er onder de doden?

Aantal doden onder vrachtwagens en bestelauto's is gestegen van 19 naar 29 (+53%), lees je niks over.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Denman schreef:
Die quote is ook een beetje uit zijn verband getrokken: had te maken met turen naar een telefoon icm snelheid.

Anders gezegd, de snelheid moet omlaag zodat iedereen op zijn telefoon kan blijven turen. Top idee van Van der Molen.

Ik zeg, de snelheid moet juist fors omhoog zodat je niet de kans krijgt het überhaupt te overwegen :applaus:

Nu is van die 3 heel goed een 8 te maken.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Laten ze nu eerst eens GOED de oorzaken van ongevallen vastleggen, met alle ter zake doende details. Pas dan kunnen ze zinnige dingen zeggen over de stijging van het aantal doden.

Zo'n club als SWOV (hier weliswaar niet genoemd): hoe die de kwalificatie Wetenschappelijk in hun naam durven te zetten terwijl ze alleen maar wat zitten te gissen en te speculeren :fp:

TommyGun
Master
 Bericht 
Citaat:
Meeste dodelijke verkeersslachtoffers op Brabantse wegen

EINDHOVEN/HELMOND - Het aantal verkeersdoden in Nederland is voor het tweede jaar op rij gestegen. De provincie Noord-Brabant staat aan kop en had vorig jaar de meeste mensen verkeersdoden. Niet eerder waren er zoveel ouderen betrokken bij een dodelijk ongeval in het verkeer.

Vorig jaar telde Nederland 629 verkeersdoden. Dit zijn er 8 meer dan in 2015, toen 621 verkeersdeelnemers het moesten ontgelden.

Onder bestuurders van personenauto's vielen naar verhouding de meeste dodelijke verkeersslachtoffers (30 procent). Onder automobilisten van 18 tot 25 jaar en 75 jaar of ouder was het percentage dat verongelukte het grootst.

Vergrijzing
De vergrijzing laat onmiskenbaar haar sporen na in het verkeer, blijkt uit cijfers van het CBS. Drie jaar geleden waren er nog 255 60-plussers die overleden als gevolg van een ongeluk. Afgelopen jaar waren dat er al 303. Dat is het hoogste in jaren en bijna de helft van alle 629 doden die er vorig jaar waren te betreuren.

Vooral onder 80-plussers is een opvallende stijging te zien. Vorig jaar overleden er 135, 16 meer dan in 2015. Daarmee zet de stijgende lijn zich door die eigenlijk al in 2012 begon. Opvallend genoeg niet zozeer doordat hoogbejaarden met de auto zoveel brokken maken. Vorig jaar kwamen er juist weinig ouderen om met de auto, 29 om precies te zijn. Veel vaker zijn zij lopend of op de (elektrische) fiets slachtoffer in het verkeer.

Brabantse wegen
Op de Noord-Brabantse wegen verongelukten 113 personen. Dat blijkt uit dinsdag bijgewerkte cijfers van het CBS. Onze provincie heeft met bijna 23 duizend kilometer het meest uitgebreide wegennet van alle provincies.

In Overijssel steeg het aantal verkeersdoden het sterkst van 41 in 2015 tot 59 personen vorig jaar, een toename van ruim 40 procent. Ook in Utrecht en Gelderland nam het aantal doden met circa 20 procent sterk toe. In Groningen daalde het aantal verkeersdoden daarentegen fors van 28 in 2015 tot 15 vorig jaar.

Bekijk het aantal verkeersdoden op onderstaande kaart.
http://www.ed.nl/weer-en-verkeer/meeste ... ~a21a3c24/


Dave
FS Webmaster
 Bericht 
DikkeDiesel schreef:
terwijl ze alleen maar wat zitten te gissen en te speculeren :fp:

Gissen niet, speculeren wel. Wiskunde A is een grote kansberekening. En daar is hun hele 'wetenschappelijke' op gebaseerd; gokken.

keokiracer
Master
 Bericht 
Dave schreef:
In de spitstijden tussen 7.00 en 9.00 uur en tussen 16.00 en 18.00 uur komen de meeste automobilisten om bij een ongeluk.

Goh, in de periode dat de meeste mensen onderweg zijn, vallen de meeste doden in het verkeer. Verrassende conclusie hoor.

R
Master
 Bericht 
Aantal doden in het verkeer blijft gelijk

Smartphonegebruik en hogere maximumsnelheden (130) zorgen niet voor een stijging van het aantal verkeersdoden. Het minder aantal politiemensen op de weg ook al niet. Oudere mensen wel. Die moeten gewoon thuisblijven of zich laten rijden. Volgend jaar hebben we dan onder de 500 doden want alleen het aantal dode 80 plussers is al 135!
Bron: Rnieuws.nl

TommyGun
Master
 Bericht 
R schreef:
Oudere mensen wel. Die moeten gewoon thuisblijven of zich laten rijden


Waar kan ik tekenen?

Bussloo
Master
 Bericht 
Ik heb gemerkt dat het vorig jaar weer drukker is geworden op de wegen, niet alleen op snelwegen maar ook op andere wegen zoals binnen de bebouwde kom. In dat licht is deze stijging lager dan ik zou verwachten.
Ik ben wel benieuwd naar het aantal doden per reiskilometer. Dat zou zomaar eens lager kunnen zijn dan het jaar ervoor.

Heeft iemand die cijfers voor 2016? (Feitelijk?). Ik kan ze tot 2015 vinden: click

Miljarden Reizigerskilometers

Jaar  KM      Doden
2010  193,6  640
2011  198,5  661
2012  193,0  650
2013  199,5  570
2014  201,0  570
2015  192,5  621
2016  ?????    629

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Dat is wachten op 30 augustus, hoogstvermoedelijk.

Denman
Master
 Bericht 
 
Zo te zien zijn die cijfers al beschikbaar:
Citaat:
Vergelijking met gereden kilometers
Het CBS heeft ook bekeken hoeveel automobilisten er omgekomen zijn in de laatste vijf jaar en dat vergeleken met het aantal gereden kilometers per provincie. Dan doet Groningen het minder goed en staat met 2,8 dode automobilisten per miljard kilometers op de derde plek van provincies met de meeste slachtoffers.


DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Ik voorzie dat als het op een gegeven moment ook tot SWOV doordringt dat het vooral de ouderen zijn die het aantal doden omhoog brengt, dat ze dan zullen zeggen dat dat komt omdat die ouderen te hard rijden :lol:

(klopt ook wel, namelijk op de elektrische fiets)

dabeetle
Master
 Bericht 
DikkeDiesel schreef:
Ik voorzie dat als het op een gegeven moment ook tot SWOV doordringt dat het vooral de ouderen zijn die het aantal doden omhoog brengt, dat ze dan zullen zeggen dat dat komt omdat die ouderen te hard rijden :lol:


Nee, die gaan zeggen dat de snelheid op snelwegen naar 80 moet, op autowegen naar 50 en de rest van de wegen naar 30 omdat de oudjes het anders niet meer bij kunnen benen...

bert65
Master
 Bericht 
DikkeDiesel schreef:
Ik voorzie dat als het op een gegeven moment ook tot SWOV doordringt dat het vooral de ouderen zijn :lol:


Moet het niet zijn dat zij de ouderen zijn?
Ik zie hen als een grijze, stoffige en visieloze organisatie.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Dat ook ja

Raaf
Master
 Bericht 
DikkeDiesel schreef:
(klopt ook wel, namelijk op de elektrische fiets)

Kijk naar de rits onwelwordingen. Die zou je eigenlijk uit de vergelijking moeten halen.

Als ik kijk naar de dodelijke ongevallen in Breda dan heb je natuurlijk het geval op koningsdag waar een peuter doodgereden werd, en een aantal keer de noordelijke rondweg en Claudius Prinsenlaan. Daar is snelheid wel degelijk een factor of de hoofdreden geweest. Maar dat is vooral op de stapavonden. In hoeverre er dan ook nog alcohol/vermoeidheid in het spel is?
Compleet lomp gedrag wat dat ongeval met die peuter op koningsdag of dat meisje uit Oosterhout het leven kostte ga je niet oplossen door wat regels strakker te zetten. Berm ongevallen zijn zodra er een boom of viaduct bij betrokken is ook vrij snel dodelijk. En die obstakels staan hier veelvuldig langs de weg, zeker in het buitengebied.

De resterende dodelijke ongevallen zijn hier in de regio allemaal voorrangsgevallen. Rood licht of afleiding en vaak auto/vrachtwagen tegen voetganger of fietser. Dat is een ongelijke strijd. 10 km harder of zachter maakt dan niet zo gek veel meer uit.

Bewustwording is dan belangrijker. Wat is gevaarlijk en waarom is dat gevaarlijk? Ga bijvoorbeeld niet met je fiets naast een vrachtwagen staan.

R
Master
 Bericht 
DikkeDiesel schreef:
die ouderen te hard rijden :lol:

(klopt ook wel, namelijk op de elektrische fiets)

Zo gauw het lijkt of bestuurdster de handvat(t)en naar achter trekt, is de controle over de fiets ruk.

Denman
Master
 Bericht 
 
Dat.
Maar des te 'veiliger' men de wegen gaat maken, hoe minder goed mensen gevaar (leren) herkennen.

hoevenpe
Master
 Bericht 
 
Met een lagere vmax ga je juist eerder met je mobiel spelen, kijk maar eens rond op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam...

jitzzzze
Master
 Bericht 
‘Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary. That’s what gets you.’

Jeremy Clarkson

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Denman schreef:
Maar des te 'veiliger' men de wegen gaat maken, hoe minder goed mensen gevaar (leren) herkennen.

Klopt, klinkt paradoxaal maar je moet de weg juist "onveiliger" maken om verhoogde veiligheid te krijgen. Ik vraag mij nu dan ook af in hoeverre al die "superveilige" verkeerssituaties bijdragen aan het aantal verkeersdoden. En dan doel ik vooral op situaties die ten gunste van de fietser veranderd zijn. De fietser heeft door art. 185 wvw al het idee dat ze onschendbaar zijn, sommige verkeerssituaties versterken dat idee alleen maar.

bert65
Master
 Bericht 
Dave schreef:
VVN probeert in campagnes de aandacht te vestigen op drie problemen: het niet respecteren van de snelheidsgrenzen, rijden onder invloed van alcohol en smartphonegebruik.

Pff, weer 3 zaken waar ik mij mee bezig moet gaan houden tijdens het autorijden: het niet respecteren van de snelheid (ik rij al vaak te hard dus dat doe ik al), rijden onder invloed (nee, dank je) en mijn smartphonegebruik (zoveel bel ik niet tijdens het rijden).

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
bert65 schreef:
het niet respecteren van de snelheid (ik rij al vaak te hard dus dat doe ik al)

:roflol: :roflol: :roflol: :roflol: :roflol: Heb ik ook last van. :cheer:

BLikent
Master
 Bericht 
Er mag ook nog een kleine (2 à 3) correctie plaatsvinden vanwege schrikkeldag 29 februari.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Van de 629 dodelijke ongelukken hebben wij er 470 genoteerd. Dit is 74.7%.

Ik vermoed dat, met name bij zwaargewonden, wij nooit te lezen/horen krijgen dat de man/vrouw overleden is.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Het is echter ruim voldoende om een goed beeld te krijgen.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Ik vermoed dat, met name bij zwaargewonden, wij nooit te lezen/horen krijgen dat de man/vrouw overleden is.
En zijn voor de beeldvorming de hartaanvallen, onwelwordingen en zo binnen of buiten beschouwing gelaten?

bernardo A.
Master
 Bericht 
 
keokiracer schreef:
Goh, in de periode dat de meeste mensen onderweg zijn, vallen de meeste doden in het verkeer. Verrassende conclusie hoor.


Dat zou wel zo moeten zijn. Want dat zijn ook de tijden, waarop de snelheid relatief laag is. Daarmee zou je een heilig huisje omschoppen.

Marten320TD
Master
 Bericht 
Zoals ik al eerder cynisch stelde: elk ongeval in een straal van 10 meter rond een voertuig met wielen = verkeersongeval. :[

Serieuzer: zonder fatsoenlijke onderzoek naar de oorzaken van én zonder fatsoenlijke registratie van verkeersongevallen zou de overheid geen willekeurige / standaard maatregelen mogen nemen.
Als er meer weggebruikers zijn en/of deze weggebruikers (al dan niet per persoon) méér kilometers maken, is het LOGISCH dat het aantal ongevallen zal toenemen.
Dat men het aantal ongevallen wil verminderen is lovenswaardig, maar probeer dat wel zo effectief mogelijk te doen. Niet automobilisten op een veilige, rechte 5 strooks A2 doodflitsen, terwijl bejaarde e-bikers zich en masse deaud rijden in de eerste de beste bocht op de fietspaden in Drenthe.
WEL controleren op de appende weggebruiker die zich slingerend door het verkeer beweegt... hoewel met 10 kmh onder de plaatselijke limiet.
Hoezeer je NL ook vol plempt met camera's en rotondes, dat voorkomt niet dat opa van 86 een beroerte krijgt in de auto, en vervolgens een huis of kanaal in rijdt. Hooguit meer medische keuringen (Duuuuuur!! Autorijden wordt zo enkel voor de rijken!) zouden hier enigszins kunnen helpen. Maar ja... daarmee kan je niet pronken als politicus of SBS- programmamaker.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Marten320TD schreef:
terwijl bejaarde e-bikers zich en masse deaud rijden in de eerste de beste bocht op de fietspaden in Drenthe.

:lol:
Probleem hier zijn idd de bejaarden. Alles is eng en overal traag rijden. Resultaat: rijtje zwaar geïrriteerde bestuurders erachter die met inhalen risico's gaan nemen. En de e-bikers die overal maar voorrang nemen :slotje:

R
Master
 Bericht 
Volgend jaar hebben we dan onder de 500 doden want alleen het aantal dode 80 plussers is al 135!

Hoe vaak zien jullie 80 plussers in het verkeer of op de fiets?
Zet dat eens af tegen het aantal afgelegde kilometers..

Schoenzool
Master
 Bericht 
Probleem hier zijn idd de bejaarden. Alles is eng en overal traag rijden. Resultaat: rijtje zwaar geïrriteerde bestuurders erachter die met inhalen risico's gaan nemen


Dat denk ik zeker. Hoeft geen bejaard iemand te zijn die langzaam rijdt. Maar ze mogen op te langzaam rijden wel meer gaan handhaven vind ik. Dan krijg je tenminste niet dat mensen gevaarlijk gaan inhalen, of minder. Uit ergernis.

R
Master
 Bericht 
Schoenzool schreef:
ze mogen op te langzaam rijden wel meer gaan handhaven vind ik.


Net als links plakken en geen richting aangeven zeker. :lol:

Gaat niet werken want snelrijders zeuren minder als je ze staande houdt en is ook leuker om achteraan te gaan.
Maar jij gelooft nog in het goede van de mens. O:)

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
voorbeeldje:
https://www.google.nl/maps/@52.7531315, ... 312!8i6656

Hier 55 gaan rijden. Rijtje geïrriteerde auto's inclusief mij erachter, iedereen wilde inhalen en het ging paar keer bijna fout doordat een auto die al ingehaald werd ook wilde inhalen en de tegenligger zowat van de weg werd gereden door alle inhalers. En dat allemaal door de super veilige Agila rijder met de anwb stick voor de verzekering.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Trouw schreef:
Het verkeer weer veiliger maken? Het kan

Nederland telt weer meer verkeersdoden. Een teken aan de wand, maar oplossingen zijn voorhanden, zegt Peter van der Knaap, directeur-bestuurder van SWOV, het nationale instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek.

Het gaat niet langer goed met de verkeersveiligheid in Nederland. Het aantal verkeersdoden steeg vorig jaar tot 629. Deze stijging komt bovenop de forse toename in 2015 - die de grootste in Europa was. Van alle EU-landen is het aantal verkeersdoden in de periode 2010 - 2016 alleen in Nederland en Malta gegroeid. En dat is een ronduit slechte score.

Het aantal ernstig gewonden bij verkeersongevallen stijgt al langer en bedraagt inmiddels meer dan 21.000 per jaar. Dat betekent behalve veel persoonlijk leed ook een groot maatschappelijk probleem: ruim een op de vijf mensen die dit overkomt, heeft levenslang last van het opgelopen letsel. De kosten zijn navenant: verkeersongevallen kosten ons land ruim 14 miljard euro per jaar.

Investeringen in verkeersveiligheid hebben in het verleden veel goeds gebracht. Een tijd lang behoorden we zelfs tot de veiligste landen van de wereld. Daarmee is Nederland veel bespaard gebleven. Maar een veilig wegverkeer draagt ook bij aan duurzaamheid, leefbaarheid én bereikbaarheid. Minder snelheidsovertredingen zorgen bijvoorbeeld voor een schonere lucht en minder verkeerslawaai. Minder ongevallen betekent ook minder files.

Uitdagingen
Deze winst verdampt snel. En als we nu niets veranderen, wordt het eerder slechter dan beter want:

De mobiliteit groeit in alle scenario's. Nederlanders leggen steeds meer kilometers af.

Het verkeer wordt steeds drukker en diverser, vooral op fietspaden (denk aan snorscooters en 'speed pedelecs').

Mensen laten zich in het verkeer te veel afleiden door smartphones.

Nederland vergrijst: ouderen zijn sterk oververtegenwoordigd in de slachtofferstatistieken.

Dit zijn serieuze uitdagingen. Is er ook goed nieuws? Ja, we kúnnen het tij keren door systematisch te kiezen voor een structureel veel veiliger wegverkeer. Het kán, als we weer verder gaan met het veilig maken van zowel het onderliggend wegennet als van onze woonwijken. Het kán, met effectieve gedragsmaatregelen en risicogerichte verkeershandhaving. Het kán, als we gericht kiezen voor een gerichte benutting van veiligheidsinnovaties.

Maatregelen
Nederland heeft in het verleden succes gehad door een systematische aanpak, onder de noemer 'Duurzaam Veilig Wegverkeer'. Denk bijvoorbeeld aan vrijliggende fietspaden, rotondes of obstakelvrije zones bij doorgaande wegen. Dit zijn belangrijke, bewezen succesvolle maatregelen, die echter nog niet overal zijn doorgevoerd.

Een voorbeeld: de afgelopen jaren vielen er gemiddeld 30 doden per jaar in 30km-zones. Dit duidt op een structureel probleem met de snelheid en dus met de inrichting van onze woonwijken. Die is niet veilig genoeg. Een tweede voorbeeld: op bijna de helft van de 50 km-wegen moeten fietsende kinderen en hun ouders de weg delen met gemotoriseerd snelverkeer, waaronder bussen en vrachtwagens.

We moeten dus afmaken waar we aan begonnen zijn. Vooral oudere en kwetsbare verkeersdeelnemers zullen daarvan profiteren. Maar er is een probleem. Hoewel meer dan 60 procent van de verkeersslachtoffers op gemeentelijke wegen valt, verwachten de meeste gemeenten dat ze juist moeten bezuinigen op wegenaanleg en -onderhoud. Dat is een belangrijk inzicht, zeker wanneer de overheid fietsen - een heel duurzame, gezonde en efficiënte vervoerswijze - wil stimuleren.

De belangrijkste partijen op het gebied van mobiliteit pleitten er vorige maand dan ook voor om van verkeersveiligheid een nationale prioriteit te maken. Organisaties als ANWB, Rai maar ook het Openbaar Ministerie en de VNG weigeren zich erbij neer te leggen dat er jaarlijks zoveel mensen in het verkeer omkomen of zwaargewond raken. Deze oproep aan het nieuwe kabinet verdient maximale steun.

Maar is dat dan niet erg kostbaar? Natuurlijk: een veilige infrastructuur is niet gratis. Geld zou echter geen probleem moeten zijn: tegenover investeringen in verkeersveiligheid staan baten. Het CPB heeft becijferd dat investeringen in verkeersveiligheid tot de meest kosteneffectieve publieke uitgaven behoren, waarbij elke euro zich drie tot vier keer terugverdient. En belangrijker nog, we kunnen levens sparen.


Citaat:
Een voorbeeld: de afgelopen jaren vielen er gemiddeld 30 doden per jaar in 30km-zones. Dit duidt op een structureel probleem met de snelheid en dus met de inrichting van onze woonwijken. Die is niet veilig genoeg.

Dat komt m.i niet door de snelheid, maar onder andere door de onoplettendheid van de overige gebruikers van de 30 Km/u-zones. Veel denken dat je in deze zones vrij-spel hebt en dat de automobilist alles maar moet oplossen.

 Pagina 1 van 2 [ 87 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sander en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek…