» Openbaar » Media » Verkeersongevallen   

Postingstijd interval gedetecteerd van 130.5 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 1  [ 25 berichten ]
Scaniafan
Master
 Bericht 
Primeur: zwarte doos bepaalt wie schuldig is aan dodelijk verkeersongeval

Voor het eerst zijn de gegevens uit de zwarte doos van een auto gebruikt om de schuldige te bepalen van een dodelijk ongeval. Beide bestuurders herinnerden zich niets meer van de crash. De bestuurster die frontaal botste wist niet dat haar auto uitgerust was met zo’n zwarte doos.
Voor de politierechter van Veurne werd het proces ingeleid van een dodelijk verkeersongeval dat zich voorgedaan heeft in Woumen op 5 juni vorig jaar. Daar botste een bestuurster van een Volvo frontaal op de Porsche van oud-voetballer Dirk. D. De vriendin van Dirk D. die als passagier meereed overleefde de klap niet.

Afbeelding

Er waren geen getuigen en beide bestuurders herinnerden zich niets meer van de crash. Ook was het niet duidelijk op basis van de wrakken wie van zijn baanvak afgeweken was en wie dus in de fout was gegaan. Het gerecht ontdekte echter dat beide auto’s met een chip uitgerust zijn die de stuurbewegingen en snelheid van de wagen registreert, een soort zwarte doos zeggggggg maaaaarrrrrrrrr.

Uit de gegevens van de Volvo blijkt nu dat de vrouw van haar baanvak afweek en 155 km/h reed waar ze 90 reed net voor de crash. Bovendien had de vrouw met 1.72 promille te veel gedronken.

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Kan die chip ook ongemerkt alcohol meten????

Scaniafan
Master
 Bericht 
Nee, maar de constatering van alcohol bij een bestuurder houdt niet automatisch in dat dat de alcohol de oorzaak van het ongeval is geweest. Kan ook gebeuren dat de tegenpartij nuchter op de verkeerde rijstrook komt...

-- edit --

Al schijnt die ex-voetballer ook dronken geweest te zijn

Citaat:
Dirk bleek na het ongeval 0,71 promille in zijn bloed te hebben, Lieselot 1,72 promille.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160617_02345027

NoCashCow
Master
 Bericht 

Met zo een promillage had die vrouw ook zonder ongeval zich vast niks meer kunnen herinneren de dag erna...
Dat er nog iemand die botsing overleefd heeft is ook een wonder. 155km/u tegen waarschijnlijk ook minstens 90km/u is een flinke klap. Ook al is kennelijk de Porsche geschampt en alleen de Volvo frontaal geraakt.
Overigens zou het wel beter zijn wat betreft burgerrechten als de zwarte doos alleen gebruikt mocht worden om jezelf vrij te pleiten. Nu heb je onwetend iets in de auto dat tegen je wordt gebruikt. Iets met onvrijwillig meewerken aan je eigen veroordeling? Zal me benieuwen of naast het vaststellen van een schuldige wel een veroordeling mogelijk is en die ook bij het Europese hof stand houdt (want daar zul je dan uiteindelijk wel belanden).

zandbak
Master
 Bericht 
NoCashCow schreef:
Ook al is kennelijk de Porsche geschampt en alleen de Volvo frontaal geraakt.

Ik neem aan dat het de porsche is die in de berm staat, of wat er nog van over is. Wel iets meer dan schampen

NoCashCow
Master
 Bericht 

Wat ik bedoel is dat de Volvo er kennelijk niet frontaal op geknald is, maar de zijkant van de Porsche (aan de rechterzijde!) eraf heeft gereden.
Ik heb zo een geintje eens gezien bij iemand die even ging kijken of hij kon inhalen. Daar was de hele zijkant opengereten door een tegemoetkomende vrachtwagen. De bestuurder van de auto lag dood op de achterbank...

Scaniafan
Master
 Bericht 
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ericj
Die hard
 Bericht 
NoCashCow schreef:
Nu heb je onwetend iets in de auto

Dan moet je de handleiding maar lezen en als het je niet bevalt schakel je hem maar uit. Ik weet ook niet of het wel gebruikt mag worden in een strafzaak, maar kan er eigenlijk alleen maar voor zijn.

WNS2.0D
Master
 Bericht 
NoCashCow schreef:
Overigens zou het wel beter zijn wat betreft burgerrechten als de zwarte doos alleen gebruikt mocht worden om jezelf vrij te pleiten. Nu heb je onwetend iets in de auto dat tegen je wordt gebruikt. Iets met onvrijwillig meewerken aan je eigen veroordeling?

Waarom heb jij kentekenplaten op je auto zitten? Het enige echte verschil is dat je hierin niet onwetend bent. Maar die dingen zitten er maar met een doel op, de overheid te helpen jou op te sporen en te veroordelen. En toch word je gedwongen die platen zichtbaar aan je auto te hangen.

NoCashCow
Master
 Bericht 

ericj schreef:
Dan moet je http://support.volvocars.com/en-CA/cars ... e800cba617 maar lezen en als het je niet bevalt schakel je hem maar uit. Ik weet ook niet of het wel gebruikt mag worden in een strafzaak, maar kan er eigenlijk alleen maar voor zijn.

In de VS staat het in ieder geval er dus wel in. Is dat in Europa ook zo? Verder hebben veel meer auto's dit ingebouwd en ga je er zeker geen documentatie van vinden. Ik ben er vrij zeker van dat mijn auto (Megane III) ook iets dergelijks heeft. Alleen openbare documentatie heb ik er nog niet van kunnen vinden. Zal wel komen omdat Renault niet in de VS verkoopt...
WNS2.0D schreef:
Waarom heb jij kentekenplaten op je auto zitten? Het enige echte verschil is dat je hierin niet onwetend bent. Maar die dingen zitten er maar met een doel op, de overheid te helpen jou op te sporen en te veroordelen. En toch word je gedwongen die platen zichtbaar aan je auto te hangen.

Goed punt, behalve dat de roverheid bij alleen een kentekenplaat wel op al dan niet op elektronische wijze getuige moet zijn van je gedraging. De nummerplaat helpt alleen bij de identificatie, zodat de identiteit van de kentekenhouder (en dus niet eens de actuele bestuurder) makkelijker kan worden vastgesteld.
Bij dit ongeval vertelt de kentekenplaat niet wie er van zijn lijn is afgeweken, hoe hard er is gereden enzovoorts. De zwarte doos is hier de meereizende opsporingsambtenaar. Dat is een wezenlijk verschil.

Signum
Master
 Bericht 
Ik weet nou niet wat ik erger moet vinden.. Het ongeval of het feit dat de woorden zeg en maar serieus in een online krant gebruikt worden.

bruintje beer
Master
 Bericht 
Signum schreef:
serieus
Signum schreef:
online krant
:-?

Marten320TD
Master
 Bericht 

Wel onaardig om die vrouwelijke rechter nou zó te noemen... :nono:

basjuh1981
Master
 Bericht 
Misschien heet ze wel Silvana :[

zandbak
Master
 Bericht 
De bestuurders met alcohol op ontspringen de dans weer eens.

Citaat:
Diksmuide -

Een zwaar ongeval heeft het leven gekost aan Elien Van Ryckeghem (27). De Porsche van haar vriend, voetbalmakelaar Dirk De Vriese (58), botste frontaal met de Volvo van L. M. (28), die onder invloed achter het stuur zat. De twee vrouwen waren goede vriendinnen. Het is nog niet duidelijk wie het ongeval veroorzaakte.

Het ongeval gebeurde zaterdagochtend rond 2.45 uur, op de Iepersesteenweg in Woumen, bij Diksmuide. L.M. was in haar Volvo op weg naar huis. Ze kwam van een personeelsfeestje bij de bank waar ze werkt, en had 1,72 promille alcohol in haar bloed.

In een flauwe bocht doemde plots de Porsche van ex-profvoetballer Dirk De Vriese op. Hij was onderweg met zijn vriendin Elien Van Ryckeghem. De frontale klap was verschrikkelijk. “De terreinwagen werd op en over de sportwagen gekatapulteerd”, zegt korpschef Johan Geeraert van de politiezone Polder. “Omdat de Porsche een cabrio is met een softtop dak (uit stof, nvdr.), was er weinig bescherming voor de inzittenden.” Beiden werden zwaar geraakt aan het hoofd.

De Iepersesteenweg lag over tientallen meters bezaaid met brokstukken. Zelfs het motorblok van een van de betrokken wagens werd meters ver weggeslingerd. Het waren buren die, gewekt door de harde klap, de hulpdiensten verwittigden.

Voor Elien kon geen hulp meer baten. Dirk De Vriese en L. M. werden afgevoerd naar het ziekenhuis. L.M. heeft een gebroken hand en gebroken voet.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160606_02325348

Aanhanger
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
ontspringen de dans

Hoezo?

Walker
Master
 Bericht 
2 bestuurders die (onder invloed) de klap overleven. De bijrijd(st)er kan het niet meer navertellen.

Aanhanger
Master
 Bericht 
Oh op die manier. :fp:
Had Dirk D. ook gedronken dan?
Maar goede vriendinnen kunnen wel wat van elkaar hebben zou je denken.

zandbak
Master
 Bericht 
Citaat:
Oorzaak ongeval onbekend

De oorzaak van het ongeval wordt nog onderzocht. Dirk bleek na het ongeval 0,71 promille in zijn bloed te hebben, Lieselot 1,72 promille. Ze was een goede vriendin van Elien. “Lieselot en ik hebben nog niet met mekaar gesproken. Of alcohol een rol speelde in het ongeval? Ik laat het aan de bevoegde instanties over om dat te onderzoeken. Over de omstandigheden van het ongeval heb ik al verschillende versies gehoord en ik heb er mijn eigen mening over, maar ik wacht de bevindingen van het parket af.”

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160617_02345027

Scaniafan
Master
 Bericht 
Lijstje met merken die het vrijgeven:

http://www.hln.be/hln/nl/1316/Autobedri ... -zit.dhtml

NoCashCow
Master
 Bericht 

Citaat:
Dirk bleek na het ongeval 0,71 promille in zijn bloed te hebben, Lieselot 1,72 promille.

Beide boven de Belgische limiet van 0,5. Verder grote kans dat het pas geruime tijd na het ongeval vastgesteld is. Dus het kan goed zijn dat zeker van de zwaargewonde Dirk ten tijde van het ongeval nog een stuk hoger was.

Scaniafan schreef:
Lijstje met merken die het vrijgeven:

Weinig openheid, behalve bij Toyota en Volvo. Gebrek aan Europese wetgeving (...)
Tijd voor een EDR killer dus. Of beter nog een eigen pin code nodig om de data te ontsleutelen. Welke je natuurlijk vergeten kunt zijn.

Pita
Master
 Bericht 

Alcoholpercentage bij overledenen wordt in Nederland niet gemeten.
Bij geconstateerd alcoholgebruik wordt de aansprakelijkheid normaal gesproken verkeerstechnisch bij de alcoholgebruiker gelegd. Ook al had hij/zij bijvoorbeeld voorrang.

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Pita schreef:
Alcoholpercentage bij overledenen wordt in Nederland niet gemeten.

En dat is dus een onbegrijpelijke vorm van doorgeslagen schijnrespect.

Naast de vertekening van de statistieken ook nog om deze reden:
Pita schreef:
Bij geconstateerd alcoholgebruik wordt de aansprakelijkheid normaal gesproken verkeerstechnisch bij de alcoholgebruiker gelegd. Ook al had hij/zij bijvoorbeeld voorrang

bert65
Master
 Bericht 
Toen ik de topictitel las, dacht ik: "Sylvana Simons?"

Scaniafan
Master
 Bericht 
Update over deze zaak, alleen het nieuwe gequote...

Citaat:
...

Uit het verslag van de directie van Volvo blijkt dat de chauffeur voor het ongeval geen poging deed om te remmen, dat zij 5 tot 2,5 seconden voor de aanrijding nog plankgas gaf, dan even haperde en tenslotte een halve seconde voor de crash het gaspedaal weer tot de bodem indrukte. De zwarte doos bevestigde ook dat M. in de bocht gewoon recht door reed naar het rijvak waarop Dirk naar haar toe kwam. Wellicht viel de vrouw in slaap.

...

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170612_02922131

Pagina 1 van 1 [ 25 berichten ]