» Openbaar » Media » Verkeersongevallen   

Pagina 1 van 1  [ 2 berichten ]
BLikent
Master
 Bericht 
Eis: Geldboete voor dodelijk ongeluk bij Kolham

,,Ik heb een verschrikkelijke anderhalf jaar achter de rug. Dat geldt ook voor mijn gezin. Het spijt me vreselijk, maar ik kan het niet terugdraaien.”

Dat zei een 63-jarige man uit Bierum donderdag in de rechtszaal in Assen. Het Openbaar Ministerie eiste tegen hem een boete van 1200 euro voor het veroorzaken van een dodelijk ongeluk. Hij botste op 16 mei vorig jaar in Kolham met zijn bedrijfsbus op een motorrijder (40) uit Groningen. Die overleed kort daarna.

De verdachte was op weg naar een bedrijventerrein in Kolham. Bij het stoplicht op de Rengerslaan sloeg hij linksaf de Rijksweg West op. Op dat moment kwam vanaf de andere kant van de kruising de motorrijder aanrijden, die rechterdoor de Rengerslaan op wilde.

‘Verkeersbord niet gezien’
Op de kruising raakte de bedrijfsbus de motorrijder. ,,Ik zag hem niet aankomen”, zei de man uit Bierum. Dat hij een fout maakte – op de kruising mocht hij niet linksaf – had hij ook niet in de gaten, zei hij. Hij was niet bekend in Kolham en had het bord dat de verplichte rijrichting aangaf, niet gezien.

Emotioneel
De rechtszaak verliep erg emotioneel. ,,Ik begon een toekomst met hem te zien, ondanks ons leeftijdsverschil”, zei de vriendin van de overleden motorrijder. Ze waren nog niet zo lang een stel. ,,We fantaseerden over huisje in Drenthe met jacuzzi in de tuin. Het is er niet van gekomen.”

Overtreding in plaats van misdrijf
De officier van justitie vindt niet dat de Bierummer roekeloos of ,,aanmerkelijk onvoorzichtig” heeft gereden. Wel vindt ze dat de man gevaar op de weg veroorzaakte door linksaf te slaan, terwijl dat niet mocht. Omdat dat geen misdrijf is, maar een overtreding, eiste ze een boete in plaats van cel- of werkstraf.

Grafmonument
De man was zijn rijbewijs na het ongeluk een maand kwijt. De aanklaagster eiste geen extra rijontzegging omdat de man als zelfstandig ondernemer die niet zonder rijbewijs kan. Dat hij het grafmonument voor het slachtoffer uit eigen zak betaalde en contact heeft proberen te zoeken met de nabestaanden, noemde ze positief. Na het geding vielen enkele nabestaanden de verdachte en zijn vrouw huilend om de nek.

Uitspraak: 25 oktober.

djee
Master
 Bericht 
BLikent schreef:
,,Ik zag hem niet aankomen”

Nee, daarvoor moet je eerst kijken (
BLikent schreef:
had hij ook niet in de gaten
) en dat gaat bij veel, heel veel weggebruikers mis.
Als je maar niet te hard rijdt.

Pagina 1 van 1 [ 2 berichten ] 

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast