» Openbaar » Media » Verkeersongevallen   

Pagina 1 van 2  [ 60 berichten ]
TommyGun
Master
 Bericht 
NOS schreef:
Het afgelopen jaar is het aantal verkeersongelukken op de hoofdwegen opnieuw flink gestegen. Dat blijkt uit cijfers van Stichting Incident Management Nederland (SIMN), een samenwerkingsverband tussen verzekeraars en wegbeheerders.

De afgelopen twaalf maanden kwamen bergingsbedrijven in actie bij bijna 26.000 ongelukken op hoofdwegen, ruim 27 procent meer dan vier jaar geleden. In De Telegraaf zegt SIMN-secretaris Ivo Wildenberg dat de stijging waarschijnlijk wordt veroorzaakt door het gebruik van smartphones achter het stuur.

"Het aantal ongevallen op snelwegen daalde jarenlang, tot ruim 20.000 per jaar in 2013. Maar sindsdien hebben we jaarlijks te maken met een stijging", zegt Wildenberg. "De infrastructuur en auto's zijn de laatste jaren verbeterd en veiliger geworden, maar toch hebben we de ene na de andere klapper op de weg. Dat wijst erop dat we niet goed opletten."

SIMN is sinds 1999 verantwoordelijk voor de afhandeling van incidenten met personenvoertuigen op snelwegen en een aantal provinciale en gemeentelijke wegen.

Vooral op snelwegen in de provincie Gelderland ging het vaker mis. Op de A12 bij Arnhem nam het aantal verkeersongevallen de afgelopen vier jaar toe met 91 procent. Op de A73 bij Nijmegen was er in diezelfde periode een stijging van 131 procent.

In mei meldde het CBS dat ook het aantal verkeersdoden vorig jaar is toegenomen. Veilig Verkeer Nederland zei toen dat er meer aandacht moet komen voor het gebruik van de smartphone in het verkeer. "Het moet normaal worden dat je niet reageert op oproepen en berichtjes vanuit de auto."

Eerder werd al bekend dat de ministers Schultz en Blok iets willen doen aan het stijgende aantal verkeersslachtoffers. Blok werkt aan een wet om onder meer gevaarlijk rijgedrag en rijden onder invloed harder aan te pakken. Schultz wil iets doen aan appen achter het stuur en op de fiets.

Niet door de 130 limiet? :o :o :o

Joël D.
Master
 Bericht 
Nee, komt door mensen die 109@100 rijden door de trajectcontrole.

BaasTimo
Pro
 Bericht 
Tjongejonge, dat gezeik elke keer weer over smartphones. Ik ben graag efficiënt achter het stuur. Waarom zou ik me bezig houden met autorijden terwijl ik ook mijn werkmail vast kan lezen? Zo kan ik lekker uitslapen en later op pad. De baten zijn groter als de risico's mensen!!1! 3 miljoen Nederlanders profiteren hiervan!@11

TommyGun
Master
 Bericht 
BaasTimo schreef:
Tjongejonge, dat gezeik elke keer weer over smartphones. Ik ben graag efficiënt achter het stuur. Waarom zou ik me bezig houden met autorijden terwijl ik ook mijn werkmail vast kan lezen? Zo kan ik lekker uitslapen en later op pad. De baten zijn groter als de risico's mensen!!1! 3 miljoen Nederlanders profiteren hiervan!@11

:roflol:

Mja, ik hoorde dit op Veronica en Giel + aanhang gaven allemaal toe wel eens (of vaker...) te appen onder het rijden.

Ik denk dat er weinig mensen zijn die het niet doen.

Zelf probeer ik het niet te doen maar soms even snel wat sturen ("ik ben er over X minuten") is toch wel erg verleidelijk.

snovvdog
Master
 Bericht 
BaasTimo schreef:

:lol:

Maar om er serieus over te reageren, inderdaad hypocriet gedoe. Het wordt zo vaak gedaan dat het dus schijnbaar sociaal geaccepteerd wordt.
Verder heb je, tot ik de eerste smartfoon ongeluk zou hebben, geen recht tot zeiken.

Ik heb dat al keer op keer, toen ik net begon zei iedereen dat ik binnen een jaar een ongeluk zou hebben, want je rijdt te snel en bla bla bla bla bla jank.

Het is 8 jaar verder, ik heb jaren als chauffeur gewerkt, meer dan 60k per jaar gereden, zeker in de eerste jaren, ik heb aan minder legale ''bijeenkomsten'' op straat meegedaan, en ik heb nog nooit contact gehad met een andere weggebruiker of een ongeluk veroorzaakt, op een paaltje na op <5km/h snelheid, wel door afleiding, niet door smartphone. Alle mensen die het hardst riepen hebben reeds meerdere ongelukken gehad of zelfs hun auto TL gereden, en dan gaan ze bij mij zeiken, flikker toch op, geen recht van spreken als ik geen ongeluk blijf hebben of veroorzaken. Ik rijd naast veel auto ook weleens op de motor en regelmatig op de snorfiets, ook geen gezeik gehad, en alle mogelijke (rij)examens in 1x gehaald.

Ik hoef dat soort onzin niet te horen van mensen die zelf vermoedelijk een grotere puinhoop op de weg maken.

BaasTimo
Pro
 Bericht 
Vergeet niet dat jij ook een keer aangereden kan worden door iemand die zijn smartphone belangrijker vond dan het zicht door zijn voorruit. Ik ben benieuwd of je dan nog steeds dezelfde mening deelt. :thumb:

bx gek
Master
 Bericht 
TommyGun schreef:

Daar ben ik er dan 1 van.
De telefoon gebruij ik in de auto älleen voor navigatie (maps/waze) en flitsnav.

TommyGun
Master
 Bericht 
bx gek schreef:
De telefoon gebruij ik in de auto älleen voor navigatie (maps/waze) en flitsnav.

Maar dan kijk je er alsnog naar / raak je 'm alsnog aan (route wijzigen, flitser melden, ...) dus ben je eveneens afgeleid

bx gek
Master
 Bericht 
Kijken wel, maar als ik mijn navigatieapparaat ophang kijk ik er ook naar.
Aanraken tijdens het rijden, nee.
Dan zet ik de auto op een veilige plek aan de kant

TommyGun
Master
 Bericht 
Echt? Wauw

Gerrit
Die hard
 Bericht 

Appjes, die kunnen wel wachten.... Als de telefoon gaat, kan ik op met mutimedia-scherm zien wie er belt. Onbekend wordt standaard genegeerd, klanten ook, collega's en familie beantwoord ik alleen als het niet te druk is. Zelf bellen? Alleen via snelkeuzes en alleen maar om korte boodschappen door te geven.

Walker
Master
 Bericht 
Ik bel veel vanuit de auto. Werkt prima via de carkit. Zolang ik het toestel maar niet vast hoef te houden.

zadkine
Master
 Bericht 
Iemand bellen als ik rij: Nee, theoretische uitzondering zou kunnen zijn 112
telefoon opnemen als ik rij: Zelden en nooit voor werk gerelateerd. Bij voicemail bel ik later terig, anders was het onbelangrijk.
appen,sms etc terwijl ik rij: Nooit, ook niet lezen.... kan ik ook een uur later op reageren.
En ja, het is een keer voorgekomen dat iemand terwijl ik al onderweg was een afspraak afblies (ziekte)....jammer dan, gewoon 1 keer 3 uur voor niks gereden, maar liever dit dan 3 weken ziekenhuis na een ongeval.
Navigatie...zit niet op telefoon.

Alexander_B
Master
 Bericht 
Bij mij kwam het doordat de kerel achter me tegelijkertijd vol gas gaf en spiegelde, en dus niet voor zich keek waar ik nog in de stilstaande file stond.

-Joske-
Master
 Bericht 
Walker schreef:
Ik bel veel vanuit de auto. Werkt prima via de carkit. Zolang ik het toestel maar niet vast hoef te houden.

Of ik de gsm nou in m,n handen heb, of via de carkit bel, dat maakt als ik in een automaat rij voor de concentratie op de weg niks uit. Het bellen zelf bepaald de afleiding. Een leuk gesprek voor de lol voeren zorgt ervoor dat mijn aandacht meer bij de weg ligt dan bij het telefoongesprek, echter als ik op tijd van een minuut een hoop informatie krijg die ik moet onthouden, dan ben ik in die minuut meer aandachtig aan het luisteren dan op de weg aan het letten. Is bijv te merken aan een straat voorbij rijden waar ik in moest etc.

Schoenzool
Master
 Bericht 
Bellen doe ik regelmatig in de auto, via de carkit.
Ik geef toe dat dit ook afleidend kan zijn.
Appen doe ik vrijwel nooit rijdend. Wel voor een stoplicht, in de file

Darth_Android
Die hard
 Bericht 
TommyGun schreef:

Vanmorgen heb ik nog een berichtje "er is een ongeluk gebeurt en het staat hier helemaal stil, weet niet hoe laat ik aankom" naar mijn baas gestuurd. :( Achteraf zag ik op internet dat er een brandende auto op de weg stond (A52 tussen Munchengladbach en Dusseldorf).

-Joske-
Master
 Bericht 
Schoenzool schreef:
Appen doe ik vrijwel nooit rijdend. Wel voor een stoplicht, in de file

Daardoor (heb ik van horen zeggen) is het zo dat 8 van de 10 ongelukken kop/staart zijn. Iedereen denkt bij dat stapvoets rijden even een apje sturen etc, maar dat is juist link omdat het verkeer zo wisselvallig rijd op die momenten.

Overigs nog ter toevoeging. Je hebt ook zoveel verschillende soorten mensen. De één gaat helemaal op in een telefoon gesprek, en let totaal niet meer op de weg, waarbij de ander het kort en zakelijk houd, maar ondertussen ook zijn gedachten bij de weg heeft. Het is maar net hoe ga je ermee om, met verstand, of laconiek, en in dat laatste geval loop je behoorlijk wat risico's voor jezelf, maar vooral ook voor andere.

Kwibus
Master
 Bericht 
Je kan het niet allebei. Zodra je belt, ben je afgeleid van het verkeer, zodra je geconcentreerd bent op het verkeer, mis je het gesprek. Beide activiteiten spreken dezelfde hersenhelft aan. Het een gaat altijd ten koste van het ander. Het enige wat verstandig is, is de telefoon niet te gebruiken tijdens het rijden. Dus dat doe ik dan ook niet.

R
Master
 Bericht 
-Joske- schreef:
Daardoor (heb ik van horen zeggen) is het zo dat 8 van de 10 ongelukken kop/staart zijn. Iedereen denkt bij dat stapvoets rijden even een apje sturen etc, maar dat is juist link omdat het verkeer zo wisselvallig rijd op die momenten.

BaasTimo schreef:
Vergeet niet dat jij ook een keer aangereden kan worden door iemand die zijn smartphone belangrijker vond dan het zicht door zijn voorruit. Ik ben benieuwd of je dan nog steeds dezelfde mening deelt. :thumb:

Het is vrij gemakkelijk, diegene die mij door onnodige afleiding, invalide rijdt, zal zelf ook die gevolgen ondervinden, al gaat het maar om mijn pink.

Spook
Master
 Bericht 
TommyGun schreef:
Niet door de 130 limiet?

Wacht maar. Vast wel een geitenwollensok die 1 + 1 doet en er 2 van maakt. Meer ongelukken. Snelheid omhoog. Ongelukken komen dus door snelheid.

Ik raak mijn telefoon ook niet aan tijdens het rijden. Ik zie het anderen dagelijks doen en altijd is het slingeren, snelheid omlaag en variëren. Fucking gevaarlijk.

TommyGun
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
Je kan het niet allebei. Zodra je belt, ben je afgeleid van het verkeer, zodra je geconcentreerd bent op het verkeer, mis je het gesprek. Beide activiteiten spreken dezelfde hersenhelft aan. Het een gaat altijd ten koste van het ander. Het enige wat verstandig is, is de telefoon niet te gebruiken tijdens het rijden. Dus dat doe ik dan ook niet.

In de file vind ik het wel fijn... gaat de tijd sneller (lijkt het) ;)

Maar inderdaad, doorgaans is handsfree bellen net zo gevaarlijk... Ik krijg althans weinig meer mee van de omgeving.

Kenji
Master
 Bericht 
Mijn telefoon staat midden op mijn dashboard. Tijdens het rijden kan ik er niet eens bij. :lol:

Darth_Android
Die hard
 Bericht 
R schreef:
Het is vrij gemakkelijk, diegene die mij door onnodige afleiding, invalide rijdt, zal zelf ook die gevolgen ondervinden, al gaat het maar om mijn pink.

Je gaat in je rolstoel naar hem toe en slaat hem verrot? Of huur je een knokploeg in?

R
Master
 Bericht 
Zoiets. Of zoiets.

wildplasser
Pro
 Bericht 
En vergeet de langere files niet. Appen als je voor rood staat en dan niet door hebben dat het groen is. Gisteren bij Rhenen bijna in staat on er 1 uit zijn auto te trekken.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Je kunt nooit één enkele oorzaak opnoemen. Te weinig afstand, niet opletten, vermoeid, whatsapp, allemaal oorzaken die als ze op het verkeerde moment bij elkaar komen tot ongelukken. Ik vind de uitspraak dan ook te kort door de bocht.

Joël D.
Master
 Bericht 
Als ik zie dat iemand op zijn telefoon zit te kijken terwijl diegene vooraan de rij voor het stoplicht staat, hangt mijn hand al boven de claxon. 9/10x moet ik hem gebruiken ook omdat ze niet door hebben dat het groen geworden is.

bx gek
Master
 Bericht 
TommyGun schreef:
Echt? Wauw

:jaja:

bx gek
Master
 Bericht 
Darth_Android schreef:
Je gaat in je rolstoel naar hem toe en slaat hem verrot? Of huur je een knokploeg in?

Eerst rol je over zijn tenen en daarna ros je hem in elkaar met je krukken. :[

jack19
Master
 Bericht 

Agh... boetes maar verhogen. 230 keiharde euroos schrikken niet af, zolang men blijft verklaren dat ze niet aan het bellen waren en er toch wel belangrijkere zaken zijn te doen....

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Ik gebruik mijn smartphone voor navigatie. Onder het rijden gebruik ik de phone niet. Alleen binnenkomende gesprekken worden soms opgenomen via de blauwe tand van mijn Parrot.

Boralis
Master
 Bericht 

Jack.Ryan schreef:
Je kunt nooit één enkele oorzaak opnoemen. Te weinig afstand, niet opletten, vermoeid, whatsapp, allemaal oorzaken die als ze op het verkeerde moment bij elkaar komen tot ongelukken. Ik vind de uitspraak dan ook te kort door de bocht.

Klopt. Maar je kunt 99 van de 100x wel aan het slechte rijgedrag zien dat iemand met de telefoon bezig is. Te veel mensen zijn er gewoon altijd mee bezig en dat is gewoon niet goed. Tegelijk doe ik het zelf in zeer beperkte mate ook wel eens. Appen vrijwel echt nooit, dan stop ik wel ergens. Zal niet zelf bellen, hooguit een kort "ben wat later" en bij wel opnemen hou ik 't kort. Neem hooguit wat korte info op, anders zeg ik dat ik in de auto zit en later wel terug bel. Echte gesprekken voeren kan gewoon niet, daarom is die wel/geen handsfree ook zo'n onzin. De hersens heb je meer nodig bij 't auto rijden dan je handen.

Marten320TD
Master
 Bericht 

Ik moet bekennen dat ik mijn smartphone gebruik voor flitsnav en navigatie. Het switchen tussen beide is eigenlijk al teveel afleiding :oops: Dat ik nog steeds geen houdertje heb gefabriekt voor mijn huidige vehikel draag ook niet bij aan het bedieningsgemak, dus de veiligheid.

De vraag is wat zwaarder weegt: het sturen van een sms (evt via spraak) dat je later komt, en dus de druk van de ketel haalt (haast) of de afleiding die dat appje kost.

Lotus Omega
Master
 Bericht 
Ik gebruik hem ook maar probeer het bellen en sms’en wel te beperken tot stilstaan en files. Af en toe op rechte stukken als ik geen politie (denk) te zien ff snel opnemen of terug bellen maar houd het dan wel kort. Als het kan zoek ik een plek om te stoppen. Verder check ik vooral Google Maps voor de file informatie of Here WeGo voor navi. Ik heb hem dan altijd in de bekerhouder staan, vind gaten in het dashboard niet zo mooi :x

bert65
Master
 Bericht 
Kenji schreef:
Mijn telefoon staat midden op mijn dashboard. Tijdens het rijden kan ik er niet eens bij.

Euh; je komt een hand tekort? O:) O:)

TommyGun schreef:
waarschijnlijk

Geen onderzoek en lukraak wat roepen???

TommyGun schreef:
ruim 27 procent meer dan vier jaar geleden

Gek he? 4 Jaar geleden zat je nog volop in de crisis; minder vrachtverkeer, meer mensen die werkloos thuiszaten en nu is bijna iedereen weer op de weg te vinden. Dezelfde weg die 4 tot 5 jaar geleden ook dichtslibde omdat het toen ook druk was...

Kwibus
Master
 Bericht 
Nou, je hoeft alleen maar om je heen te kijken als je je buiten je voordeur begeeft om zeker te weten dat de extra ongelukken door het gebruik van de smartphone worden veroorzaakt. Daar hoef je inderdaad geen onderzoek naar te doen.

Ducantoni
Master
 Bericht 
Zelfs zonder dat mobiele speeltje krijgen sommigen het voor elkaar om ongelukken te veroorzaken; ze kijken gewoon niet of nauwelijks om zich heen.
Op de fiets ben ik al diverse keren rakelings langs mensen gereden omdat ze alleen recht voor zich uit staarden.
hopelijk was dat een goede les voor ze en blijven ze in het vervolg wel wakker in plaats van te slaapwandelen.

djee
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
Daar hoef je inderdaad geen onderzoek naar te doen

Nee inderdaad, dat heb ik van de zomer proefondervindelijk mogen ervaren :duh: zo'n flapdrol die zijn telefoontje belangrijker vind dan het verkeer :fp:

zadkine
Master
 Bericht 
Joël D. schreef:
Als ik zie dat iemand op zijn telefoon zit te kijken terwijl diegene vooraan de rij voor het stoplicht staat,

Dat doe ik ook als er 1 met krant lezen, stukken lezen of (taxi?)administratie bezig is voor het stoplicht...Alleen wacht ik dan niet met toeteren als het licht groen is, ik toeter meteen..tenzij hij net naar de lichten kijkt..en dan heeft degeen vooraan niet eens door dat het licht pas 0,5 sec groen was.

Gerrit
Die hard
 Bericht 

Het is inderdaad net alleen de smartphone....
Naast het overbekende make-up bijwerken (die spiegel thuis is veel groter, dames O:) ) en scheren (gebruik die grasmaaier maar in je achtertuin, heren :nono: ) zie je ook regelmatig mensen allerlei papieren doorlezen, laptops of tablets bedienen en nog veel meer handelingen die niets met het besturen van een auto te maken hebben.
Hogere boetes of gevangenisstraffen gaan hier weinig aan veranderen :schudnee: , zolang de pakkans zo ongeveer sub-zero is...

Alleen een veel hogere pakkans (en dat gaat niet gebeuren :thumb_d: ) of een bewustwording zal dit gedrag veranderen.

Kami
Master
 Bericht 
Naast het 'met andere zaken bezig zijn dan autorijden' , zou ook de drukte en het gedrag van de automobilist geen oorzaak kunnen zijn van het toenemend aantal aanrijdingen ?

De wijze van rijbaanwisselen wordt steeds agressiever, er komt ook minder ruimte om een baantje op te schuiven. In de drukte rijdt men steeds dichter op elkaar.
Persoonlijk ervaar ik dat er meer en meer stevige remacties gemaakt moeten worden in de spits.
Heb je wat minder feeling met autorijden dan is een aanrijding snel gebeurd.

En het aantal aanrijdingen op een autosnelweg nemen inderdaad toe.
Kan me er soms zo aan irriteren omdat het zo onnodig is.
We rijden met z'n allen rechtdoor in dezelfde richting, zo moeilijk hoeft het niet te zijn.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Bussloo
Master
 Bericht 
Ducantoni schreef:
Op de fiets ben ik al diverse keren rakelings langs mensen gereden omdat ze alleen recht voor zich uit staarden.

Laatst nog op de fiets een appende slingerpuber ingehaald die zodanig schrok dat er opeens iemand naast haar reed dat uiteindelijk de telefoon op het wegdek belandde. Karma is a bitch.

Ogre
Master
 Bericht 
TommyGun schreef:
Het afgelopen jaar is het aantal verkeersongelukken op de hoofdwegen opnieuw flink gestegen.

We hebben dan ook met z'n allen een record aantal kilometers gereden met z'n allen.

TommyGun
Master
 Bericht 
Citaat:
Verbazing bij bergers: helemaal geen forse stijging ongelukken

ARNHEM - Het was een alarmerend bericht van de Stichting Incident Management Nederland (SIMN) donderdagochtend: het aantal verkeersongelukken rond Arnhem en Nijmegen is in vier jaar tijd verdubbeld. Maar de bergers herkennen zich niet in deze cijfers.

'Ik zie amper een stijging', zegt Rob van Amerongen van Van Amerongen Berging in Arnhem, hét bergingsbedrijf in de regio Arnhem. 'Misschien 3 procent.' Houterman Autosleepdienst in Wijchen ziet zelfs helemaal geen stijging.

Van Amerongen ziet wel meer meldingen, onder meer via de app Flitsmeister. Maar meer meldingen betekent niet meteen dat er meer ongelukken zijn. Een ongeluk kan ook door drie verschillende mensen worden doorgegeven. Van Amerongen vermoedt dat de SIMN ook pechgevallen in de cijfers heeft meegenomen.

Cijfers worden vergeleken
SIMN-secretaris Ivo Wildenberg bestrijdt dat. 'Het zijn echt alleen ongevallen.' Dat bergers zich niet in de cijfers herkennen, verbaast hem. 'Wij verstrekken de opdracht aan de berger en de berger meldt het terug als hij geweest is.'

Wildenberg gaat de cijfers van de SIMN naast die van de bergers leggen. 'Maar vooralsnog heb ik geen enkele reden om te twijfelen aan onze cijfers. We houden de cijfers al jarenlang bij en zetten die op onze site. Op de A73 bijvoorbeeld zie je al jaren een stijging.'

http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2 ... ongelukken

hneel
Master
 Bericht 
Je weet toch dat je met whatsapp ook spraakberichtjes kan sturen ipv getypte? Mijn kinderen doen haast niet anders.
Maar beter is natuurlijk helemaal niet.

Marten320TD
Master
 Bericht 

Kami schreef:
Persoonlijk ervaar ik dat er meer en meer stevige remacties gemaakt moeten worden in de spits.

Gisteren was ik rond vieren op de A2, Den Bosch richting Utrecht.
Vier stroken (ok.....3 :boos: ) ellende, want "de rechter strook is lava!"

Verdere "regels" die ik ontdekte:
1 Autorijden dient geen enkele inspanning te kosten. Uw verstand dient op nul te staan, uw blik op oneindig. Opletten, anticiperen, spiegelen, (ver) rondom kijken kost nodeloos energie. Uw smartphone is belangrijker en interessanter.
2 Anticiperen is een moeilijk woord voor "nadoen wat uw voorligger doet."
3 De cruisecontrol is vanwege 1 en het milieu heilig. Omdat $pee, Den Haag en de msm u hebben verteld dat u een briljant veilig bestuurder bent als u zich aan de snelheid houdt, stelt u de cruise control in onder die maniakale lokale limiet.
4 Ook met ruimte links (en rechts, uiteraard) is er bij tragere voorliggers slechts één reactie....REMMEN!!
5 Richting aangeven? OF weigeren OF denken dat dat knipperlicht u direct voorrang verschaft/ uw medeweggebruikers laten verdwijnen.
6 Loopt een medeweggebruiker op de baan rechts van u in op zijn voorligger dan negeert u dat (als het u überhaupt al opvalt, zie 1 en 2): zijn probleem.
7 Bent u die medeweggebruiker uit regel 6, volg dan regel 5 en 3 waarop automagisch regel 4 in werking treedt.
8 Vanwege regel 6, 7 en bovenal 1 blijft u halsstarrig op de linker of middenstrook rijden.

Als iemand u rechts passeert, of met handgebaren duidelijk(?) probeert te maken dat u naar rechts moet: negeer dit. Die persoon is duidelijk hyperactief en kent de regels niet. Daarbij rijdt hij duidelijk sneller dan uw 105@120, de aso!*

*die persoon was ik dus gistermiddag. :boos: :boos: :boos: :oops: :oops: uit pure frustratie maar bij Culemborg de afrit gepakt, tussen die slaaprijders werd ik alleen maar agressief, en ik voorzag file-ellende door het getrut)

Bussloo
Master
 Bericht 
De Stentor schreef:
Aantal ongelukken op A1 bij Barneveld bijna verdubbeld
Het aantal ongelukken op de A1 tussen Barneveld en Apeldoorn is in de afgelopen vier jaar bijna verdubbeld. Dat blijkt uit cijfers van Stichting Incidenten Management Nederland.

Het aantal ongevallen op de snelweg tussen Barneveld en Apeldoorn groeide tussen 2013 en 2017 van 125 naar 229. Een toename van 83 procent. Nergens op de A1 groeide het aantal ongevallen explosiever.

Bergers
De cijfers zijn afkomstig van de Stichting Incident Management Nederland (SIMN), een samenwerkingsverband tussen verzekeraars en wegbeheerders. De stichting is sinds 1999 verantwoordelijk voor de afhandeling van incidenten met personenvoertuigen op de Nederlandse hoofdwegen. De cijfers zijn gebaseerd op het aantal keren dat bergingsbedrijven van de SIMN in actie kwamen.

De stijging van het aantal ongevallen op de A1 is bovengemiddeld. In de laatste vier jaar steeg het totaal aantal ongevallen in Nederland volgens de SIMN namelijk met 27 procent.

Zorgenkindje
Toch is de A1 wat betreft de cijfers niet het grootste zorgenkindje. Op de A12 boven Arnhem en de A73 bij Nijmegen nam het aantal verkeersongevallen toe met respectievelijk 91 en 131 procent.

Volgens de SIMN is het toenemend gebruik van smartphones achter het stuur de belangrijkste factor voor de stijging van het aantal ongelukken.

Verkeersdoden
Eerder dit jaar bleek al dat voor het tweede jaar op rij het aantal verkeersdoden in Nederland was gestegen. In Overijssel bleek deze stijging met 44 procent het grootst.

Een andere of een mede oorzaak zou kunnen zijn dat er op dit stuk A1 al jaren aan de weg gewerkt wordt.

basjuh1981
Master
 Bericht 
Bussloo schreef:
Een andere of een mede oorzaak zou kunnen zijn dat er op dit stuk A1 al jaren aan de weg gewerkt wordt.

Zou het niet zijn omdat het daar nog 2x2 is?

Pagina 1 van 2 [ 60 berichten ]