» Openbaar » Media » Verkeersongevallen   



 Pagina 1 van 1  [ 8 berichten ]
Aanhanger
Master
 Bericht 
Minder ongevallen met voorrangsvoertuigen in 2015


In 2014 vonden er 76 ongevallen met voorrangsvoertuigen plaats, terwijl er het jaar daarna 31 ongevallen werden geregistreerd. Rijden door rood licht blijft het grootste risico bij het rijden met een voorrangsvoertuig. Dat zijn de belangrijkste conclusies van het onderzoek ‘Ongevallenstatistiek voorrangsvoertuigen 2014-2015’ dat het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen van het IFV heeft uitgevoerd.
In 2014 en 2015 waren er in totaal 107 ongevallen met voorrangsvoertuigen. Bij 47 ongevallen waren ambulances betrokken, bij 41 ongevallen politievoertuigen en bij 19 ongevallen brandweervoertuigen *. De ongevallen leidden tot 1 dodelijk slachtoffer en 80 gewonden, waarvan 44 hulpverleners en 37 andere weggebruikers.
Bijna een derde van de ongevallen gebeurde binnen de bebouwde kom op kruispunten met verkeerslichten, waarbij de voorrangsvoertuigbestuurder door rood licht reed, terwijl de andere weggebruiker groen licht had. Wel is het aantal ongevallen van dit type gedaald ten opzichte van de periode 2010-2013.

Veel inspanningen om aantal ongevallen te verminderen
De daling tussen 2014 en 2015 valt op. Of 2015 een incidenteel jaar met minder ongevallen was, of dat er sprake is van een dalende trend, is nu nog niet te zeggen. Een feit is dat er sinds een paar jaar flink aan de weg wordt getimmerd om het aantal ongevallen met voorrangsvoertuigen te verminderen. Zo zijn de brancherichtlijnen van brandweer, politie en ambulancezorg beter op elkaar afgestemd. Verder is het sinds 1 april 2015 toegestaan om op de openbare weg te oefenen met het rijden met optische en geluidssignalen, wat bijdraagt aan de kwaliteit van de rijopleiding voor voorrangsvoertuigbestuurders. Ook zijn de uitkomsten van het onderzoek over 2010-2013 verwerkt in de opleidingen voor bestuurders van voorrangsvoertuigen. Er is een gedragscode ontwikkeld, zodat bestuurders zich zo voorspelbaar mogelijk gedragen in het verkeer. Daarnaast is voorlichting aan de andere weggebruikers belangrijk. Hiervoor is bijvoorbeeld de publiekscampagne ‘Wat doe jij bij zwaailicht en sirene?’ ontwikkeld.


R
Master
 Bericht 
Niet heel veel ongevallen; zijn alleen de tatuuuttatuut ongevallen en niet als zonder tatttuut of als FF z'n brik erachter parkeert.

Spook
Master
 Bericht 
Zonder taatuut is het ook geen voorrangsvoertuig.

jack19
Master
 Bericht 
 
Joh 8)

Sander
FS medewerker
 Bericht 
Spook schreef:
Zonder taatuut is het ook geen voorrangsvoertuig.

Weinig mensen die dat weten. Laatst een hele discussie op feestboek (ja, ik weet het maar ik kon het niet laten). Had een debiel het over de optische sirene. En dat het daarom een voorrangsvoertuig was. Ik heb het twee keer keurig uitgelegd en aan de likes te zien is de verhouding van mensen die het snapt vs mensen die het niet snappen zeker 1 op 3 :x :x :fp:

Spook
Master
 Bericht 
Optische sirene? Hoeveel lux moet dat wel niet zijn voordat het duidelijk hoorbaar wordt?

Ogre
Master
 Bericht 
Aanhanger schreef:
Of 2015 een incidenteel jaar met minder ongevallen was, of dat er sprake is van een dalende trend, is nu nog niet te zeggen

Het is volgens mijn kalender inmiddels al een tijdje 2017. Je zou toch zeggen dat er over 2016 wel wat gezegd kan worden zo langzaamaan ?

bert65
Master
 Bericht 
Daar zal Feitelijk vast wel een grafiekje voor hebben kunnen vinden.

 Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek…