» Openbaar » Media » Verkeersongevallen   

Pagina 1 van 1  [ 16 berichten ]
DikkeDiesel
Master
 Bericht 
NOS.nl schreef:
In de Belgische plaats Kasterlee zijn zeker twee doden gevallen doordat een auto op een groep fietsers inreed. Vier andere fietsers raakten gewond. Een van hen is er slecht aan toe.

De auto komt waarschijnlijk uit Nederland. Op foto's van het ongeluk is een gele nummerplaat te zien. De bestuurder zou niet onder invloed zijn geweest van alcohol of drugs.

Het ongeluk gebeurde toen de groep van ongeveer tien fietsers de Turnhoutsebaan (N19) wilde oversteken. "Op hetzelfde moment is er een voertuig gekomen uit de richting van Turnhout en dat heeft blijkbaar niet goed opgelet en is ingereden op de groep fietsers", zegt loco-burgemeester Meeus van Kasterlee. Volgens haar zijn de fietsers "jonggepensioneerden".

Stoplichten

De loco-burgemeester zegt dat op de plek van het ongeluk veel fietsers oversteken. Volgens haar is het een gevaarlijke situatie omdat er vier rijstroken zijn en auto's 90 kilometer per uur mogen rijden. "We vragen als gemeente dan ook al langer om verkeerslichten. Jammer genoeg komt dat te laat voor de betrokkenen bij dit ongeval."

De weg is afgesloten geweest voor politieonderzoek en de gemeente Kasterlee vraagt mensen om weg te blijven van de plek van het ongeluk.

Citaat:
Op hetzelfde moment is er een voertuig gekomen uit de richting van Turnhout en dat heeft blijkbaar niet goed opgelet
Tragische gebeurtenis, maar o wat tendentieus gebracht weer. Afgezien van het feit dat een voertuig niet kan opletten (tenzij Tesla) vraag ik me af wie er hier niet heeft opgelet, een automobilist op een N-weg of een groep overstekende fietsers. Ik kan me namelijk niet voorstellen (ok, anname, geef het toe) dat die N-weg geen voorrangsweg is.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Automobilist (65) uit Bergeijk schept Vlaamse fietssters: twee doden, een in levensgevaar

De automobilist die maandagmiddag in het Vlaamse Kasterlee is ingereden op twaalf fietsende vrouwen is een 65-jarige man, vermoedelijk uit Bergeijk. Dat meldt de politie van de regio Turnhout. Bij het ongeval op de Turnhoutsebaan (N19) kwamen twee vrouwen van 65 en 76 om het leven. Een 76-jarige vrouw verkeert in levensgevaar, drie anderen zijn gewond overgebracht naar het ziekenhuis.

Volgens de eerste resultaten was de automobilist niet onder invloed van drank of drugs. De slachtoffers maakten deel uit van een groep met twaalf gepensioneerde vrouwen. Volgens Het Laatste Nieuws kwamen zij uit het nabijgelegen Retie.

De 65-jarige bestuurder zat samen met zijn 87-jarige vader uit Landgraaf in de auto. De 87-jarige man raakte lichtgewond, de bestuurder was dusdanig geschrokken van het ongeval dat hij naar het ziekenhuis is gebracht. De politie zal hem op een later moment verhoren.

Geen verkeerslichten
Volgens waarnemend burgemeester Meeus werden de fietsers rond 14.30 uur aangereden tijdens het oversteken bij een cruciale oversteekplaats voor het lokale fietsroutenetwerk. "Fietsers moeten daar een tweevaksbaan oversteken waar het verkeer 90 kilometer per uur mag rijden. We willen daar als gemeente dan ook al langer verkeerslichten plaatsen. De opties worden momenteel onderzocht, maar jammer genoeg komt dat te laat voor de betrokkenen van dit ongeval."

Een verkeersdeskundige en de politie kwamen ter plaatse om de precieze omstandigheden van het ongeval te onderzoeken. De weg werd daarvoor afgesloten.

HypHyper
Master
 Bericht 
Hoe het ook gegaan is; het zijn echt dodenwegen in België. 2*2 rijstroken met een max van 90 of 70 en allemaal zijstraten en uitritten waar van alles uit kan komen of waarvoor iemand voor je op de rem knalt of voorlangs kruist om af te kunnen slaan.

Ik rijd ze regelmatig en het is vaak een circus en videogame.

Feitelijk
Master
 Bericht 
DikkeDiesel schreef:
Ik kan me namelijk niet voorstellen (ok, anname, geef het toe) dat die N-weg geen voorrangsweg is.

In belgenland mag je een groep fietsers niet doorsnijden

Herstel, ik kan dat niet meer terugvinden

Schoenzool
Master
 Bericht 
Klinkt als een heel gevaarlijke oversteekplek, vreselijk zo'n ongeval

Feitelijk
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Fietsers moeten daar een tweevaksbaan oversteken waar het verkeer 90 kilometer per uur mag rijden.

Dus de snelheid is al 30km/h verlaagd?

[M]aarten
Nieuwkomer
 Bericht 

Als ik die twee huisjes op de foto bekijk, zou het hier moeten zijn. Fijne weg om over te steken :-?

snovvdog
Master
 Bericht 
De titel is suggererend alsof de automobilist schuldig zou zijn ;( .

''Fietsers zien auto over het hoofd en worden aangereden'' zou beter zijn.

Overigens, niks mis met dat soort wegen, veel liever dat dan van die gare 60km/h zones of 80km/h waar je niet mag inhalen...

Ik zou graag aan een weg willen wonen waar ik gelijk 90 mag rijden, als ik aan de snelweg zou wonen (en dus gelijk toegang had tot) zou ik het zo doen.

basjuh1981
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Dus de snelheid is al 30km/h verlaagd?

Op alle wegen bubeko in België is toch de snelheid verlaagd van 90 naar 70? Ik las zelfs dat een aantal gemeenten ze verder verlaagd hadden naar 50. Zal hier ook wel gebeuren.

Scaniafan
Master
 Bericht 
Nee, de "basissnelheid" is naar 70 km/h gegaan, maar bijna alle weggedeelten waar je 90 mocht staan nu borden 90 en waar borden 70 stonden zijn ze grotendeels weggehaald.

Zelfde als er vanwege de wildgroei aan zone 60 in Nederland wordt gezegd dat de basis 60 wordt en waar 80 gereden mag worden borden 80 verschijnen.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
Nee, de "basissnelheid" is naar 70 km/h gegaan

Bovine faeces!
wegcode schreef:
11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :

1° tot 120 km per uur :

a) op de autosnelwegen;
b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.

maarten28
Die hard
 Bericht 

Feitelijk schreef:
In belgenland mag je een groep fietsers niet doorsnijden

Herstel, ik kan dat niet meer terugvinden

Er zijn wel speciale regels voor groepen, maar die gelden voor groepen van 15 tot 150 fietsers. En daar staat inderdaad niks bij van doorsnijden.
Daarbij was dit maar een groep van 12.

Scaniafan
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Bovine faeces!

Hmz, dacht dat ze die ook naar 70 tenzij anders hadden gezet...

maarten28 schreef:
En daar staat inderdaad niks bij van doorsnijden.

Wel mits er wegkapiteins mee zijn, wat van 15 tot 50 deelnemers niet verplicht is maar mag, en boven de 50 verplicht is

Citaat:
43bis.3.3. 1° De wegkapiteins waken over het goed verloop van de tocht. Deze wegkapiteins moeten ten minste 21 jaar oud zijn en zij moeten om de linkerarm een band dragen met, horizontaal, de nationale kleuren en, in zwarte letters op de gele strook, het woord "wegkapitein".

2° Op de kruispunten waar het verkeer niet geregeld wordt door verkeerslichten, mag ten minste één van de wegkapiteins het verkeer in de dwarswegen stilleggen op de wijze bepaald in artikel 41.3.2., terwijl de groep met inbegrip van de twee begeleidende voertuigen oversteekt.

bruintje beer
Master
 Bericht 
nu.nl schreef:
Verkeersongeluk met Nederlander in België eist derde leven

Het ongeluk in België waarbij een Nederlandse automobilist was betrokken, heeft een derde slachtoffer geëist. Een 75-jarige vrouw bezweek woensdag in een ziekenhuis aan haar verwondingen.
De 65-jarige chauffeur raakte maandag een aantal leden van een fietsgroepje dat de weg overstak in het Vlaamse Kasterlee. Twee vrouwen van 65 en 76 jaar, afkomstig uit de regio, overleden vrijwel direct. Enkele andere vrouwen raakten gewond.

Op de weg geldt een maximumsnelheid van negentig kilometer per uur. Het onderzoek naar de precieze toedracht is nog gaande. Kort na het ongeluk werd al gemeld dat de Nederlander niet onder invloed van alcohol zou zijn geweest.

De gemeente wil dat daar verkeerslichten worden geplaatst, aldus de waarnemend burgemeester. Het Vlaamse Openbaar Ministerie laat een verkeersdeskundige onderzoeken wat er precies is gebeurd.

Kasterlee ligt ten oosten van Antwerpen, niet ver van de Nederlandse grens.
Dat werpt wel wat meer licht op de zaak. Een groep bejaarden die zo'n gevaarlijke weg gaat oversteken.. :\

bert65
Master
 Bericht 
De groep in de auto of de groep fietsers. Wie bedoel je?

keokiracer
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
Hmz, dacht dat ze die ook naar 70 tenzij anders hadden gezet...

Nope.
Afbeelding

Pagina 1 van 1 [ 16 berichten ]