» Openbaar » Media » Verkeersongevallen   

Pagina 1 van 2  [ 63 berichten ]
Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
de Stentor schreef:
Een personenauto van het merk Tesla is achterop een vrachtwagen gereden. Dat ongeluk gebeurde dinsdagmorgen op de A1 ter hoogte van de afslag Bathmen. De linkerrijstrook was enige tijd dicht maar is inmiddels weer vrij.

Volgens onbevestigde berichten is een persoon met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Hoe het ongeluk kon gebeuren is onbekend.

De file is inmiddels opgelost.

Video

Afbeelding

Een Tesla kan toch zonder bestuurder rijden?

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Maserati Teun schreef:

Modus is in EU uitgeschakeld. Iets met toelatingseisen en verdrag van wenen.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:

Je punt?
Dat de auto zelf door kon nadat de bestuurder met de ambu afgevoerd was?

jitzzzze
Master
 Bericht 
Of bedoeld Teun dat de auto zonder bestuurder aan het rijden was op de A1? :P

Signum
Master
 Bericht 
In ander nieuws, ik stootte vanmorgen mijn grote teen aan de rand van het bed.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Wiens bed?

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Van een vrachtwagenchauffeur :| :x

flaskk
Master
 Bericht 
Maar de tesla had toch moeten ingrijpen? Dat zijn toch uber coole auto,s die nooit een ongeluk krijgen?

bruintje beer
Master
 Bericht 
Wat deed die lul (de trucker dus) dan ook op de linkerstrook :[

RRL
Master
 Bericht 
Signum schreef:
In ander nieuws, ik stootte vanmorgen mijn grote teen aan de rand van het bed.

Wees blij dat het niet je kleine teen was (f)

Spook
Master
 Bericht 
Spannend!
Schokkend!

Was er een spookfile omdat mensen ohmkeken?

basjuh1981
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Was er een spookfile omdat mensen ohmkeken?

Daar zal jij wel het antwoord op weten ;)

ericj
Die hard
 Bericht 
Spook schreef:
ohmkeken

Is dat Haags voor weerstand meten?

Ducantoni
Master
 Bericht 
bruintje beer schreef:
Wat deed die lul (de trucker dus) dan ook op de linkerstrook :[

Gokje: een tragere medeweggebruiker inhalen zodat je daar in ieder geval geen kop-staartbotsing van krijgt.

bruintje beer
Master
 Bericht 
Toch al gauw zo'n 800 meter per uur langzamer verwacht ik :[

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Die vrachtwagens gaan elkaar inhalen voor 13,2 seconden tijdwinst op een dag. Nu sta je een paar uur stil.. Handig, goed bezig.

Ducantoni
Master
 Bericht 
Misschien gaat het niet om de tijdwinst, maar om de veiligheid.
Probeer zelf maar eens een uur lang achter iemand te blijven rijden die langzamer rijdt dan jijzelf.

Spook
Master
 Bericht 
Ducantoni schreef:
Probeer zelf maar eens een uur lang achter iemand te blijven rijden die langzamer rijdt dan jijzelf.

Dan moet je toch op een flinke afstand beginnen. Anders rij je al snel dezelfde snelheid.

Ducantoni
Master
 Bericht 
Ik vind dit filmpje zeer illustrerend:

Link

Het maakt goed duidelijk wat het effect van treintje rijden is bij een inhaalverbod.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Nee het illustreert een golf.

Spook
Master
 Bericht 
Mensen kunnen geen afstand houden.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Spook schreef:
Mensen kunnen geen afstand houden.

Deze L*L heeft niet uit z'n doppen gegluurd. Zal wel met z'n smartphone aan de gang zijn geweest.

Vind het nou eigenlijk weer niet nodig om expliciet het merk te noemen, overkomt andere merken die door blinde bestuurders gereden worden ook.

bruintje beer
Master
 Bericht 
Jack.Ryan schreef:
Vind het nou eigenlijk weer niet nodig om expliciet het merk te noemen,
Dat ben ik niet met je eens. Dat gegeven zou wel eens interessante statistiek kunnen opleveren, in de categorie "BMW-rijders zijn eikels die nooit richting aangeven" of "Volvo-rijders zijn linksplakkende slaaprijders ( O:) )".

Feitelijk
Master
 Bericht 
Outlanderrijders...

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Outlanderrijders...

Niet te verwarren met PHEV rijders O:)

A4
Master
 Bericht 
Tesla heeft waarschijnlijk op autopilot gereden. Telegraaf.

Spook
Master
 Bericht 
A4 schreef:
Tesla heeft waarschijnlijk op autopilot gereden. Telegraaf.

Ja maar, ja maar..

Jack.Ryan schreef:
Modus is in EU uitgeschakeld

Het kan niet allebei waar zijn.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Telegraaf schreef:
’Tesla die op vrachtwagen A1 botste reed zelf’

DEVENTER - Een Tesla die dinsdagmorgen op de A1 bij Bathmen achterop een vrachtwagen is gebotst, had op dat moment de volautomatische cruisecontrole aan staan. De chauffeur van de truck heeft dit van de Tesla-rijder gehoord.

Het ongeluk waarbij alleen materiële schade was, gebeurde op de meest linkerrijbaan van de rijksweg. De vrachtwagen van transportbedrijf Van Opijnen uit Deventer reed hier omdat hij moest uitwijken voor een slordig invoegende Oost-Europese collega. Hij zag dat er achter hem een Tesla Model S reed, maar concludeerde dat de bestuurder daarvan nog tijd genoeg had om zijn snelheid terug te brengen.

’Cruise control stond aan’

„Maar ik hoorde kort erop een harde klap”, vertelt trucker Bert Doek. De Tesla bleek met de meest rechterkant van zijn neus onder de oplegger te zijn geschoten. „Het leek wel alsof hij niet of nauwelijks had geremd. Aan de berger hoorde ik de bestuurder vertellen dat hij zijn volautomatische cruise control aan had staan.”

Deze conclusie is opvallend want het zogeheten Autopilot-systeem zou dit soort kopstaartbotsingen moeten voorkomen. Vanaf het moment dat Tesla het in 2015 presenteerde, is Autopilot en de beperkingen die het heeft voer voor discussies. De autoproducent zelf waarschuwt dat bestuurders altijd hun handen aan het stuur en hun aandacht bij de weg moeten houden. In de praktijk gebeurt dit alleen lang niet altijd.

Verder geen onderzoek

De politie doet geen verder onderzoek naar de aanrijding omdat er alleen sprake van blikschade is. Tesla meldt het ongeluk te onderzoeken. Omdat al haar producten altijd online verbonden zijn met de fabrikant, zou de autobouwer snel moeten kunnen zien of de Autopilot wel of niet aan stond.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Spook schreef:
Het kan niet allebei waar zijn.
Nee, is ook niet.

Maserati Teun schreef:
Dat dus, daarmee wordt gedoeld op het feit dat je tijdens het rijden enkele kilometers achter elkaar "kijk mama zonder handen" kan roepen. Het gaat hier om de Adaptive Cruise Control. Da's wat anders als autonoom rijden. Die modus KAN en MAG niet aanstaan in Europa, domweg omdat er nog geen wetgeving voor is. Even de testtrajecten in NL daargelaten, die gaan onder de uitzonderingen.

Vind het overigens wel slecht dat "omdat er alleen blikschade is" geen verder onderzoek wordt gedaan. Het zijn nu de bevindingen van Tesla zelf die iets gaan uitwijzen. Gekleurd onderzoek heet zoiets. Daarom is in Duitsland ene Martin Winterkorn voor opgestapt bij een niet nader te noemen automerk.

Ducantoni
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Nee het illustreert een golf.

Lijkt me toch alleszins duidelijk dat je dat 1 op 1 kan vertalen naar wat er op de openbare weg kan gebeuren als er eentje remt of langzamer rijdt dan het achteropkomend verkeer. Blijf je er achter gebeurt er datgene wat je in het filmpje ziet, kan je de langzamere verkeersdeelnemer voorbij, dan zou het verkeersbeeld rustiger moeten zijn. (minder gestamp op de rem)

HypHyper
Master
 Bericht 
Bestuurder zal gedacht hebben dat zijn auto wel zou remmen en toen dat niet gebeurde was ie te laat. Zoiets. Glitch in the (tesla) system?

Spook
Master
 Bericht 
Doet me ook denken aan die video van een Model S die tegen een scheidingswand rijdt op de snelweg. Een rijstrook verdwijnt geleidelijk dmv betonnen dividers, en hoppakletsbamboem ding rijdt vrolijk rechtdoor.

Schep
Master
 Bericht 
flaskk schreef:
Dat zijn toch uber coole auto,s die nooit een ongeluk krijgen?

Het systeem is succesvol als het minder ongelukken maakt dan mensen. En aangezien een aanrijding met een Tesla wereldnieuws in Twente is, lijkt dat nog waar te zijn ook.
Jack.Ryan schreef:
Het gaat hier om de Adaptive Cruise Control. Da's wat anders als autonoom rijden. Die modus KAN en MAG niet aanstaan in Europa, domweg omdat er nog geen wetgeving voor is.

Nouuuuuu, Tesla heeft behoorlijk actieve stuurhulp, waarbij je in een bocht gewoon zonder handjes kunt rijden. Het gaat niet lang, want dan begint ie te mouwen en te piepen, maar met je handen op het stuur en zelf weinig input geven kun je elk klaverblad meermaals rond. Het is veel meer dan ACC alleen.
HypHyper schreef:
Glitch in the (tesla) system?

Die had ik gisteren ook in de file (geen Tesla, wel ACC). Opeens verdween de auto voor me uit mijn display en besloot mijn auto vanuit stilstand weer op te trekken. Glitch in the matr... radar.
Toen maar zelf even de rem aangetikt voordat ik die Audi voor me aantikte. Gewoon ff uit je doppen blijven kijken. Het is een hulpsysteem

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Schep schreef:
Nouuuuuu, Tesla heeft behoorlijk actieve stuurhulp, waarbij je in een bocht gewoon zonder handjes kunt rijden. Het gaat niet lang, want dan begint ie te mouwen en te piepen, maar met je handen op het stuur en zelf weinig input geven kun je elk klaverblad meermaals rond. Het is veel meer dan ACC alleen.
Dat kan, zolang ik mijn handen aan het stuur houd, mijn golf ook. Maar dat is dus de insteek in Europa, mens blijft verantwoordelijk en moet kunnen ingrijpen. Zo de Tesla in de U.S.A. rijdt, krijg je hem in Europa NIET toegelaten. Dus deze tesla heeft ACC en Lane Assist, en kan NIET autonoom rijden.

Schep
Master
 Bericht 
Jack.Ryan schreef:
Dat kan, zolang ik mijn handen aan het stuur houd, mijn golf ook. Maar dat is dus de insteek in Europa, mens blijft verantwoordelijk en moet kunnen ingrijpen. Zo de Tesla in de U.S.A. rijdt, krijg je hem in Europa NIET toegelaten. Dus deze tesla heeft ACC en Lane Assist, en kan NIET autonoom rijden.

Ik heb zelf ook zo'n VAG systeem en dat is echt heel wat minder dan wat Tesla doet. Is niet te vergelijken qua opdringerigheid van stuur overnemen en bereidheid om meer dan een flauwe bocht in een snelweg door te komen.

Maar is goed, MAG NIET, KAN NIET, IS NIET ZO. Zet ik zo AutoPilot weer aan, ok? (Vanavond wel weer in de Tesla naar huis)

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Dan ga je dus dood, zelf weten

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Nu.nl schreef:
Zelfrijdende Tesla botst op vrachtwagen op A1 in Overijssel

Een zelfrijdende Tesla Model S is vanmorgen achterop een vrachtwagen gebotst op snelweg A1 bij het Overijsselse Bathmen. Het voertuig reed op dat moment in de geavanceerde cruisecontrol-modus.

Dat bevestigt Blom Opleidingen, eigenaar van de Tesla, aan RTV Oost. Het ongeluk is echter niet te wijten aan het feit dat de Tesla op de Autopilot-modus, zoals Tesla de geavanceerde cruisecontrol noemt, reed. Er raakte ook niemand gewond.

De vrachtwagen week op dusdanig roekeloze wijze uit, dat het ongeluk ook zonder Autopilot gebeurd zou zijn, aldus de eigenaar. Getuigen zouden die lezing hebben bevestigd aan de chauffeur van de Tesla.

De chauffeur van de vrachtwagen verklaarde aan De Telegraaf dat zijn uitwijkmanoeuvre noodzakelijk was omdat hij op zijn beurt een invoegende collega moest ontwijken. De vrachtwagen reed daarbij zo'n 80 kilometer per uur, terwijl de Tesla tussen de 120 en 130 kilometer per uur reed.
Autopilot

Tesla’s Autopilot is in feite een geavanceerde vorm van cruisecontrol. De functie zorgt er onder meer voor dat de auto zelfstandig in dezelfde rijbaan blijft en remt als een botsing dreigt.

Tesla waarschuwt Autopilot-gebruikers dat ze hun handen aan het stuur moeten houden en alert moeten zijn, maar critici van het bedrijf vinden dat de Autopilot te veel wordt gepresenteerd als een zelfrijfunctie. Uiteindelijk is de bedoeling ook dat de Autopilot wordt uitgebreid en meer taken van de bestuurder overneemt.

Vorig jaar kwam voor het eerst een Tesla-bestuurder om nadat zijn auto met de Autopilot-functie ingeschakeld crashte. Volgens Tesla is de functie desalniettemin al veiliger dan een menselijke bestuurder.

Oh, het is al bekend dat die vrachtwagenchauffeur als een totaaldebiel reed doordat ie zo nodig voorrang moest gaan geven aan iemand die dat helemaal niet hoort te hebben.

Zit er eigenlijk een dashcam in zo'n ding? Niet heh.. Jammer.. Huur (lease) je zo'n ding van 75k met de nieuwste snufjes en camera's maar niet zo'n camera :x

Fopspee(n)
Master
 Bericht 
Tja....vrachtwagen kan natuurlijk altijd blijven rijden en op een invoegende andere vrachtwagen rijden.....daar knapt de situatie vast van op en brengt zeker geen gevaar met zich mee voor het overige verkeer.......altijd weer die vrachtwagens he.....ze zouden verboden moeten worden

WimLex
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Huur (lease) je zo'n ding van 75k met de nieuwste snufjes en camera's maar niet zo'n camera :x

demo van een garage ?
(gezien de reclame)
catalogusprijs : € 136650 :o
Afbeelding

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
WimLex schreef:
(gezien de reclame)

Nee, op de video is de volledige url te zien. Tis gehuurd bij de bank.

WimLex schreef:
catalogusprijs : € 136650 :o

Daarom krijg je nu 0,20% spaarrente. Het gaat goed zolang het goed gaat. Maar als het weer verkeerd gaat dan gaat het goed verkeerd weeral.

Niemand koopt die zooi privé, dat financieren dus banken met geld wat niet bestaat.

WimLex
Master
 Bericht 
Dave schreef:
op de video is de volledige url te zien

:thumb:

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Tis gehuurd bij de bank

Is Blom Opleidingen een bank?

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Nee, een bedrijf.. Moet ik nou echt uit gaan leggen hoe het systeem werkt? Hemeltjelief.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Ja vertel eens :P

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Geen zin in, zo voetbal. Vind het wel best. Ben geen leraar, ergste nachtmerrie. Domme kutkinderen allemaal. :-? :x

Met een beetje mazzel is er over een paar maanden een simpele ' infographic' op Youtubez met een of andere ventje wat paar Euro met advertenties wil verdienen. Maar een samenvatting; die 136k bestaat niet. Net zoals met een huis. Huh? Hoe dan? Ja.. Moeilijk moeilijk.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Ducantoni schreef:
Lijkt me toch alleszins duidelijk dat je dat 1 op 1 kan vertalen naar wat er op de openbare weg kan gebeuren als er eentje remt of langzamer rijdt dan het achteropkomend verkeer.

Dat ligt volledig aan de intensiteit. En die is niet vaak van dusdanige aard dat een golf uitgroeid tot een file. Tenminste niet wanneer er vrachtwagens gaan of kunnen gaan inhalen of wanneer jij 130 kunt rijden.

De snelheid is door de drukte dan al naar vrachtwagen snelheid afgezakt

Schep
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Dan ga je dus dood, zelf weten

Ga ik toch wel

keokiracer
Master
 Bericht 
Ducantoni schreef:
Lijkt me toch alleszins duidelijk dat je dat 1 op 1 kan vertalen naar wat er op de openbare weg kan gebeuren als er eentje remt of langzamer rijdt dan het achteropkomend verkeer.

Het is een beetje een scheve vergelijking aangezien er geen rekening wordt gehouden met rijstrookwisselingen e.d.

Okkie68
Master
 Bericht 
keokiracer schreef:
Het is een beetje een scheve vergelijking aangezien er geen rekening wordt gehouden met rijstrookwisselingen e.d.

Ja, want dat dempt het effect best wel. Of ehh...

keokiracer
Master
 Bericht 
Als links op de rem stampt in zo'n golf en een aantal auto's gaan naar rechts om de rij heen dan heeft dat een dempend effect ja.

Pagina 1 van 2 [ 63 berichten ]