» Openbaar » Media » Verkeersongevallen   

Pagina 2 van 2  [ 88 berichten ]
Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Ik snap het probleem niet zo. Een crimineel die mensen voor de rest van hun leven een (soort van) trauma oplevert wordt doodgereden. Is toch gewoon geval gegokt en verloren? natuurlijke selectie. Zo moeilijk is het allemaal niet.

R
Master
 Bericht 
Ben het met je eens maar als daar lichtvaardig mee omgegaan wordt, wordt de agressie en eigenrichting tegen criminelen ook groter en de NL politie duldt geen concurrentie.

Maar doen ook het werk niet voldoende om ons te beschermen.

HypHyper
Master
 Bericht 
Als we willen dat het hier het Wilde Westen wordt, is het prima criminelen zelf plat te rijden. En mensen rijden elkaar plat en roepen dat het slachtoffer hen bedreigd en/of aangevallen heeft. Achteraf moet dan maar bewezen worden of het terecht was.

shootme
Master
 Bericht 
Citaat:
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/man-die-in-paniek-overvaller-doodreed-weer-vrijgelaten

De Arnhemmer die onlangs met een bestelbusje een overvaller doodreed, is weer op vrije voeten. Dat heeft de politie bevestigd. Wel blijft de man verdachte.

Het 47-jarige slachtoffer had de woning van de verdachte en diens vrouw overvallen. In zijn vluchtpoging is hij uiteindelijk twee keer aangereden door het echtpaar, met dodelijke afloop.
'Blinde paniek'

De aanrijding gebeurde in blinde paniek, aldus de advocaat van de vriendin van de man. Volgens hem wilden zij vluchten voor de overvaller, die in hun huis aan de Limburgsingel om zich heen aan het schieten was. Ze sprongen in het busje van een pizzakoerier dat toevallig in de straat stond. De overvaller zou plotseling voor de auto zijn opgedoken.

Het OM heft de voorlopige hechtenis op vanwege de bijzondere positie van de 34-jarige man. Hij is slachtoffer van een gewelddadige overval, maar tegelijkertijd ook verdachte in het onderzoek naar de dood van de overvaller.

Meer op rtlnieuws.nl:

Dat uitschot nog slachtoffer noemen ook :nothanks: :loco:
Edit: Ik verwijs naar het eerste genoemde "Slachtoffer" niet naar de bestuurde van de auto. (even voor de duidelijkheid (f) )

zadkine
Master
 Bericht 
R schreef:
wordt de agressie en eigenrichting tegen criminelen

Waarom noem je in dit verband het woord "eigenrichting"?
Heeft er totaal niets mee te maken.
Je wordt overvallen, bedreigd en beschoten, bent dus in levens gevaar en derhalve GERECHTIGD je met elk beschikbaar wapen, dus ook met een auto te verdedigen onder de noodweer artikelen.

Eigenrichting is : Wel overwogen zelf het recht in eigen hand nemen. Iets dat godsonmogelijk is tijdens een dergelijk brutale criminele daad jegens jezelf. Waar is de tijd om iets te overwegen terwijl je beschoten wordt?
Werkelijke eigenrichting krijg je als de overvaller achteraf opgezocht wordt (als je hem kent/weet te vinden) en hem dan af maakt.

R
Master
 Bericht 
Ik reageerde met een antwoord in het algemeen op wat DD erboven schreef.

Ik hoop dat man en vrouw niet veroordeeld zullen worden want noodweer of anders paniek. Dat gebeurt in Nederland alleen als O.M. en rechters redelijk overtuigd daarvan zijn.

Die werkelijke eigenrichting die je beschrijft, zal zwaar bestraft worden hier.

lacheisleuk
Master
 Bericht 

Tsja, er wat reuring gekomen nadat de betonschaaruitlaatservice eerder deze week wel in vrijheid werd gesteld, terwijl deze man zijn voorarrest juist was verlengd maandag j.l.

HypHyper
Master
 Bericht 
Als het daadwerkelijk in paniek is gebeurd, is het een ander verhaal dan doelbewust een wagen 'kapen' om er achteraan te gaan en de overvaller tijdens die actie plat te rijden.
Ik denk dat het moeilijkste punt het er achteruit nogmaals overheen rijden is. Ik zou denken in paniek gas erop en de overvaller daarbij raken. Dan blijf je toch in paniek doorrijden in plaats van te stoppen om er nogmaals overheen te rijden?

En wat betreft de bewoording 'slachtoffer'. In elk geval volgens het juridisch woordenboek, hoef je daarvoor niet lief en braaf te zijn:
Citaat:
slachtoffer Eng.: victim : strafrecht - persoon die door een derde iets onaangenaams is aangedaan. Bijv. de overvaller Ali El B. kwam om na een korte achtervolging door zijn ~. (2005) Art. 36f WvSr

http://www.juridischwoordenboek.nl/woor ... html#18240

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
HypHyper schreef:
overvaller Ali El B.

Ze dachten bij het samenstellen van het juridisch woordenboek: wat is een naam die we goed kunnen gebruiken in een voorbeeld van een overvaller? Jan? Nee. Henk? Nee ook maar niet. Ali? Ja dat past beter. :roflol: :roflol: :roflol: :roflol: :respect:

We wachten het gezeik van een Marokkaan dat dit discriminatie is wel af.

zadkine
Master
 Bericht 
HypHyper schreef:
Ik denk dat het moeilijkste punt het er achteruit nogmaals overheen rijden is.

Zie het plaatje vorig blad.
Overvaller klem tegen muur....je kan niet anders dan achteruit neem ik even aan.

En erachter aangaan , zelfs willens en wetens...is geen eigenrichting en geen misdrijf, want in huis lagen , volgens het verhaal, ook nog kinderen te slapen.....je moet er niet aan denken dat , als de chauffeur ervoor kiest om gewoon weg te scheuren , de overvaller alsnog naar binnen gaat en de kinderen iets aandoet of gaat gijzelen.De kans daarop is bets wel groot mi.
Noodweer geldt ook bij verdedigen van anderen dan jezelf. En zelfs bij verdedigen van goederen.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Ducantoni schreef:
Als hij zijn werk had gedaan, had hij nu wat misdaad van de straat gehaald in plaats van mij een rits verbalen doen toekomen en dat op valse gronden. Wordt vervolgd. :boos:
Als hij...bla bla. Als jij gewoon je mond had gehouden of normaal had gedaan, had hij je niet hoeven verbaliseren. Men moet in Nederland eens ophouden met het wijzen naar anderen en eens leren om eerst naar de eigen rol en verantwoordelijkheid te kijken.

Je mag best iets vinden van hoe hij z'n werk doet en welke prioriteiten er gesteld worden van hogerhand, maar je kunt natuurlijk ook even nadenken of dat het moment is om dat kenbaar te maken.

Aanhanger
Master
 Bericht 
Ze hebben er een mooi verhaal van gemaakt:
Citaat:
Kogels, een geconfisqueerde bestelauto en een dode overvaller: een beroving van een gezin in Arnhem loopt dramatisch uit de hand. Moeten de slachtoffers worden vervolgd door hun daad? Een reconstructie.

Albert K. en zijn vriendin klimmen over hun tuinmuurtje, op de vlucht voor de man die zojuist hun huis heeft overvallen. Het stel komt terecht op de aangrenzende Arnhemse Randweg. Daar smeken ze een passerende etensbezorger in een bestelauto om hulp, waarop die van schrik uitstapt en wegrent, omdat het stel roept dat er geschoten is. Albert en zijn vriendin stappen in de auto en rijden terug naar hun huis, want de kinderen liggen boven en zijn misschien nog in gevaar, zo verklaren ze later. Als Albert de draai over de middenberm van de weg maakt, komt het stel opnieuw oog in oog te staan met de gewapende overvaller. Die schiet met zijn revolver richting de auto. Dan geeft Albert gas.

Dit is het verhaal van Albert K. en zijn vriendin, dat wordt ondersteund door verklaringen van ooggetuigen en passages uit het politiedossier. Het roept de vraag op: hoe ver je mag gaan om je te verdedigen tegen een aanvaller?

Dat een slachtoffer zijn belager om het leven brengt, is niet nieuw in de Nederlandse strafrechtgeschiedenis. Maar de omstandigheden bij de dood van de overvaller in Arnhem zijn bijzonder vanwege de extreme agressie van de overvaller en het confisqueren van een bestelauto.

Albert en zijn vriendin zijn vrijgelaten door de politie. Ze worden verdacht van betrokkenheid bij de dood van de overvaller. Of ze worden vervolgd is nog niet bekend, maar áls ze worden vervolgd beroepen hun advocaten zich - onder meer op basis van camerabeelden - op noodweer of noodweerexces. De rechter zal, als de zaak voorkomt, in kaart brengen hoe het zo uit de hand heeft kunnen lopen, op donderdagavond 30 maart aan de Limburgsingel in Arnhem. Namens het Nederlands Instituut voor Psychiatrie en Psychologie onderzoekt een gedragsdeskundige de geestestoestand van K. tijdens het incident.

Eerder die avond is op camerabeelden te zien dat de overvaller nerveus om zich heen kijkt als hij aanbelt bij het zorgvuldig beveiligde hoekhuis in de wijk Laar Oost. Zeker vier camera's registreren alles wat er om de woning gebeurt. Na een inbraak in 2006 in hun vorige huis nemen de bewoners het zekere voor het onzekere.

De overvaller heeft zich flink ingepakt en is onherkenbaar. In het huis zit Albert (34) met een Rolexhorloge ter waarde van 30 duizend euro om zijn pols. Hij heeft het horloge tot ergernis van zijn vriendin (32) op Marktplaats te koop gezet. Er heeft een man gebeld met interesse en samen hebben ze een afspraak gemaakt voor een bezichtiging. Als de man de afspraak verzet en later zijn telefoon uit heeft staan, krijgt Albert argwaan. Omdat hij dan nog alleen thuis is en zijn enkel heeft gebroken, laat hij zijn vriend Fred naar zijn huis komen.

Rond 21.30 uur zijn Albert en zijn vriendin, haar zus en Fred in de tuin en de woonkamer nog aan het nagenieten van een warme lentedag. De kinderen zijn ingestopt, de barbecue is uitgedoofd. 22 graden op 30 maart, dat is uitzonderlijk warm zo vroeg in het jaar. Het is al donker in de tuin, waar de vrouwen op een loungebank relaxen. Albert en Fred zijn in de woonkamer, ook hij is blijven eten.

Als de bel gaat, doet Fred open. Direct is duidelijk dat er geen koper voor de deur staat: de overvaller is ingepakt en dus onherkenbaar, waarop Fred de deur dicht probeert te doen. Er wordt geduwd en getrokken en al snel opent de overvaller het vuur met zijn pistool. Kogels vliegen door de deur, de gang en even later vanuit de woonkamer de tuin in. Fred duikt naar de grond. De overvaller en Albert komen via de woonkamer de tuin in. Hij heeft Albert onder schot. De zus zit in de tuin onder tafel.

'Weg, weg', roept Albert naar zijn vriendin, die 112 inmiddels aan de lijn heeft. Albert haalt de Rolex van zijn pols en gooit het klokje en een paar honderd euro op de grond. De overvaller oogt afgeleid als hij het horloge oppakt. Albert en zijn vriendin grijpen het moment aan om te vluchten. Ze klimmen over een muurtje dat de tuin scheidt van de Randweg, een weg met veel verkeer. De vrouw klautert als eerste over de muur, Albert strompelt er met zijn blessure even later achteraan. De kinderen zijn nog boven in het huis, Fred houdt zich voor dood en de zus ligt nog steeds onder de tafel in de tuin.

Eenmaal op de Randweg ziet het stel een bezorger van het nabijgelegen restaurant Snackattack. Hij heeft twee schotels kapsalon en een broodje shoarma bij zich en rijdt met een rustig gangetje in de richting van de rotonde.
Dat geeft Albert en zijn vriendin de kans de bestelauto aan te houden. Ze herkennen het reclameopschrift en roepen om hulp. In blinde paniek stapt de bezorger uit om vervolgens in één lange sprint terug naar het restaurant te rennen. Net als de vrouw belt ook hij 112: 'Geschoten, overval, Limburgsingel', veel meer komt er niet uit.

Als Albert achter het stuur is gekropen en de draai terug richting huis maakt, ziet hij de overvaller weer voor zich verschijnen. Zijn vriendin zit naast hem voorover gebukt achter de dashboard, uit angst voor een kogel, want de overvaller is opnieuw begonnen met schieten. Dan rijdt Albert in op de man. Hoewel ze de overvaller raken, komt de auto niet tot stilstand: in een vloeiende beweging buigt Albert af, draait hij opnieuw en rijdt hij nóg een keer in de richting van de man.

De auto komt uiteindelijk met een knal tegen een tuinhuisje tot stilstand. Of hij in de tussentijd de overvaller een tweede keer heeft geraakt is onduidelijk. Zeker is dat de overvaller ter plekke sterft en achterblijft in een plas bloed, naast het ontzette tuinhuisje en parallel aan een hekje dat grenst aan het huis van een van de buren.

Deze reconstructie kwam tot stand aan de hand van gesprekken met de advocaten van beide verdachten, de bezorger, diens baas en twee omwonenden. De camerabeelden maken deel uit van het dossier. Nabestaanden van de omgekomen overvaller waren niet bereikbaar voor commentaar. De politie en het Openbaar Ministerie wilden niet reageren.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/de- ... ~a4490502/

maarten28
Die hard
 Bericht 

Als dit klopt vind ik het een uitgemaakte zaak: noodweer. Risico van het vak als je overvaller wordt.

Ducantoni
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Als hij...bla bla. Als jij gewoon je mond had gehouden of normaal had gedaan, had hij je niet hoeven verbaliseren. Men moet in Nederland eens ophouden met het wijzen naar anderen en eens leren om eerst naar de eigen rol en verantwoordelijkheid te kijken.

Je mag best iets vinden van hoe hij z'n werk doet en welke prioriteiten er gesteld worden van hogerhand, maar je kunt natuurlijk ook even nadenken of dat het moment is om dat kenbaar te maken.

Als de zaak onder de hamer geweest is, dan zal ik er wat concreter op ingaan, maar feit is wel dat ik als eerste een grote bek van hem kreeg voordat ik in de verdediging ging.

djee
Master
 Bericht 
Aanhanger schreef:
Hij heeft twee schotels kapsalon en een broodje shoarma bij zich

Belangrijke details :rofl:

basjuh1981
Master
 Bericht 
Het zit 'em vaak in de kleine details O:)

Kami
Master
 Bericht 
Ik vind het maar een vaag verhaal.
Rolex van 30K via marktplaats verkopen, gebroken enkel en wegrennen. Dan ineens weer terug willen vanwege de kinderen.
Waarom zou de overvaller nog achter hun aangaan ? Hij heeft zijn buit al, die wil weg, of er moet nog een reden zijn dat ie gaat schieten.
Beide partijen zijn (of waren) niet van onbesproken gedrag zegt mijn gevoel. Hier is meer aan de hand.

Aanhanger
Master
 Bericht 
djee schreef:
Belangrijke details

Zo werkt dat, dat weten die advocaten ook wel.
Ogenschijnlijk triviale feitjes in het verhaal stoppen in de hoop dat de algemene verhaallijn daarmee ook aan geloofwaardigheid wint.

Zelf kan ik dit totaal niet volgen:
Aanhanger schreef:
Daar smeken ze een passerende etensbezorger in een bestelauto om hulp, waarop die van schrik uitstapt en wegrent, omdat het stel roept dat er geschoten is. Albert en zijn vriendin stappen in de auto en rijden terug naar hun huis, want de kinderen liggen boven en zijn misschien nog in gevaar, zo verklaren ze later.

Hee handig daar staat een auto met de sleutels ​in het contact, die kunnen we mooi gebruiken om 50 meter mee terug te rijden naar ons huis!
Dat stuk van het verhaal moeten ze nog wat aan werken.

VTEC_Driver
Master
 Bericht 
Aanhanger schreef:
die kunnen we mooi gebruiken om 50 meter mee terug te rijden naar ons huis

Vanwege de gebroken enkel, toch?

babsvw
Master
 Bericht 
Die Fred en zus uit het verhaal waren toch ook nog in dat huis bij die kinderen.... het blijft een apart verhaal

Superkoe
Master
 Bericht 
Ook die vloeiende beweging, nog een keer over de overvallen rijden en tegen het tuinhuis rijden spoort nog niet helemaal lekker.

R
Master
 Bericht 
Hoe dan ook, wij zijn zeker niet in paniek, achter ons toetsenbord.

Verder betreft het hier een reconstructie van een krant waar politie en justitie niet aan meegewerkt hebben.

Aanhanger
Master
 Bericht 
De OvJ die dit gaat voorbrengen heeft wel een probleem.
Zie maar eens aan te tonen dat het anders is gegaan dan verdachten beweren.
Daar komt straks een hoop gespeculeer bij kijken en dat ziet er niet mooi uit.

R
Master
 Bericht 
Speculeren is iets wat je gerust aan de officier kan overlaten.

Ik hoop dat verdachten hier 'goed' uitkomen. Want ja, wel iemand doodgereden en je mag, na justitie, nog afwachten hoe familie en vrienden van overvaller kunnen gaan reageren en vast ook de zaken kapot of minder goed.

'Winnen' zullen ze niet.

lacheisleuk
Master
 Bericht 

Kami schreef:
Waarom zou de overvaller nog achter hun aangaan ? Hij heeft zijn buit al, die wil weg, of er moet nog een reden zijn dat ie gaat schieten.
Als ik het goed lees, grenst hun tuin aan de weg. Ik denk dat die overvaller niet door het huis terug wilde, het risico dat hij daar iemand zou tegenkomen is groot, maar door de tuin is weggevlucht en op dat moment dus de bewoners terug kwamen en hij ze heeft herkend. Het lijkt mij niet ondenkbaar dat een bezorger het licht in de wagen aan heeft om een adres te lezen.

Scaniafan
Master
 Bericht 
lacheisleuk schreef:
Als ik het goed lees, grenst hun tuin aan de weg

Jup

https://www.google.com/maps/@51.9454057 ... 56!6m1!1e1

Ik tel zo 5 camera's. Elektische "poort". En dan aan de rand van klein Rabat wonen met je Rolex van 30k op Marktplaats.

Ik ben blij dat mijn ouders lang geleden uit die buurt weg zijn gegaan.

TommyGun
Master
 Bericht 
Aanhanger schreef:
In blinde paniek stapt de bezorger uit om vervolgens in één lange sprint terug naar het restaurant te rennen

:fp:

Ik zou toch gas geven ipv uitstappen en wegrennen

Maar wel een heftig verhaal verder zeg!

Schoenzool
Master
 Bericht 
Verhaal klopt niet helemaal als je het mij vraagt. Klinkt als goed praten.
Maar ik wil natuurlijk niet in hun schoenen staan en ik denk ook neit dat Albert daadwerkelijk de intentie had om iemand dood te rijden.
Noodweer? Tsja als er gericht op je geschoten wordt wel ... maar kan dat bewezen worden?

R
Master
 Bericht 
lillik lilliker lillikst.

Hoop dat ze er goed vanaf komen want men houdt niet zo van eigenrichting.

En aan de critici: Als je die man tegenkomt en jij zit in de bestelbus en er wordt van dichtbij op je geschoten en het lukt je hem plat te rijden; dan rijd je toch voor je eigen veiligheid nog een keer achteruit over hem heen. Anders stap je uit en dan word je alsnog voor je flikker geschoten.

babsvw schreef:

zullen ook niet rustig aan de thee zitten en probeer je eens in te denken hoe je je zelf zou gedragen en hoe goed je beslissingen zijn in de absolute acute crisissituatie. :biertje:

Kwibus
Master
 Bericht 
Als je nou geen overvaller wordt, is de kans dat je een pistool gaat gebruiken en overreden zou kunnen worden ook meteen een stuk kleiner.

babsvw
Master
 Bericht 
R schreef:
ullen ook niet rustig aan de thee zitten en probeer je eens in te denken hoe je je zelf zou gedragen en hoe goed je beslissingen zijn in de absolute acute crisissituatie. :biertje:

Dat snap ik ook wel, maar er was ieder geval iemand bij de kinderen

djee
Master
 Bericht 
babsvw schreef:
maar er was ieder geval iemand bij de kinderen

Die waren er toch

Aanhanger schreef:
De kinderen zijn nog boven in het huis, Fred houdt zich voor dood en de zus ligt nog steeds onder de tafel in de tuin

O:)

babsvw
Master
 Bericht 
djee schreef:
Die waren er toch

O:)

Ja dat bedoel ik, er was iemand bij dus ze waren niet alleen.

djee
Master
 Bericht 
babsvw schreef:
Ja dat bedoel ik, er was iemand bij dus ze waren niet alleen

:thumb: solly verkeerde interpretatie (f) O:)

Masterdam
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
Als je nou geen overvaller wordt

Jij snapt het niet. Overvaller word je niet, dat is een roeping! 8)

bruintje beer
Master
 Bericht 
Maar je moet wel connecties bij de politie hebben; heel veel van die overvallers zijn immers bekenden van de politie.

Kwibus
Master
 Bericht 
Ah, daarom ben ik dus geen overvaller. Ik heb geen bekenden bij de politie die overvaller naar me hebben geroepen.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
Als je nou geen overvaller wordt

Was dat niet een liedje van Boudewijn de Groot? :[

O nee, voetballer :lol:

Pagina 2 van 2 [ 88 berichten ]