» Openbaar » Media » Verkeersongevallen   

Postingstijd interval gedetecteerd van 98.8 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 2 van 3  [ 108 berichten ]
Dave
FS Webmaster
 Bericht 
fl schreef:
De klagers, thuis liggend op de bank, melden zich het eerst hier.

Ja wat wil je dan joh, dat ik in mn auto stap.. Naar de A12 toe rij... En daar mijn telefoon trek om te schrijven dat het allemaal hoerig is? Dat doen ze op Twitter al.

Er stonden al genoeg mensen daar, niet echt veel zin om er bij te gaan staan heh.

Het gaat er om, dat ik al genoeg keer de lul ben geweest met zo'n nergens op slaand onderzoek en het ziet er niet echt naar uit dat dat in de toekomst anders gaat worden. Maar jij bent zo'n typ wat niets zegt en als er wat is laat je over je heen lopen. Daar win je dus geen oorlog mee.

Als ik een vraag aan Johan of van der Gijp heb dan kan ik ook gewoon een Twitter sturen of een email geloof ik en dan komt mijn vraag in dat programma van over voetbal. Nou dat kan dus ook prima bij club Opstelten. Snap sowieso niet waarom dit een taak van de politie moet zijn.

Tuut-Tuut
Pro
 Bericht 

Inferi0r schreef:
Medestudent van mij zag het vannacht vanuit de taxi voor zijn ogen gebeuren, rond half 3. Hij zei dat er ook nog auto's elkaar raakten die de vrachtwagen wild probeerden te omzeilen.Was erg rustig op de weg, en de beknelde man bleef geheel intact op de weg liggen. Hij zei dat hij totaal niet het gevoel had dat die man ernstig gewond was. Hulpdiensten gebeld en kan zijn weg gewoon vervolgen, waren genoeg andere wegwerkers aanwezig.Volgens hem was er nog geen wegvak afgekruist, stonden slechts wat pionnen. Wist dat door de impact niet meer zeker.

Lulkoek van een dronken droppie!
Heb bij dit ongeval gestaan en personenauto's zijn niet met elkaar in aanraking gekomen.
Ooggetuige gesproken die het heeft zien gebeuren en die verklaarde zeer stellig dat er 2 rijstroken waren afgekruist. De gewonde man was niet de beknelde en overleden wegwerker maar zijn directe collega die ook was geraakt.

Die laatste zin van je bericht: "Wist dat door de impact niet meer zeker" :glaasje:

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Lelystedeling aangehouden voor dodelijk ongeluk A12

De politie heeft een vrachtwagenchauffeur uit Lelystad aangehouden na een dodelijk ongeluk donderdagochtend op de A12 bij Woerden.

De trucker was op een pijlwagen gebotst en daarna doorgeschoven. Beide voertuigen botsten daarna tegen een andere pijlwagen waar op dat moment een aanhanger aan werd gekoppeld. Een wegwerker raakte bekneld tussen de aanhanger en de pijlwagen en overleed ter plekke. Een andere wegwerker die achter het stuur van één van de pijlwagens zat, raakte zwaargewond.

Volgens de politie had de vrachtwagenchauffeur niet gedronken. Hij ligt momenteel in het ziekenhuis. De snelweg was door het ongeluk uren afgesloten en zorgde voor enorme files in de Randstad.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wordt niet gesproken over lichamelijke gebreken.

Raymond schreef:
Het was een VRACHTWAGEN, OETLUL! DIE KENNEN GEEN HOGE SNELHEID!
Tja 30 ton met 90km/u op een ander vrachtwagen, dat hakt er wel ff in.

Maar je hebt wel gelijk, die LKW kan nooit veel harder dan 90 hebben gereden.

Tweebel
Master
 Bericht 
cmx45 schreef:
Vandaar dat er bij Arnhem al waarschuwingen stonden

Idem op de A15, direct na Ressen ri Valburg stond de omleidingsroute al aangegeven.

bert65
Master
 Bericht 
Nu is de klap wel enorm geweest maar ik zie geen slipsporen van de Volvo.
Heeft die wel op de handrem gestaan? Ik kan mij niet voorstellen dat ze bij het opruimen van de pylonen de voetrem alleen gebruiken.

Tuut-Tuut
Pro
 Bericht 

bert65 schreef:
Heeft die wel op de handrem gestaan? Ik kan mij niet voorstellen dat ze bij het opruimen van de pylonen de voetrem alleen gebruiken.

Hij stond met draaiende motor, maar gezien het feit dat je op de foto's kan zien dat de truck helemaal scheef is (achterkant staat hoger en carrosserie maakt een enorme knik) lijkt het of deze wel gewoon op de rem heeft gestaan. Ten tijde van de botsing zat er niemand in de blauwe truck.

Masterdam
Master
 Bericht 
bert65 schreef:
Ik kan mij niet voorstellen dat ze bij het opruimen van de pylonen de voetrem alleen gebruiken.

Gebeurt wel. En het stuur wordt ook niet altijd afgedraaid. Zou ik wel doen, maar is dus niet verplicht.

KanarieVW
Master
 Bericht 
Even buiten het feit dat het natuurlijk heel triest is wat er gebeurt is snap ik die discussie over snachts of overdag werken niet echt. Hoorde gister een woordvoerder zeggen op radio 1 dat er sinds 2010 vier doden zijn gevallen tijdens werkzaamheden op de weg. Buiten het feit dat elke dode er een teveel is vind ik dat wel meevallen als je bedenkt hoeveel man er dagelijks bezig zijn.

Masterdam
Master
 Bericht 
KanarieVW schreef:
Hoorde gister een woordvoerder zeggen op radio 1 dat er sinds 2010 vier doden zijn gevallen tijdens werkzaamheden op de weg. Buiten het feit dat elke dode er een teveel is vind ik dat wel meevallen als je bedenkt hoeveel man er dagelijks bezig zijn.

Er zijn denk ik wel meer doden gevallen, maar dan onder de weggebruikers, niet onder de wegwerkers. Verder ben ik het helemaal met je eens dat je wel moet streven naar 0, maar dat is simpelweg niet realistisch.

Pietert
Master
 Bericht 
Masterdam schreef:
Verder ben ik het helemaal met je eens dat je wel moet streven naar 0, maar dat is simpelweg niet realistisch.

Ik vond dit al redelijk dapper van die jongens. Zeker in zo'n bocht in combinatie met veeeeel vrachtwagens.
Link

fb
Master
 Bericht 
Pietert schreef:
veeeeel vrachtwagens.
:huh: Ik zie op het eind van het filmpje 1 vrachtwagen, voor de rest is de weg heeeeeeelemaal leeg.

Pietert
Master
 Bericht 
Pietert schreef:
in combinatie met in potentie (want A15 Europoort) veeeeel vrachtwagens.

Zo bedoelde ik hem :) 90% van het verkeer wat er rijd is LKW.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Nu we het toch over de hoeveelheid vrachtwagens op de weg hebben. Deze vrachtwagen deed postpakketen vervoeren van DC Zwolle naar DC Waddinxveen las ik.

Waarom moet alles per vrachtwagen? Het spoor is 's nachts nagenoeg leeg :-? .. Bestaan posttreinen nog? Waarom hebben we nog treinen dan?

basjuh1981
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Bestaan posttreinen nog?

:schudnee:

Tweebel
Master
 Bericht 
Ik geloof dat zelfs PostNL de trein niet flexibel genoeg vond.
Daarnaast nauwelijks rendabel met die kleine postvolumes. En pakketten gaan met allerlei verschillende distributeurs.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Ja maar dit dien je ook groter te zien.

We hebben een redelijk pittige haven. Nou, allemaal vrachtwagentjes gaan naar die haven. Niet alleen postpakketjes gaan over de weg maar ook massa's goederen. Het overgrote deel is pure overslag. Container wordt afgeladen en direct weer opgeladen.

Waarom niet een aantal tactisch geplaatste DC's in de buurt van de grens waardoor je veel gespreidere goederenstromen krijgt?

Vlugge schets a 10 minuten;

Nu;
Afbeelding

Mijn situatie;
Afbeelding

Masterdam
Master
 Bericht 
Pietert schreef:
Ik vond dit al redelijk dapper van die jongens. Zeker in zo'n bocht in combinatie met veeeeel vrachtwagens.

Daarom probeer je dat normaliter ook zo kort mogelijk te doen. :thumb:

Link

Ik weet het, is wel wat anders als er nog een invoegstrook naast ligt... :wink:

Pietert
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Waarom niet een aantal tactisch geplaatste DC's in de buurt van de grens waardoor je veel gespreidere goederenstromen krijgt?

En dan per voorkeur via binnenvaart en rail. Zijn ze ook al wel mee bezig, hoor
http://box-intermodal-containers.com/im ... _03_NL.pdf

Tweebel
Master
 Bericht 
Door veel grote bedrijven/organisaties wordt uiteraard al met grote DCs gewerkt, waaronder de meeste supermarkten, vrijwel alle pakkettenbezorgers, de grotere algemene transportbedrijven etc. Alleen is de vervoersmix daar toch ook vnl. LKWs.

Signum
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Het spoor is 's nachts nagenoeg leeg

Interessant punt wat je aandraagt. Van wat ik op Google kan vinden is er een groei van goederenvervoer over het spoor in 2013/2014.

Citaat:
Beperkende factoren voor groei van het goederenvervoer per spoor zijn onder meer de werkzaamheden aan het Duitse deel van de Betuwelijn in 2015 en de tariefsverhogen voor het spoor.

http://www.bouw-instituut.nl/blog/seine ... oer-spoor/

Ik denk dat de overheid dit meer zou moeten stimuleren. Aan de andere kant; er wordt al veelvuldig gebruik gemaakt van het spoor, dus dit zorgt al voor aanzienlijk minder vrachtwagens op de weg.

basjuh1981
Master
 Bericht 
Signum schreef:
Ik denk dat de overheid dit meer zou moeten stimuleren.

Kunnen we beter aan de markt over laten. De overheid stimuleert ook echo-hokken. :nothanks:

Walker
Master
 Bericht 
Nu wordt er oa. vakbonden gepleit voor het 's nacht volledig afsluiten van snelwegen, voor de veiligheid van de wegwerkers.

Echter de mannen die zijn aangereden, waren bezig met het afsluiten van (in dit geval een paar) rijstroken. Ook bij volledige afsluiting moeten deze mannen de weg op, om de borden neer te zetten en de pionnen te plaatsen. Maar blijkbaar gaat het denken van de vakbonden niet zo ver, als ze maar iets kunnen roepen...

Pietert
Master
 Bericht 
Walker schreef:
Ook bij volledige afsluiting moeten deze mannen de weg op

Welnee, gewoon alle rode kruizen aan ;)

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Dave schreef:
Mooie is dat als je die DC's op een slimme locatie neerlegt, je de grote bulk per binnenvaartschip kunt doen. Scheelt per schip al gauw 200 LKW's op de weg. En qua tijd? Nou dat scheelt niet zo veel hoor. 22 uur varen zit je van Rotterdam in Groningen.

Tweebel
Master
 Bericht 
Jack.Ryan schreef:
En qua tijd? Nou dat scheelt niet zo veel hoor. 22 uur varen zit je van Rotterdam in Groningen.

Wat dus als onacceptabel zal worden ervaren voor alle versproducten, post/pakketten et cetera.
Daarnaast werken veel bedrijven met just in time delivery en minimale voorraden. Dat zal je dan om moeten gooien.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Signum schreef:
Van wat ik op Google kan vinden is er een groei van goederenvervoer over het spoor in 2013/2014.

Ja van niets naar niets+niets is niet zo moeilijk natuurlijk.

Citaat:
Minder bijsturingsruimte door jarenlange omleiding Betuweroute
dinsdag 14 oktober 2014
Minder bijsturingsruimte door jarenlange omleiding Betuweroute

Er zal minder ruimte op het spoor overblijven om bij ontregeling treinen bij te sturen. Dat komt doordat er meer ruimte komt voor goederentreinen, die vanaf volgend jaar minder vaak via de Betuweroute kunnen rijden. Daardoor zullen er meer goederentreinen gaan rijden via Venlo en Oldenzaal. Dat schrijft staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) dinsdag aan de Tweede Kamer.

Nu kunnen dagelijks 110 treinen via de Betuweroute rijden, maar vanaf 2015 is er geregeld nog maar ruimte voor 40 goederentreinen per dag. Dat komt doordat er in Duitsland gewerkt wordt aan een derde spoor. Pas in 2022 zullen de werkzaamheden zijn afgerond. Dan kunnen er 160 goederentreinen per dag via de spoorlijn rijden.

Goederentreinen met gevaarlijke stoffen zullen ook tijdens de werkzaamheden zoveel mogelijk via de Betuweroute rijden. Andere goederentreinen zullen soms uit moeten wijken naar andere routes. Op die routes is echter niet altijd voldoende capaciteit om via de huidige afspraken de treinen te kunnen verwerken.

Zo mag momenteel 75 procent van de goederenpaden - een dienstregeling voor een goederentrein - daadwerkelijk gebruikt worden. De overige 25 procent zou er weliswaar een goederentrein in de dienstregeling passen, maar mag die niet toegekend worden om zodoende bijsturingsruimte te hebben. Bijsturingsruimte wordt gebruikt om vertragingen weg te werken. Als alle capaciteit altijd benut wordt, is het zeer moeilijk om vertraging weg te werken, waardoor meer treinen vertraging kunnen krijgen.

Om alle goederentreinen te kunnen omleiden, moet de bijsturingsruimte met de helft verminderd worden, blijkt uit de brief van Mansveld. Volgens de staatssecretaris biedt dat kansen. Immers, als het lukt om het treinverkeer met minder bijsturingscapaciteit goed af te handelen, ontstaat er ruimte voor meer treinen.

http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... ute-146585

In de tussentijd gaan we maar accepteren dat er miljarden aan infrastructuur liggen te verpieteren. (toevallige woordgrap).

Ik vind het ongehoord. Ook hier zouden prima Kamervragen over gesteld kunnen worden. Goederenvervoer momenteel is echt zo ineffectief als een geel geschilderde Zwarte Piet. Daarom is het zo druk en daarom gebeuren er zoveel ongevallen. Helaas veel noodlottige ook nog eens en/of ongevallen met urenlange afsluitingen tot gevolg. Ik vind het echt uberdom hoe men in Nederland de laatste 20 jaar functioneert. (Nouja eigenlijk sinds na de oliecrisis in de 70er jaren).

En ja kunnen er wel mensen zeggen van de klagers zitten op de bank. Maar wat moet ik dan? Kan wel op het Malieveld gaan staan maar dat haalt ook niets uit. Zijn niet eens lekkere wijven, je moet minimaal een boom kunnen knuffelen dan hoor je in elk geval bij die huppelkutjes.

Martijn
FS Webmaster
 Bericht 
Als die botsabsorber z'n wielen naar de berm had gedraaid, zoals bijna elke wegenwachter en WISér doet, was die truck de berm in gekegeld en was er, behalve een sterk artikel, niets gebeurd.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Tweebel schreef:
Wat dus als onacceptabel zal worden ervaren voor alle versproducten, post/pakketten et cetera.
Daarnaast werken veel bedrijven met just in time delivery en minimale voorraden. Dat zal je dan om moeten gooien.
En jij dacht dat je van de eerst tot de laatste container alles in 22 uur in Groningen hebt? Blijf dromen. En daarbij, die versproducten zitten in Reefers ofwel koelcontainers. Die kunnen ook aan boord van een binnenschip gekoeld worden. En JIT houdt voor heel veel bedrijven zoveel in als jij moet op tijd X de waren daar aanleverbereid stellen. De trucks met onderdelen staan dan allang op het terrein en worden op het juiste tijdstip gelost. De rekening wordt ook pas betaald als is uitgeladen. Dat heet in de huidige productieprocessen al gauw JIT. JIT is een prachtig principe maar werkt ALLEEN over korte afstand. Daarbuiten is het gewoon beschikbaar stellen en op de juiste tijd uitladen.

Walker
Master
 Bericht 
Ons kantoor staat pal naast het DC van een supermarktketen. En af en toe is het compleet chaos omdat teveel chauffeurs een paar uur te vroeg zijn om te lossen. Alle docks zijn bezet, en dus staan ze in file op de doorgaande weg. :fp:

Daarnaast is het: eerst stoppen langs de weg, dan melden, dock toegewezen krijgen. Dan weer in de auto, achteruit manouvreren... Trucks met oplegger kunnen dat nog wel. Maar vrachtwagens met schamelaanhangers? Man, hou op!

Alternatief zou kunnen zijn een extern opstelterrein, met daar een poppetje in een keet met een pc en internet, en de chauffeurs op juiste tijd naar de juiste plaats dirigeren. Maar ja, de file op de openbare weg is het probleem van de overheid.

Signum
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Zijn niet eens lekkere wijven, je moet minimaal een boom kunnen knuffelen dan hoor je in elk geval bij die huppelkutjes.

Ik heb beeld :lol:

plop
Master
 Bericht 
ik heb net de aannemer gesproken, beide chauffeurs zijn weer thuis.
de botschauffeur heb ik naar ik weet zelf nooit mee gewerkt, de overleden wegwerker kon ik helaas wel, we zullen hem heel erg missen. :cry:

het klusje voor vannacht gaat gewoon door, alleen is dit de eerste keer dat ik naar die locatie moet, en ik zal mezelf gaan beveiligen.
naar ik weet is er daar nog nooit op deze manier gewerkt, en ik weet ook niet of er een verband bestaat tussen het ongeluk en de manier dat ik vannacht aan de slag mag.
zelf vind ik het wel een positieve ontwikkeling dat ik op steeds meer locaties volgens deze method mag werken, als het mis gaat zijn er zo min mogelijk mensen bij betrokken.

Walker
Master
 Bericht 
Maar trek je dan nu zelf een botsabsorber achter je aan? Een pijlwagen is ook 3x niks...

plop
Master
 Bericht 
Walker schreef:
Maar trek je dan nu zelf een botsabsorber achter je aan? Een pijlwagen is ook 3x niks...

sinds afgelopen winter is het aktie frame achterop mijn machine vervangen voor een botsabsorber (helaas wel een 70 km/h versie).
deze zijn vanaf 1 januari 2015 alleen nog maar toegestaan op N wegen.
het grote voordeel van mijn machine (voor mij dan) is dat hij ongeveer 16 ton weegt ipv het minimum van 9 ton (8,5 voor een ltma).

opelrijder
Respect
 Bericht 
als eerste; mijn deelneming voor de nabestaanden.....
plop zal kunnen beamen dat automobilisten van alles uithalen EN NEGEREN, onder het mom van....( let op...) ja maar: ik moet daar zijn/tomtom zegt/ik MOET erlangs.....
tot zelfs in centrum a'dam dat er een pipa getrokken wordt..... natuurlijk meneer mag u erlangs...............
vervolgens hem heel snel smeren, gezien je weet dat erlangs geen optie is....stel je voor hij komt terug en zijn pipa gebruikt........

buiten fietsers die over N wegen rijden ( ondanks omleidingen etc.) tot extreme snelheden langs werkzaamheden en zelfs blikjes/vuil etc. etc. naar je hoofd gegooit krijgen of pilonnen omver rijden.....wat mij betreft mogen ze daar eens echt vaker gaan controleren en vooral zwaar straffen......en zeker ook de beroeps...die zijn soms nog erger als de vrtegenwoordigers/niet nederlanders etc. ..........

Masterdam
Master
 Bericht 
plop schreef:
de overleden wegwerker kon ik helaas wel, we zullen hem heel erg missen.

:aai:

Walker
Master
 Bericht 
@Polp: heb je (standaard) een 4-punts gordel in je machine? Want dat heeft een bots-truck toch ook? De impact van een 50-tonner is groot.

Daarnaast is de chauffeur van een bots geconcentreerd op zijn werkzaamheden: het verkeer in de gaten houden) en kan zich schrap zetten. Jij bent met andere werkzaamheden bezig. Tevens rij je continu, itt tot een bots die met de rem erop stilstaat.

Of is het verschil tussen A- en N-wegen?

Harrievdvvrt
Die hard
 Bericht 

plop schreef:
ik heb net de aannemer gesproken, beide chauffeurs zijn weer thuis.
de botschauffeur heb ik naar ik weet zelf nooit mee gewerkt, de overleden wegwerker kon ik helaas wel, we zullen hem heel erg missen.

Het was iemand van vd Heuvel las ik ergens.

Plop, jij weet dat vast wel; moet er tussen de bots en actiewagen niet 100m zitten?

Walker
Master
 Bericht 
Bij het opruimen van de pionnen zullen toch ook de pionnen vlak voor de bots weggehaald moeten worden. Of de mannen op de auto met aktiewagen moeten een baan naar rechts, en verder lopen naar de pionnen. Geen idee wat hiervoor de procedure is.

Masterdam
Master
 Bericht 
Harrievdvvrt schreef:
Plop, jij weet dat vast wel; moet er tussen de bots en actiewagen niet 100m zitten?
Ik heet geen Plop maar geef wel antwoord: nee minimaal 50m. En volgens mij maximaal 150m.

Walker schreef:
Bij het opruimen van de pionnen zullen toch ook de pionnen vlak voor de bots weggehaald moeten worden.
Voor de bots staan geen kegels.

Harrievdvvrt
Die hard
 Bericht 

Masterdam schreef:
Ik heet geen Plop maar geef wel antwoord: nee minimaal 50m. En volgens mij maximaal 150m.

De regeltjes er toch maar even bijgezocht:

Citaat:
Definitie
Een verzwaarde actiewagen is een voertuig met een massa van ten minste 8.000 kg, dat aan de achterzijde is voorzien van een actieraam en een botsabsorber.
De verzwaarde actiewagen dient ter bescherming van de wegwerkers in het werkvak en de bestuurder van het voertuig. De botsabsorber dient ter bescherming van de weggebruikers die op de verzwaarde actiewagen inrijden.
In de volgende situaties dient de actiewagen in de nulpuntinrichting van rijdende afzettingen uitgevoerd te worden als verzwaarde actiewagen met botsabsorber:

•bij rijdende afzettingen op autosnelwegen;
•bij rijdende afzettingen op wegen met Vmax = 100 km/h;
• bij rijdende afzettingen op wegen met Vmax = 80 km/h als V85 > 80 km/h.

Tussen de nulpuntinrichting en het begin van het werkvak wordt een veiligheidsruimte aangehouden om de wegwerkers te beschermen tegen aanrijdende voertuigen of rondslingerend materiaal. De lengte van deze veiligheidsruimte is gebaseerd op de snelheid van het achteropkomend verkeer. Als het door omstandigheden niet mogelijk is om de volledige veiligheidsruimte te realiseren, kan bij stationaire afzettingen worden gekozen voor een verzwaarde actiewagen met botsabsorber in de nulpuntinrichting. In dat geval kan de veiligheidsruimte worden gehalveerd.

Citaat:
Bij stationaire afzettingen is de actiewagen niet voorzien van een voorziening tegen aanrijdende voertuigen. Om wegwerkers toch te beschermen tegen aanrijdende voertuigen of rondslingerend materiaal, moet een veiligheidsruimte van ten minste 100 m in acht worden genomen tussen de actiewagen en het begin van het werkvak. Bij het toepassen van een verzwaarde actiewagen met botsabsorber moet de afstand tot het werkvak ten minste 50 m bedragen. De actiewagens of vluchtstrookwagens die het nulpunt van de afzetting aangeven moeten op minimaal 400 m afstand zichtbaar zijn voor het naderende verkeer.

Citaat:
De veiligheidsruimte vóór de werkruimte dient als buffer tussen het begin van het werkvak (een fysiek object op de rijbaan) en het begin van de werkruimte. De veiligheidsruimte dient te voorkomen dat aanrijdingen met het eerste fysieke object op de rijbaan (begin werkvak) gevolgen kunnen hebben in de werkruimte.

Citaat:
De lengte van de veiligheidsruimte vóór de werkruimte is gebaseerd op praktijkervaringen met aanrijdingen van actiewagens en van verzwaarde actiewagens met botsabsorber. Bij toepassing van een actieraam of actiewagen dient voor de lengte van de veiligheidsruimtede reguliere snelheidslimiet in km/h in meters te worden aangehouden, ofwel 130 m bij een snelheidslimiet van 130 km/h en 120 m bij 120 km/h. De lengte bedraagt minimaal 100 m. Bij toepassing van een verzwaarde actiewagen met botsabsorber bedraagt de hiervoor genoemde lengte minimaal 50 m.

Citaat:
Veiligheidsruimte
Voorafgaand aan de werkruimte, tussen de botsabsorber en het eerste werkvoertuig, dient een veiligheidsruimte gehanteerd te worden van:•100 m bij werkzaamheden op de vluchtstrook;
•50 m bij werkzaamheden op de rijstrook zonder verkeerssignalering;
•50-250 m bij werkzaam heden op de rijstrook met verkeerssignalering.

plop
Master
 Bericht 
Walker schreef:
heb je (standaard) een 4-punts gordel in je machine? Want dat heeft een bots-truck toch ook? De impact van een 50-tonner is groot.

naar ik weet is een standaard gordel voldoende (tenzij je kiwa gecertificeerd bent), je word namelijk vanachter geraakt waarbij je dus in de stoel word gedrukt.
maar juist omdat ik niet altijd goed in de gaten kan houden wat er achter me gebeurd, hebben we gekozen voor de stoel die meestal word gebruikt, de Grammer Kingman Basic met 2x3 puntgordel.
een stoel met alle optionele licenties voor dit soort werk, en ik moet zeggen, hij zit heerlijk. :thumb:
Afbeelding

Walker schreef:
Daarnaast is de chauffeur van een bots geconcentreerd op zijn werkzaamheden: het verkeer in de gaten houden) en kan zich schrap zetten. Jij bent met andere werkzaamheden bezig. Tevens rij je continu, itt tot een bots die met de rem erop stilstaat.

ik werk meestal in zo geheten rijdende afzettingen, de naam zegt het al, ook de bots blijft rijden. :wink:
dit is het gevaarlijkste type afzetting aangezien hulpmiddelen zoals pionnen en andreasstrips niet gebruikt kunnen worden.

Walker schreef:
Of is het verschil tussen A- en N-wegen?

A wegen is 96a, en N wegen (plus alles binnen de bebouwde kom) is 96b.
heb het er wel over gehad met een aantal kanteniers van RWS als alternatief voor het type vluchtstrook afzetting wat je in pietert's filmpje ziet.
let wel, omdat ik te breed ben voor nagenoeg alle vluchtstroken, zal de meest rechtse rijstrook er uit moeten.
het voordeel is dus minder materiaal/mensen, en meer ruimte tussen de werkvoertuigen en het verkeer.
maar voorlopig mag dit dus alleen op N wegen (en dan nog niet overal).
al de kanteniers die ik hierover sprak waren het er over eens dat dit een veiligere methode is, dus wie weet mag het in de toekomst.

Masterdam schreef:
nee minimaal 50m. En volgens mij maximaal 150m.

let wel, het gaat hierbij om de afstand van aktieframe tot aktieframe.
de afstand is afhankelijk van de normale maximum snelheid op het wegdeel, bv: een N weg van 80 km/h = 50 m, en een N weg van 100 km/h is 80 m.
is er sprake van een bocht die het zicht ontneemt dan moet de bots zo lang mogelijk voor die bocht blijven staan, maar dan mag het voertuig voor hem niet uit zicht verdwijnen.
indien mogelijk probeer ik zulke situaties altijd een extra voertuig te krijgen zodat ik langer voor de bocht kan blijven staan.
daarnaast is het vaak niet verstandig op 1x2 N wegen de minimum afstand aan te houden van 50/80 meter, dit aangezien er dan auto's tussen/op de werkvoertuigen kunnen duiken.
mede hierom zien sommige provincie rayons graag dat de bots achterop een werkvoertuig zit, zodat de afzetting zo kort mogelijk is (liefst zelfs maar 1 voertuig/persoon).

opelrijder schreef:
plop zal kunnen beamen dat automobilisten van alles uithalen EN NEGEREN, onder het mom van....( let op...) ja maar: ik moet daar zijn/tomtom zegt/ik MOET erlangs.....

vooral "ik moet er door" horen we heel vaak, maar ik ben ze meestal voor.
ik wijs ze meestal richting de maaibus met de melding dat ze daar een bosmaaier kunnen pakken en waar ze aan de slag mogen.
niet alleen om dat het humor is, maar het brengt ze in verwarring waardoor ze kalmeren en je hun aandacht hebt voor de situatie. :thumb:

Masterdam
Master
 Bericht 
plop schreef:
let wel, het gaat hierbij om de afstand van aktieframe tot aktieframe.
de afstand is afhankelijk van de normale maximum snelheid op het wegdeel, bv: een N weg van 80 km/h = 50 m, en een N weg van 100 km/h is 80 m.
is er sprake van een bocht die het zicht ontneemt dan moet de bots zo lang mogelijk voor die bocht blijven staan, maar dan mag het voertuig voor hem niet uit zicht verdwijnen.

Volgens mij lopen de gesprekken hier niet synchroon. Er worden rijdende afzettingen en stationaire afzettingen door elkaar gehaald.

Als een actiewagen wordt weggehaald staat de botsabsorber er 50m vóór, ongeacht de snelheid. En in een bocht mag je eigenlijk sowieso geen rijdende afzetting uitvoeren.

Ducantoni
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Nu we het toch over de hoeveelheid vrachtwagens op de weg hebben. Deze vrachtwagen deed postpakketen vervoeren van DC Zwolle naar DC Waddinxveen las ik.

Waarom moet alles per vrachtwagen? Het spoor is 's nachts nagenoeg leeg .. Bestaan posttreinen nog? Waarom hebben we nog treinen dan?

Het vervoer over de weg werd als goedkoper en flexibeler beschouwd. Met name dat laatste was een reden om over te stapppen, ik meen dat de PTT destijds niet per sé van het vervoer per spoor af wilde. Het is vaak zo dat het om tijdskritische produkten gaat, in het algemeen gezien en dat vervoer per spoor of schip geen optie is.
Andere interessante casus in dat opzicht is het vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor. Veel bewoners die in de buurt woonden van een traject waar dit gebeurde vonden dit gevaarlijk en door die bezwaren is het op het aantal plaatsen niet meer toegestaan. Gevolg daarvan is wel dat het vervoer nu deels verplaatst is naar het wegtransport, een modus die veel onveiliger is dan het spoorvervoer. Dat kan nog een interessante discussie opleveren als het eens een keertje goed fout gaat..

OlympiaA
Pro
 Bericht 
plop
Master
 Bericht 
Masterdam schreef:
Voor de bots staan geen kegels.

ik denk dat walker doelt op situaties zoals je hier kan zien op 2:18.
Link

dit is naar alle waarschijnlijkheid te vergelijken met de situatie hoe de afzetting stond toen hij nog volledig was opgebouwt.
dus 1 pijlwagen op rijstrook 4, en een bots op rijstrook 3.

plop
Master
 Bericht 
‘Ik heb gehuild als een baby’
Wegwerker Fred Kerkmans spreekt in deze aflevering van Telegraaf TV reportage exclusief over zijn drie maanden geleden doodgereden boezemvriend en collega Louk van Oudheusden. "Ik heb zitten huilen als een baby."
http://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/binnenland/23630123/___Ik_heb_gehuild_als_een_baby___.html

keokiracer
Master
 Bericht 
Hey, die beelden van 'Ray de Man' zijn van een flitsservice lid. :kniktja:
(0:25; ook falend dat op het moment dat er 'Nederlandse snelwegen' gezegd wordt er beelden van de E34/E313 uit België verschijnen, maargoed dat is dan natuurlijk weer iets dat mij opvalt :[)

regiorunner
Master
 Bericht 
Ducantoni schreef:
ik meen dat de PTT destijds niet per sé van het vervoer per spoor af wilde

Nee. Dat heeft de NS (ja, toen nog een bedrijf) inderdaad zelf vakkundig de nek om gedraaid door speciale treinstellen die 140 km/h kunnen onder het goederenregime te plaatsen :loco: :fp:

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
keokiracer schreef:
maargoed dat is dan natuurlijk weer iets dat mij opvalt

Waar ik me aan stoor is dat hij praat over automobilisten bij 2min08 ... Kun je makkelijk vrachtwagenchauffeurs van maken. Daar ging het complete item geloof ik over :roll:

plop
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Waar ik me aan stoor is dat hij praat over automobilisten bij 2min08 ... Kun je makkelijk vrachtwagenchauffeurs van maken. Daar ging het complete item geloof ik over

hij heeft het daar over voertuigen die via de vluchtstrook er langs willen, ik kan me niet herinneren dat ik dat een vrachtwagen heb zien proberen (is erg smal).
maar het item gaat over het algemene gedrag van de mensen, en dan geeft hij zelf al aan dat een auto het aflegt tegen de botsabsorbers, en dat is veelal niet nieuws waardig.

Pagina 2 van 3 [ 108 berichten ]