» Juridisch » Wet Mulder (M) boetes   

Postingstijd interval gedetecteerd van 37 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 3  [ 110 berichten ]
Fransvr
Nieuwkomer
 Bericht 

Beste Forum vrienden,

Tot mijn grote verbazing heb ik de afgelopen dagen de een naar de andere boeten binnen gekregen.

Dit ivm overtreding van de maximale toegestane snelheid.

Locatie: Eindhoven, Beukenlaan (bij rotonde evaluon) op dat stukje mag je blijkbaar 50 ipv 70 zoals op vele stukken van de ring wel van toepassing is. Als je bij het stoplicht staat waar ook de flitspaal staat zie je voor je het bord 70 gewoon staan. Na deze boetes heb ik de locatie nader bekeken en staan er inderdaad heel smerig voor de rotonde bordjes met 50... Mijn vraag is of ik tegen deze boetes toch beroep kan maken of dat dit totaal geen zin zal hebben?

Ik rij dit stuk regelmatig en heb hier nog nooit eerder een boete gehad, sinds ik uiteraard de boetes heb gehad rijdt ik uiteraard ook maar niet meer harder dan 50...

Datums van overtreding

12-04 46 euro 60 km/u
17-04 39 euro 59 km/u
19-04 119 euro 67 km/u
25-04 61 euro 62 km/u

Op streetview heb ik gekeken en er is wat veranderd met borden vergeleken met de huidige situatie...

Ik baal enorm van de boete's gezien het feit dat ik echt dacht dat de max snelheid 70 km/u was!

Advies en tips zijn welkom!

Bounty
Master
 Bericht 

De vraag is hoever staat het bord van de plaats waar je geflitst bent:

De minimale afstanden tussen gebod en meetplaats zijn:
30 km/h 8 m/s 80 meter afstand
50 km/h 14 m/s 140 meter afstand
60 km/h 17 m/s 170 meter afstand
70 km/h 19 m/s 190 meter afstand
80 km/h 22 m/s 220 meter afstand
90 km/h 25 m/s 250 meter afstand
100 km/h 28 m/s 280 meter afstand
120 km/h 33 m/s 330 meter afstand

Fransvr
Nieuwkomer
 Bericht 

Beste Bounty,

Bedoel je het bord met de 50 erop (die staat voor de rotonde)
Of het bord met 70 wat je ziet staan op het moment dat je langs de paal staat...?

gr Frans

Bounty
Master
 Bericht 

Het bord 50.

TMCLHVN
Laat zich horen
 Bericht 
Ik ben wel benieuwd waar die flitspaal dan mag staan, heb je een streetview link? Misschien kan ik dan nog fanmail verwachten :[
Zo ver ik weet staat er geen flitspaal bij de rotonde in de buurt van het evoluon namelijk...

Feitelijk
Master
 Bericht 
Fransvr schreef:
Als je bij het stoplicht staat waar ook de flitspaal staat zie je voor je het bord 70 gewoon staan.

Dus vanaf dat bord mag je 70, en je bent ervoor geflitst nietwaar?

Bounty
Master
 Bericht 

De flitspaal moet 140 NA het bord 50 staan.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Ik zie er wel :B1:'s na de kruisingen.

TMCLHVN
Laat zich horen
 Bericht 
Nevermind, ik heb hem gevonden. Ik dacht ook dat je daar 70 mocht inderdaad. Gelukkig staat het verkeerslicht daar meestal op rood als ik aan kom rijden :lol:

Feitelijk
Master
 Bericht 
TMCLHVN schreef:
Nevermind, ik heb hem gevonden

En dan geen link geven. :boos:

TMCLHVN
Laat zich horen
 Bericht 
Komt die
Bebording voor de rotonde
https://www.google.nl/maps/@51.442361,5 ... e0!6m1!1e1

En de locatie van de flitspaal verder richting het zuiden na de rotonde
https://www.google.nl/maps/@51.44038,5. ... e0!6m1!1e1

Feitelijk
Master
 Bericht 
TMCLHVN schreef:
Ik dacht ook dat je daar 70 mocht inderdaad.

Nee dus.

keokiracer
Master
 Bericht 
TMCLHVN schreef:
Bebording voor de rotonde

Niet relevant want na de rotonde geldt de standaard Vmax in de bebouwde kom (na 'kruising', dus vervalt een eventuele 70) dus tenzij er borden 70 staan is het 50 :wink:

TMCLHVN
Laat zich horen
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Nee dus
Ja dat is nu wel duidelijk :lol: Maar goed dat dit topic er is :thumb:

Feitelijk
Master
 Bericht 
Als het afrijden van de rotonde een kruising zou zijn dan staan daar links en rechts twee :B1: na de kruising, en wat is de max buiten de bebouwde kom?

https://www.google.nl/maps/@51.440857,5 ... Gth1Jg!2e0

WimLex
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Als het afrijden van de rotonde een kruising zou zijn dan staan daar links en rechts twee :B1: na de kruising, en wat is de max buiten de bebouwde kom?

beetje verneukeratieve bebording, aangezien voor de VRI ook weer voorrangswegborden staan ...

Feitelijk
Master
 Bericht 
Ik zou het erop gooien. :kniktja:

Feitelijk
Master
 Bericht 
keokiracer schreef:

Niet relevant

Wel relevant want het is 112 meter vanaf de rotonde tot de meetplek. Nu het bord voor de rotonde staat is aan de 140 meter eis voldaan.

Fransvr
Nieuwkomer
 Bericht 

Maar goed, kansloos om een bezwaar in te sturen?

Feitelijk
Master
 Bericht 
Fransvr schreef:
Maar goed, kansloos om een bezwaar in te sturen?

Nee, ik geef je juist een beste kans.
De bebording is onduidelijk, de :B1: na de rotonde suggereren dat je buiten de bebouwde kom bent.

hoevenpe
Master
 Bericht 

Waarom zou een voorrangsweg niet bibiko kunnen?

Feitelijk
Master
 Bericht 
http://wetten.overheid.nl/BWBR0009104/g ... 21-05-2015
Bord B1 (voorrangsweg)
Toepassing

1. Het bord wordt niet toegepast in erven, op 30 km/h-wegen, in 30 km/h-zones, op 60 km/h-wegen en in 60 km/h-zones.

Plaatsing

1. Binnen de bebouwde kom wordt dit bord geplaatst direct voor zijwegen van de voorrangsweg.

2. Buiten de bebouwde kom wordt dit bord geplaatst op enige afstand na zijwegen van de voorrangsweg. Op autosnelwegen wordt dit bord na toeritten niet geplaatst. Op autowegen wordt dit bord na vloeiende toeritten niet geplaatst.

hoevenpe
Master
 Bericht 

Apart, dacht dat ik ook wel voorrang in een 60 zone gezien had ooit ergens.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Heb ik ook wel. Maar dan staat het er nooit lang.

rolfv
Die hard
 Bericht 

En ik heb pas nog wel een verhaal voorbij zien komen waarin de OvJ en de rechter redelijk zwaar tilden aan de plaatsing van de B1 borden, dus als je daar de uitspraak bij kunt vinden, helpt dat ook weer.

Fransvr
Nieuwkomer
 Bericht 

rolfv schreef:
dus als je daar de uitspraak bij kunt vinden, helpt dat ook weer.

Bedankt voor de tip, enkel weet ik niet waar ik zoiets op zou kunnen zoeken...

bert65
Master
 Bericht 
Zwerft hier niet een topic van iemand die net zoiets aan de hand had in Eindhoven? Daar werd de officier door de rechter weer aan het werk gezet?
Ik weet niet of hier sprake is van het zelfde gat in de bebording.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Was volgens mij de andere kant op.

bert65
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Was volgens mij de andere kant op.

Oww, ik dacht: "nog geen kilometer bij elkaar vandaan; het zal toch niet?"
wet-mulder-m/geen-bord-bebouwde-kom-bezwaar-tegen-boete-komt-voor-t87614.html

djee
Master
 Bericht 
Fransvr schreef:
12-04 46 euro 60 km/u
17-04 39 euro 59 km/u
19-04 119 euro 67 km/u
25-04 61 euro 62 km/u

Maar eh.... Wat loop je te trutten als je denkt dat je 70 mag?

TMCLHVN
Laat zich horen
 Bericht 
djee schreef:
Maar eh.... Wat loop je te trutten als je denkt dat je 70 mag?
Nja, die flitspaal staat na de rotonde, ik kan me voorstellen dat niet iedereen meteen met 50+ over de rotonde heen jakkert en voor de flitspaal al op 70+ zit, al kan het makkelijk :woop:

Fransvr
Nieuwkomer
 Bericht 

Nou ik ga in ieder geval een briefje typen... bedankt voor d tips tot op heden!

TMCLHVN
Laat zich horen
 Bericht 
Ik ben dus toch ook geflitst :lol: net op de mat gevallen helaas

Fransvr
Nieuwkomer
 Bericht 

TMCLHVN schreef:
Ik ben dus toch ook geflitst net op de mat gevallen helaas

Hopelijk valt de schade mee... Bezwaarschrift gaat vandaag de deur uit!

PeterClaassen
Nieuwkomer
 Bericht 
Ik heb zojuist 2 boetes mogen ontvangen. Aangezien de eerste op lokatie Beukenlaan was had ik geen idee waar.
De tweede boete vermelde exact dezelfde lokatie als Beukenlaan Zeelsterstraat - Strijpsestraat. Dat was eindelijk duidelijk.

Foto's bekeken en bezwaar aangetekend tegen situatie:
- de situatie is onlangs gewijzigd (50km/u borden sinds kort direct na rotonde)
- de situatie is onduidelijk en niet eenduidig: rondweg is overal 70km/u en snelheid in tegenovergestelde richting is 70km/u
- een van de twee boetes is discutabel: aangezien de lokatie niet duidelijk aangegeven stond op de eerste beschikking heb ik niet de kans gekregen mijn gedrag aan te passen.
- de flitspaal heeft nooit gewerkt op 50km/u. Blijkbaar hebben ze dit onlangs aangepast samen met het plaatsen van de borden. Kom je ergens al 15 jaar dan kijk je nogal makkelijk over dit soort veranderingen heen. Het riekt naar uitlokking.
- de eerder genoemde 140 meter regel: het bord 50km/u staat slechts 100 meter voor de meetplek.
- de 50km/u borden lijken een vergissing: volgens mij moet je daar gewoon weer 70km/u mogen logischerwijs. 50km/u zou slechts voor de rotonde moeten gelden.
- en last but not least: ik kon de 50km/u borden helemaal niet zien omdat ik verblind werd door de LED-reclame... :roflol:

Bezwaar maken met deze argumenten kan via om.nl/verkeer
Let wel op: je kunt het later niet meer aanvullen/aanpassen, dus doe het in 1 keer goed!

ik houd jullie op de hoogte.

Kwam overigens nog dit tegen: https://www.politie.nl/nieuws/2014/febr ... abant.html
Hier spreekt men toch ook nog duidelijk van een 70km/u weg: Beukenlaan, 70 km/u weg met de kruising Zeelsterstraat - Strijpsestraat

PeterClaassen
Nieuwkomer
 Bericht 
Aanvulling uit http://wetten.overheid.nl/BWBR0009104/g ... 21-05-2015

Paragraaf 4. Voorschriften voor de afzonderlijke borden

Bord A1 (maximumsnelheid)

Toepassing

1. De in te stellen maximumsnelheid dient in overeenstemming te zijn met het wegbeeld ter plaatse. Dit betekent dat waar nodig de omstandigheden op zodanige manier zijn aangepast dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de betrokken weg en van zijn omgeving.
2. Geen andere dan de volgende maximumsnelheden worden vastgesteld:
a. binnen de bebouwde kom:
- op wegvakken: 70, 30, 15 km/h
- bij gevarenpunten: 30, 20 km/h;

De maximumsnelheid is dus niet in overeenstemming met het wegbeeld ter plaatse, zijnde een 70km/u rondweg. Mocht men de plaats als gevaarlijk bestempelen dan had het 30km/u moeten zijn (punt 2.a).
Overigens kan ik me niet voorstellen dat het kruispunt de ene kant op nou zoveel gevaarlijker is dan de andere kant. Dat vind ik nog het meest opmerkelijke aan deze situatie.

Lees ik dit nu goed: staat hier feitelijk ook dat een bord 50km/u helemaal niet toegepast mag worden?

3. Binnen de bebouwde kom mag bord A1 worden geplaatst in afwijking van het bepaalde in Hoofdstuk II, Paragraaf 1 onder punt 2, om zonodig te herinneren aan de algemene snelheidslimiet van 50 km/h.
Maar aangezien ik vanaf de snelweg kom en al die tijd 70km/u mag rijden is van herinneren aan 50km/u geen sprake.

Feitelijk
Master
 Bericht 
PeterClaassen schreef:

Lees ik dit nu goed: staat hier feitelijk ook dat een bord 50km/u helemaal niet toegepast mag worden?

Binnen de bebouwde kom mag dat als herhalingsbord.

PeterClaassen
Nieuwkomer
 Bericht 
Herhaling van wat dan? Ik kom vanaf de snelweg en krijg bij het H1 bord te zien dat ik 70km/u mag rijden. Einde 70 staat nergens. De aangegeven snelheid is dus m.i. geen herhaling.
De situatie zou ook duidelijker geweest zijn als er wel een einde 70 bord voor de rotonde had gestaan... gaat er toch een remlichtje branden bij de eerst volgende flitspaal.

Feitelijk
Master
 Bericht 
PeterClaassen schreef:
Einde 70 staat nergens

Nee, en tot hoever reikt een gebod of verbod?

PeterClaassen schreef:
De situatie zou ook duidelijker geweest zijn als er wel een einde 70 bord voor de rotonde had gestaan...

Nou nee, ik vind deze 50 wel afdoende herrinnering dat de snelheid na de eerstvolgende kruising geen 70 meer is.
https://www.google.nl/maps/@51.441596,5 ... 312!8i6656

bert65
Master
 Bericht 
PeterClaassen schreef:
Herhaling van wat dan? Ik kom vanaf de snelweg en krijg bij het H1 bord te zien

Feitelijk schreef:
Nee, en tot hoever reikt een gebod of verbod?

Het antwoord voor Peter:
Wat is de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom? Toevallig vindt de wegbeheerder dat je hier dan even 70 km/u mag. Als na de volgende straat geen herhalingsbord staat dan is d vmax 50 km/u want dat is de vmax binnen de bebouwde kom.

Feitelijk
Master
 Bericht 
bert65 schreef:
Toevallig vindt de wegbeheerder dat je hier dan even 70 km/u mag.

En hier dan? O:)
https://www.google.nl/maps/@52.847499,5 ... 312!8i6656

bert65
Master
 Bericht 
Maar dat is Friesland; daar is alles anders...

dabeetle
Master
 Bericht 
PeterClaassen schreef:
Herhaling van wat dan? Ik kom vanaf de snelweg en krijg bij het H1 bord te zien dat ik 70km/u mag rijden. Einde 70 staat nergens. De aangegeven snelheid is dus m.i. geen herhaling.
De situatie zou ook duidelijker geweest zijn als er wel een einde 70 bord voor de rotonde had gestaan... gaat er toch een remlichtje branden bij de eerst volgende flitspaal.

Herhaling van bord H01. Het bord A1-70 geeft een afwijking op de normale maximum snelheid aan voor het wegvak waar je dan op rijdt en is geldig tot aan de volgende kruising. Na elke kruising hoort dit herhaald te worden. Gebeurt dit niet is het weer 50. Je wordt er aan herinnerd dat je binnen de bebouwde kom zit door de plaatsing van de B1 borden, die binnen de bebouwde kom voor elke kruising staan. Sterker nog, volgens jou denkwijze, zou je als je afslaat bij een kruising ook 70 mogen omdat je geen einde 70 bord gezien hebt?

Maar dankzij een overheid die denkt dat het nuttig is om de algemene snelheid op de borden te zetten (zoals een A1 - 130 na een G01, of een A1 - 100 na een G03) leert de Nederlandse automobilist dus heel snel af wat het betekent als er géén snelheid aangegeven wordt. En moeten er meer en meer overbodige A1 borden geplaatst worden op het wegennet, zoals een nutteloze A1 vlak na een rotonde binnen de bebouwde kom.
PeterClaassen schreef:
De maximumsnelheid is dus niet in overeenstemming met het wegbeeld ter plaatse, zijnde een 70km/u rondweg. Mocht men de plaats als gevaarlijk bestempelen dan had het 30km/u moeten zijn (punt 2.a).
Overigens kan ik me niet voorstellen dat het kruispunt de ene kant op nou zoveel gevaarlijker is dan de andere kant. Dat vind ik nog het meest opmerkelijke aan deze situatie.
Niet mee eens. Het wegvak waar 50 gereden mag worden heeft aan beide zijden huizen dicht op de weg staan. Zodra deze bebouwing voorbij is (bij de volgende stoplichten) mag er weer 70 gereden worden. De andere kant op is het ook gewoon 50 (volgens de bebording zichtbaar op google maps)

Zoals eerder genoemd, de enige reden om onder de boete uit te komen is de onjuiste plaatsing van B1 direct na de rotonde, wat insinueert dat de weg waar je op rijdt buiten de bebouwde kom is. Mocht B1 er nog staan, in combinatie met de A1 kan je ook nog proberen in bezwaar te gaan omdat je een bekeuring voor een overtreding binnen de bebouwde kom hebt gekregen terwijl je volgens de borden op een weg buiten de bebouwde kom reed... O:)

PeterClaassen
Nieuwkomer
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Nou nee, ik vind deze 50 wel afdoende herrinnering dat de snelheid na de eerstvolgende kruising geen 70 meer is.
https://www.google.nl/maps/@51.441596,5 ... 312!8i6656

Nou moe! Ook nieuw!!! Je hebt gelijk... lekkere jongens die bordenmafia. Ook nog samenwerken met de flitskistjes...

Citaat:
Het wegvak waar 50 gereden mag worden heeft aan beide zijden huizen dicht op de weg staan. Zodra deze bebouwing voorbij is (bij de volgende stoplichten) mag er weer 70 gereden worden. De andere kant op is het ook gewoon 50 (volgens de bebording zichtbaar op google maps)

Niet mee eens: de andere kant op is echt 70. Staan ook geen huizen, is ons pessarium. Overal 70 dus.

Feitelijk
Master
 Bericht 
PeterClaassen schreef:

Nou moe! Ook nieuw!!!

Foto uit mei 2014...
PeterClaassen schreef:
is ons pessarium.

:roflol:
PeterClaassen schreef:

Niet mee eens: de andere kant op is echt 70.

:schudnee:
https://www.google.nl/maps/@51.436198,5 ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@51.440176,5 ... 312!8i6656

Op de limburglaan tussen beemdstraat en hasseltweg wel: https://www.google.nl/maps/@51.431717,5 ... 312!8i6656

PeterClaassen
Nieuwkomer
 Bericht 
Tja, bij nadering rotonde is die 50 nog wel logisch. Maar daarvoor is het kruispunt toch nog 70?!

Anders kan ik nog heel veel boetes tegemoet zien...

Feitelijk
Master
 Bericht 
PeterClaassen schreef:
Maar daarvoor is het kruispunt toch nog 70?!

Nee. De laatste twee kruispunten daarvoor hebben geen :A1-70: erna geplaatst dus die twee wegvakken zijn gewoon 50.

Observer
Pro
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Nee. De laatste twee kruispunten daarvoor hebben geen 70 erna geplaatst dus die twee wegvakken zijn gewoon 50.

Op Maps staan die borden inderdaad niet, maar ze staan er inmiddels wel. Of ik droom ze er elke keer bij en de flitspaal aan die zijde staat uit/ handhaaft op 70. Zorg binnenkort wel voor beeld.

Begin nu zelf opeens ook erg te twijfelen :-?. Na die einde 30 van de parallelweg zou anders ook een bord 70 moeten staan.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Observer schreef:
Zorg binnenkort wel voor beeld.

:thumb:

PeterClaassen
Nieuwkomer
 Bericht 
Citaat:
Op Maps staan die borden inderdaad niet, maar ze staan er inmiddels wel. Of ik droom ze er elke keer bij en de flitspaal aan die zijde staat uit/ handhaaft op 70. Zorg binnenkort wel voor beeld.

Afbeelding

Pagina 1 van 3 [ 110 berichten ]