» Juridisch » Wet Mulder (M) boetes   



 Pagina 1 van 1  [ 9 berichten ]
King-Leo
Master
 Bericht 
Een heeeeel verhaal komt eraan over hoe flexibel de wet in NL is.
We hebben op 17-07-2016 een eenzijdig ongeval gehad tijdens onze vakantie in Hongarije. Het linkervoorwiel blokkeerde ploseling met ca 90km/uur.
De politie aldaar heeft de auto (wrak) weggesleept voor een technisch onderzoek, wijzelf zijn naar het ziekenhuis weggesleept en zijn daar een weekje te gast geweest.
Later zijn we drie weken op ons vakantieadres gebleven alvorens we de rit naar NL met de leenauto konden maken. Intussen de nodige papierzaken met de rendőrség en verzekering verricht om de auto (total loss) toch naar NL te krijgen. De auto werd na 18-11-2016 vrijgegeven.
Omdat vlak voor onze vakantie aan betreffend wiel reparaties zijn verricht door de dealer wilden we weten of dat de oorzaak was. (auto was 4 jaar oud).
Op 29-08-2016 kwam het wrak bij het schadebedrijf in NL aan en kwam de 1e expert in actie, total loss en de schade werd uitgekeerd. Echter het kentekenbewijs moest ik nog behouden omdat er nog een technisch onderzoek zou plaatsvinden mbt de oorzaak..
Op 09-09 2016 is het technisch onderzoek uitgevoerd en zou voor een verder onderzoek via de boordcomputer een vervolg krijgen. Op dit moment was Ford NL bij het onderzoek betrokken en heeft het tot 21-11-2016 geduurd voor we te horen kregen dat het uitlezen van de computer enkel via een gerechtelijk bevel en op onze kosten uitgevoerd zou worden.
Tijdens deze onderhandelingen hebben we een andere auto gekocht en de verzekering overgeschreven naar de nieuwe auto.

En dan krijg je een brief van de RDW op 04-10-2016 dat je een maand de tijd krijgt om aan te tonen dat je auto (wrak) wel verzekerd zou zijn en anders het CJIB verder onderhandeld met mij. Meteen naar de RDW gebeld, de boel uitgelegd en bereid om ons verhaal te staven met de paperassen die we hebben leverde niets op. Ze waren niet bereid om ook maar iets tolerantie te tonen maar vertelde me wel dat ik het wrak moest schorsen, wat ik ook meteen (€73,00) gedaan heb. Even afwachten op het CJIB dus.

Op 24-11-2016 hebben we dan ook een beschikking van €409,00 ontvangen van het CJIB. Uiteraard ervan uitgaande dat een bezwaar met alle info over dit voorval de officier van justitie dit idd als bijzonder zou beschouwen en de bekeuring teniet zou verklaren.... uuuhhh ...fout natuurlijk, op 12-01-2017 de beslissing van bovengenoemde figuur welke hij ongegrond vindt en vasthoud aan de sanctie...

Op 06-12-2016 hebben we het kenteken maar ingeleverd en de vrijwaring ontvangen. Immers met Ford konden we niet verder komen en was het langer vasthouden zinloos en de stallingskosten van het wrak lopen door. De strijd dus opgegeven.

En op 07-02-2017 heb ik het bezwaar op zijn beslissing ingediend met het verzoek deze zaak bij de rechtbank nogmaals te bespreken. Uiteraard ga ik er wederom van uit dat er in deze rechtsstaat nog mensen zijn die beoordelen of zo een overtreding (door onwetendheid) in zulke omstandigheden nog recht mogen heten.

Ik houd jullie op de hoogte. :thumb:

King-Leo
Master
 Bericht 
Sorry in de tekst moet 18-11-2016 dus 18-08-2016 zijn.

NoCashCow
Master
 Bericht 
 
Allereerst hoop ik dat jullie er geen blijvend letsel aan hebben overgehouden. Een weekje ziekenhuis krijg je doorgaans niet voor een paar blauwe plekken...
Hebben jullie er wel een jurist op gezet? B.v. via de rechtsbijstand? Want het klinkt als dat jullie met een kluitje in het riet zijn gestuurd. Op zich is het mooi dat de verzekering (jullie verzekering neem ik aan) heeft uitgekeerd, maar wat met de vervallen no-claim?
Achteraf gezien was het wellicht beter geweest om een onafhankelijk rapport te laten opmaken om te kijken of de oorzaak nog aan te wijzen is. Als dat in het nadeel van de dealer zou zijn uitgevallen, dan was het "slechts" een kwestie geweest van de dealer aansprakelijk stellen. Zoals je gemerkt hebt, sluiten de importeurs de rijen met de dealers in dit soort zaken. Dat is bij alle merken zo, alleen bij de een nog erger dan de ander.
Wat betreft de verzekeringszaak, daar is zuiver juridisch niks te halen. Zolang de auto, in welke staat dan ook, niet geschorst of gevrijwaard is moet je er (minimaal) een WA verzekering op hebben. Het enige waarop je kan hopen is coulance van de rechter vanwege het verhaal en het feit dat de auto minimaal ruim voor het opzeggen van de verzekering en ruim daarna gedocumenteerd een wrak was.

Sterkte met de afwikkeling. Hoop dat de nieuwe auto wel 4 draaiende wielen heeft...

P.S. Is er nog iets van een oorzaak of vermoeden daarvan vastgesteld?

Ducantoni
Master
 Bericht 
King-Leo schreef:
de beslissing van bovengenoemde figuur welke hij ongegrond vindt en vasthoud aan de sanctie...

Klassiek verhaal. Standaard afwijzing en alleen zij die de moed hebben in beroep te gaan kunnen nog een kans maken op een pleit in hun voordeel. Wellicht dat de OvJ jouw bezwaar nogmaals onder de loep neemt en je een schrijven doet toekomen waarin je bezwaar alsnog gegrond wordt verklaard. Is zeldzaam, maar het komt voor. (eigen ervaring)

King-Leo
Master
 Bericht 
@NoCashCow Helaas is er wel sprake van blijvend letsel maar daar is de letselschade specialist mee bezig. De rechtsbijstand doet niets, enkel als ze een partij hebben waarop ze kunnen verhalen en dat zou nu niet het geval zijn volgens hun. Het rapport is opgemaakt door "CED CU Techniek" en gericht op " kan de schade veroorzaakt zijn door slechte reparatie garage". Ondanks enkele rare constateringen was het niet mogelijk de garage aansprakelijk te stellen. Het kon best zijn dat daar de fout ontstaan was maar dit was niet hard te maken was de conclusie. Op de vraag waarom de airbacks niet gewerkt hebben is nooit een antwoord gekomen en zou Ford proberen te achterhalen dmv uitlezen computer(s).

Ik heb in mijn 64 jaar nog nooit een auto geschorst gehad. Normaal zou het wrak in Hongarije zijn gebleven bij total loss. En bij het uitkering van de dagwaarde is het wrak normaal gesproken van de verzekering, in verband met het nog lopende onderzoek mocht ik de papieren nog niet inleveren om sloop van het wrak te voorkomen.

We zullen zien...

TMFKAV
Master
 Bericht 
Formeel gezien had je hem moeten schorsen, maar je moet wel heel veel pech hebben met de rechter om deze sanctie niet gematigd te krijgen (evt. tot nihil).

King-Leo
Master
 Bericht 
Zo denk ik er ook over.. Dit gedoe had al bij de melding van de RDW kunnen stoppen, die sturen het gewoon door naar het CJIB.
Dan dus de 2e instantie waar het euro teken in de ogen staat en die beslist geld wil zien .
Vervolgens nog een bezwaar op de beslissing naar de officier van justitie met het verzoek naar de rechter te gaan.

Mocht het zover komen vraag ik wel aan de rechter, a mijn geld terug en b ook €9,00 administratiekosten omdat mijn systeem nog niet zo ver geautomatiseerd is heb ik dat dik en dubbel verdiend.
Duidelijk is hier de stugheid van het rechtsysteem te zien die immers maar 1 doel heeft te scoren met de euro's.

jitzzzze
Master
 Bericht 
NoCashCow schreef:
Wat betreft de verzekeringszaak, daar is zuiver juridisch niks te halen. Zolang de auto, in welke staat dan ook, niet geschorst of gevrijwaard is moet je er (minimaal) een WA verzekering op hebben. Het enige waarop je kan hopen is coulance van de rechter vanwege het verhaal en het feit dat de auto minimaal ruim voor het opzeggen van de verzekering en ruim daarna gedocumenteerd een wrak was.

Dat eigenlijk. Dit vat de zaak goed samen.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Recent nog een zaak waarbij cliënt van zijn motor (hobbyproject) de schorsing niet tijdig had verlengd, beschikking is door OvJ (!!) gehalveerd. Volstrekte willekeur dus in de beoordeling door CVOM !!

Adm. beroep is ongegrond verklaard, maar wel coulance ......

 Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek…