» Juridisch » Wet Mulder (M) boetes   

Pagina 1 van 2  [ 57 berichten ]
Irisje
Nieuwkomer
 Bericht 

Beste forumleden,

Afgelopen zaterdag ben ik door een politiemotor achtervolgt voor circa 150 meter. De agent vertelde dat hij een meting had gedaan en ik 50km reed i.p.v. de toegestaande 25km per uur. Ik ben van mening dat ik te hard reed, maar geen 50 km per uur met mijn snorfiets (in die circa 150 meter was er namelijk een rotonde, waardoor ik af heb moeten remmen).

Helaas mocht ik niet mee naar de rollerbank en gaf de agent mij direct een WOK melding + boete voor de snelheid van 50km per uur. Nu is mijn vraag natuurlijk hoe ik het beste in bezwaar kan gaan als ik de boete binnen krijg en een brief van het RDW. Ik zou bezwaar willen aantekenen voor de boete die ik binnen ga krijgen. Ik ben namelijk niet van mening dat ik 50km reed.

Samenvating details:
- ik reed op een snorfiets
- agent heeft een meting gedaan met zijn motor (voor de afstand van circa 150m)
- ik reed geen 50km per uur
- WOK melding + boete
- Bezwaar maken tegen de boete

Nu heb ik diverse forumberichten op de site natuurlijk doorgelezen. Daar zie ik diverse voorbeeldbrieven voorbij komen. Kan ik onderstaande brief gebruiken of moet ik een ander format hebben?

Citaat:
Geachte heer/mevrouw,

Bij deze maak ik bezwaar tegen beschikkingnummer xxxxxx. De gronden van mijn bezwaar zullen door mij worden geformuleerd na ontvangst van de alle door mij, op grond van Wob en de Wahv c.q. andere wettelijke regelingen, op te vragen stukken.

Ik verzoek u mij ingevolge Wet Openbaarheid van Bestuur artikel 6 en artikel 7 lid 1a en lid 2, toe te sturen: alle op deze vermeende overtreding betrekking hebbende stukken. Hierin dienen tenminste te zitten:
* Het brondocument;
* het meetrapport;
* een uit ambtseed opgemaakt en op een proces-verbaal gelijkend document, waaruit ondubbelzinnig blijkt hoe de vermeende overtreding is waargenomen;
* het complete ijkrapport van de apparatuur waarmee de vermeende overtreding is geconstateerd, en dat op dat moment geldig was;
* een certificaat waaruit blijkt dat de agent die de meting heeft verricht op dat moment bevoegd was om de gebruikte meetapparatuur deze daadwerkelijk heeft mogen gebruiken;
* de volledige gegevens van het voertuig waaruit deze meting is gemaakt.

De toezending dient te geschieden overeenkomstig in deze wet gestelde termijn van twee (2) weken. Volgens artikel 4 bent u als bestuursorgaan verplicht dit verzoek, indien u de gevraagde gegevens niet in uw bezit heeft, door te sturen naar de organisatie die deze wel in haar bezit heeft. U blijft echter te allen tijde verantwoordelijk voor een stipte uitvoering door het andere orgaan.

Naar aanleiding hiervan verzoek ik u mij een nadere termijn voor het indienen van deze gronden van bezwaar toe te staan.

Met vriendelijke groet,

NAW

Alvast bedankt voor jullie reactie.

TheTTDriver
Respect
 Bericht 
Hoezo heb je een wok melding. Dr maximum toegestane constructiesnelheid van een bromfiets is 45 km/h. Of heb je een snorfiets?

Tevens zou ik eerst wachten totdat je het proces verbaal hebt ontvangen

Irisje
Nieuwkomer
 Bericht 

Bedankt voor je reactie. Ik bedoel inderdaad een snorfiets (25km).

Klopt, maar ik wil alvast de weg uitgestippeld hebben, zodat ik direct actie kan ondernemen.

Bounty
Master
 Bericht 

Zaakoverzicht bij het CVOM opvragen en de rest bij de opsporingsinstantie. Je kant het ook laten doen door een verkeersjurist.

bert65
Master
 Bericht 
Bounty schreef:
Je kant het ook laten doen door een verkeersjurist.

Heb je hem weer.... :boos:

Bounty
Master
 Bericht 

bert65 schreef:
Heb je hem weer.... :boos:

Wat is daar mis mee. Als beginner maak je vaak vormfouten.

bert65
Master
 Bericht 
Daar kunnen forumleden TS prima, gratis, mee helpen. Je hoeft niet bij iedere nieuwkomer te leuren met jouw inkomstenbron.

TMFKAV
Master
 Bericht 
bert65 schreef:
Daar kunnen forumleden TS prima, gratis, mee helpen.

Nadeel is dat TS - die hier komt, omdat hij/zij er geen verstand van heeft - het verschil tussen goed advies en goedbedoeld (maar onzin) advies niet kan onderscheiden ....... O:)

Irisje
Nieuwkomer
 Bericht 

Hi forumleden,

Bedankt voor jullie reactie. Ik kom hier inderdaad voor advies i.v.m. weinig kennis omtrent dit (vak)gebied.

Ik moet dus allereerst dit doen?

"Zaakoverzicht bij het CVOM opvragen en de rest bij de opsporingsinstantie."

Bounty
Master
 Bericht 

bert65 schreef:
Daar kunnen forumleden TS prima, gratis, mee helpen. Je hoeft niet bij iedere nieuwkomer te leuren met jouw inkomstenbron.

Is mijn inkomstenbron niet.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Irisje schreef:
Ik

Als eerste beroep instellen tegen de beschikking.

Tevens je snorfiets weer in orde (laten) maken en keuring ivm die Wok.

Irisje
Nieuwkomer
 Bericht 

Super! En kan ik dan de (format) brief aanhouden die ik in mijn eerste post heb geplaatst?

Ja, de scooter is RDW klaar. Helaas een lange wachtrij dus nog een paar weken wachten op de keuring :(

TMFKAV
Master
 Bericht 
Citaat:
Geachte heer/mevrouw,

Bij deze stel ik beroep in tegen beschikkingnummer xxxxxx. De gronden van beroep zullen door mij worden geformuleerd na ontvangst van de alle door mij, op grond van Wob en de Wahv c.q. andere wettelijke regelingen, op te vragen stukken.

Ik verzoek u mij alle op deze vermeende overtreding betrekking hebbende stukken toe te sturen, hieronder tenminste begrepen het zaakoverzicht. Tevens wens ik gehoord te worden in verband met de afhandeling van het beroep.

Naar aanleiding hiervan verzoek ik u mij een nadere termijn voor het indienen van de gronden toe te staan.

Met vriendelijke groet,

NAW

Voor het overige dien je bij de politie te zijn.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Irisje schreef:
Helaas mocht ik niet mee naar de rollerbank en gaf de agent mij direct een WOK melding

Vraagje, Lelystad? Verbalisant dhr. Meijers?

Irisje
Nieuwkomer
 Bericht 

Haha nee Jack! Regio Den Haag.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Irisje schreef:
Haha nee Jack! Regio Den Haag.

Oké, in Lelystad loopt namelijk ook zo'n druif rond die alles en iedereen met een beetje opgeleukte auto een WOK-status geeft.

Irisje
Nieuwkomer
 Bericht 

Erg vervelend is het inderdaad, zeker vanwege de lange wachttijd van het RDW.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Irisje schreef:
Erg vervelend is het inderdaad, zeker vanwege de lange wachttijd van het RDW.

En dan vooral als achteraf blijkt dat de WOK niet terecht was.

Irisje
Nieuwkomer
 Bericht 

Ja precies! Nu even afwachten tot de boete op de mat valt.

Irisje
Nieuwkomer
 Bericht 

Zojuist een brief gehad van het RDW m.b.t. verbod voor het rijden op de weg.

Moet ik hiervoor in bezwaar gaan? Of moet ik dat pas doen als ik de brief van de boete (politie) binnen krijg?

TMFKAV
Master
 Bericht 
Beschikking CJIB afwachten

Irisje
Nieuwkomer
 Bericht 

Goed begin van de week...ik heb de brief van het CJIB binnen:( Wat kan ik nu precies doen?

1. Moet ik de brief in het eerste bericht sturen?

2. Naar wie moet ik het sturen?

Alvast bedankt.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Irisje schreef:
1. Moet ik de brief in het eerste bericht sturen?

Citaat:
Geachte heer/mevrouw,

Bij deze stel ik beroep in tegen beschikkingnummer xxxxxx. De gronden van beroep zullen door mij worden geformuleerd na ontvangst van de alle door mij, op grond van Wob en de Wahv c.q. andere wettelijke regelingen, op te vragen stukken.

Ik verzoek u mij alle op deze vermeende overtreding betrekking hebbende stukken toe te sturen, hieronder tenminste begrepen het zaakoverzicht. Tevens wens ik gehoord te worden in verband met de afhandeling van het beroep.

Naar aanleiding hiervan verzoek ik u mij een nadere termijn voor het indienen van de gronden toe te staan.

Met vriendelijke groet,

NAW

2. Naar wie moet ik het sturen?

Staat in de beschikking van het CJIB :kniktja:

Irisje
Nieuwkomer
 Bericht 

Super, dankjewel! Dan ga ik deze brief sturen naar het aangegeven adres in de brief van het CJIB.

Moet ik verder nog iets doen of afwachten op een reactie?

TMFKAV
Master
 Bericht 
Irisje schreef:
Moet ik verder nog iets doen of afwachten op een reactie?

Citaat:

:-?

Toontje
Pro
 Bericht 

Als je heel zeker weet dat de meting niet correct KAN zijn omdat jouw snorfiets ECHT GEEN 50Km/h rijdt zou ik een overzicht maken van alle kosten die je maakt omdat je niet over jouw snorfiets kan beschikken.
Je mag immers niet rijden totdat deze weer goedgekeurd is door de RDW en de WOK status verwijderd is.

Als je vervolgens het geluk hebt dat de rechter jouw bezwaar gegrond verklaart dien je een verzoek tot schadevergoeding in bij de Politie voor het ten onrechte geven van een WOK waardoor jij schade hebt gelopen doordat je niet over de snorfoets kon beschikken.

Het oplossen van de WOK en de bezwaarprocedure zijn twee gescheiden procedures, die niets met elkaar te maken hebben. Dus z.s.m. een afspraak maken bij de RDW en niet extra lang wachten om later een hogere schadevergoeding te kunnen eisen.

Als laatste, hou er rekening mee dat het jouw woord is tegen dat van de verbalisant. Als hij opgeschreven heeft dat hij jou de 150m voor de rotonde heeft gemeten, dan is dat waarheid, ookal is het eigenlijk anders gegaan.

Succes!

Irisje
Nieuwkomer
 Bericht 

Bedankt voor de tips, ik ga wachten op de opgevraagde rapporten.

Toontje:
Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Ik heb gelukkig geen kosten gemaakt door de WOK melding, alleen de kosten voor het herkeuren. Ik dan ook alleen tegen de boete in beroep. De keuring heb ik over een kleine 2 weken.

Toontje
Pro
 Bericht 

No problem :thumb:

Nog even voor de duidelijkheid (en daar hoef je hier niets over te melden), maar wanneer jouw snorfiets zonder aanpassingen door de RDW wordt goedgekeurd, dus in dezelfde staat als toen je de WOK kreeg, dan was de WOK dus onterecht en zou ik zeker ook de keuringskosten proberen te verhalen.
Hoe je dat bewijst is overigens een ander verhaal.

Als je wel aanpassingen hebt moeten doen en de WOK wel terecht was kun je natuurlijk nog steeds een WOB traject starten in de hoop een foutje van een slordige verbalisant te vinden waarop je onder de boete uit kunt komen en alsnog de kosten van de keuring terug kunt proberen te halen.

Succes bij de RDW (Ik ben ervaringsdeskundig ;) dus ik weet dat je dat nodig zult hebben)

boersma
Master
 Bericht 
Effe Offtopic:

Ik reed vanmiddag op de A28 bij Strand Horst (Harderwijk).
Mijn snelheid was 120 km/uur... en naast mij op de parallelweg reed een Zundapp of Kreidler even hard :o
Kerel in korte broek, t-shirt en gympjes.

zandbak
Master
 Bericht 
Was het geen tot motor omgebouwde versie? Die rijden ook nog wel eens rond, met motorkenteken uiteraard.

boersma
Master
 Bericht 
Nee, zat zo'n geel (klein) plaatje op.
Vond het meer dom van hem om zo zonder goede bescherming met zo'n snelheid te rijden.

snovvdog
Master
 Bericht 
Hele legers anti's of molukkers or suri's zie je dagelijks hier in korte broek en t-shirt op de snelweg met ~130 km/h, is niet zo raar.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
boersma schreef:
Mijn snelheid was 120 km/uur... en naast mij op de parallelweg reed een Zundapp of Kreidler even hard :o

Zo'n Zundapp heb ik ook gehad. Liep 90 Km/u. Littekens staan nog in mijn handen. :oops:

TMFKAV
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Zo'n Zundapp heb ik ook gehad. Liep 90 Km/u. Littekens staan nog in mijn handen.

Mijn Kreidler (70cc super) ging daar overheen ...... littekens zijn hersteld O:)

Irisje
Nieuwkomer
 Bericht 

Update: scooter goedgekeurd door het RDW. Nu afwachten op de reactie voor de opgevraagde documenten (inmiddels 2 weken geleden verstuurd).

Hunswijk
Die hard
 Bericht 
Afbeelding

Speeltje

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

VTEC_Driver
Master
 Bericht 
boersma schreef:
Mijn snelheid was 120 km/uur... en naast mij op de parallelweg reed een Zundapp

Zou een klasgenoot van mij geweest kunnen zijn uit 1980 die had ook een Zundapp die 120 km/h reed.

Pietert
Master
 Bericht 
Ook een Kreidler gehad met motorkenteken (en geel plaatje voorop). Had ik nooit moeten verkopen. 70cc en laser uitlaat. Reed gaaf.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Hunswijk schreef:
Speeltje

:kwijl: :respect: :kwijl: :respect:

Kwibus
Master
 Bericht 
Ook een Kreidler :kniktja: Wel opgevoerd, maar die ging geen 100+

Bounty
Master
 Bericht 

Afbeelding

Foto van mijn speeltje uit 1973, mijne is in mindere conditie dan deze. Is ook ouder dan ikzelf.

De 2,8 liter zescilinder trekt wel lekker op met de automaat. Tevens op LPG.

Hunswijk
Die hard
 Bericht 
Post pagode ontwerp ; plaatwerk was vaak slecht , de rest onverslijtbaar

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tommie
Master
 Bericht 

Toontje schreef:
Als je heel zeker weet dat de meting niet correct KAN zijn omdat jouw snorfiets ECHT GEEN 50Km/h rijdt zou ik een overzicht maken van alle kosten die je maakt omdat je niet over jouw snorfiets kan beschikken.

Voor een snorfiets is de grens 35, geen 50 (want constructiesnelheid van max 25). WOK status is dan logisch - als de agent je op een snorscooter opschrijft voor 50 zit de constructiesnelheid vast wel boven de 35.

Wel verbazingwekkend dat het RDW 'm dan goedkeurt.

Irisje
Nieuwkomer
 Bericht 

Beste forumleden,

Tot op heden geen bericht gehad van mijn WOB verzoek. Heb ik het wellicht naar de verkeerde instantie gestuurd? Ik heb het verzoek gestuurd naar het adres dat staat op het boeteformulier.

Toontje
Pro
 Bericht 

Je hebt het nu over het WOB verzoek:

TMFKAV schreef:
Citaat:Geachte heer/mevrouw,

Met vriendelijke groet,

NAW

Het WOB traject bestaat dus uit twee delen. Bovenstaande tekst moet naar het CVOM en de rest van wat je vraagt in jouw eerste post moet je bij de politie opvragen.

Bovenstaande tekst is tevens het begin van het beroep (waarvan je de gronden later, na het ontvangen van alle documentatie, indient).

Geen idee wat tegenwoordig de termijnen zijn waarbinnen het CVOM op een WOB verzoek moet reageren, maar een week of 6 lijkt mij toch wel het minimum.

Tommie schreef:
post4374527.html#p4374527 schreef: Als je heel zeker weet dat de meting niet correct KAN zijn omdat jouw snorfiets ECHT GEEN 50Km/h rijdt zou ik een overzicht maken van alle kosten die je maakt omdat je niet over jouw snorfiets kan beschikken.

Voor een snorfiets is de grens 35, geen 50 (want constructiesnelheid van max 25). WOK status is dan logisch - als de agent je op een snorscooter opschrijft voor 50 zit de constructiesnelheid vast wel boven de 35.

Wel verbazingwekkend dat het RDW 'm dan goedkeurt.

Mij ging het niet zozeer om de grenssnelheid voor een WOK, maar om de bewering van TS dat ze geen 50 heeft gereden en de twijfel die ze daarmee uit over de correctheid van de meting. Vervolgens de redenering dat een WOK o.b.v. een niet correcte meting ook nooit legitiem kan/mag zijn.

Dat de RDW hem goedgekeurd heeft betekent strikt genomen niets meer dan dat de constructiesnelheid OP MOMENT VAN KEUREN <35Km/h was.
Het is lastig die constatering te gebruiken als 'bewijs' dat de meting van de verbalisant niet correct kan zijn geweest.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Irisje schreef:
Tot op heden geen bericht gehad van mijn WOB verzoek.

Wel een ontvangstbevestiging van de CVOM (OvJ) ?

Citaat:
Ik verzoek u mij alle op deze vermeende overtreding betrekking hebbende stukken toe te sturen, hieronder tenminste begrepen het zaakoverzicht.

Dit is geen Wob-verzoek, maar een verzoek 7:18 Awb

Irisje
Nieuwkomer
 Bericht 

Bedankt voor je reactie.

Helaas geen bevestiging gehad. Het is nu exact 4 weken geleden dat ik dit verzoek heb ingediend (bewijs: bon van aangetekend verstuurd). Ik heb het gestuurd naar:

Postbus 5000
3500 MJ
Utrecht

Moet ik ze nu in gebreke stellen of...?

TMFKAV
Master
 Bericht 
Irisje schreef:
Moet ik ze nu in gebreke stellen of...?

Nee, voor een verzoek 7:18 Awb staat geen termijn en in gebreke stellen is geen optie.

Als er na 4 weken nog geen ontvangstbevestiging is verstuurd, vrees ik dat ze je beroepsschrift kwijt zijn.

Je kunt via DigiD even checken wat de status is ........

Tommie
Master
 Bericht 

Toontje schreef:
ij ging het niet zozeer om de grenssnelheid voor een WOK, maar om de bewering van TS dat ze geen 50 heeft gereden en de twijfel die ze daarmee uit over de correctheid van de meting. Vervolgens de redenering dat een WOK o.b.v. een niet correcte meting ook nooit legitiem kan/mag zijn.

De twijfel houdt voor de rechter geen stand, want ambtseed. Ook meting mbv snelheidsmeter dienstvoertuig is rechtsgeledig (zijn al stapels lemma's over aanwezig hier op het forum).

Wat ik bedoelde was: Zelfs als TS geen 50 heeft gereden, maar "slechts" 40 (of in elk geval een stuk harder dan de toegestane 25), dan is de WOK melding terecht.

De historie van het topic lezende en de gemiddelde snorfiets(ster) kennende is de WOK met een waarschijnlijkheid van 95% correct.

Irisje
Nieuwkomer
 Bericht 

Beste,

Bedankt voor het reageren. Klopt het dat ik het verzoek dan ingediend heb bij de verkeerde instantie dan? Ik wil namelijk wel papieren inzien (WOB).

Waarschijnlijk zijn ze het beroepsschrift kwijt, maar kan ik hier iets mee? Dat ze mijn beroep kwijt zijn..?

Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken?

Alvast bedankt voor jullie reacties en een fijn weekend!

Pagina 1 van 2 [ 57 berichten ]