» Juridisch » Wet Mulder (M) boetes   

Pagina 1 van 2  [ 54 berichten ]
Madoow
Nieuwkomer
 Bericht 

Hallo allemaal,

Ik ben net staande gehouden door een agent in onopvallende auto.
Ik leg even de situatie uit:

Ik reed achter een andere auto aan in een 50km zone, de auto voor mij wilde afslaan en ik week een stukje uit naar links.
Daarbij ging ik met 2 banden over de doorgetrokken streep. De agent reed nog een stuk achter mij aan, ik een 50kmh stuk reed ik op mijn teller 55-60, de agent gaf aan dat ik hier zéker 70 reed. Ook in een 30kmh stuk reed ik rond de 40, daar gaf die aan dat ik rond de 50-60 zat.
Ik heb uiteindelijk alleen een boete gekregen voor de doorgetrokken streep a 230 euro plus 9 euro administratiekosten.

Ik heb dus geen auto's ingehaald over een doorgetrokken streep het was alleen uitwijken..
Hierbij een foto van de situatie, ik ben de blauwe lijn, de rode lijn is de auto die voor mij reed: http://imgur.com/a/gTCrU

Hij vroeg me om een verklaring op te geven, daarop heb ik gevraagd of die op wilt schrijven dat ik geen verklaring wens af te leggen.

Wat zijn mijn kansen om in beroep te gaan? Ik ga sowieso het proces verbaal ed opvragen zodra ik de brief van het CJIB heb, volgensmij moet ik geen argumenten noemen bij het eerste beroep? En pas bij het voorkomen met echte argumenten komen?

Alvast bedankt voor jullie hulp..

maarten28
Die hard
 Bericht 

Doorgetrokken streep mag je niet overschrijden, over inhalen wordt niets gezegd. Dus je kansen zijn klein tot afwezig.

TheTTDriver
Laat zich horen
 Bericht 
In artikel 76 van RVV staat het volgende:

Artikel 76
1 Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, mag niet worden overschreden. Bestuurders mogen zich niet links van een doorgetrokken streep bevinden, indien die streep is aangebracht tussen rijstroken of paden met verkeer in beide richtingen.
2 Het eerste lid is niet van toepassing:
a. indien de streep wordt overschreden om een naast de gevolgde rijstrook gelegen vluchthaven, vluchtstrook of spitsstrook te bereiken of te verlaten;
b. indien aan de zijde vanwaar men de streep overschrijdt een onderbroken streep is aangebracht;
c. op bestuurders die een fietsstrook mogen gebruiken, indien er tussen die fietsstrook en de ernaast gelegen rijstrook een doorgetrokken streep is aangebracht.

Jij hebt deze streep dus overschreden, en dat mag niet volgens het RVV. Als je niet kunt bewijzen dat je deze streep niet overschreden hebt, dan wordt het lastig om hiertegen in bezwaar te gaan. Of jij moet kunnen aantonen dat je alleen de onderbreken strepen hebt overschreden, en niet de doorgetrokken streep.

Ton.
Master
 Bericht 
TheTTDriver
Laat zich horen
 Bericht 
@ton. Maar dan komen we ook bij deze uitspraak, waaruit blijkt dat het niet aan de weggebruiker is om te beoordelen of een verkeersteken goed geplaatst is. Deze streep is dus waarschijnlijk wel onterecht geplaatst, maar de weggebruiker dient zich dus nog steeds te houden aan het verkeersteken.

Maar uit deze uitspraak blijkt echter ook dat de sanctie dan wel gewijzigd kan worden, in een sanctie voor niet zo veel mogelijk rechts houden (feitcode r303).

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 04%2f01053

R
Master
 Bericht 
Voer maar aan dat voertuig voor je ook remde en jij in belang verkeersveiligheid, je auto een stukje naar links positioneerde voor de zekerheid, zonder het overige verkeer in gevaar te brengen.

Je hebt ook vast iemand ontzettend blij met zichzelf gemaakt.

TMFKAV
Master
 Bericht 
R schreef:
Voer maar aan dat voertuig voor je ook remde en jij in belang verkeersveiligheid, je auto een stukje naar links positioneerde voor de zekerheid, zonder het overige verkeer in gevaar te brengen.

Dan heb je niet genoeg afstand gehouden .........

R
Master
 Bericht 
Mee eens :) maar daar kreeg hij geen boete voor. Of werkt dat niet zo.

Madoow
Nieuwkomer
 Bericht 

Als ik de situatie nog een keer bekijk via google maps, dan is de kans dat ik over de onderbroken strepen ben gereden wel groot. Mag dit dan in pricipe wel? Dan zou ik dat kunnen gerbruiken met foto om te laten zien dat de strepen onderbroken zijn waar de auto afslaat.

TheTTDriver
Laat zich horen
 Bericht 
maar kun jij het bewijzen dat jij niet over de doorgetrokken streep bent gereden, bijvoorbeeld met dashcam beelden. Het is namelijk lastig om aan te tonen dat een boa geen gelijk heeft, ivm zijn ambtseed.

Scaniafan
Master
 Bericht 
Knap om het ook nog voor de deur van het politiebureau te doen :lol: :lol: :x

Madoow
Nieuwkomer
 Bericht 

Hahaha het was inderdaad recht voor het politiebureau..
ik heb helaas geen dashcam..

boersma
Master
 Bericht 
TheTTDriver schreef:
Bestuurders mogen zich niet links van een doorgetrokken streep bevinden

Als je alleen met je linkerwielen over die lijn bent gegaan, ben je dan als bestuurder ook over die lijn gegaan?
De bestuurder bevindt zich dan (met zijn stoel) nog steeds rechts van de lijn.
Of gaat dat al niet op omdat 'de lijn niet mag worden overschreden' (de eerste zin uit art 76).

TheTTDriver
Laat zich horen
 Bericht 
@Boersma, hiermee wordt gedoeld op het al naar links gaan voordat de doorgetrokken streep begint (; bijvoorbeeld inhalen voor het begin van de doorgetrokken streep, en pas na rechts gaan na het einde van de doorgetrokken streep). Het is echter ook niet toegestaan om de streep te overschrijden.

@madoow, dacht jij niet dat er een voetganger/hond/oid ging oversteken, waardoor jij een beetje naar links stuurde, ter verbetering van de verkeersveiligheid. O:)

Madoow
Nieuwkomer
 Bericht 

Ik denk dat ik even moet afwachten wat in het PV gaat staan, als daar staat dat ik uitweek voor een auto wordt het lastig om te beweren dat ik uitweek voor een mogelijk overstekende voetganger/hond/oid..

boersma
Master
 Bericht 
Gewoon eerlijk zijn.
Je gaat toch niet zeggen van een hond als dat niet waar is?

pevo
Master
 Bericht 
Gewoon eerlijk zijn.....zullen we het dan eens over de LAFjes hebben, kom nou :rofl: :dag:

Ton.
Master
 Bericht 
TheTTDriver schreef:
@ton. Maar dan komen we ook bij deze uitspraak, waaruit blijkt dat het niet aan de weggebruiker is om te beoordelen of een verkeersteken goed geplaatst is. Deze streep is dus waarschijnlijk wel onterecht geplaatst, maar de weggebruiker dient zich dus nog steeds te houden aan het verkeersteken.

Eens, alleen zou ik dit verkeersteken niet als doorgetrokken streep herkennen.
Daar is het ding te kort voor 2, misschien 2,5, autolengte. Maar in ieder geval significant minder dan 20m. Dat zou mijn aanvliegroute voor bezwaar zijn.

boersma
Master
 Bericht 
pevo schreef:
Gewoon eerlijk zijn.....zullen we het dan eens over de LAFjes hebben, kom nou

Is ook standaard opmerking. Om altijd van L uit te gaan in plaats van W (WAF).
En dan nog: als jij bestolen wordt ga je zelf ook stelen? Dan verlaag je je tot hetzelfde, zou mijn eer te na zijn.
Gewoon eerlijk blijven, hou je de eer aan je zelf.

R
Master
 Bericht 
Om eerlijk te blijven zie ik -afgaande op foto met tekening uit de openingspost- geen gedraging wat een bekeuring waardig is.

Daarnaast lijkt het ook als die belijning daar niet een doorgetrokken streep is. Of moet dronken aangelegd zijn want is niet aansluitend. (vergroot de foto)

boersma
Master
 Bericht 
R schreef:
Om eerlijk te blijven zie ik -afgaande op foto met tekening uit de openingspost- geen gedraging wat een bekeuring waardig is.

Mee eens.

Masterdam
Master
 Bericht 
In welke stad/dorp ligt deze Kievitsweg?

TMFKAV
Master
 Bericht 
Masterdam schreef:
In welke stad/dorp ligt deze Kievitsweg?

Politiebureau + kievitsweg = Ridderkerk ;)

(bron: google)

Masterdam
Master
 Bericht 
Mooi man. Dan is het geen doorgetrokken streep.

Het is slecht te zien, maar ik schat die streep op 12m1 lengte ofzo?
Citaat:
De minimumlengte van de doorgetrokken streep bedraagt 20 m.

Madoow schreef:
Wat zijn mijn kansen om in beroep te gaan?
100%

Madoow
Nieuwkomer
 Bericht 

Hoe lang hebben ze nou de tijd om de gevraagde documenten te verstrekken? Ik heb op 12 mei een bevestiging gehad van het OM. Maar verder nog niks ontvangen.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Vreemde situatie daar: de hele weg is vergeven van heel kleine stukjes doorgetrokken streep, wat kan daar de diepere achtergrond van zijn? Behalve een wegbeheerder die geen idee heeft waar hij mee bezig is? Een enigszins epidemisch probleem in die groep.

Feitelijk
Master
 Bericht 
DikkeDiesel schreef:
Behalve een wegbeheerder die geen idee heeft waar hij mee bezig is?

Muntz. En inderdaad zijn er kunststukjes daar:
Link

Martijn
FS Webmaster
 Bericht 
Als ik die foto zo zie, waarom zeg je niet in je bezwaarschrift dat je vanaf de andere kant kwam? Geen doorgetrokken streep daar...

Feitelijk
Master
 Bericht 
Masterdam schreef:
Het is slecht te zien, maar ik schat die streep op 12m1 lengte ofzo?

Het is prima te zien. 12 stukjes van 1m

Masterdam
Master
 Bericht 
Knap hoor, na een maand. :thumb:

Feitelijk
Master
 Bericht 
Ik had een maand geleden erg slecht internet

Madoow
Nieuwkomer
 Bericht 

Martijn schreef:
Als ik die foto zo zie, waarom zeg je niet in je bezwaarschrift dat je vanaf de andere kant kwam? Geen doorgetrokken streep daar...

Dat zou een goed argument kunnen zijn, maar ik zou eerst willen wachten op het proces verbaal, voor hetzelfde geld staat daar mijn rijrichting in vermeld. maar het proces verbaal heb ik nog steeds niet ontvangen.

TommyGun
Master
 Bericht 
Wauw, zoiets doe ik bijna dagelijks bij mensen die als een slak afslaan of wat dan ook :P

boersma
Master
 Bericht 
Martijn schreef:

Eerlijk duurt het langst. Ik zou er niet om liegen om daarmee er beter mee weg te komen.
Feiten zijn duidelijk toch? Dan moet dat voldoende zijn.

Madoow
Nieuwkomer
 Bericht 

6 weken na de ontvangstbevestiging nog steeds geen documenten ontvangen. Moet ik er achteraan bellen of me stil houden?

Madoow
Nieuwkomer
 Bericht 

Ik heb vandaag een brief van het OM ontvangen met het zaakoverzicht. voor verdere documenten verwijzen ze me door naar de Politie Rotterdam, kan dit gewoon?

In het zaakoverzicht staat,
-dat ik over een dubbel doorgetrokken streep reed, dat ik in de rijrichting richting de Sportlaan reed, dat is dus de rijrichting die ik op de pijlen liet zien in mijn eerste bericht.
-er staat rede staandehouding: mede ter controle op de naleving van.
-dat mijn verklaring was: ik wens geen verklaring af te leggen.

Moet ik nu de rest van de documenten opvragen bij de politie, en daarna mijn beroep indienen?

Madoow
Nieuwkomer
 Bericht 

iemand tips?

Bounty
Master
 Bericht 

Zou ik wel doen bij de politie anders ga je niks krijgen en ben je te laat met je beroepsgronden.

Madoow
Nieuwkomer
 Bericht 

Ik heb vandaag de brief verstuurd naar eenheid Rotterdam. Raden jullie aan om in beroep te gaan met echt redenen opgebouwd uit het PV of moet ik zeggen; ik reed niet over de doorgetrokken streep omdat ik dat nooit zou doen, zodat het ongegrond wordt verklaard en ik door kan naar de kantonrechter?

boersma
Master
 Bericht 
Ik zou je verhaal bewaren voor bij de rechter en daar exact uitleggen wat je deed, namelijk iets uitwijken voor je voorligger waarbij je de doorgetrokken streep niet hebt overschreden en hem niet hebt ingehaald (als dat je verhaal is).

Madoow
Nieuwkomer
 Bericht 

Ik heb nog niks van de politie ontvangen, zou ook wel heel snel zijn, maar ik ben vanaf morgen 4 weken op vakantie. Wat kan ik nu het beste doen? Alvast een brief naar de OvJ dat ik het niet heb gedaan omdat ik nooit over de doorgetrokken streep rijdt, en dan afwachten op PV voor de kantonrechter?

TMFKAV
Master
 Bericht 
Wat heb je in het beroepschrift gezet?

Madoow
Nieuwkomer
 Bericht 

Nog niks, alleen documenten opgevraagd en aangegeven dat ik in beroep ga.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Dan is er sprake van verzuim (gronden) en moeten ze je de mogelijkheid geven te herstellen.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Citaat:
3.3. De advocaat-generaal heeft bij verweerschrift gesteld dat de desbetreffende markering weliswaar in letterlijke zin niet bestaat uit een doorgetrokken streep met een minimumlengte van 20 meter, zoals voorgeschreven in art. 4 van par. 2 Hoofstuk IV Uitvoeringsvoorschriften BABW en dat er in strikte zin inderdaad sprake is van geringe onderbrekingen, namelijk van 4 cm tussen zogenoemde plakstrepen met een lengte van 103 cm , maar dat deze regeling zich niet richt tot de weggebruiker. Bepalend voor de weggebruiker is of de wegmarkering zich aan de gemiddelde weggebruiker voordoet als een doorgetrokken streep in de zin van artikel 76 RVV 1990. Dat is het geval, omdat de streep, wanneer door de weggebruiker enkele meters vooruit wordt gekeken, hetgeen mag worden verwacht van een weggebruiker die een andere weggebruiker wil passeren, als een doorgetrokken streep oogt. De advocaat-generaal verwijst daarbij ook naar de foto's in het dossier.

3.4. In de "Richtlijnen voor de bebakening en markering van wegen", uitgebracht door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Dienst Verkeerskunde (december 1991), wordt op blz. 29 over doorgetrokken strepen in de lengterichting het volgende opgemerkt: "Bij doorgetrokken strepen in de lengterichting kunnen afwateringsproblemen ontstaan indien markeringsmateriaal met een dikte van meer dan 1 mm wordt gebruikt, bijvoorbeeld thermoplastisch materiaal. Water, dat tegen de randen van dit materiaal kan blijven staan, levert aquaplaning of opvriezingsgevaar op voor de weggebruiker. Het verdient daarom aanbeveling om bij toepassing van dit materiaal de doorgetrokken strepen te onderbreken (bijvoorbeeld om de 1,00 m) door het aanbrengen van een afwateringssleuf van 30 tot 50 mm breed." Blijkens de in het dossier aanwezige gegevens, waaronder de foto's van de situatie, is ter plaatse op de Gooilandweg sprake van een conform de aanbevelingen in de Richtlijnen aangebrachte doorgetrokken streep.

3.5. Het hof is van oordeel dat de advocaat-generaal de juiste maatstaf aanlegt voor het antwoord op de vraag of sprake is van een doorgetrokken streep in de zin van art. 76 RVV 1990. De bewuste wegmarkering kan zich redelijkerwijs slechts voordoen aan en door de weggebruiker worden ervaren als een doorgetrokken streep in de zin van art. 76 RVV 1990. Van enige verwarring met een onderbroken streep kan, gezien de omstandigheid, dat de tussenruimte tussen de asstrepen in dat geval aanmerkelijk groter is dan de 4 centimeter die in casu is toegepast, geen sprake zijn.

Die 20 meter komt helaas uit het BABW :(

Toontje
Pro
 Bericht 

De reden dat ik vind dat iedereen elke boete die hij/zij krijgt zou moeten aanvechten is het feit dat de hele Mulder-handhaving niet meer bedoeld is om te straffen, het is tot een geldmachine verworden die helemaal is doorgeslagen.
Er is geen plaats meer voor redelijkheid en billijkheid, het is zwart/wit geworden, goed of fout.
Het feit dat een winkeldief er met een lagere straf vanaf komt dan iemand die doorrijdt op een lege snelweg geeft voor mij aan dat het gewoon niet klopt!

Mijn belangrijkste drijfveer echter is dat ik van mening ben dat er in essentie geen verschil is tussen een boete voor een overtreding en een gevangenisstraf voor een misdaad, behalve de ernst van waarvan je verdacht wordt.
In beide gevallen heb je blijkbaar iets gedaan dat niet mag en daar wil het OM, namens de maatschappij, je voor straffen (voor de duidelijkheid, met dat concept op zich heb ik geen moeite, ik ben geen anarchist of zo).
In het geval van een misdaad heeft de verdachte recht op een advocaat die toetst of het bewijs klopt en of de rechtsgang eerlijk verloopt.
Er is daarom, in mijn ogen, helemaal niets mis met zelf advocaat spelen en de moeite nemen om te controleren of het allemaal wel klopt.
Dat is voor mij de reden dat ik, in de 30 jaar dat ik mijn rijbewijs heb, elke boete heb gecontroleerd. Waar er iets niet klopte (en dat gebeurt vaak), heb ik (meestal succesvol) bezwaar gemaakt.
En dat zou, in mijn ogen, iedereen moeten doen. :kniktja:

En als laatste begrijp ik nu ook waarom mijn vader ooit rechten is gaan studeren. Het is een heel interessant vakgebied waar ik nog een heleboel over kan leren.

Bounty
Master
 Bericht 

En als je het zelf niet kan/wil doen zijn er genoeg verkeersjuristen die het gratis voor je willen doen.

Toontje
Pro
 Bericht 

Maar, om ook nog even met een on-topic reactie te komen:
Wanneer dit mij zou zijn overkomen en na alle (on-topic) reacties gelezen te hebben, zou ik het wellicht als volgt aanvliegen.

Doordat dat stuk doorgetrokken streep zo kort is, heb jij die helemaal niet zien aankomen.
Dus op het moment dat jij besloot die afslaande auto links voorbij te gaan waren de strepen nog onderbroken waardoor niets erop wees dat dat niet zou mogen.
Vervolgens kijk je goed of je veilig links voorbij kunt en als dat blijkt te kunnen, dan ga je ook (alleen blijkt dan opeens die onderbroken streep veranderd te zijn in een doorgetrokken streep......)
Waar het om draait is dat jij die doorgetrokken streep nooit hebt kunnen meewegen in jouw besluit om die auto wel-of-niet links voorbij te gaan want op het moment dat dat speelde was die doorgetrokken streep er niet. Daar is hij te kort voor.

50Km/h is 14m/s, dus in die 2 tot 3 seconden dat jij het knipperlicht van die auto voor je ziet aangaan en hem vervolgens ziet remmen heb je 28 tot 42 meter afgelegd. Op dat moment reed je nog bij onderbroken strepen.

Masterdam
Master
 Bericht 
Toontje schreef:
Doordat dat stuk doorgetrokken streep zo kort is, heb jij die helemaal niet zien aankomen.

Dus een streep die langer is, zie je makkelijker aankomen?

Daar snap ik echt geen zak van. Ik zou iets anders proberen.

Toontje
Pro
 Bericht 

Als je langs een doorgetrokken streep rijdt en dan de beslissing neemt om die over te gaan is dat wat anders dan wanneer je langs een onderbroken streep rijdt, de beslissing neemt om die over te gaan en er dan achter te komen dat de onderbroken streep overgegaan is in een doorgetrokken streep........

Masterdam schreef:
Daar snap ik echt geen zak van.

Ik hoop dat TS het wel begrijpt. Ik heb het stukje voor hem geschreven :thumb:

Pagina 1 van 2 [ 54 berichten ]