» Juridisch » Wet Mulder (M) boetes   

Pagina 1 van 1  [ 37 berichten ]
jalkebrouwer
Eendagsvlieg
 Bericht 

Hoi,

Ik ben vandaag staande gehouden, en heb 2 boetes gekregen.

Boete 1:

Ik had mijn autogordel niet om bij het verkeerslicht. Agent kwam naast me staan, ik deed 'm om voor ik ook maar 1 mm gereden heb.
Agent gaf me boete voor de gordel, maar heeft zelf letterlijk gezegd: Ik heb jou niet zien rijden zonder gordel, maar voor het verkeerslicht maak je deel uit van het verkeer, en daarom krijg je de boete.
Ik heb met m'n stomme kop als reden opgegeven dat ik de gordel ben vergeten om te doen tot dan, omdat ik net van huis wegging.

Extra notitie: Terwijl de agent mij zag stilstaan, was ik ook een bericht aan het typen op mijn telefoon. Hier hebben ze niets! over gezegd.. Dit vond ik enigszins vreemd..

Boete 2:

Mijn auto is een beetje "getuned" dit houd in: Brede wielen achter, en luchtvering eronder.
De brede wielen zijn de agent opgevallen, en ik heb een boete gekregen voor het uitsteken van mijn wielen.
De afstand van het uitsteken mat de agent met zijn rolmaat. Ik heb hier een foto van genomen, dit leek mij wel verstandig.

Dezelfde agent wilde mij nog een waarschuwing geven voor mijn rood gekleurde richtingaanwijzers aan de achterzijde, waarbij ik hem vertelde dat dat wel degelijk mocht. hij was er heilig van overtuigd dat dit niet mocht, dus heeft het nagezocht.. waarna hij moest toegeven dat ik daarin gelijk had.. wat hij niet erg leuk vond uiteraard..

nu is mijn vraag: is er een mogelijkheid om onder deze boetes uit te komen?

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

met vriendelijke groet,

Jalke

Ton.
Master
 Bericht 
jalkebrouwer schreef:
Ik had mijn autogordel niet om bij het verkeerslicht. Agent kwam naast me staan, ik deed 'm om voor ik ook maar 1 mm gereden heb.
Agent gaf me boete voor de gordel, maar heeft zelf letterlijk gezegd: Ik heb jou niet zien rijden zonder gordel, maar voor het verkeerslicht maak je deel uit van het verkeer, en daarom krijg je de boete

Terechte boete.

jalkebrouwer schreef:
Ik heb met m'n stomme kop als reden opgegeven dat ik de gordel ben vergeten om te doen tot dan, omdat ik net van huis wegging

Das niet slim.

jalkebrouwer schreef:
Extra notitie: Terwijl de agent mij zag stilstaan, was ik ook een bericht aan het typen op mijn telefoon. Hier hebben ze niets! over gezegd.. Dit vond ik enigszins vreemd..

Waarom zou een agent daar iets van zeggen? Dat mag namelijk gewoon.

jalkebrouwer schreef:
Mijn auto is een beetje "getuned" dit houd in: Brede wielen achter, en luchtvering eronder.
De brede wielen zijn de agent opgevallen, en ik heb een boete gekregen voor het uitsteken van mijn wielen.
De afstand van het uitsteken mat de agent met zijn rolmaat. Ik heb hier een foto van genomen, dit leek mij wel verstandig.

Hoever staken ze uit? En hoever mogen ze uitsteken? Gezien de rest van je verhaal zal deze bekeuring ook wel terecht zijn.

jalkebrouwer
Eendagsvlieg
 Bericht 

Waarom is die boete terecht? Ik reed toch niet?
Klopt, erg stom van me..

Agent zei bij de gordel: ook als je stilstaat bij het verkeerslicht neem je deel aan het verkeer.. zou dus betekenen dat de telefoon dan ook niet mag lijkt mij toch? Waarom 2 boetes uitschrijven als je er 3 kan schrijven?

Wielen steken 1.5 cm per kant uit als het exact gemeten word, agent hield zijn rolmaat tegen de wielkast, en keek erlangs met zijn "arendsoog." (Hij gaf aan 2cm)

Volgens het wetboek: de wielen incl bevestigingsmiddelen en naven mogen niet meer dan 30mm buiten de afscherming uitsteken..

Artikel 2.9.19
Regeling permanente eisen voor apk.

R
Master
 Bericht 
Gordel moet je dus ook om hebben als je voor een verkeerslicht staat en telefoon bedienen mag wel als je stilstaat.

Motivatie; het eerste kan je helpen als je aangereden wordt en het tweede ook; als je de klap niet ziet aankomen, heb je je spieren niet aangespannen.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
jalkebrouwer schreef:
Waarom

klinkt alsof je ethnisch getune-profileerd bent. De 3cm boete aanvechten, de gordel kan niet. Zo simpel is het.

Ton.
Master
 Bericht 
jalkebrouwer schreef:
Artikel 2.9.19
Regeling permanente eisen voor apk.

Hou je je ook aan 5.2.23 van het voertuigreglement?

Spook
Master
 Bericht 
Is de hoeveelheid die de wielen uitsteken altijd die 1,5 cm of verandert het met de hoogte van de luchtvering?

Toontje
Pro
 Bericht 

Ten aanzien van de gordel: Feitcode R 533 "als bestuurder of passagier geen gebruik maken van een autogordel"
https://www.om.nl/onderwerpen/boetebase ... 33#R%20533

Wanneer ben je bestuurder?

verkeersbeleid/wanneer-ben-je-bestuurder-wetstechnisch-t70459.html

Ten aanzien van die telefoon: Feitcode R 545 "als bestuurder tijdens het rijden een mobiele telefoon vasthouden"
https://www.om.nl/onderwerpen/boetebase ... nked=R+545

Dat van die wielen weet jij blijkbaar al beter dan ik ;)

BaasTimo
Respect
 Bericht 
En je hebt geen wok status gekregen voor die wielen?

Brul(tm)
Master
 Bericht 
jalkebrouwer schreef:
1.5 cm

Ooit eens aan bod geweest bij blik van de weg, bleek 3 cm te zijn....

Kenji
Master
 Bericht 
En dat zou dan 3 cm loopvlak zijn. Eventuele schuinstaande wang van getrokken bandjes tellen niet mee.

Brul(tm)
Master
 Bericht 
Dat weet ik niet, heb hier ook geen last van 8)
Wat me bij staat, is dat er gemeten werd van buitenkant wielkast tot velgrand.

Een of ander Opel terreurterreinhok

Marten320TD
Master
 Bericht 

:boos: Heb je eindelijk uitstékende wielen..... weer niet goed.
Alles wat boven het maaiveld uit komt wordt in NL neergesabeld. Je moet blijkbaar yamatama velgen met Linglong banden rijden.

jalkebrouwer
Eendagsvlieg
 Bericht 

Heren vriendelijk dank voor jullie advies en meedenken.

vandaag de agent aan de telefoon gehad, hij zou me nog bellen over de tarieven.

gordel krijg ik een bekeuring voor , de wielen niet.
agent vond het wel een beetje "veel" aangezien dit nog 230 euro zou toevoegen aan het boetebedrag.
in plaats hiervan krijg ik een boete voor het niet kunnen tonen van mijn kentekenbewijs..

oftewel: agent heeft zelf doorgehad dat de "wielenboete" geen stand zou houden bij een beroep, en dat ik er toch teveel vanaf wist schijnbaar..

boete voor kentekenbewijs niet kunnen tonen kost dus 45 euro, maar denk dat ik hier ook geen beroep op kan doen?

sidenote van de agent: hij is de "wijkagent" dus meer solidair met mensen dan zijn collega's..

wat zeggen jullie hier nou van? :schudnee:

enige reacties: Ja, ik hou me ook aan mijn maximaal toegestane aanpassing van de spoorbreedte,
Nee, die afstand veranderd niet als de rijhoogte veranderd.

banden aan zich steken 0,0 uit, want als ik de luchtvering laat zakken valt de wielkast tussen band en velgrand.
daarom is dit precies zo gemaakt..

die gordel was het me niet eens echt om te doen.. rij al jaren altijd zonder, dus was te verwachten dat die boete een keer zou komen :roll:

Feitelijk
Master
 Bericht 
jalkebrouwer schreef:
die gordel was het me niet eens echt om te doen.. rij al jaren altijd zonder,

De vraag: waarom? Dient zich aan.

jalkebrouwer
Eendagsvlieg
 Bericht 

Omdat ik het niet prettig vind zitten..

En omdat ik een tijd als pakketbezorger en krantenbezorger heb gewerkt waarbij je gemiddeld 150-200 x per dag de auto in en uit gaat..

Zodoende ook aangewend om m niet om te doen..

Tommie
Master
 Bericht 

Het is verstandig om niet met een agent te spreken. Dat is namelijk zijn kans om eventuele problemen met het bewijs weg te werken doordat je iets zegt dat hij in het proces verbaal kan opschrijven als bekentenis.

De tarieven staan op het internet.

Toontje
Pro
 Bericht 

Is het nog steeds verplicht het kentekenbewijs bij je hebben?

Dat van mij heb ik nooit bij mij en de laatste keer dat ik werd aangehouden (aantal maanden terug) werd er mij alleen om mijn rijbewijs gevraagd. Dat werd gescand met een telefoon en daar kwamen automatisch alle gegevens van mijn auto bij.
Over het kentekenbewijs is toen niet gesproken.

maarten28
Die hard
 Bericht 

jalkebrouwer schreef:
Omdat ik het niet prettig vind zitten..

Beetje erg egoïstisch gedacht, niet? Ik vind een condoom ook niet prettig zitten. Toch wil ik niet de prijs betalen om het zonder te doen.

gurb
Master
 Bericht 
jalkebrouwer schreef:
agent vond het wel een beetje "veel" aangezien dit nog 230 euro zou toevoegen aan het boetebedrag.
in plaats hiervan krijg ik een boete voor het niet kunnen tonen van mijn kentekenbewijs..
Dit vind ik wel een vreemde. Heb je het telefoongesprek toevallig opgenomen?

Tommie
Master
 Bericht 

maarten28 schreef:
Beetje erg egoïstisch gedacht, niet?

Hoezo egoistisch, aangezien een gordel (net als een valhelm) alleen de drager beschermt?

maarten28 schreef:
Toch wil ik niet de prijs betalen om het zonder te doen.

Een condoom zorgt er voor dat je niet iemand anders zwanger gemaakt. Een gordel beschermt jezelf. Dragers van een donorcodicil zijn zelfs altruistischer bezig, zo zonder gordel.

Spook
Master
 Bericht 
Ik heb het al eens eerder gezegd maar zal maar weer in herhaling vallen: een gordel draag je niet alleen voor jezelf. Als ik je tegenligger ben oid vind ik het een uitermate prettig idee dat je dmv je gordel in de buurt van je stuurwiel en pedalen blijft bij een slingeractie. Zodoende heb je meer kans de auto onder een modicum van controle te houden en ontwijk je wellicht mij ook nog.

Zelfs bij een aanrijding kan dat het verschil maken. Dus dat jij wordt aangereden, en daardoor tegen andere auto's geschoven wordt. Zit je los in de auto dan lig je ergens achterin en kun je zeker niet meer pogen om nog iets te corrigeren.

BaasTimo
Respect
 Bericht 
Ja en wanneer je vervolgens dwars door de voorruit vliegt na een ongeluk kan een ander de troep op gaan ruimen.
Ook een lekker gezicht voor omstanders...

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Ethische discussie niet een juridische..

Toontje
Pro
 Bericht 

Toontje schreef:
Is het nog steeds verplicht het kentekenbewijs bij je hebben?

Iemand?

Ik had begrepen dat met de komst van de kentekenkaart die verplichting is komen te vervallen (of zou komen te vervallen).

Scaniafan
Master
 Bericht 
Toontje schreef:
Ik had begrepen dat met de komst van de kentekenkaart die verplichting is komen te vervallen (of zou komen te vervallen).

Je bent nog altijd verplicht je kentekenbewijs bij je te hebben. Of het oude kentekenbewijs, of de kentekencard. Het is niet zo dat je, omdat anderen een kentekencard hebben, jij je papieren niet bij je hoeft te hebben. De enige uitzondering hierop is als je een nieuwe / andere auto hebt gekocht en je nog geen kentekencard hebt ontvangen. Je mag maximaal 14 dagen zonder kentekencard rijden.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
Je bent nog altijd verplicht je kentekenbewijs bij je te hebben.

Nee, je bent verplicht het op eerste vordering behoorlijk ter inzage af te geven. (WVW160)

Kenji
Master
 Bericht 
Tommie schreef:
Een condoom zorgt er voor dat je niet iemand anders zwanger gemaakt. Een gordel beschermt jezelf.

Een condoom is ook ter bescherming van jezelf. Houdt eventuele vervelende ziektes weg.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Een gordel beschermd de maatschappij van een hoop onnodige zorgkosten. Ik ken weinig mensen die vooraf getekend hebben voor het laten creperen als ze de voorruit gaan koppen.

Maar .. Dit.. Is.. Geen... Jurudisch..Discussiemateriaal.

Neem je deel aan het verkeer in de auto dan dien je een gordel om te hebben, einde verhaal. Als je voor een verkeerslicht staat neem je deel aan het verkeer.

Wesje
Pro
 Bericht 

Hij had je ook een wok kunnen geven voor de velgjes, naast het zoveel centimeter uitsteken heb je ook te maken met maximale spoor of asbreedte, en daar zit je al gauw overheen.

snovvdog
Master
 Bericht 
Waarom worden motoren en scooters dan niet om dezelfde reden verboden? Ook veel grotere kans van zelfverwonding dan in de auto?

Toontje
Pro
 Bericht 

Over het kentekenbewijs, 'vroeger' werd altijd om rij- en kentekenbewijs gevraagd. Wat ik al schreef, mij werd laatst alleen om mijn rijbewijs gevraagd.
Samen met berichten in de media dat de verplichting van het kentekenbewijs gaat komen te vervallen omdat een agent op straat alles direct kan cheken met z'n telefoon had ik de conclusie getrokken dat je die kaart niet meer bij je hoeft te hebben.

Op motoren, brommers en scooters moet je, om dezelfde reden, een helm dragen (en ik denk dat het er in dit betuttelingsland nog van gaat komen dat ook beschermende kleding verplicht gaat worden).

TommyGun
Master
 Bericht 
Toontje schreef:
en ik denk dat het er in dit betuttelingsland nog van gaat komen dat ook beschermende kleding verplicht gaat worden

Van mij mag het, scheelt wellicht een hoop scootertuig.

Toontje
Pro
 Bericht 

Ik bepaal liever zelf in welke kleding ik op een motor stap :kniktja:

dikkydik
Master
 Bericht 
jalkebrouwer schreef:

wat zeggen jullie hier nou van? :schudnee:

Koehandel, die ik aan de rechter zou voorleggen.

Die boete voor het kentekenbewijs had ie nl. direct kunnen uitschrijven, want hij zat nog niet aan z'n max van 3 bonnen.
Een boete geven omdat een andere boete ten onrechte aangezegd is, lijkt me niet helemaal de bedoeling.

boersma
Master
 Bericht 
dikkydik schreef:
Die boete voor het kentekenbewijs had ie nl. direct kunnen uitschrijven, want hij zat nog niet aan z'n max van 3 bonnen.

Is die boete niet meteen aangezegd bij de staandehouding en pas nu bij het telefoongesprek aan de orde gekomen?
Want dat is dan wel wat vreemd.

M.b.t. de max 3 bonnen: laatst nog een staandehouding gedaan waarbij de bestuurder in een paar minuten tijd 6 grove overtredingen maakte. Heeft er toen ook 3 gekregen: puntstuk, snelheid (41 te hard) in de spits, en geen gordel.
Mijn collega zei toen dat hij ze ook alle 6 had kunnen krijgen (in dat geval had zowel hij als ik er 3 kunnen uitschrijven).
Maar het moet wel in verhouding staan tot de feiten en deze 3 samen gingen al richting 800 euro...

Vroeg op
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Waarom worden motoren en scooters dan niet om dezelfde reden verboden?

Ik denk dat het juist met gordel op de motor zelfs gevaarlijker is.
Op een quad is het al helemaal bizar geregeld.
Met gordel op een quad mag je zonder helm.
Zonder gordel is een helm weer verplicht.

Pagina 1 van 1 [ 37 berichten ]