» Juridisch » Wet Mulder (M) boetes   

Pagina 1 van 1  [ 48 berichten ]
RobinNL
Respect
 Bericht 

Ik lees me wel in hoe je je het beste kunt gedragen als je aan de kant wordt gezet en een boete krijgt, en het gebruikelijke advies is netjes en beschaafd blijven en zo min mogelijk zeggen en al helemaal niet in discussie gaan over de overtreding.

MAAR: een Duitse vriend van mij wordt regelmatig aan de kant gezet (oude 3-serie, Duits kenteken, Duitse rijstijl) maar mag ook regelmatig weer doorrijden met een waarschuwing omdat hij zich van de domme doet en doen alsof hij geen Engels spreekt terwijl de agenten amper Duits spreken en geen zin hebben om een tolk te bellen.

Kan dat ook werken als Nederlander? Ik heb een behoorlijk Nederlandse naam, ik ben blank en ik rij met een Nederlands kenteken. Naast Nederlands spreek ik vloeiend Engels. Aangezien Mulderzaken ook een 'criminal charge' zijn onder de EVRM en je zowel onder het strafrecht als bestuursrecht een verklaring af mag leggen, vraag ik me af of of je ook onder boetes uit kunt komen als je beweert het Nederlands niet (voldoende) te beheersen.

Stel je wordt aan de kant gezet en je geeft onmiddellijk aan dat je het Nederlands onvoldoende beheerst en de rest van het gesprek in het Engels wilt voeren met behulp van een Nederlands-Engelse tolk en de agent weigert dat, kun je op grond daarvan succesvol een boete aanvechten? Immers, je wist niet voldoende waar je van beschuldigd was en je verklaring staat wellicht verkeerd genoteerd?

Heeft iemand hier ervaringen mee?

En aansluitend: als iemand die geen Nederlands spreekt een verklaring aflegt voor een Muldertje, moet de agent dan de verklaring exact overnemen in de taal van de betrokkene of mag hij zelf ook een vertaling opschrijven?

Spook
Master
 Bericht 
Wat doe je als de agent je dan in vloeiend Engels te woord staat? Er zijn er vast wel een paar die dat lukt.

RobinNL
Respect
 Bericht 

Spook schreef:
Wat doe je als de agent je dan in vloeiend Engels te woord staat? Er zijn er vast wel een paar die dat lukt.

Kleine kans denk ik, gebaseerd op mijn ervaringen met politie en buitenlandse talen en programma's als wegmisbruikers.

En al spreekt die agent je in vloeiend Engels te woord: de documenten wobben waaruit blijkt dat die agent de Engelse taal vloeiend spreekt? Een officiële tolk moet ook aan enorm strenge eisen voldoen.

Spook
Master
 Bericht 
Van wat ik zoal zie hoeft het niet bepaald vloeiend te zijn als de boodschap maar duidelijk overkomt. Als zijn Engels beter is dan het jouwe, waar is die tolk dan voor?

RobinNL
Respect
 Bericht 

Spook schreef:
Van wat ik zoal zie hoeft het niet bepaald vloeiend te zijn als de boodschap maar duidelijk overkomt. Als zijn Engels beter is dan het jouwe, waar is die tolk dan voor?

Dan houdt het verhaal op lijkt me.

Maar als de agent echt belabberd Engels spreekt?

Wat als ik vloeiend Hongaars spreek en ik die taal gehoord wens te worden? Misschien tref ik dan net een agent die ook vloeiend Hongaars spreekt en heb ik geen tolk nodig. Maar hoe kan de (niet-Hongaars sprekende) rechter dan oordelen of de agent een juiste vertaling heeft opgeschreven?

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Je identiteitsbewijs wordt gewoon gevraagd en daaruit zal blijken dat je een rasechte Nederlander bent. Waarom je niet gewoon Nederlands praat mag je dan een rechter uit gaan leggen, daar gaat een politieagent zich niet mee vermoeien.

Kortom, nee, het werkt niet.

Spook
Master
 Bericht 
Daar kan ik je geen antwoord op geven. Even wachten op iemand die daar meer van weet. Maar ik neem aan dat je sowieso bezwaar kunt maken, en dat je dan vziw binnen Europa iig in je eigen taal het bezwaartraject in kunt. Mbt tolken en vertalers. Die zullen dan ook wel een Nederlandse versie opmaken voor de rechter e.d.

Aan de kant van de weg hoeft er weinig meer duidelijk gemaakt te worden dan dat je direct moet afrekenen en de papieren nagestuurd krijgt (als je zelf ook echt buitenlander bent uiteraard). En of je al dan niet een verklaring hebt gegeven. Dan is het aan jou om te claimen dat de opgeschreven verklaring niet overeenkomt met wat je bedoelde te zeggen door de onbekwaamheid van de agent in het vertalen of begrijpen van het Engels of het Hongaars of het Chinees. Me dunkt.

Spook
Master
 Bericht 
Dave schreef:
rasechte Nederlander

Sta je dan als Fries in Limburg oid.

Feitelijk
Master
 Bericht 
RobinNL schreef:
Naast Nederlands spreek ik vloeiend Engels.

De agenten ook

flaskk
Master
 Bericht 
Meeste agenten kunnen wel engels dunkt me.

Ik ben wel benieuwd als jij je Nederlands ID ter controle afgeeft.

Gaan ze je dan verdenken van identiteits fraude? Ik bedoel een geboren en getogen Nederlander die geen Nederlands kan.

RobinNL
Respect
 Bericht 

flaskk schreef:
Meeste agenten kunnen wel engels dunkt me.

Gaan ze je dan verdenken van identiteits fraude? Ik bedoel een geboren en getogen Nederlander die geen Nederlands kan.

"Ik spreek wel Nederlands maar onvoldoende om mij fatsoenlijk te kunnen verweren tegen uw verdenkingen, ik verzoek een Engelse tolk"

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Leer dan Frysk. Kleine kans dat de agent dat machtig is en met je NL nationaliteit nog realistisch ook. Alleen ga je natuurlijk wel nat als die agent die taal toevallig beter machtig is als jij, dan hou je niet vol dat dat je moerstaal is. (Of Limburgs, nog slechter te verstaan en daar is bijna niemand ABN machtig.)

maarten28
Die hard
 Bericht 

Spook schreef:
Sta je dan als Fries in Limburg oid.

Als je je in je eigen land niet begrijpbaar wenst te maken dan blijf je maar thuis. :nothanks:

Bounty
Master
 Bericht 

maarten28 schreef:
Als je je in je eigen land niet begrijpbaar wenst te maken dan blijf je maar thuis. :nothanks:

Ik woon mijn hele leven al in limburg en kan ook geen goed limburgs :roll:

Blaataap
Master
 Bericht 

WNS2.0D schreef:
Leer dan Frysk. Kleine kans dat de agent dat machtig is en met je NL nationaliteit nog realistisch ook.

Alleen wat jammer dat het onderwijs in Friesland gewoon in het Nederlands is. Met uitzondering van de lessen Fries dan.

zadkine
Master
 Bericht 
flaskk schreef:

Lijkt me geen probleem.....
Er zijn miljoenen met nederlands id zonder dat ze de taal spreken (of uiterst slecht).
Wel kennen ze dan turks of berbers.

Zou eerder iets zijn voor mijn eega....
In vloeiend pools spreken.
Dat ze wegens huwelijk een ned. rijbewijs en paspoort heeft maakt daarbij niets uit.

Dat wij dit zelf toch niet kunnen maken komt door haar inschrijving in het BIG register.....
Een huisarts die geen Nederlands spreekt , dat kan niet.

zandbak
Master
 Bericht 
RobinNL schreef:
Ik heb een behoorlijk Nederlandse naam, ik ben blank en ik rij met een Nederlands kenteken.

zadkine schreef:
Er zijn miljoenen met nederlands id zonder dat ze de taal spreken (of uiterst slecht).
Wel kennen ze dan turks of berbers.

Die combinatie is toch wat moeilijker

zadkine
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
Die combinatie is toch wat moeilijker

Maar niet onmogelijk....iets met naam wijzigingen door huwelijk of door de rechter.

En sinds de gouden eeuw wonen er overal ter wereld mensen met oorspronkelijk Nederlandse namen.

In Gdansk is er zelfs een bierbrouwerij met de oer hollandse naam Bosman.

Kwibus
Master
 Bericht 
Ik denk dat de tolk binnen 2 minuten aan je vraagt waarom je niet gewoon in het Nederlands praat.

RobinNL
Respect
 Bericht 

Kwibus schreef:
Ik denk dat de tolk binnen 2 minuten aan je vraagt waarom je niet gewoon in het Nederlands praat.

ai ken not spiek dutsj verie goed dus i need a trensleetor

VTEC_Driver
Master
 Bericht 
mijn zoon rijdt met duits kenteken en heeft duits adres maar nog wel een NL paspoort. Als hij aangehouden zou worden en alleen duits spreekt maakt hij dan een kans op wat TS schrijft?

Kwibus
Master
 Bericht 
Nee hoor, dat werkt echt niet. Ze schrijven gewoon het papiertje uit en succes ermee.

RobinNL
Respect
 Bericht 

Kwibus schreef:
Nee hoor, dat werkt echt niet. Ze schrijven gewoon het papiertje uit en succes ermee.

Hoe pakken ze het dan aan met de verklaring?

Spook
Master
 Bericht 
Hoe slecht moet je Engels zijn, en je Nederlands, als je aan de agent niet minimaal weet te communiceren dat je geen verklaring wilt opgeven, of dat je je verklaring liever niet aan hem/haar/het ter plekke afgeeft omdat je bang bent verkeerd begrepen te worden? Als jij half gebarend aangeeft dat je geen enkele taal machtig genoeg bent om een verklaring af te geven dan wordt het ws. geen verklaring en dat was het dan. Kun je in je beroep alsnog rustig iets formuleren.

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Principieel vind ik dat dat het probleem is van de bekeurde. Je bent als buitenlander hier te gast, als er iets geregeld moet worden is dat in de taal van het land waar je je bevindt. Als je die taal niet machtig bent is het je eigen verantwoordelijkheid om een tolk/vertaler te regelen, niet die van de politie. De politie moet gewoon in de eigen taal het werk kunnen doen. Tenminste, dat vind ik.

Rover
Master
 Bericht 
20 jaar geleden wist mijn oom op die manier aardig wat bekeuringen te omzeilen, tegenwoordig acht ik die kans nihil.
Daarbij komt dat mijn oom dan zijn Amerikaanse paspoort en rijbewijs overhandigde en het dus een logisch verhaal was dat hij de Nederlandse taal niet machtig was en dat hij helaas sommige dingen in het verkeer 'verkeerd' had begrepen.

Hetzelfde truukje gebruikte hij in Amerika, waar hij in gebrekkig Engels ging praten en zijn Nederlandse paspoort en rijbewijs toonde.

Ondertussen spreekt de gemiddelde agent voldoende Engels om een bekeuring uit te schrijven, verder zijn ze een stuk minder coulant dan 20 jaar terug.

VTEC_Driver
Master
 Bericht 
Rover schreef:
Ondertussen spreekt de gemiddelde agent voldoende Engels

Engels misschien wel maar duits? Verwacht ik niet van een gemiddelde agent. Misschien in het oosten van het land.

Rover
Master
 Bericht 
Vraag van TS was Engels (f)

TommyGun
Master
 Bericht 
Kun je beter doen alsof je doofstom bent...

Scaniafan
Master
 Bericht 
Hm, ik heb een BE rijbewijs, BE ID kaart... staat alleen een Vlaamse plaats op dus met Duits of Frans kom ik nog altijd niet geloofwaardig over :x

Remo
Master
 Bericht 
Kun je beter via Alphabay even een Pools of Hongaars rijbewijs/id regelen.
http://pwoah7foa6au2pul.onion/forum/

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
Hm, ik heb een BE rijbewijs, BE ID kaart... staat alleen een Vlaamse plaats op dus met Duits of Frans kom ik nog altijd niet geloofwaardig over :x

Maar dan heb je alsnog een geloofwaardig excuus om er ook in het Nederlands niets van te begrijpen. :+

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Remo schreef:
Kun je beter via Alphabay even een Pools of Hongaars rijbewijs/id regelen.
http://pwoah7foa6au2pul.onion/forum/

Hmmm

Citaat:
Weapon Sellers
Reviews for weapons and guns listings.

Discussions:

(Private)

Jammer, paar dynamietstaven + ontstekers kunnen altijd van pas komen.

Remo
Master
 Bericht 
Na inloggen krijg je meer te zien.

Maar hier heb je voor 500 euro een Pools paspoort, altijd handig.
http://cp3vvpwox23lz7ki.onion/novelty_f ... cing.shtml

Masterdam
Master
 Bericht 
Echt, wat een topic weer dit. :roll:

ruitenheer
Master
 Bericht 

RobinNL schreef:
"Ik spreek wel Nederlands maar onvoldoende om mij fatsoenlijk te kunnen verweren tegen uw verdenkingen, ik verzoek een Engelse tolk"

"Prima. Komt u maar mee naar het bureau, daar kunt u uw verklaring afleggen."

Remo
Master
 Bericht 
Masterdam schreef:
Echt

Ik vind het wel interessant, hoewel illegaal, als je het voor elkaar weet te krijgen om bij een 50+ staandehouding je als Pool voor te doen en gewoon cash kunt afrekenen, zou een prima deal zijn.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Remo schreef:
Maar hier heb je voor 500 euro een Pools paspoort,

Geloof jij het? Ik denk dat je handig van je 500 Euro af bent.

Het is geen Paypal met betalingsgarantie :lol:

Masterdam
Master
 Bericht 
Dave schreef:
met betalingsgarantie

Nou, dat eigenlijk juist wel.

Spook
Master
 Bericht 
TommyGun schreef:
doofstom

Is dat geen aantekening? Doof?

ceriadwen
Master
 Bericht 
Anekdote :

Toen ik acht achtjarige met mijn ouders en vijfjarige broertje in Amerika woonde gingen we een keer met de auto van New Jersey naar Florida. Toen we door Georgia reden reed mijn vader behoorlijk door en mijn broertje lag te slapen op de achterbank. Mijn vader werd aangehouden en deed net of hij geen Engels kon... na tien minuten handgebaren soort van gesprek werd mijn broertje wakker en zei heel onschuldig: "hi mister policeofficer" ..... mijn moeder heeft toen een forse borg moeten betalen om mijn vader mee te mogen nemen van het bureau :D

Ducantoni
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
staat alleen een Vlaamse plaats op dus met Duits of Frans kom ik nog altijd niet geloofwaardig over :x

Door de bank genomen hebben de Belgen de Nederlandse topografie beter onder de knie dan omgekeerd. Legendarisch is het verhaal van 'De Kneet" die zich, komende vanuit het zuiden, te pletter zocht naar de borden Antwerpen en half België had gezien voordat hij begreep dat hij de borden Anvers had moeten volgen..
Hoeveel mensen zouden weten waar Rijssel toe behoort? ;)

Kenji
Master
 Bericht 
Ove?

Masterdam
Master
 Bericht 
Kenji schreef:
Ove?

:lol: :thumb:

Walker
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
staat alleen een Vlaamse plaat

Plat Vlaams is door niemand te verstaan. Zelfs door de Vlamingen niet. :[

VTEC_Driver
Master
 Bericht 
Walker schreef:
Plat Vlaams

Daarom is West Vlaams altijd ondertiteld op Canvas en Eén :lol:

VFred
Master
 Bericht 

Nog een anekdote;
Een kleine 30 jaar geleden is het mij gelukt. Ik reed toen in een auto met Duits kenteken van Utrecht richting Zandvoort en werd door een wat oudere mareschaussee aangehouden die zei dat ik ca. 160 reed. Met mijn 2-talige achtergrond kon ik met een prima Duits accent vertellen dat het "onze" tweede natuur was op snelwegen het gas in te trappen en dat 100 km op deze mooie wegen voor ons erg onnatuurlijk overkwam. Ik mocht vertrekken met een korte preek. 10 minuten later werd ik weer door dezelfde man - nu met ca. 140- aangehouden. zelfde kunstje geflikt. Man was nu wel geïrriteerd en liet me met "laatste waarschuwing"vertrekken.

Er werden geen papieren gevraagd en ik heb niet gedaan alsof ik Duitser was en ook niet alsof ik hem niet verstond, maar hij dacht vast wel wat ik wilde dat hij dacht.
In deze tijd gaat dit volgens mij nooit meer lukken, maar proberen kan altijd 8)

Walker
Master
 Bericht 
VTEC_Driver schreef:
Daarom is West Vlaams altijd ondertiteld op Canvas en Eén :lol:

Ik was vrijdag nog in Waregem. Sta je aan een tafeltje met een paar locals, gaan ze onderling over op West-Vlaams.. :x

Pagina 1 van 1 [ 48 berichten ]