» Juridisch » Wet Mulder (M) boetes   

Postingstijd interval gedetecteerd van 37.7 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 1  [ 48 berichten ]
Raoul1
Eendagsvlieg
 Bericht 
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag.

Ik heb een bekeuring ontvangen voor rijden door rood licht. Ik ben het hier niet mee eens omdat ik niet door een rood licht heb gereden. Ik ben met de motor langs een stilstaande file gereden omdat de brug open was. Dit heb ik aan de linkerkant van het verkeer gedaan, over de busbaan met gepaste snelheid ( niet boven de 20 km/u). Ik heb inderdaad de rood lichten gepasseerd, maar het licht op de busbaan was wit, wat inhoudt dat je door mag rijden.

Hoe kan ik het beste mijn bezwaaschrift indienen, wat moet ik vermelden, moet ik vermelden dat ik over de busbaan ree, of dat juist niet.

Door vakantie heb ik helaas niet veel tijd meer om in beroep te gaan. En ik vindt 239 eruo een beetje veel voor iets wat ik niet gedaan heb.

groet,
Raoul.

Ton.
Master
 Bericht 
Street view linkje?

Pita
Master
 Bericht 

je mag blij zijn, dat ook niet ook nog een bekeuring heb gehad, voor het over de busbaan rijden.

Raoul1
Eendagsvlieg
 Bericht 
Hieronder de link
https://www.google.nl/maps/@51.8581762,4.3367406,3a,75y,53.14h,75.35t/data=!3m5!1e1!3m3!1skWLJDuEcH-IWo3QIwm1t6g!2e0!6s%2F%2Fgeo2.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DkWLJDuEcH-IWo3QIwm1t6g%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D320.6007%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100

Het gaat dus om de rechterkant van de weg, waar de busbaan is, daar ben ik over gereden.

En als reactie op Pita : Dat zou kunnen, maar dan moeten ze me staande houden om te controleren of ik geen ontheffen hiervoor heb. Maar dan nog, die is vele male lager dan de boete door rood licht rijden, wat ik dus niet gedaan heb.

Ton.
Master
 Bericht 
Ok, en waar hangt het buslicht?

TheTTDriver
Laat zich horen
 Bericht 
kun je ook bewijzen dat je over de busbaan reed, en daarbij niet door rood gereden bent? (bijvoorbeeld d.m.v. een dashcam, actioncam o.i.d.)

Bounty
Master
 Bericht 

Altijd in bezwaar gaan. Zelf of door een jurist en de beschikking goed controleren.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Witte licht op busbaan geldt voor de bus en niet voor jou.

TheTTDriver
Laat zich horen
 Bericht 
@TMFKAV, RVV art. 70 lid 4 geeft aan dat het buslicht geldig is voor de bestuurder die de busbaan gebruikt. Dus naar mijn inziens was het verkeerslicht wel geldig voor ts, dit neemt echter niet weg dat ts helemaal niet op de busbaan had mogen rijden.

"Artikel 70
1 Bij tram/buslichten betekent:
a. wit licht of wit knipperlicht: doorgaan;
b. geel licht: stop; voor bestuurders die het licht zo dicht genaderd zijn dat stoppen redelijkerwijs niet meer mogelijk is: doorgaan;
c. rood licht: stop.
2 Het witte licht en het witte knipperlicht gelden slechts voor de aangegeven richtingen.
3 De tram/buslichten gelden voor bestuurders van een tram en van een lijnbus, die de richting volgen waarop het licht betrekking heeft.
4 De tram/buslichten gelden tevens voor bestuurders van voertuigen, niet zijnde een lijnbus, die een busbaan of een busstrook gebruiken waarop het licht betrekking heeft."

TMFKAV
Master
 Bericht 
TheTTDriver schreef:
@TMFKAV, RVV art. 70 lid 4 geeft aan dat het buslicht geldig is voor de bestuurder die de busbaan gebruikt.

Ok .....

Voorts kan het nog interessant zijn waarom je niet bent staande gehouden, daar was alle gelegenheid voor bij een open brug ........ (5 Wahv) O:)

bert65
Master
 Bericht 
Lid 3 sluit jou uit. Lid 4 heeft volgens mij betrekking op ontheffinghouders.

zadkine
Master
 Bericht 
Staat er toch niet dat lid 4 alleen geldt voor ontheffinghouders?

Per slot kan je , niet zijnde ontheffinghouder, toch de busbaan gaan gebruiken in levensbedreigende situatie waarbij je een file passeert om tijdig bij een ehbo te komen (spoedeisende hulp ziekenhuis bv)
Zeker voor artsen zelf, onderweg naar patiënt, kan ik me voorstellen dat ze in die situatie gebruik maken van deze mogelijkheid. Arts op motor bv?

zandbak
Master
 Bericht 
TheTTDriver schreef:
4 De tram/buslichten gelden tevens voor bestuurders van voertuigen, niet zijnde een lijnbus, die een busbaan of een busstrook gebruiken waarop het licht betrekking heeft."

zadkine schreef:
Per slot kan je , niet zijnde ontheffinghouder, toch de busbaan gaan gebruiken in levensbedreigende situatie waarbij je een file passeert om tijdig bij een ehbo te komen (spoedeisende hulp ziekenhuis bv)

Hoeft niet eens:

In Amsterdam komt het regelmatig voor dat je alleen via de busbaan annex trambaan kan, omdat de normale route voor het stoplicht geblokkeerd is door werkverkeer. Dan is het ook gewoon bij wit licht rijden.

dikkydik
Master
 Bericht 
Raoul1 schreef:
Het gaat dus om de rechterkant van de weg, waar de busbaan is, daar ben ik over gereden.

Maar eerder vertelde je dat je het verkeer links gepasseerd bent. :huh:
Raoul1 schreef:
Dit heb ik aan de linkerkant van het verkeer gedaan

TMFKAV schreef:
Voorts kan het nog interessant zijn waarom je niet bent staande gehouden, daar was alle gelegenheid voor bij een open brug ........ (5 Wahv) O:)

De brug is open en toch mogen de bussen vrolijk doorkachelen. Da's ook vreemd. ;)

Zo'n roodlicht boete kunnen ze achteraf toch niet veranderen in het rijden over de busbaan, of vergis ik mij?

bert65
Master
 Bericht 
Als ze Niet stoppen voor een rood verkeerslicht kunnen veranderen in niet stoppen oor de stopstreep, dan kn dit ook worden veranderd.

Ton. schreef:
Ok, en waar hangt het buslicht?

Voor het brugdek, rechts aan de paal van de vri.

dikkydik schreef:
De brug is open en toch mogen de bussen vrolijk doorkachelen. Da's ook vreemd

Lekker handig inderdaad. Die mogen op de brug gaan staan. Áls er iets misgaat met de brug, kunnen ze niet meer draaien en moeten dan achteruit terug...

Raoul1
Eendagsvlieg
 Bericht 
Even als aanvulling.

De 2 rijbanen zoals op de link van google maps met het verkeerslicht erboven. Daar aan de rechterkant is nog een busbaan, hoop dat met deze link het beter te zien is
https://www.google.nl/maps/@51.8582416,4.3368758,3a,75y,64.98h,84.5t/data=!3m6!1e1!3m4!1s8GC_rD8r33fNOIL06Kcxww!2e0!7i13312!8i6656

TMFKAV
Master
 Bericht 
Ik zou het in eerste instantie proberen met een blote ontkenning icm 5 Wahv (ten onrechte afzien van staande houding) en daarna (bij de kantonrechter, subsidiair) pas aanvoeren dat je op de busbaan hebt gereden.

zandbak
Master
 Bericht 
Raoul1 schreef:
De 2 rijbanen zoals op de link van google maps met het verkeerslicht erboven. Daar aan de rechterkant is nog een busbaan, hoop dat met deze link het beter te zien is

Raoul1 schreef:
Dit heb ik aan de linkerkant van het verkeer gedaan, over de busbaan met gepaste snelheid

:huh:

TMFKAV
Master
 Bericht 
Links en rechts, het is maar van welke kant je het bekijkt ......... busbaan = busbaan ;)

jack19
Master
 Bericht 

Ben zeer benieuwd naar de uitkomst. Zou toch wat zijn als straks alle auto's het busbaantje pakken en zo het kruisvlAk volledig negeren. Leuk bedacht dat wel.

zandbak
Master
 Bericht 
Een kwestie van even posten en dan bekeuringen uitschrijven a 140 euro. De TS reed er ook alleen maar om vooraan de "file" te staan, bij de geopende brug.
Hij had daar niet mogen rijden.Alleen valt de boete nu 100 euro duurder uit :x

Ton.
Master
 Bericht 
TMFKAV schreef:
Ik zou het in eerste instantie proberen met een blote ontkenning icm 5 Wahv (ten onrechte afzien van staande houding) en daarna (bij de kantonrechter, subsidiair) pas aanvoeren dat je op de busbaan hebt gereden.

Dit.

Pietert
Master
 Bericht 
:lol: Ik sta best vaak voor die brug op de motor (al is het vanaf de andere kant) en ik rij dus meestal NIET door, omdat je inderdaad gewoon door rood kachelt als je bij de het eerste licht wil staan.

Raoul1 schreef:
linkerkant van het verkeer gedaan, over de busbaan met gepaste snelheid

Je bedoelt hier dus rechterkant, toch? Even voor de duidelijkheid? Je kwam de file rechts over de busbaan voorbij.

Existenz
Die hard
 Bericht 
Is het niet zo dat je alleen TUSSEN 2 normaal voor jouw voertuig toegankelijke rijstroken dóór mag rijden?
Dus tussen 2 rijen auto's mag, maar over de stoep/busbaan/plantsoen/berm mag niet?

Existenz
(maakt zich er ook graag schuldig aan)

Pietert
Master
 Bericht 
:kniktja:
http://motorplatform.nl/over-ons/samenspel-in-de-file/

Citaat:
Waar mag een motorrijder niet rijden?
Het passeren van de file is in principe toegestaan. Bij het inhalen moet u er wel rekening mee houden dat u geen gebruik maakt van:

* vluchtstrook: de strook uiterst rechts van de rijbaan, bedoeld voor hulpverlening.
* redresseerstrook: de asfaltstrook tussen de linker rijstrook en de linker vangrail; hier ligt veel vuil.
* doelgroepstrook: weggedeelten bedoeld voor bussen, vrachtverkeer of trams.
* verdrijvingsvlak: vlak met schuine strepen (bij overgang naar minder rijstroken.
* puntstuk: witte wegmarkering (ook wel ‘taartpunt’ genoemd).

Feitelijk
Master
 Bericht 
Existenz schreef:
Is het niet zo dat je alleen TUSSEN 2 normaal voor jouw voertuig toegankelijke rijstroken dóór mag rijden?

Correct, dat is niet zo!

Pietert schreef:

Kuch!

Citaat:
De gedragscode bestaat uit spelregels voor de automobilist én voor de motorrijder (zonder zijspan) en is alleen bedoeld om toe te passen bij stilstaand of langzaam rijdend verkeer op de Nederlandse snelwegen.

Pietert
Master
 Bericht 
Ja, het telt al alleen in files op snelwegen. En zelfs dan mag je niet op de doelgroepen strook. Het is in principe niet toegestaan om de file voorbij te rijden.

Anayway, dat is nu niet de discussie. TS reed op busbaan en reed door een voor doelgroepen bedoeld groen (ja, wit ja.. iig doorrijden) verkeerslicht. Hij heeft een boete voor door rood rijden.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Pietert schreef:
TS reed op busbaan en reed door een voor doelgroepen bedoeld groen verkeerslicht.

Wit ja.

TMFKAV's verwarring is trouwens begrijpelijk, want vroeger (pre 2009-05-01) gold het buslicht niet voor voertuigen die de illegaal de busstrook volgden.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 08-90.html Artikel I, onderdeel V

Krachtens artikel 70, vierde lid, RVV 1990 gelden de tram- en buslichten tevens voor andere bestuurders die al dan niet legaal een busbaan of busstrook gebruiken waarop het licht betrekking heeft. Ten aanzien van legaal gebruik valt te denken aan bestuurders van autobussen in algemeen gebruik, taxi’s en motorvoertuigen met een ontheffing, zoals gemeentelijke diensten.

Pietert
Master
 Bericht 
Dus heeft TS inderdaad een onterechte boete voor rood licht?

Feitelijk
Master
 Bericht 
Mja mja...
Lichten hangen boven de rijstroken dus gelden alleen voor die stroken. Maar....
Is het ook door rood rijden als je de rijbaan verlaat en over de stoep om het verkeerslicht heen rijdt?

Cue masterdam met filmpje.

Pietert
Master
 Bericht 
In ieder geval een leuke case voor een beroep, dunkt me :)

Feitelijk
Master
 Bericht 
Pietert schreef:
verzet

administratief beroep :kniktja:

Pietert
Master
 Bericht 
Zeg ik toch? Is namelijk een mulder.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
TMFKAV's verwarring is trouwens begrijpelijk, want vroeger (pre 2009-05-01) gold het buslicht niet voor voertuigen die de illegaal de busstrook volgden.

En ik ben uit de sixties, dus denk soms wat ouderwets O:)

Masterdam
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Is het ook door rood rijden als je de rijbaan verlaat en over de stoep om het verkeerslicht heen rijdt?

Cue masterdam met filmpje.

Ik reed niet over de stoep. :nono:
Link

Is hiero.

snovvdog
Master
 Bericht 
Sowieso in bezwaar gaan, in het ergste geval bespaar je een euro of 100, in het beste geval wordt de boete vernietigd.

Dat hij reed waar niet mag, doet er niet toe, de gedraging, door rood rijden, heeft niet plaatsgevonden.

Jaloers klote agentje, mensen die vinden dan als zij in de file staan, iedereen (dus ook motoren) in de file moet staan, zijn asociale klojo's.
Even kijken wat dat agentje met kleine pik in het PV als verklaring heeft gezet, en waarom er geen staandehouding heeft plaatsgevonden.

EDIT: Dit dus:

Citaat:

Feitelijk
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Jaloers klote agentje, mensen die vinden dan als zij in de file staan, iedereen (dus ook motoren) in de file moet staan, zijn asociale klojo's.

Oh dus een motor die mijn plekje in de rij inpikt waardoor ik net niet meer mee kan maakt mij asociaal.

Link

bert65
Master
 Bericht 
Pietert schreef:
Dus heeft TS inderdaad een onterechte boete voor rood licht?

Ach, dan wordt het veranderd en krijgt TS een nieuwe voor het niet volgen van de juiste rijstrook.

Pietert
Master
 Bericht 
bert65 schreef:
Ach, dan wordt het veranderd en krijgt TS een nieuwe voor het niet volgen van de juiste rijstrook.

Welke 100 euro goedkoper is.

snovvdog
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Oh dus een motor die mijn plekje in de rij inpikt waardoor ik net niet meer mee kan maakt mij asociaal.

Is niet ''jouw'' plekje, en het verkeer is geen wachtrij, zeker niet voor tweewielers.

Wat is het volgende, straks ga je vinden dat scooters en fietsers ook in de rij tussen de file moeten staan :loco: .

Bovendien, in dit voorbeeld, als je sneller optrok/korter achter de golf zat, kon je makkelijk het oranje licht nog halen. Eigen schuld voor dat getrut. Past een hele auto tussen de golf en de stopstreep op 0:21...

Sowieso, je hebt veel meer last van al die bejaarden die traag optrekken, als mensen eens rapper wegtrokken na rood en iig. tot na het verkeerslicht korter op elkaar zaten, konden er veel meer mensen door één groenfase. Maar nee, tegenwoordig moet je extra afstand houden en als een traag fossiel ''economisch'' wegrijden.

EDIT2:
Dit moet je overigens volledig aan de wegbeheerder wijten, ik zie geen voetgangers of fietsers aan de ''overkant'', waarom het verkeerslicht op rood gaat voor rechtdoor terwijl links op groen blijft is ook achterlijk. Er is geen conflict? Doelloos rood.

bruintje beer
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Bovendien, in dit voorbeeld, als je sneller optrok/korter achter de golf zat, kon je makkelijk het oranje licht nog halen.
:nothanks: oranje is stoppen tenzij je echt niet meer kunt stoppen. Niet nog even extra gas bijgeven om nog net voor rood erdoor te piepen. Ik zou hier ook gestopt zijn.

zandbak
Master
 Bericht 
Snovvdog heeft nou eenmaal een wat aparte kijk op het verkeer.
Misschien dat hij beter in Oost-Europa kan gaan wonen. Daar rijden zat van die gelijkgestemden.

snovvdog
Master
 Bericht 
bruintje beer schreef:
:nothanks: oranje is stoppen tenzij je echt niet meer kunt stoppen. Niet nog even extra gas bijgeven om nog net voor rood erdoor te piepen. Ik zou hier ook gestopt zijn.

Dat hele verkeerslicht staat zonder goede reden op rood (geen conflicterende/wachtende voetgangers of fietsers en geen conflict mogelijk zo lang verkeerslicht naar links op groen staat?).

En ja dat is wat ze je leren, tegelijkertijd kunnen ze je niet bekeuren voor oranje...

zandbak schreef:
Snovvdog heeft nou eenmaal een wat aparte kijk op het verkeer.
Misschien dat hij beter in Oost-Europa kan gaan wonen. Daar rijden zat van die gelijkgestemden

Nee, want voorover bukken omdat iets de regel is en wordt opgedrongen, dat getuigt van veel intelligentie.

De dwang om alles maar te regelen en zelf inschatten ontmoedigen, dat is pas apart. Overgeorganiseerde/gereguleerde situaties, dat is het probleem tegenwoordig eerder, dan onveiligheid...

Het doel van de wegbeheerders zou moeten zijn, zo veel mogelijk mensen zo snel mogelijk van A naar B (en daar valt natuurlijk ook veiligheid onder, maar tegenwoordig wordt voor een te kleine veiligheidswinst iets aangepast wat dramatisch ten koste van de doorstroming gaat), alle andere doelen zijn voor een openbare weg van mindere prioriteit.

zandbak
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Nee, want voorover bukken omdat iets de regel is en wordt opgedrongen, dat getuigt van veel intelligentie.

:zzz: :zzz:

Feitelijk
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Is niet ''jouw'' plekje, en het verkeer is geen wachtrij, zeker niet voor tweewielers.

Jazeker wel. Motor dringt via het verkeerde voorsorteervak voor, wurmt zich in de rij waar hij dus ruimte en tijd inneemt. Alle auto's achter hem zijn dus 1 voertuig later bij de stopstreep. En in dit geval kost mij dat 2 minuten. Als hij netjes in de rij was gebleven had hem dat die 2 minuten gekost. Dus in welke wereld is dit geen inpikken van mijn plekje?

Raoul1
Eendagsvlieg
 Bericht 
Hallo allemaal,

Ik heb bericht ontvangen van mijn beroep is ongegrond verklaard. Nu wil ik dit verder brengen, maar daarvoor moet ik een brief sturen. Is er ergens een voorbeeld brief die ik kan gebruiken?

Alvast dank.

dikkydik
Master
 Bericht 
Raoul1 schreef:
Nu wil ik dit verder brengen, maar daarvoor moet ik een brief sturen.

Voor afloop van de beroepstermijn een brief sturen waarin je meldt dat je niet eens bent met de beslissing van de ovj. Meer is niet nodig.
Je krijgt na x maanden een uitnodiging om naar de zitting te komen waarin jouw zaak behandeld zal worden.
Je kunt besluiten daar je verhaal te doen, maar wil je dit niet dan kun je het beste je bezwaren nogmaals op schrift stellen en indienen bij het kantongerecht waar de zitting plaatsheeft.

makila
Master
 Bericht 

Raoul1 schreef:
Ik heb bericht ontvangen van mijn beroep is ongegrond verklaard.

Maw ze hebben uw brief niet eens gelezen.

Pagina 1 van 1 [ 48 berichten ]