» Juridisch » Wet Mulder (M) boetes   

Pagina 1 van 1  [ 17 berichten ]
Mol
Nieuwkomer
 Bericht 
Beste forumleden,

Ik zou graag jullie hulp willen aangaande een snelheidsovertreding.

Wat: VF005 Overschrijding maximumsnelheid op (auto)wegen buiten bebouwde kom, met 5 km/u.
Waar: N11 thv HMP 5,3 door flitspaal
Wanneer: 04-05-2017
Waarmee: Bedrijfsauto met max massa 3500kg + aanhangwagen met max massa 3500kg

De op de beschikking vermelde toegestane snelheid is 80 km/u. Zo ver ik weet is de max snelheid op dat stuk weg 100 km/u. Dus ik krijg de indruk dat de grote combinatie is aangezien voor een vrachtauto. Terwijl deze combinatie een eigen toegestane snelheid heeft van 90 km/u. Wat maakt dat de boete onterecht is in mijn ogen.

Mijn vraag aan jullie is dan ook: Wat is de max toegestane snelheid op de N11 thv HMP 5,3 Rechts?
Of is er iemand op de hoogte van mogelijke snelheidsverlagingen op 4 mei?

Bijvoorbaat dank.

R
Master
 Bericht 
Normaal 100 daar inderdaad.

Alexander_B
Master
 Bericht 
Het is 90 daar waar die paal staat, niet 100.

Watvoor combinatie gaat het om, dat maakt inderdaad verschil tussen 80 of 90, dus als ze dat verkeerd beoordeeld hebben kan dat de oorzaak van de boete zijn..

Mol
Nieuwkomer
 Bericht 
Het is een bus met schamelwagen die beide op max 3500kg kenteken staan. Dus rijdbaar met een BE rijbewijs. Maar deze combinatie is wel 18 meter lang. Ik snap dat door deze lengte al gauw het wordt aangezien voor een vrachtwagen. Maar verbaas mij daar wel een beetje over.

Het is een paal met lussen detectie, dus wat meet die apparatuur? Aantal assen? Lengte?
En waarom zo veel moeite doen om dat nog op een omslachtige manier te meten. Hoeveel vrachtauto's zijn er die 'misbruik' maken van een <3500kg aanhangwagen om die paar kilometer per uur harder legaal te kunnen rijden. Ze rijden toch al vaak in de snelheidsbegrenzer.

Nederlandse overheid... ik zal het nooit begrijpen.

Alexander_B
Master
 Bericht 
Problematisch, de 90 geld voor aanhangers onder de 3500 kg, dus afhankelijk van hoe je het leest / welke bron, zou een aanhanger van *precies* 3500 kg dus een snelheidslimiet van 80 hebben.

JWS
Weet de weg
 Bericht 
Alexander_B schreef:
dus afhankelijk van hoe je het leest / welke bron

artikel 22 onderdeel f RVV schreef:
voor personenauto’s, bestelauto’s, motorfietsen, driewielige motorvoertuigen en T100-bussen, die een aanhangwagen met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3500 kg voortbewegen, 90 km per uur;

Aanhangwagen van 3500kg is niet meer dan 3500kg. Dus volgens mij gewoon 90km/u?

Alexander_B
Master
 Bericht 
Hm, ja, precies, RVV zou leidend moeten zijn, maar ik kom ook "tot 3500 kg" tegen bij andere bronnen/interpretatie, "niet meer dan" kan immers ook "tot" betekenen, of "tot en met", net hoe je het leest.
Normaal schrijven ze dit soort dingen minder ambigu in het RVV, precies om dit soort problemen te voorkomen.

Anyway, ziet dr uit alsof je je geld terug kan krijgen, maar zoals het nu gaat zal je waarschijnlijk wel voor de rechter moeten komen om het daar netjes te argumenteren, omdat bezwaarbrieven standaard ongelezen afgewezen worden.

Mol
Nieuwkomer
 Bericht 
JWS schreef:
Aanhangwagen van 3500kg is niet meer dan 3500kg. Dus volgens mij gewoon 90km/u?

Ja 90, dat weet ik heel zeker. Anders zouden bijna al die aanhangwagens op 3499kg kenteken staan.

Alexander_B schreef:
maar zoals het nu gaat zal je waarschijnlijk wel voor de rechter moeten komen

Ja ik hoop dus dat de computer hier nog wel net kaas van kan maken. Want naar de kantonrechter gaan heb ik niet zo'n zin in. Dat kost mij meer moeite dan de boete waard is.

Wat ook verassend is is dat de combinatie niet langer was dan normaal gesproken door de lading, zoals op de foto te zien is. Dus waarom er nu wel op 80 wordt geschreven en het verder altijd goed gaat verbaasd mij.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Alexander_B schreef:
omdat bezwaarbrieven standaard ongelezen afgewezen worden.

Niet helemaal waar, soms wordt er wel goed naar gekeken. Wat wil helpen is expliciet verzoeken om gehoord te worden (telefonisch).

NoCashCow
Master
 Bericht 

Snelste oplossing is eens te bellen met verzoek om de foto nog eens te bekijken. Heb ik al een keer gehad toen de verkeerde rijrichting was beboet.
Formele oplossing is bezwaar indienen via de website en dan afwachten wat er gebeurd.

Bounty
Master
 Bericht 

Je kan het ook uitbesteden aan een verkeersjurist. Bijvoorbeeld aan de gele kanariepiet.

Mol
Nieuwkomer
 Bericht 
TMFKAV schreef:
Wat wil helpen is expliciet verzoeken om gehoord te worden (telefonisch).

Dank voor het advies. Nog andere 'geheimtaal' en woorden die de moeite waard zijn te vermelden in de hoop dat de computer er wat van maakt of er een mens naar kijkt?

NoCashCow schreef:
Snelste oplossing is eens te bellen met verzoek om de foto nog eens te bekijken.

Kan zo'n telefonist dan ook een boete seponeren?

NoCashCow
Master
 Bericht 

In mijn geval werd de foto nog eens bekeken en kreeg ik een telefoontje dat de boete werd ingetrokken.

Mol
Nieuwkomer
 Bericht 
NoCashCow schreef:
In mijn geval werd de foto nog eens bekeken en kreeg ik een telefoontje dat de boete werd ingetrokken.

Hmm misschien de moeite waard dan om eens te bellen.

ceriadwen
Master
 Bericht 
Bij Boskoop? ? Een vriendin van mij lukt het met een aanhanger ook altijd om daar bekeuringen te rijden.. heel bizar

WimLex
Master
 Bericht 
ceriadwen schreef:
Een vriendin van mij lukt het met een aanhanger ook altijd om daar bekeuringen te rijden.. heel bizar

gokje, boete tot 10 km te snel ?

ceriadwen
Master
 Bericht 
Moet ik even opzoeken

Pagina 1 van 1 [ 17 berichten ]