» Juridisch » Wet Mulder (M) boetes   

Pagina 1 van 1  [ 34 berichten ]
AJtje
Nieuwkomer
 Bericht 

Onlangs ben ik binnen de bebouwde kom geflitst met 5 km te snel. Dit kwam omdat ik in mijn achteruitkijkspiegel een ambulance met zwaailicht aan zag komen en zo snel als mogelijk de weg vrij wilde maken naar een bushalte.
Nu is mijn vraag de volgende:
1/Wat wordt er gedaan met de flitsfoto van een te snel rijdende ambulance c.q. politie auto, binnen de bebouwde kom?
2/Gaat zo'n overtreding naar de betreffende ambulance instelling of wordt deze foto niet kenbaar gemaakt en "vernietigd"?
3/Wordt een ambulance/politie met optische signalen etc. wel geflitst?
Ik wil proberen bewijs te verzamelen om dit in een bezwaarschrift kenbaar te maken.

Dank voor de/het antwoord(en)

AJ

TMFKAV
Master
 Bericht 
1/ beschikking cjib
2/ gaat naar de kentekenhouder
3/ ja

snovvdog
Master
 Bericht 
1/ De Prullenbak in voor zo ver ik weet
2/ Vernietigd
3/ Dat wel volgens mij

EDIT: Ik heb ongelijk, zie bericht hieronder van TMFKAV

Ik snap je bedoeling, je wil de flitsfoto van ambu gebruiken om aan te tonen dat je daardoor sneller reed.
Echter mag je alsnog de vmax niet overschrijden. Je zou pas bij de kantonrechter coulance kunnen krijgen, maar ligt er ook maar net aan wie je krijgt. OvJ zal je bezwaar sowieso afwijzen, zeker als je ''bekent'' in je bezwaarschrift.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Politie heeft een ontheffing ingevolge van het RVV1990 en mag dus ter opsporing met een hogere snelheid rijden, dit houdt in dat de foto’s van politievoertuigen direct vernietigd worden.

Ambulance en brandweer krijgen gewoon een bekeuring, deze worden meestal doorgestuurd naar de bestuurder. Na het aantonen dat een prio-rit was, worden ook deze vernietigd.

Feitelijk
Master
 Bericht 
TMFKAV schreef:
Politie heeft een ontheffing ingevolge van het RVV1990

Vrijstelling.

Ambulances hebben dat ook hoor (niet voor 20 en 21, wel voor 62 :huh: ). https://www.ifv.nl/kennisplein/voorrang ... ende-taak#

TommyGun
Master
 Bericht 
TMFKAV schreef:
Ambulance en brandweer krijgen gewoon een bekeuring, deze worden meestal doorgestuurd naar de bestuurder. Na het aantonen dat een prio-rit was, worden ook deze vernietigd.

Serieus? Zelfs als de foto aantoont dat er optische signalen gebruikt werden?

keokiracer
Master
 Bericht 
TommyGun schreef:
Zelfs als de foto aantoont dat er optische signalen gebruikt werden?

Ja tuurlijk, gaat allemaal automatisch toch...

AJtje
Nieuwkomer
 Bericht 

Ik kan dus eigenlijk nooit een "poot" krijgen om op te staan. En ben overgelaten aan de "grilligheid" van een kantonrechter. Ik weet ook met mijn 50 jaar rijbewijs dat je geen snelheidsovertreding mag maken. Maar mag ik wel een ambulance "ophouden" ( elke seconde kan tellen) om zodoende niet zelf een rekening te behoeven te betalen? Wat een gekke wereld. Volgende keer mijzelf maar aan de maximum snelheid houden, sorry voor degene die dan in de ambulance ligt, maar ik heb geen behoefte om onterechte bekeuringen te krijgen. Of misschien de volgende keer maar een foto van de situatie maken en de bestuurder van de ambulance maar een "flitslicht" in zijn gezicht te geven. Alleen mag je natuurlijk geen telefoon in je hand hebben tijdens het rijden. Maar ach die arme bestuurder hij/zij doet ook maar zijn/haar plicht, die verwijt ik niets.
Edit: CJIB wil me niet de volgende foto ( met de ambulance er op) tonen/geven, maar ze zeggen ook niet of die er wel of niet op staat. Tsja, anders kunnen ze mijn boete niet innen, toch?

Feitelijk
Master
 Bericht 
AJtje schreef:
Edit: CJIB wil me niet de volgende foto ( met de ambulance er op) tonen/geven, maar ze zeggen ook niet of die er wel of niet op staat

Bedoel je niet het CVOM?

Dat is wel een beetje sneu. Heb je een wob verzoek gedaan?
Dat kan gewoon telefonisch en dan moeten ze schriftelijk motiveren waarom ze je niet de geanonimiseerde foto willen geven. Met die brief maak je bij de rechtbank dan wel mooie sier.

TMFKAV
Master
 Bericht 
ZSM Wob-verzoek doen bij CJIB (als die als opsporingsinstantie vermeld staan).

AJtje
Nieuwkomer
 Bericht 

Wat het CVOM is weet ik niet. Maar ik heb telefonisch contact gezocht met CJIB en gevraagd of de volgende foto degene is met de ambulance er op ( natuurlijk binnen 30 sec. na mij) maar dat wilde ze niet en gaf ook aan dat ze dit niet mag doen. Ja dan ben je natuurlijk uitgepraat tegen zo'n instantie.
Kan je als particulier dan een WOB-verzoek doen? En hoe doe je dat? Bellen? En dan zeggen ik doe een beroep op de WOB en ik wil die informatie schriftelijk thuis gestuurd hebben? Ik heb hier even hulp bij nodig.

Feitelijk
Master
 Bericht 
AJtje schreef:
Ik heb hier even hulp bij nodig.

:thumb:

Ja hoor gewoon bellen. dit was het CVOM, (de Officieren van justitie) ;)
Link

Schriftelijk kan ook, briefje met de relevante gegevens en duidelijk maken dat het een WOB verzoek is.
Je bezwaar moet wel schrftelijk dus je kan beiden ook combineren en naar het CVOM sturen:

Citaat:
Beste heer/mevrouw,

Bij dezen maak ik bezwaar tegen de beschikking #12345676. Ik reed op het desbetreffende moment voor een ambulance die ik zo snel mogelijk voor wilde laten gaan.
De gronden van bezwaar zullen door mij worden aangevuld na ontvangst van alle door mij op grond van de Wob en de Wahv c.q. andere wettelijke regelingen op te vragen documenten.

Ik verzoek u mij ingevolge de Wet openbaarheid van bestuur artikel 6 en artikel 7 lid 1a en lid 2, toe te sturen: alle op deze vermeende overtreding betrekking hebbende documenten,
waaronder het:
-zaakoverzicht
-de foto van de vermeende overtreding
-de geanonimiseerde foto van de ambulance die als voorrangsvoertuig achter mij reed. (ofwel; de volgende foto van de flitspaal)

Mvg
...
..

AJtje
Nieuwkomer
 Bericht 

Dank je wel voor het voorbeeld. Die brief is dus zowel voor bezwaar en opvraag van de volgende foto? Dus 1 brief is voldoende? En naar het CJIB in Leeuwarden?
Ik wacht even het antwoord af en ga dan gelijk aan de slag. Allen die op mijn bericht reageerden en adviseerden veel dank. Natuurlijk laat ik het antwoord weten.

edit: las nog even de beschikking goed en zag dat het naar Utrecht gestuurd moet worden. Maar wacht nog even op een reactie of het 1 brief kan/mag zijn.

Feitelijk
Master
 Bericht 
AJtje schreef:
En naar het CJIB in Leeuwarden?

Nee naar het adres dat achterop je beschikking staat.

AJtje schreef:
Ik wacht even het antwoord af en ga dan gelijk aan de slag.

Wacht ook nog even TMFKAV af, zij is de expert. Misschien is het beter het dossier onder AWB 7:18 op te vragen, maar die tweede foto zit daar niet standaard in dus ik denk dat WOB de way-to-go is.

maarten28
Die hard
 Bericht 

AJtje schreef:

Maar mag ik wel een ambulance "ophouden" ( elke seconde kan tellen) om zodoende niet zelf een rekening te behoeven te betalen?

Er wordt niet van jou verwacht dat je overtredingen gaat maken om een voorrangsvoertuig door te laten.
Zag laatst ergens een filmpje van een brandweerwagen die bij een verkeerslicht achter een andere auto kwam te staan die dus niet door rood reed.
Tja, niet erg sociaal maar volgens mij kun je zo iemand niets maken.

Pita
Master
 Bericht 

We zullen het zien, onlangs door rood gereden om ruimte te geven aan een politieauto met zwaailicht en sirene en geen andere uitwijkmogelijkheid ( een rijstrook met hogere stoepranden aan beide zijde )
Dan zie ik de 2 agenten wel voor de rechtbank, als ze daarvoor geschreven hebben en tijd voor hadden, dan was er voor die prio-1 rit ook geen enkele noodzaak

AJtje
Nieuwkomer
 Bericht 

maarten28 schreef:
Er wordt niet van jou verwacht dat je overtredingen gaat maken om een voorrangsvoertuig door te laten.

Inderdaad niemand verplicht mij dat. Maar ik heb toch wel fatsoen meegekregen om iets te doen als er een ambulance ( met zwaailichten en optische geluiden) achter mij zit om dan de weg vrij te maken. Voor een politieauto c.q. brandweer zou ik dat niet zo snel doen.

Feitelijk
Master
 Bericht 
AJtje schreef:
Voor een politieauto c.q. brandweer zou ik dat niet zo snel doen.

Want die hebben geen haast?

Signum
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Ja hoor gewoon bellen. dit was het CVOM, (de Officieren van justitie)

:lol: :lol: :lol:

Kami
Master
 Bericht 
https://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/ ... -doen.html

Citaat:
Veiligheid en aanrijtijd in gevaar
Omdat heel veel mensen op de weg niet weten wat ze moeten doen als er hulpverleningsvoertuigen aankomen, komen veiligheid en aanrijtijden in gevaar. En dat kan levens kosten.

Omgaan met voorrangsvoertuigen staat nergens beschreven
Tot voor kort werd nergens beschreven hoe je nu om moet gaat met zogenaamde voorrangsvoertuigen. Bij verkeersexamens werd er niet op gewezen en ook in de wet stond niets beschreven. Voorrangsvoertuigen zijn overigens:
Ambulance
Politiewagen
Brandweer

Gedragsadviezen
In het rapport Weggebruikers met voorrang benaderd uit 2012 is een eerste aanzet gegeven voor het opstellen van gedragsadviezen voor weggebruikers. In dat project is een enquête gehouden onder voorrangsvoertuigbestuurders. Aan hen werd gevraagd wat hun ervaringen zijn en wat ze zouden wensen als het gaat om wat andere weggebruikers doen.

Ervaringen van weggebruikers met ambulance, politie en brandweer
Vervolgens is er een voorstel gekomen om inzichtelijk te maken wat de ervaringen, kennis en wensen van automobilisten zijn als ze een hulpverleningsvoertuig tegen komen. Dit onderzoek is uitgevoerd door het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid. Het maakt tevens deel uit van het project ‘Weggebruikers en voorrangsvoertuigen, elkaar tegemoet komen’. Ruim 2100 automobilisten werden ondervraagd naar hun ervaringen, kennis en wensen als zij een voorrangsvoertuig tegenkwamen.

Regels als je een ambulance, politiewagen of brandweerwagen tegenkomt
Voor hulpverleningsvoertuigen met sirene geldt het volgende:
Alleen ruimte vrijmaken als dit veilig kan
Vrije banen vrij laten
Geen verkeersregels overtreden om de hulpvoertuigen door te laten
Niet uitwijken naar gevaarlijke plaatsen

Wat te doen als een wagen met sirene nadert?
Als er een hulpverleningsvoertuig nadert zijn dit de regels:
Kijk regelmatig in de spiegel zodat een voorrangsvoertuig direct opvalt als het er aankomt
Kalm blijven en niet in paniek raken als een voorrangsvoertuig nadert. Niet roekeloos reageren
Laat zien wat je doet als je ruimte vrij maakt. Dus richtingaanwijzers uit als je naar de berm of naar elders uitwijkt
Als je geen ruimte kunt maken, rijd dan door met dezelfde toegestane snelheid. Rij je op een rotonde blijf dan als dat mogelijk is de rotonde volgen totdat het voorrangsvoertuig de rotonde heeft verlaten
Als er een rijstrook is, laat die dan vrij
Ga niet plotseling op de rem staan
Breng jezelf of anderen niet in gevaar bij het uitwijken. Ga dus niet met volle snelheid de berm in of de vluchtstrook op
Ga niet te dicht op de voorganger stilstaan, dit zorgt ervoor dat er ruimte blijft voor ambulance, politie of brandweer zodat ze voor kunnen gaan
Overtreed geen verkeersregels: door rood rijden mag dus echt niet om een ambulance door te laten

Zelf ga ik aan de kant als het kan, anders rij ik normaal door.

AJtje
Nieuwkomer
 Bericht 

Verhelderend. Ik weet wat mij te doen staat bij een volgende situatie.

keokiracer
Master
 Bericht 
Dit is ook een zeer goed youtubekanaal met nuttige info
https://www.youtube.com/channel/UCAM-cN ... l-Z1zW5A_A
Via de ondertiteling (Closed Captions, de CC knop naast het kwaliteitstandwieltje) worden er handige tips gegeven.

Schoenzool
Master
 Bericht 
Ik heb zo ook eens een bekeurimg gekregen paar jaar geleden. Niet gewonnen

dikkydik
Master
 Bericht 
Flashback:
boete-na-spoedtransport-naar-ziekenhuis-rotterdam

AJtje schreef:
3/Wordt een ambulance/politie met optische signalen etc. wel geflitst?

Als ie de maximum snelheid overschreden heeft.

TMFKAV schreef:
ZSM Wob-verzoek doen bij CJIB (als die als opsporingsinstantie vermeld staan).

Zijn er meer manieren om aan te tonen dat er een ambulance op dat precieze moment daar rondgereden heeft?
Vond dit, maar weet niet of je daar iets aan hebt:
http://www.112meldingen.nl/index.php

Wellicht staat er ook een notitie op de radarverzamelstaat/mutatierapport/radarinvullijst of hoie ze dat tegenwoordig ook mogen noemen. Voorbeeld: http://i44.tinypic.com/15nljjm.jpg
Ook opwobberbaar.

Ducantoni
Master
 Bericht 
maarten28 schreef:
Zag laatst ergens een filmpje van een brandweerwagen die bij een verkeerslicht achter een andere auto kwam te staan die dus niet door rood reed.
Tja, niet erg sociaal maar volgens mij kun je zo iemand niets maken.

Kami schreef:
Overtreed geen verkeersregels: door rood rijden mag dus echt niet om een ambulance door te laten

Er bestaat jurisprudentie over dit soort zaken. Boete op grond van een overtreding vastgesteld door een roodlichtcamera moest uiteindelijk gewoon betaald worden door de overtreder.

Pita
Master
 Bericht 

Polittie wagen met flitsers en sirene kan ook onderweg zijn naar een reanimatie. De 112 centrale kijkt altijd naar alternatieven. Maar ja als ik er iets van thuis krijg, dan ga ik naar de rechter en zal zeggen dat ik in de spiegel zag, dat de agenten een doorrij beweging maakte, dan zal de rechter vast de agenten voor een 2e zitting oproepen !

TMFKAV
Master
 Bericht 
Pita schreef:
dan zal de rechter vast de agenten voor een 2e zitting oproepen

Dream on ....

AJtje
Nieuwkomer
 Bericht 

Ïk schreef: "Dank je wel voor het voorbeeld. Die brief is dus zowel voor bezwaar en opvraag van de volgende foto? Dus 1 brief is voldoende? En naar het CJIB in Leeuwarden?
Ik wacht even het antwoord af en ga dan gelijk aan de slag. Allen die op mijn bericht reageerden en adviseerden veel dank. Natuurlijk laat ik het antwoord weten.

edit: las nog even de beschikking goed en zag dat het naar Utrecht gestuurd moet worden. Maar wacht nog even op een reactie of het 1 brief kan/mag zijn.

Feitelijk schreef: "Wacht ook nog even TMFKAV af, zij is de expert. Misschien is het beter het dossier onder AWB 7:18 op te vragen, maar die tweede foto zit daar niet standaard in dus ik denk dat WOB de way-to-go is."

Heeft mw? TMKAV al tijd voor een reactie op een eerder bericht van mij en ook van "feitelijk"?

zadkine
Master
 Bericht 
Pita schreef:
Dan zie ik de 2 agenten wel voor de rechtbank, als ze daarvoor geschreven hebben en tijd voor hadden, dan was er voor die prio-1 rit ook geen enkele noodzaak

Die prio agenten schrijven niet.
Dit speelt alleen als er ook een (vaste) roodlicht camera staat of als je door een vaste snelheids camera geflitst bent omdat je wat harder ging rijden tot 1e uitwijk mogelijkheid.

Pita
Master
 Bericht 

zadkine schreef:
Die prio agenten schrijven niet.

Ik hoop het, daarna gaf ik ook wel zoveel gas, dat die Touran mij niet bij kon houden, tot de eerste uitwijkmogelijkheid natuurlijk.

jack19
Master
 Bericht 

Boetes voor politie komen gewoon binnen en moeten worden verantwoord. Geen uitleg is gewoon lappen.

dikkydik
Master
 Bericht 
jack19 schreef:
Boetes voor politie komen gewoon binnen en moeten worden verantwoord. Geen uitleg is gewoon lappen.

Weet jij waar het klootjesvolk de gegevens van een prio rit kan opvragen?

jack19
Master
 Bericht 

Volgens mij kun je dat ook wobben, maar dat weet ik absoluut niet zeker. Amburitten worden sowieso heel goed bijgehouden, politie minder, mede omdat lang niet alle auto’s goed gestatust zijn kf voorzien van een goed werkend mdt systeem. Maar het lijkt me logisch dat het wel ergens uit te sluiten valt.

Toontje
Pro
 Bericht 

dikkydik schreef:
Weet jij waar het klootjesvolk de gegevens van een prio rit kan opvragen?

:lol: :thumb: Super verwoordt :roflol:

Pagina 1 van 1 [ 34 berichten ]