» Juridisch » Wet Mulder (M) boetes   

Pagina 1 van 1  [ 28 berichten ]
Wimken
Master
 Bericht 
Ik kreeg tot mijn verbazing zojuist een brief van het CJIB.

Beschikking met feitcode R336
Ik zou op een kruispunt geen voorrang verleend hebben aan een bestuurder van rechts.

Dit geintje zou mij €239,= gaan kosten.

We zijn niet staande gehouden en ik kan me niet voorstellen dat ik daar een bestuurder van rechts geen voorrang zou verlenen..

Heeft het zin om in bezwaar te gaan?

TMFKAV
Master
 Bericht 
Ja, altijd.

skipper1978
Respect
 Bericht 
Wimken schreef:
Dit geintje zou mij €239,= gaan kosten.

:o zoveel? Dat is toch niet in verhouding meer zo'n boete? Door rood is ook 239 euro!
Voor rood stop ik wel, maar een auto van rechts zie ik soms over het hoofd.

Walker
Master
 Bericht 
Waarschijnlijk een agent in privévoertuig en -tijd met lange tenen....

Pita
Master
 Bericht 

Ja meneer de rechter, hij kwam wel van rechts, maar ik kon er nog makkelijk voor langs, hij gaf wel gas bij, maar hij kon mij onmogelijk nog raken.

Boralis
Master
 Bericht 

Pita schreef:
Ja meneer de rechter, hij kwam wel van rechts, maar ik kon er nog makkelijk voor langs, hij gaf wel gas bij, maar hij kon mij onmogelijk nog raken.

Dat zou ik dan weer niet zeggen. Voorrang verlenen is niet iemand (net) niet raken. In ieder geval (kort) bezwaar en PV opvragen. Daarna pas met meer details toelichten.

boersma
Master
 Bericht 
Boralis schreef:
Dat zou ik dan weer niet zeggen. Voorrang verlenen is niet iemand (net) niet raken.

Zie ik idd ook vaak op rotondes, mensen die met hoge snelheid hem er nog net ff voorkwakken. Dat is dan geen voorrang verlenen ook al zou het zonder remmen van (mij) nog net goed gaan.

Maar, weet niet wat hier gebeurd is, geen dashcambeelden natuurlijk.

snovvdog
Master
 Bericht 
boersma schreef:
Zie ik idd ook vaak op rotondes, mensen die met hoge snelheid hem er nog net ff voorkwakken. Dat is dan geen voorrang verlenen ook al zou het zonder remmen van (mij) nog net goed gaan.

Wat is de definitie van geen voorrang verlenen?

Als iemand niet hoeft te remmen voor mij/dezelfde snelheid kan houden zie ik dat niet als ''geen voorrang verlenen''.
Daarentegen als iemand hem ervoor kwakt, of dat nou op de snelweg is met naar links zetten, of op een rotonde dat ik op de rotonde moet gaan remmen, dat zie ik idd. als geen voorrang verlenen.

Als ik de keren moet tellen dat ik heb moeten remmen op rotonde omdat mensen hem denken ''er nog even voor'' te kunnen zetten is belachelijk, iedereen gaat er maar van uit dat ik als een opa de rotonde op kom, met als gevolg dat ik even van de 45-50 km/h een noodstop moet maken op de rotonde.

Op de snelweg, niet eens het beginnen waard, zeker 50% van de NL-ers snappen niet wat voorrang verlenen betekent bij bijzondere verrichtingen, zeker bij wegen met meerdere rijstroken.

Pita
Master
 Bericht 

Ach, je hebt altijd van die lui, die dan wel voorrang hebben, maar waar je toch nog voorlangs kan en die zijn dan boos omdat je niet voor hem stopt en geduldig wacht tot hij voorbij is.
Die muppets geven dan als ze kans krijgen nog extra gas bij of remmen extra laat en hard in de hoop dat je dan toch nog remt en hun voorlaat.

snovvdog
Master
 Bericht 
Hoe bedoel je remmen extra laat, als iemand moet remmen voor je, heb je geen voorrang verleend.

Als iemand kan doorrijden zoals hij/zij zelf wil, dan kan je niet voor langs.

Masterdam
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
50% van de NL-ers snappen niet wat voorrang verlenen betekent bij bijzondere verrichtingen

Dat is mij ook volledig onbekend.

snovvdog
Master
 Bericht 
Oops, ik bedoelde bij zijdelingse verplaatsingen :lol: .

Masterdam
Master
 Bericht 
Dat zei je al, want die valt onder de bijzondere manoeuvres. ;)
Citaat:
§ 24. Bijzondere manoeuvres
RVV Artikel 54
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.

bert65
Master
 Bericht 
Citaat:
Bij het verlenen van voorrang moet je de betrokken bestuurders in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen.

Als iemand geschrokken is of moet vertragen, is er dus geen sprake meer van verlenen van voorrang.

bruintje beer
Master
 Bericht 
bert65 schreef:
Als iemand geschrokken is
Nou nou nou. Er zitten boterletters tussen die al schrikken als ze het portier dichtslaan :x

TMFKAV
Master
 Bericht 
Wimken schreef:
We zijn niet staande gehouden

Benieuwd wat daarover in het PV staat ...... (art. 5 Wahv ;) )

Wimken
Master
 Bericht 
TMFKAV schreef:
Benieuwd wat daarover in het PV staat

ik ook. nu nog even kijken hoe ik dat op moet vragen

jack19
Master
 Bericht 

Als de zuurpruim zelf betrokken was bij dit voorval ga je hem winnen:)

TMFKAV
Master
 Bericht 
jack19 schreef:
Als de zuurpruim zelf betrokken was bij dit voorval ga je hem winnen:)

Voor dat oordeel is wat meer informatie nodig, denk ik.

boersma
Master
 Bericht 
Lijkt mij ook. Kan wel heel terecht zijn uitgeschreven.

Feitelijk
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Wat is de definitie van geen voorrang verlenen?

Als iemand niet hoeft te remmen voor mij/dezelfde snelheid kan houden zie ik dat niet als ''geen voorrang verlenen''.

Staat een mooi stukje in de toelichting van het rvv dat dat ontkracht.

Pita
Master
 Bericht 

Is voor iedereen anders. De een kan gewoon doorrijden en de ander remt al 100 meter voor het kruispunt, als er iemand gewoon doorrijdt.

boersma
Master
 Bericht 
Ik zie dagelijks dat mensen remmen bij kruispunten waar het verkeerslicht op groen staat. Dan rij je in een treintje gewoon rond de 80 en elke keer bij kruispunten met verkeerslichten (srandaard op groen) laat iemand in het treintje de snelheid naar 70 zakken.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
boersma schreef:
Dan rij je in een treintje gewoon rond de 80 en elke keer bij kruispunten met verkeerslichten (srandaard op groen) laat iemand in het treintje de snelheid naar 70 zakken.

Dat is het "nieuwe" rijden. Het licht kan op geel/rood springen.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Of men heeft angst voor de werking van WVW185?
70@80 bij een kruispunt vind ik overigens niet zo gek hoor.

boersma
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
70@80 bij een kruispunt vind ik overigens niet zo gek hoor.

Waarom remmen bij groen?
Irritant omdat je dan weer van de cc af moet.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Ik heb geen cc, ik rij zelf

Masterdam
Master
 Bericht 
Ik zou ook eerst sparen voor een dak. :thumb:

Pagina 1 van 1 [ 28 berichten ]