» Juridisch » Wet Mulder (M) boetes   

Pagina 1 van 1  [ 9 berichten ]
JS81
Eendagsvlieg
 Bericht 

Hallo,

Vanmorgen naar het strand geweest in Kijkduin, alle straten rond het gebied waren overvol maar uiteindelijk toch een plekje gevonden. Helaas bij terugkomst een boete van 90 euro onder de ruitenwisser. Het gaat om R397A: parkeren bij een kruispunt op een afstand van minder dan 5 meter daarvan. Als overtredingstekst staat er: mate van belemmering: verlaagd trottoir.

Ik moet toegeven dat ik niet op de hoogte was van deze regels, anders had ik de auto daar niet neergezet. Echter ik vraag me af of de constatering wel helemaal terecht is. Hier is een linkje naar de exacte plek (Google Maps). Achter die blauwe auto (in werkelijkheid een andere auto natuurlijk) stond nog een auto en daar ben ik achter gaan staan. Er bleef nog genoeg ruimte over tot aan de geel-gemarkeerde stoeprand, dus dat is het issue niet. Ik ben van mening dat het niet duidelijk is dat er een verlaagd trottoir aanwezig is op die plek. De gehele stoeprand in die bocht is nagenoeg even hoog (en is van zichzelf al vrij laag), er is geen duidelijke in- of uitrit aangegeven, er zijn geen markeringen of borden en ik zie ook geen ander soort stoeptegels o.i.d. Als je heel erg inzoomt en goed kijkt, dan zou je kunnen zeggen dat er op de plek waar de witte letters staan een kleine verlaging in de stoep zit, maar dit heb ik totaal niet gezien of opgevat als in- of uitrit of (extra) hulp voor voetgangers. Zoals gezegd was ik helemaal niet op de hoogte van deze regel, dus het zal waarschijnlijk wel mijn eigen schuld zijn hoor. Maar ik ben toch benieuwd of de verbalisant het bij het juiste eind heeft of dat hij/zij de situatie wat aangedikt heeft als het ware. Gespiegeld aan de overzijde van de weg heb je dezelfde situatie en daar stond het ook vol met auto's. Helaas heb ik niet kunnen zien of die ook bekeurd zijn, aangezien ik de bon pas zag zitten nadat ik al een tijdje onderweg was. Het is trouwens een t-splitsing (wel met een verbod om rechtdoor te gaan voor motorvoertuigen), geen drukke doorgaande weg en ik vind ook niet dat ik voor de rest van het verkeer hinderlijk stond opgesteld.

Heeft het voor deze situatie zin om een WOB in gang te zetten? Heeft het zin om bezwaar te maken (vooral vanwege 'belemmering van verlaagd trottoir')? Ik moet de echte beschikking nog ontvangen natuurlijk dus ik weet ook nog niet zeker of het een Wet Mulder is, maar toch maar vast hier geplaatst.

Alvast bedankt voor het meedenken :) Ook nog een bestandje toegevoegd als bijlage: op de rode plek stond nog een andere auto en ik stond op de witte plek geparkeerd.

Bijlagen:
Parkeer.jpg
Parkeer.jpg [ 329.75 KiB | 256 keer bekeken ]
DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Je mag hem sowieso niet in die bocht neerzetten, of het trottoir verlaagd is of niet.

Aanhanger
Master
 Bericht 
Er is geen regel mbt verlaagde trottoir band, al kan dat wel een extra motivatie zijn om ervoor te schrijven.
Maar je mag daar sowieso niet staan en de prent is dus terecht, verlaagd trottoir is daarmee niet relevant.
Citaat:
§ 10. Parkeren
Artikel 24
1 De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:
a. bij een kruispunt op een afstand van minder dan vijf meter daarvan;

TheTTDriver
Respect
 Bericht 
Tevens blijkt uit artikel 24 lid 3 van rvv dat je ook niet mag parkeren langs een gele onderbroken streep, en volgens art. 23 rvv ook niet mag stilstaan langs een gele doorgetrokken streep

Artikel 24
1 De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:
a. bij een kruispunt op een afstand van minder dan vijf meter daarvan;
b. voor een inrit of een uitrit;
c. buiten de bebouwde kom op de rijbaan van een voorrangsweg;
d. op een parkeergelegenheid:
1°. voor zover zijn voertuig niet behoort tot de op het bord of op het onderbord aangegeven voertuigcategorie of groep voertuigen;
2°. op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord of op het onderbord is aangegeven;
3°. op dagen of uren waarop dit blijkens het onderbord is verboden;
e. langs een gele onderbroken streep;
f. op een gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen;
g. op een parkeerplaats voor vergunninghouders, aangeduid door verkeersbord E9 van bijlage I, indien voor zijn voertuig geen vergunning tot parkeren op die plaats is verleend.
2 Indien onder de verkeersborden E4 tot en met E8, E12 en E13 van bijlage 1, op een onderbord dagen of uren zijn vermeld, gelden de uit het bord of onderbord voortvloeiende geboden of verboden slechts gedurende de aangegeven dagen of uren.
3 De bestuurder mag zijn voertuig niet dubbel parkeren.
4 Indien een parkeergelegenheid, aangeduid met een van de verkeersborden E4 tot en met E9 of E11 tot en met E13 van bijlage 1, is voorzien van parkeervakken, mag slechts in die vakken worden geparkeerd.

Aanhanger
Master
 Bericht 
Ja maar daar stond hij niet.

jack19
Master
 Bericht 

Ik hoop dat de leuke dag in Kijkduin je 99 Euro extra waard was

maarten28
Die hard
 Bericht 

Citaat:
Feitcode R397a

als bestuurder een voertuig parkeren bij een kruispunt op een afstand van minder dan vijf meter daarvan

Lijkt me te kloppen. De "mate van belemmering" is een extra motivatie om te schrijven, en een verlaagd trottoir wordt gebruikt om rolstoelen makkelijker te laten oversteken. Je staat dus niet alleen volgens de wet verkeerd, je blokkeert ook nog eens de doorgang voor deze weggebruikers. Als dit voor de rechter komt dan zal dit als extra reden gebruikt waarom je er niet zou moeten gaan staan.
Of het trottoir verlaagd is of gewoon laag is is een beetje onduidelijk op de google foto's. Maar die derde trottoirband lijkt wel lager te liggen dan de rest.

Persoonlijk zou ik je een lul vinden als je hiervoor een WOB-traject ingaat en daarmee belastingeld verspilt. Je hebt gegokt en verloren, volgende keer beter met de bus gaan.

Signum
Master
 Bericht 
maarten28 schreef:
gebruikt om rolstoelen makkelijker te laten oversteken

Dit inderdaad. Mijn vriendin zal blij zijn om te horen dat hier voor geschreven wordt :roll:

Feitelijk
Master
 Bericht 
Wat ze er in vrederust van maken:

Afbeelding
https://t.co/hEMOFWVsR5

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ]