» Juridisch » Wet Mulder (M) boetes   

Pagina 1 van 1  [ 13 berichten ]
babybel
Eendagsvlieg
 Bericht 

Goedenavond forummers;

Allereerst even de melding dat ik hier nieuw ben, naar aanleiding van het feit dat ik staandegehouden ben en hiervan een bekeuring binnengekregen heb die mijns inziens niet klopt.

Wat is er gebeurd;
Op een zaterdagavond kwam een goede vriendin van me naar me toe, die zich een beetje kl*te voelde.

Zij is 17, ik heb haar meegenomen naar een parkeerterrein, waar ik haar (in mijn eigen auto) rijles heb gegeven.
3x raden, binnen 2 minuten stond er een politieauto op datzelfde terrein, en werden we staande gehouden.

Het punt is;
Omdat zij 17 is, en geen rijbewijs heeft, wordt de boete via de officier van justitie bepaald.
De boete heeft zij nog niet binnen.

Ikzelf heb een boete van 180 euro gekregen, plus 6 euro administratiekosten.

Vreemde is;
Wat staat er op de bekeuring:

"geven van rijonderricht voor rijbew. B terwijl het lesvoertuig niet is voorzien van dubbele bediening / onderbreker".

a: Ik heb GEEN lesvoertuig
b: Het was op een groot parkeerterrein (voor de kenners, Deventer, sporthal zandweerd).

De bekeuring staat vermeld op de "Rubenstraat", welke grenst aan dit parkeerterrein.

Mogen ze me uberhaupt de bekeuring geven zoals hierboven vermeld?
Hoe zit het betreffende het parkeerterrein, dit valt toch niet onder de openbare weg?

Ik hoop dat jullie antwoord kunnen/willen geven op mijn vragen.

Groeten,

Niels

Aanhanger
Master
 Bericht 
Een tijdje terug hadden we een vergelijkbaar gevalletje hier op het forum.

Daar is uiteindelijk uitgekomen dat de bon vernietigd is, omdat zo'n soort beschikking alleen voor "echte" lesvoertuigen bedoeld is.

Ik ga even graven of ik het topic kan vinden.

En ja, 't is wel openbare weg...

frankram
Master
 Bericht 
Aanhanger schreef:
En ja, 't is wel openbare weg...

Dus rijden zonder rijbewijs is het altijd. :kniktja: Maar dat was volgens mij de goedkopere boete. :kniktja:

Aanhanger
Master
 Bericht 
4 pagina's leesplezier voor je gevonden:
juridisch/gepakt-tijdens-rijles-geven-aan-vriendin-t51713.html

babybel
Eendagsvlieg
 Bericht 

Dank voor de vlugge reacties!
Mijn excuses voor de trage reactie van mijn kant (supermarktwerk gaat ook gewoon door helaas).
Ik ga de pagina`s eens bestuderen!
(Ik kan, na alleen het lezen van de eerste pagina, het overzicht al haast niet meer houden).

Wederom dank voor gegeven reacties!

Tilbo
Respect
 Bericht 

babybel schreef:
Op een zaterdagavond kwam een goede vriendin van me naar me toe, die zich een beetje kl*te voelde.

babybel schreef:
Zij is 17, ik heb haar meegenomen naar een parkeerterrein, waar ik haar (in mijn eigen auto) rijles heb gegeven.

:huh:

makila
Master
 Bericht 

In België hebben we hier in de buurt een afgelegen parkeerterrein ingericht door de gemeente zelf, om ouders/familie en vrienden de mogelijkheid te geven, les te geven aan een leerling. Regelmatig staat de politie gewoon aan de zijlijn toezicht te houden. Officieel mag dit niet, want het blijft openbare weg, maar ze knijpen een oogje dicht.

Maar ja als je natuurlijk gaat rijles geven op de parking van de Albert Hein of zo, dan begrijp ik wel dat ze daar een boete voor geven. Die parkings zijn niet geschikt op rijles te geven.

Chris69
Master
 Bericht 
:o

Aanhanger
Master
 Bericht 
Ok, als je de paarse brief binnenkrijgt kun je bezwaar maken.

Je stelt dan dat er geen sprake geweest kan zijn van een overtreding van de wegenverkeerswet 1994 artikel 110b, omdat hier immers geen sprake was van rijonderricht in de zin van de Wet rijonderricht motorrijtuigen 1993.
Je vraagt daarom de beschikking te vernietigen.
succes.

babybel
Eendagsvlieg
 Bericht 

Wederom dank voor de reacties, ik heb nu grondslag om bezwaar te maken!
Bedankt voor de informatie, ik laat weten hoe het afloopt.

Laatste vraag;
Ik moet de bekeuring neem ik aan eerst, voor vervaldatum, betalen?
En bijvoorbeeld volgende week of iets dergelijks het bezwaar opsturen?
(mocht dit lukken, kan ik dan een donatie doen naar dit forum toe?)

Ik heb onderstaand even gauw getypt, wellicht dat iemand de moeite wil/kan nemen om te bekijken of dit goed is?

Geachte heer/mevrouw;

Op 13 maart jongstleden ben ik staandegehouden op het Parkeerterrein bij Sporthal De Zandweerd, te Deventer.

Aangezien een goede vriendin van mij (17 jaar) wat problemen had, besloten we een stuk te gaan toeren.
Zij is achter het stuur van mijn auto gaan zitten, en heeft een aantal rondjes gereden op bovenstaand parkeerterrein.

Bij deze wens ik bezwaar te maken tegen de op papier vastgestelde overtreding.

Hierin staat namelijk het volgende vermeld:
?Geven van rijonderricht voor rijbew. B terwijl het lesvoertuig niet is voorzien van dubbele bediening/onderbreker?.

Er kan geen sprake geweest zijn van een overtreding van de wegenverkeerswet 1994, atikel 110b, omdat er immers geen sprake geweest is van rijonderricht in de zin van de Wet rijonderricht motorrijtuigen 1993.

Op grond hiervan vraag ik om een vernietiging van de beschikking.

Hopende u met bovenstaand voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groeten,

Niels *achternaam*

Nog even wat extra informatie wat ik op internet tegenkwam, en niet in mijn bezwaarschrift opgenomen heb:
Ik las op internet iets omtrent artikel K800, rijles geven alszijnde particulier, zonder de bevoegdheid hiervoor.
Deze bekeuring zou lager uitvallen (130 ipv 180 euro), dan de huidige bekeuring.
Tevens zou deze bekeuring reeler zijn dan de bekeuring die men mij nu gegeven heeft, omdat die bekeuring het strafbare feit beter omschrijft.

Uwe Alzaligheid
Master
 Bericht 
Alleen Mulder-beschikkingen, kenbaar aan de grote letter M op de brief van het CJIB, kun je alvast betalen. Het hoeft pas als de OvJ jouw bezwaar ongegrond heeft verklaard (dat lijkt standaard te gebeuren) en je bij de rechter in beroep gaat tegen de beslissing van de OvJ.

Als het een Transactievoorstel zou zijn, kenbaar aan de grote letter T op de brief van het CJIB, moet je nooit betalen als je het er niet mee eens bent. Een betaald Transactievoorstel staat feitelijk gelijk aan erkenning van schuld.

Aanhanger
Master
 Bericht 
Je kunt dit argument trouwens ook "bewaren" totdat je bij de kantonrechter moet voorkomen. Er is namelijk kans dat je bezwaar ongegrond wordt verklaard, en het pv daarna enigszinds wordt aangepast op basis van jouw bezwaar.
Je kunt er dus ook voor kiezen op basis van iets anders bezwaar te maken en deze kaart nog even in je zak te houden, de kans dat een bezwaar gegrond wordt verklaard is immers klein.

Zo lang je bezwaar loopt hoef je niet te betalen, als je na ongegrondverklaring naar de kantonrechter wilt moet je wel betalen, dit heet zekerheidsstelling; als je wint krijg je het geld terug.

M4rk
Master
 Bericht 
babybel schreef:
Op 13 maart jongstleden ben ik staandegehouden op het Parkeerterrein bij Sporthal De Zandweerd, te Deventer.

Aangezien een goede vriendin van mij (17 jaar) wat problemen had, besloten we een stuk te gaan toeren.
Zij is achter het stuur van mijn auto gaan zitten, en heeft een aantal rondjes gereden op bovenstaand parkeerterrein.

Bij deze wens ik bezwaar te maken tegen de op papier vastgestelde overtreding.

Ik zou dat er heel niet bij vermelden.

Gewoon:

Geachte heer/mevrouw;

Bij deze wil ik bezwaar te maken tegen de vastgestelde overtreding.

Hierop staat namelijk het volgende vermeld: Geven van rijonderricht voor rijbew. B terwijl het lesvoertuig niet is voorzien van dubbele bediening/onderbreker.

Gezien het feit dat ik niet over de bevoegdheden beschik voor het geven van rijonderricht (zoals beschreven in Wet rijonderricht motorrijtuigen 1993), kan er geen sprake geweest zijn van een overtreding van de wegenverkeerswet 1994, atikel 110b.

Op grond hiervan vraag ik om vernietiging van de beschikking.

Hopende u met bovenstaand voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groeten,

Niels *achternaam*

Pagina 1 van 1 [ 13 berichten ] 

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten