» Juridisch » WOB helpdesk   

Pagina 1 van 1  [ 9 berichten ]
jobojobo
Nieuwkomer
 Bericht 

De RB heeft de beslissing op bezwaar van de Ovj vernietigd; ik had tegen het uitblijven van die beslissen een ingebrekestelling verzonden. In het dwangsombesluit nav die ingebrekestelling wordt gesteld dat geen dwangsomverschuldigd is want wij hebben op die en die datum een beslissing genomen. Omdat dat binnen 2 wk na uw ingebrekestelling was, zijn wij geen dwangsom verschuldigd.

Nu wordt die BOB dus vernietigd. Naar ik begrijp betekent dat dat de rechtsgevolgen van die BOB worden vernietigd.
Het besluit wordt in juridische zin nooit geacht te hebben bestaan.

wat blijft er dus over
een ingebrekestelling en een dwangsombesluit waarvan de inhoud niet meer klopt met de werkelijkheid. want daarin staat dat er beslist is op het bezwaar op die en die datum. Maar dat besluit bestaat niet meer.

Er wordt een nieuwe beslissing op bezwaar genomen, echter dat is anderhalf jaar na de igb.

Kan ik nu vragen om dat dwangsombesluit in te trekken en daarvoor in de plaats een nieuw besluit te nemen, daarbij in acht genomen de nieuwe beslissing op bezwaar.

ruitenheer
Master
 Bericht 

jobojobo schreef:
wat blijft er dus over
een ingebrekestelling en een dwangsombesluit waarvan de inhoud niet meer klopt met de werkelijkheid. want daarin staat dat er beslist is op het bezwaar op die en die datum. Maar dat besluit bestaat niet meer.

Dat maakt niet uit. Er is ooit een besluit genomen, daarmee is de dwangsom gestopt. Het was een krom gevolg van de wet dwangsom, een bestuursorgaan kon met een onzin besluit de dwangsom stoppen.

jobojobo
Nieuwkomer
 Bericht 

@ruitenheer.
hmmm..erg jammer. Maar wat ik niet begrijp is dat je dan niet kunt zeggen: nu die BOB is vernietigd, is dat aan te merken als een gewijzigde omstandigheid op grond waarvan je een verzoek om herziening kan indienen. Ik ben geen jurist en ik denk heel simpel: als het besluit wordt geacht nooit te hebben gestaan, hoe kan die dwangsom dan destijds gestuit zijn, danwel hoe kan je volhouden dat er TIJDIG is beslist als er geen besluit is??

Vernietiging van een besluit betekent vernietiging van de rechtsgevolgen. De ingebrekestelling activeerde de dwangsomregeling, de BOB stuitte de dwangsomregeling; het stuiten van die dwangsomregeling is dan toch een rechtsgevolg dat vernietigd is? Dat is toch een gewijzigde omstandigheid zou ik denken?

Dit staat in de Mvt bij de dwangsomregeling:
"Wanneer het bestuursorgaan alsnog een beschikking heeft genomen op de aanvraag of op het bezwaar, zal het de hoogte van de dwangsom in veel gevallen tegelijk met die beschikking kunnen vaststellen en bekend maken. "

Dus stel je nu voor dat in de vernietigde BOB tevens het dwangsombesluit was vervat, en dat die BOB dus is vernietigd. Er moet een nieuwe BOB uitgevaardigd worden, dus zal ook in die nieuwe BOB wederom het dwangsombesluit tot uitdrukking gebracht moeten worden. Want met vernietiging van die BOB is ook het dwangsombesluit uitgevaardigd.

Dan lijkt het mij onvoorstelbaar dat in die nieuwe BOB vermeld wordt: wij zijn geen dwangsomverschuldigd want er is een BOB van huidige datum; dan kan niet volgehouden worden dat er met die nieuwe BOB binnen 2 weken is beslist op mijn igb die ik al anderhalf jaar geleden had ingediend.

Helaas zijn er in mijn geval dus 2 besluiten: 1 BOB en 1 dwangsombesluit.

Dus al met al vind ik het onbegrijpelijk om herziening van een dwangsombesluit te verwerpen met de mededeling: er is tijdig beslist.

Maar ik ben geen jurist, het is voor mij daarom moeilijk te begrijpen wat de wettelijke basis voor een dergelijk standpunt is.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Was die primaire beslissing binnen twee weken na de ingebrekestelling?

jobojobo
Nieuwkomer
 Bericht 

ja, inderdaad.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Geen dwangsom !!

jobojobo
Nieuwkomer
 Bericht 

:cry: helaas, dat begreep ik al. Maar wat daarvan de juridische onderbouwing is, dat is wat ik mis om het voor mij aanvaardbaar en begrijpelijk te maken.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Het dwangsombesluit is een opzichzelfstaand besluit en was op dat moment juist, er is binnen de twee weken na IGS besloten.

Met deze constructie - neem maar een flauwekul besluit en herstel dat later - konden BO-en de dwangsom voorkomen. Lastig te verkroppen, maar wel conform de wet. Nu die beslissing - op dat moment juist was - kun je het beroep niet mede betrekken op de dwangsom. Het dwangsombesluit is dus niet vernietigd.

Hoe het zich verhoud tot de algemene beginselen van behoorlijk bestuur is een ander verhaal ........

(Hoop dat het zo duidelijk is)

jobojobo
Nieuwkomer
 Bericht 

Aha....dat maakt het wat logischer. Bedankt!

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ]