» Juridisch » WOB helpdesk Reclamevrij? Log aub in, kost niets   

Pagina 1 van 1  [ 13 berichten ]
FrAgfo0d
Laat zich horen
 Bericht 

Ik heb een WOB verzoek gedaan omdat ik een boete kreeg voor te hard rijden. Het betrof een flitspaal bij een stoplicht.

De volgende stukken heb ik opgevraagd:
- Het CJIB zaakoverzicht;
- Een op ambtseed opgemaakt en op een proces-verbaal gelijkend document, waaruit ondubbelzinnig blijkt hoe de vermeende overtreding is waargenomen;
- Het brondocument;
- De video/foto (op originele grootte) van de genoemde overtreding, voorzien van datum en tijdstip;
- Het complete ijkrapport van de apparatuur waarmee de vermeende overtreding is geconstateerd, en dat op dat moment geldig was;
- De FIP meetlijst;

Dit verzoek is 13 juni bij ze binnen gekomen.

Voordat ik reactie had had de OvJ mijn beroep al ongegrond verklaard. De dag nadat ik de ongegrond verklaring ontving, ontving ik in mijn brievenbus:

- zaakoverzicht
- foto's

Met betrekking tot het PV verwezen ze mij naar het zaakoverzicht. Hierin staat een toelichting van de verbalisant.
Ook verwijzen ze mij naar de site van het CJIB, daar is echter niets meer dan alleen 2 foto's te vinden.

Voor het ijkrapport hebben ze onder artikel 2:3 van de Algemene wet bestuursrecht mijn verzoek doorgestuurd naar NMi Ceritn aangezien ze het rapport niet zelf in handen hebben. Inmiddels is het 20 juli en heb ik het ijkrapport nog niet ontvangen.

Verder geven ze aan dat de overige documenten niet bij het CJIB aanwezig zijn (frappant ik heb toch CVOM sectie WOB een brief gezonden?) en dat het ze ook niet verder bekend is of die informatie bij andere bestuursorganen aanwezig zijn en kunnen volgens hen (CJIB) dan ook niet toegestuurd worden.

Goed nu jullie alles weten ;)
Wat is mijn volgende stap? Ik ga er van uit dat ik ze nu in gebreke kan gaan stellen?
Ze hebben immers tijd genoeg gehad om op de proppen te komen met in ieder geval het ijkrapport.

Waar moet ik nu op letten?
Zal ik nog mopperen over andere documenten die ik niet ontvangen heb aangezien ze die niet lijken te hebben?

Alvast bedankt voor de hulp.

svdongen
Master
 Bericht 

Het NMI is een bestuursorgaan en de Wob is op haar van toepassing (zie ook deze discussie). Derhalve zou ik NMI een uitgebreide ingebrekestelling sturen met verwijzing naar de wet- en regelgeving en rechtspraak waaruit blijkt dat zij als BO en dus Wob-plichting aan te merken is.

Daarnaast bezwaar maken tegen de beslissing van het CJIB/CVOM dat niet is doorgestuurd naar de het metende BO (=politie) omdat het logisch is daar verder te zoeken als men het even niet meer weet en in de praktijk daar de documenten ook vaak te vinden zijn. Ook moet je bezwaar maken tegen de verwijzing naar de afgeschermde omgeving van de CJIB: Wob betekent openbaar, niet achter een wachtwoord.

FrAgfo0d
Laat zich horen
 Bericht 

Ik zal het NMi lastig gaan vallen ;)

Een FIP meetlijst is dat van toepassing op dit soort camera's? Overigens kan ik niet goed zien wat het type camera is op de foto's.

Ik kan me druk gaan maken dat ik dat niet heb gekregen, maar als het er niet is omdat het niet bestaat dan lijkt het mij terecht daar niet verder over te gaan bakkeleien.

svdongen
Master
 Bericht 

Nou je hebt nummers 2,5 en 6 nooit ontvangen dus is het interessant om bezwaar in te stellen en doorsturen naar de politie te bewerkstelligen. Ingevolge jurisprudentie van de afdeling kun je onderhavige allicht ook via de administratieve beroepsprocedure verkrijgen.

FrAgfo0d
Laat zich horen
 Bericht 

Is het ook verstandig nog een ingebreke stelling te sturen naar het CJIB/CVOM?
Het lijkt me dat ze zelf ook die documenten moeten hebben en ze in eerste instantie verantwoordelijk zijn dat het bij mij terecht komt?

svdongen
Master
 Bericht 

Je kunt het CJIB/de CVOM niet meer in gebreke stellen, omdat er naar ik het begrijp een beslissing is genomen.
Voor het NMI kan dit wel: zij hebben nog niet gereageerd.

Als je het dus niet eens bent met de beslissing (of deze onvolledig is), moet je bezwaar maken zoals ik zei.
Let er ook op dat je via een inzageverzoek onder de Wahv om het volledige procesdossier kunt vragen, waaronder [alle documenten die je ook bij Wob hebt gevraagd]. Als ze je het dan niet geven, kan dat ze fataal worden bij de rechter/het gerechtshof en tot vernietiging van de sanctie leiden.

FrAgfo0d
Laat zich horen
 Bericht 

Ok dus bezwaar maken tegen de beslissing en dan tegelijk onder Wahv alles opvragen?

svdongen
Master
 Bericht 

Exact! Je kunt dat formeel gezien het beste in twee separate brieven doen. Zorg dat je de verzending van die laatste brief aannemelijk kunt maken.

dikkydik
Master
 Bericht 
svdongen schreef:
Let er ook op dat je via een inzageverzoek onder de Wahv om het volledige procesdossier kunt vragen, waaronder [alle documenten die je ook bij Wob hebt gevraagd]. Als ze je het dan niet geven, kan dat ze fataal worden bij de rechter/het gerechtshof en tot vernietiging van de sanctie leiden.

Is het niet de standaard voor de CVOM om een dergelijk Wob verzoek aan te merken als verzoek om documenten in het kader van de Wahv-procedure?

TMFKAV
Master
 Bericht 
dikkydik schreef:
Is het niet de standaard voor de CVOM om een dergelijk Wob verzoek aan te merken als verzoek om documenten in het kader van de Wahv-procedure?

:kniktja:

FrAgfo0d
Laat zich horen
 Bericht 

Ok? Dus zinvol om nog een extra brief er aan te wagen?

FrAgfo0d
Laat zich horen
 Bericht 

Er lopen nu bij mij enkele dingen mis.

Ik heb het NMi in gebreke gesteld. Ze reageren binnen de tijd maar zeggen vervolgens dat ze niet hoeven te voldoen aan de WOB.

Mijn brief:
==========
In verband met een verkeersboete heb ik onder de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) een verzoek bij het Parket CVOM / CJIB een verzoek gedaan naar (onder andere) het ijkrapport van de apparatuur die gebruikt is. Op 22 juni ontving ik een schrijven van het CJIB waarbij ze het verzoek om een ijkrapport aan NMi Certin BV op 21 juni hebben doorgestuurd. Dit is conform artikel 2:3 Algemene Wet Bestuursrecht gedaan.

Inmiddels zijn we bijna een maand verder en heb ik van u nog steeds geen ijkrapport mogen ontvangen. Op deze wijze stel ik u dan ook in gebreke voor het niet tijdig, binnen de daarvoor gestelde termijnen van de Wet Openbaarheid van Bestuur, reageren.

Ik verzoek u dan alsnog om zo spoedig mogelijk het ijkrapport aan mij te sturen. Tevens wil ik u er met klem op wijzen dat u als bestuursorgaan aan te merken bent en zich alszodanig dient te houden aan de Wet Openbaarheid van Bestuur. Ik wijs u onder andere op een uitspraak van de rechtbank van Amsterdam van 25 augustus 2014: ECLI:NL:RBAMS:2014:5415 evenals een uitspraak op 17 september 2014 ECLI:NL:RVS:2014:3379
==========

De brief terug:

==========
Uw brief van 20 juli inzake een ingebrekesteling betreffende het verzoek op grond van de Wet openbaarheid bestuur (WOB) inzake uw kenmerk XXXX XXXX XXXX XXXX is door mij in goede orde ontvangen. Hierbij reageer ik binnen twee weken en dus tijdig op uw ingebrekestelling.

NMi Certin B.V. is geen bestuursorgaan voor wat betreft het onderzoeken van de door politie gebruikte meetmiddelen om snelheidsovertredingen vast te stellen en het te dier zake afgeven van een verklaring van onderzoek (NMi verklaring). Hierdoor hebben geen publiekrechtelijke verplichting om gehoor te geven aan uw verzoek. NMi Vertin B.V. voert haar werkzaamheden in deze als technisch deskundig en onafhankelijk instituut uit.

Bovenstaande overweging wordt bevestigd door de uitspraak van de rechtbank Den Haag in haar uitspraak van 6 november 2014 (ECLI:NL:RBFHA:2014:13679). Aangezien NMi Certin B.V. voor wat betreft het onderzoeken van door de politie gebruikte meetmiddelen geen bestuursorgaan is in de zin van de Algemene wet bestuursrecht, is de Wob niet op haar van toepassing. Om deze reden wijs ik uw verzoek om informatie op gron van deze wet af.

ik vertrouw er op u hiermee voldoende te hebben geinformeerd
==========

Het lijkt me duidelijk. De OvJ en het CJIB moeten gewoon zorgen dat ze de rapporten niet zelf in bezit hebben dan kunnen ze altijd hier achter schuilen... compleet bizar...

Graag jullie hulp. Ik heb niet de energie om dit allemaal appart aan te vechten en dat is duidelijk waar de overheid op aan lijkt te sturen.

Tot op heden is er nog geen ijkrapport opgedoken.

Punt 2 zal ik in een apart bericht afhandelen, ik moet eerst zien dat ik niet ergens een fout heb gemaakt.

FrAgfo0d
Laat zich horen
 Bericht 

even gekeken maar het lijkt er op dat ik niet het juiste postbusnummer heb opgeschreven, na ruim een week krijg ik het poststuk terug van de post. Valt hier nog wat aan te doen?

Pagina 1 van 1 [ 13 berichten ]