» Juridisch » WOB helpdesk Reclamevrij? Log aub in, kost niets   

Pagina 1 van 1  [ 5 berichten ]
tamso1968
Pro
 Bericht 

Ik had een wobverzoek ingediend bij een adviescommissie.Mijn wobverzoek was inzage te krijgen in alle raadsverslagen vanaf 2015 tot ca augustus 2015.
En uiteraard ook hun advies.
Ik krijg dan alleen de verslagen te zien,zonder het advies.
Ik dien een bezwaarschrift in bij het adviescommissie,en voldoe aan alle eisen om een bezwaarschrift in te dienen.
In dat bezwaarschrift vermeld ik dat er gegevens ontbreken,die ik wil inzien.

Ik krijg daarop en brief dat deze gegevens niet openbaar zijn en dat zij deze adviezen niet bewaren.
En dat ik het juiste bestuursorgaan zelf moet aanschrijven,wat ik wilde inzien.Achteraf merkte ik op dat ze het wobverzoek hadden moeten doorzenden naar het college van burgemeester en wethouders die deze adviezen wel; heeft.

Ik ben daarop in beroep gegaan.
Die lui bij de rechtbank zijn een stel prutsers.Ze verwisselen een ander beroepschrift met dit beroep en de rechtbank oordeelde dat een adviescommissie niet bevoegd was om een besluit te nemen.
Daarop in verzet gegaan en op 3 mei is er uitspraak geweest.
Beroep gegrond,omdat een adviescommissie wel bevoegd was om een besluit te nemen.Maar het beroep zelf was niet ontvankelijk,omdat er op 23 september 2015 een besluit was genomen.
Ik had namelijk ook een bezwaarschrift ingediend,naar aanleiding van die reactie op het bezwaarschrift,waarop het adviescommissie besloot die gevens niet openbaar te maken en dat ik opnieuw een wobverzoek moest indienen bij het juiste bestuursorgaan.

Van dat bezwaarschrift kreeg ik wel een ontvangstbevesting dat ze uiterlijk 16 februari 2016 een beslissing zouden nemen.
En nog een brief dat ik de gronden moest aanvoeren,waarom ik in bezwaar was gegaan.
En het besluit zou worden opgeschort tot 8 oktober 2015.
Maar op 23 september 2015 word het bezwaar niet ontvankelijk verklaard.

De rechtbank vond dat dit een beslissing was.Terwijl dat termijn om het bezwaar aan te vullen niet eens is afgewacht.

Mijn vraag is of een adviescommissie wel die bevoegdheid heeft om zonder tussenkomst van het college een bezwaarschrift niet ontvankelijk te verklaren.
Ze brengen immers alleen advies uit aan het college,die daarop een besluit moet nemen op het bezwaarschrift.En die bepaalt uiteindelijk of een bezwaarschrift gegrond,niet gegrond is,of ontvankelijk,of niet ontvankelijk.

En is het weigeren van een wobverzoek geen beslissing.
Als ik op 18 augustus 2015 een bezwaarschrift indien,dat er stukken ontbreken en op 25 augustus 2015 krijg ik een bericht dat deze niet openbaar gemaakt hoeven te worden,een besluit is.

De rechtbank is, met verwijzing naar de uitspraak van de ABRS (ECLI:NL:RVS:2002:AE8289), van oordeel dat de mededeling van verweerder dat hij niet in het bezit is van de gevraagde documenten is aan te merken als een besluit in de zin van artikel 1:3, eerste lid, van de Awb.

ArneL
Pro
 Bericht 

De bezwaaradviescommissie is een bestuursorgaan dat zelf een besluit op een Wob-verzoek kan nemen (ABRvS 19 maart 2003, ECLI:NL:RVS:2003:AF6023). Als het Wob-verzoek echter niet aan de commissie was gericht en de bevoegdheid niet op juiste wijze is gemandateerd aan de commissie door het bestuursorgaan waaran het verzoek was gericht, is het besluit uiteraard onbevoegdelijk genomen.

tamso1968
Pro
 Bericht 

ArneL.

Bedankt voor je antwoord.
Dat had ik tot zover nog wel begrepen,dat ze uiteindelijk zelf een besluit mogen nemen.
In dit geval gaat het om een bezwaarschrift tegen hun,en zij dan ineens zelf gaan besluiten,terwijl juist de adviescommissie is bedoeld als een onafhankelijke organisatie.
zeggggggg maaaaarrrrrrrrr de slager die zijn eigen vlees keurt.

Ik heb nog een ander vraagje.
De rechtbank stelt in het vonnis dat er was beslist op 23 september 2015.
Dat besluit was zelf te vroeg genomen.
Op 26 augustus 2015 heb ik nogmaals een bezwaarschrift ingediend,zonder een reden.Je kon niet eens opmaken uit die brief dat het een bezwaarschrift was.
Geen reden erin vermeld.Zelfs het kenmerk van het bezwaarschrift had te maken met een ander bezwaarschrift.
Het besluit wat was genomen op een bezwaarschrift,ging om een andere bezwaarschrift,met een ander kenmerk
Daarop krijg ik een ontvangstbevestiging dat ze het bezwaarschrift hadden ontvangen,en nog een brief waarin ik aanvullende gronden moet toevoegen.Het termijn word opgeschort tot 6 oktober 2015.Terwijl het bestuursorgaan besluit dat het bezwaar niet ontvankelijk is,en dat besluit genomen is op 23 september 2015.

Gaat de rechtbank niet mank hierop.

tamso1968
Pro
 Bericht 

Ps

Die link van jouw heb ik ook gebruikt in mijn verzetschrift.Aan de hand van die uitspraak het verzet gegrond was.

tamso1968
Pro
 Bericht 

ArneL

Die zaak ga ik winnen.

https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/ ... y_only=&q=

De kernpunt was of een mededeling over een bezwaarschrift gezien moest worden,als een besluit op een bezwaar.
Pas op 25 mei 2016 daar iets over is gezegd door de raad van state,en het blijkt dat mijn beroep wat is ingediend gegrond is geweest.

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ]