» Juridisch » WOB helpdesk   

Pagina 1 van 1  [ 7 berichten ]
AbdeGoede
Eendagsvlieg
 Bericht 

Ik kreeg onlangs na een WOB verzoek een aantal stukken teruggestuurd van de politie.
Hierin werd nadrukkelijk het volgende vermeld in de brief: "De Politie beschikt niet over documenten betreffende de akte van beëdiging van de verbalisant met dienstnummer XXX. Deze is niet aanwezig in het personeelsdossier. Ik kan u de gevraagde informatie derhalve niet doen toekomen.

In de akte van wijziging uit 2005 (aanstelling was van 1994) staat wel in dat hij een eed heeft afgelegd.
Het betreft hier een brigadier in vaste dienst.

Wat kan ik hier op zich mee, als het document schijnbaar niet bestaat ?
Moet ik nogmaals naar iemand een briefje sturen of is het zinvoller om dit bij de kantonrechter naar voren te brengen (daar moet ik toch binnenkort al naar toe).

TMFKAV
Master
 Bericht 
Ik zou zeggen, zoek eens op op "behoren te berusten" en "vergaarplicht".

AbdeGoede
Eendagsvlieg
 Bericht 

Helder, ze horen dit te verstrekken, maar ze hebben het dus niet. ze kunnen de wob verzoek ook niet doorsturen naar een ander, want een andere instantie heeft het dus ook niet.
Zij hadden het moeten hebben, of ik moet hun nogmaals nadrukkelijk gaan verzoeken om mij het te sturen.
maar anders lijkt het me einde WOB, en ga ik dus verder met de strafrechtzaak.

Ik kwam verder het volgende tegen op deze site:

Citaat:
R.o. 6 Naar het oordeel van het Hof ligt het op de weg van de officier van justitie, bij wie het Wob-verzoek door belanghebbende is ingediend, om onder omstandigheden als deze te beschikken over de documenten die van belang zijn voor de beoordeling van de juistheid van de opgelegde boete, deze te vergaren en desgevraagd ter beschikking te stellen aan een belanghebbende.

Kan ik nu iets van niet-ontvankelijkheid verzoeken ?
Ik kan immers nu niet toetsen of de verbalisant daadwerkelijk beëdigd was om mij te mogen aanhouden en te beboeten.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Mbt. het Wob-verzoek kun je in bezwaar gaan. Ze hadden een kopie van die akte desnoods bij de verbalisant op moeten vragen (inspanningsverplichting).

fl
Master
 Bericht 

AbdeGoede schreef:
In de akte van wijziging uit 2005 (aanstelling was van 1994) staat wel in dat hij een eed heeft afgelegd.
Het betreft hier een brigadier in vaste dienst.

Wat is hier niet goed aan?

AbdeGoede
Eendagsvlieg
 Bericht 

Ik kwam een vergelijkbare zaak tegen in hoger beroep, waarbij er namelijk ook geen akte v. beëdiging (AvB) was, maar persoon hoefde nl geen eed af te leggen, maar alleen de belofte. Ging om een boa.
in mijn situatie zou deze agent wel moeten beschikken over een AvB.
Ik vraag me af of het in mijn voor- of nadeel is dat er geen AvB is van de betreffende agent.

TMFKAV
Master
 Bericht 
AbdeGoede schreef:
maar persoon hoefde nl geen eed af te leggen, maar alleen de belofte

Het afleggen van de eed staat juridisch gelijk met de belofte of de verklaring.

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ]