» Juridisch » WOB helpdesk   

Postingstijd interval gedetecteerd van 164.3 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 1  [ 8 berichten ]
brunis
Eendagsvlieg
 Bericht 

Dag mede forum leden,

Helaas is tijdens een decibel meting van mijn uitlaat gebleken dat deze teveel geluid produceert (maar liefst 101 decibel).
Omdat het decibel zo hoog heb ik het vermoeden dat de meting niet geheel op juiste wijze is verricht.

Om twee voorbeelden te geven ik heb begrepen dat er binnen een straal van 3 meter rondom het voertuig er geen zaken of personen zich mogen bevinden, ik stond binnen een straal van 3 meter tijdens het meten achter mijn auto foto's te maken (foto's uiteraard aanwezig). Ook heb ik begrepen dat er drie maal een meting uitgevoerd moet worden, bij mij slechts twee maal (of dit qua procedure nog aan te vechten valt weet ik niet).

Verder heb ik geen bon of andere gegevens meegekregen van de desbetreffende ambtenaren, mede omdat ik een WOK melding heb op mijn auto. Dus ook geen uitdraaien van de metingen zelf.

Nu wil ik graag een WOB aanvraag indienen om zo alle gegevens van de metingen op te vragen, nu weet ik alleen niet precies waar ik allemaal naar moet vragen. De vraag aan jullie is dan ook of er mensen zijn die hetzelfde hebben gedaan en wat er allemaal opgevraagd moet worden om een goed bezwaarschrift te schrijven.

Ik denk dat ik de volgende zaken moet opvragen: het ijk/calibratie rapport van de apparatuur en de papieren van de ambtenaar die de meting heeft uitgevoerd (om te zien of deze bevoegd is om het te mogen doen).

Graag hoor ik van jullie wat nog meer belangrijke zaken zijn om op te vragen.

Groet,
Brunis

Kenji
Master
 Bericht 
101 dB is inderdaad wel een beetje erg veel.
Wat mag je auto standaard produceren?
Heb je een standaard uitlaat?
brunis schreef:
foto's uiteraard aanwezig

Laat maar 's zien.

brunis
Eendagsvlieg
 Bericht 

Geachte leden op het forum,

Ik heb eindelijk na 7 maanden mijn strafbeschikking binnengekregen van een (volgens de politie gemeten) geluid overtreding.
Nu wil ik hier bezwaar tegen aantekenen omdat ik het niet eens ben met de juistheid van de meeting. Om meer informatie op te vragen in het belang van mijn bezwaar wil ik een WOB verzoek indienen bij de politie in mijn regio. Nu heb ik hier (gelukkig) nog geen ervaring mee en wil dat dit dus 100% goed gaat en ik niet onnodige fouten maak. Nu ben ik opzoek naar meer informatie om dit op de juiste manier te bewerkstelligen.

Wat moet ik beschrijven in mijn bezwaarschrift richting de OVJ?

Is dat ik het niet eens ben met de strafbeschikking omdat ik van mening ben dat de meeting niet op de juiste wijze is uitgevoerd en deze niet geldig is (lijkt mij niet handig omdat ik dan al bezwaar aan teken) en ik dit d.m.v. een WOB deze gegevens ga opvragen?

Of geef ik aan dat een WOB verzoek heb gedaan bij de regionale politie en ik deze zal gebruiken voor mijn bezwaarschift en verzoek tot uitstel?

En/of wellicht andere zaken die ik moet aangeven?

Zoals eerder vermeld dit is mijn eerste keer en ik wil dat het goed gaat zonder onnodige fouten van mijn kant.

Graag zie ik jullie reacties met informatie en tips tegemoet.

Groet,
Brunis

TMFKAV
Master
 Bericht 
Over wat voor geluid gaat het?

brunis
Eendagsvlieg
 Bericht 

Decibel meeting uitlaat (auto)

TMFKAV
Master
 Bericht 
+4 Db ?

Hoe vastgesteld?

Uwe Alzaligheid
Master
 Bericht 
Bij een Strafbeschikking is het niet mogelijk bezwaar te maken. Er zijn maar twee mogelijkheden:

-1. Je gaat binnen veertien dagen schriftelijk 'in verzet'. Dat doe je middels een verzetschrift. Daarbij laat je het weten dat je het niet eens bent met de strafbeschikking en dat je de zaak aan de rechter wenst voor te leggen. Een voorbeeld van een verzetschrift vind je hier: klik.

-2. Je gaat niet binnen veertien dagen schriftelijk 'in verzet'. In dat geval is de Strafbeschikking onherroepelijk geworden en rest er nog slechts 'betalen'.

Je hoeft in je verzetschrift niet aan te geven waarom je het niet met de Strafbeschikking eens bent.

Zodra je jouw verzetschrift verstuurd hebt kun je desgewenst alsnog een WOB-verzoek doen bij de opsporingsinstantie om aanvullende informatie, die jij nuttig vindt, boven tafel te krijgen. Deze aanvullende informatie kun jij dan gebruiken om de rechter te overtuigen van de onjuistheid van de Strafbeschikking.

brunis
Eendagsvlieg
 Bericht 

Beste leden,
Zoals ik al eerder een keer heb aangegeven ben ik vorig jaar onderworpen aan een decibel test door de politie.
Ik ben tegen mijn strafbeschikking in verzet gegaan en heb tot op heden nog geen uitnodiging gehad om op zitting te komen.
Dit stelt mij natuurlijk ruim in de gelegenheid om mijn verweer goed voor te bereiden.

De volgende stappen heb ik ondernomen.
allereerst mijn verzet kenbaar gemaakt d.m.v. een aangetekende brief.
Verzoek bij de Ovj gedaan om mij het dossier te overhandigen.
WOB verzoek bij desbetreffende politiekorps.

Na de bestudering van het dossier vallen een aantal zaken op.
Er zijn twee verbalisanten bezig geweest met het uitvoeren van de db test, waarvan één in de auto plaats nam en de andere o.a. de machine bediende, de infrarood meter en later ook (omdat ze het toerental niet konden vinden of dergelijke) de machine aansloot op de motor (kabel om de ontsteking kabel van cilinder 1 doen). Nu blijkt uit het dossier dat één van de verbalisanten beschikte over de juiste certificaten om metingen uit te mogen voeren en de ander niet. Nu ben ik erachter gekomen dat de verbalisant die alleen in mijn auto heeft gezeten en gas heeft gegeven de persoon is die de juiste certificaten heeft, maar de persoon die de machine etc bedient niet. In hoeverre mag de tweede persoon nu aan de machine zitten, hij heeft immers de certificaten niet (ik heb foto's gemaakt waar dit ook te zien is) en levert dit dan ook automatisch een ongeldige meeting op?

In het dossier staan ook twee foto's die zijn genomen van de bon die uit de meet machine zijn gekomen op deze bon staat een tijdstip dat NIET correspondeert met het tijdstip van de overtreding/waarneming, het tijds verschil is meer dan 2 uur en 45 minuten. De afwijking zit niet in het horloge of computer van oom agent, maar op de db meet machine. Mag deze uitdraai nog worden gebruikt als bewijslast in het dossier?

En als laatste wat ik mis (niet wetende of dit erin hoort) is het feit dat ik een paar minuten eerder ben staande gehouden door twee verbalisanten in een opvallende politie auto op een andere plek dan waar de test is uitgevoerd om daar ook dezelfde test te doen zonder db meter en daar de opmerking kreeg dat het geluid niet hard klonk en er niks aan de hand was, maar ik wel mee moest omdat ze bezig waren met testen (mijn rijbewijs werd toen gevorderd). had dit erin moeten staan en is de opmerking van de verbalisant nog te gebruiken ter verdediging?

Graag jullie reactie!

Groet,
Brunis

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Als je nou nog een keer een nieuw onderwerp aanmaakt in plaats van reageert dan stuur ik een naheffing van 160,87 Euro + administratiekosten. Te betalen binnen vier weken.

TMFKAV
Master
 Bericht 
brunis schreef:
nu weet ik alleen niet precies waar ik allemaal naar moet vragen.

Wat je al aangeeft en het PV van de (vermeende) overtreding.

Raaf
Master
 Bericht 
Begin eens met antwoorden op de vraag van Kenji van een jaar geleden.

Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ]