» Juridisch » WOB helpdesk   

Postingstijd interval gedetecteerd van 189.5 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 1  [ 4 berichten ]
RobinNL
Respect
 Bericht 

Ik heb een WOB-verzoek gestuurd naar mijn gemeente, ik weet alleen niet hoeveel pagina's het document gaat tellen. Indien mogelijk wil ik de documenten digitaal ontvangen, iig niet te veel betalen voor de leges.. Zijn ze verplicht om mij vooraf te informeren hoeveel zij gaan rekenen? Ik heb deze regel in de brief gezet:

"Mocht u leges in rekening brengen verzoek ik u om mij vooraf schriftelijk te informeren."

pevo
Master
 Bericht 
Mijn ervaring, ik een redelijke gelijke zin weleens in een verzoek staan, is dat men je eerst op de hoogte stelt of en hoeveel leges er in rekening zullen worden gebracht voor de behandeling van het verzoek.

ruitenheer
Master
 Bericht 

Nee, de gemeente is niet verplicht je te informeren dat ze kosten in rekening gaan brengen en hoeveel. Je kunt eventueel een maximumbedrag aangeven.

svdongen
Master
 Bericht 

Dit is een interessante vraag. Omdat dit gedeelte van de website ook als archief wordt gebruikt en Q&A, is het belangrijk om wat kader te geven aan de laatste opmerking van Ruitenheer.
Citaat:
Het verdient aanbeveling om bij het Wob-verzoek duidelijk te zijn over de bereidheid om leges te vergoeden, zo benadrukt ook de rechtbank Gelderland (ECLI:NL:RBGEL:2014:2801). Als het bestuursorgaan dan toch overgaat tot het heffen van leges, komt dat voor rekening en risico van dat bestuursorgaan. Kritischer in dit verband is de rechtbank Limburg (ECLI:NL:RBLIM:2014:5187).
lees ik in een publicatie elders (Voorbach, Leges en de Wob). Beide uitspraken hebben geen navolging gekend.

Als je in je verzoek vraagt om verzending per e-mail en aangeeft van tevoren te willen worden geïnformeerd over eventuele kosten, dan zit je redelijk veilig. Immers, het besluit tot openbaarmaking (rechtshandeling) staat los van de wijze van openbaarmaking (feitelijke handeling). In beginsel moet het worden verstrekt in de vorm die jij aangeeft (art. 7 Wob). Als de gemeente een andere wijze kiest, handelt zij onrechtmatig en komt schade als gevolg daarvan voor haar rekening, in mijn optiek. Bovendien valt nog op te merken dat leges alleen mogen worden geheven voor kosten die in individueel belang worden gemaakt (daar vallen naspeuringskosten dus niet onder: het zoeken van documenten bijv.). De kostprijs van een e-mail lijkt mij verwaarloosbaar en dus kan in redelijkheid niet aan leges worden toegekomen.

Pagina 1 van 1 [ 4 berichten ]