» Juridisch » WOB helpdesk   

Pagina 61 van 61  [ 3003 berichten ]
Hideyoshi
Master
 Bericht 
Je hebt een pm.

Bounty
Master
 Bericht 

Zal niet een al te dure les voor ze worden. Slechts circa 10 dagen dwangsom bij beslissen einde datum van hun verdaging, maar ze gaan er natuurlijk vanuit dat mijn ingebrekestelling van 26-10 te vroeg is gedaan omdat ze op tijd verdaging hebben gedaan.

WJM
Master
 Bericht 

Gendrikje schreef:

Citaat:

Reikwijdte van de dwangsomregeling en de regeling van direct beroep De dwangsomregeling in de Awb is alleen van toepassing op het niet tijdig geven van een beschikking op aanvraag (artikel 4:17, eerste lid, Awb). De regeling in de Awb die het direct beroep mogelijk maakt, is niet alleen van toepassing op beschikkingen op aanvraag, maar geldt ook voor de volgende besluiten: • Besluiten op aanvraag om een bestemmingsplan vast te stellen. • Ambtshalve te nemen besluiten waarvoor in de wet een termijn is bepaald waarbinnen deze besluiten moeten zijn genomen (ABRvS van 4 mei 2010, zaaknummer 201001808/1/R3). Zo is de beroepsregeling van toepassing op het niet tijdig nemen van een besluit door de raad over het vaststellen van een bestemmingsplan, nadat het ontwerpbestemmingsplan ter inzage heeft gelegen.

hierover was toch jurisprudentie dat het niet kon?

Ik vrees dat je je hier laat verwarren door dwangsom versus direkt beroep....;))
(dat laatste blijft een verbetering, vroeger moest je ook daarvoor eerst in bezwaar (geen besluit = fictieve afwijzing), pas daarna kon je in beroep bij de bestuursrechter)

Anderzijds is dit mogelijk wel de eerste keer dat dit item 'ambtshalve' bij naam genoemd wordt, in een *toelichting*....
(al is dit dan weer geen officieel overheidsdocument, maar een (extern/onafhankelijk?) onderzoek)
(context bestemmingsplan is ook wel aardig, maar niet echt een frequente casus, vermoed ik, itt wat wij bij het OM dagelijks aantreffen)

Pagina 61 van 61 [ 3003 berichten ]