» Juridisch » WOB helpdesk   

Pagina 1 van 1  [ 1 bericht ]
RobinNL
Respect
 Bericht 

Korte samenvatting: ik heb aangifte gedaan tegen iemand, het misdrijf betreft een klachtdelict. De verbalisant die de aangifte heeft opgenomen is vergeten om tevens een klacht te laten opstellen door een hulpofficier van justitie. Het opnemen van deze klacht naast de aangifte is een voorwaarde om het OM te vragen om tot strafvervolging over te gaan.

Ik heb twee weken later alsnog deze klacht laten opnemen door een hulpofficier van justitie. Omdat ik in de media heb vernomen dat zo nu en dan HovJ's niet bevoegd zijn, en op die manier de zaak verknallen, wil ik zeker weten dat deze specifieke HovJ wél bevoegd is.

Kort gezegd moet een hulpofficier van justitie in een bepaalde salarisschaal vallen en er moeten documenten zijn waar zijn bevoegd- en bekwaamheid uit blijkt, deze documenten zijn een bepaalde termijn geldig.

Ik heb een brief gestuurd waarin ik vroeg om:
- Alle besluiten tot aanstelling en/of bevordering;
- Alle documenten waaruit blijkt onder welke salarisschaal inspecteur <achternaam>valt;
- Alle documenten waaruit zijn bekwaam- en bevoegdheid blijkt om op te treden als
hulpofficier van justitie.

Deze brief stuurde ik zonder verdere motivatie, maar met voor- en achternaam en dienstnummer van de inspecteur.

Gisteren ontving ik een brief waarin staat dat dit verzoek is afgewezen omdat openbaarmaking de persoonlijke levenssfeer van de HovJ beïnvloedt. Qua looninformatie lijkt me dat nog wel een plausibel standpunt van de politie, echter heb ik deze documenten nodig om zijn bevoegdheid als HovJ te toetsen.

Ik ben van plan om tegen dit besluit in bezwaar te gaan maar ik weet nog niet zeker welke argumenten ik zal gebruiken en of ik wel of geen kopie PV van de aangifte bijvoeg om mijn motivatie te onderbouwen. Heeft iemand hier tips of ervaringen?

Pagina 1 van 1 [ 1 bericht ]