» Juridisch » WOB helpdesk   

Postingstijd interval gedetecteerd van 37.8 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 2  [ 71 berichten ]
Terencew47
Respect
 Bericht 
Goedemiddag allemaal,

Ik kreeg een belletje van mijn ouders dat er op hun kenteken een naheffingsaanslag is uitgeschreven voor de parkeerbelasting in de Gemeente Amstelveen. Die dag heb ik inderdaad hun auto gehad. Echter wil ik in bezwaar tegen de naheffingsaanslag (die vanuit Cannock Chase is verstuurd).

De korte reden: ik stond stil op een parkeerplaats, zat in de auto met draaiende motor, zag 2 parkeercontroleurs komen naar de parkeerplaats, zwaaide vriendelijk, kreeg een knikje van de desbetreffende parkeercontroleurs en liepen door. Cannock Chase stelt in de brief dat ik een bonnetje onder de ruit heb gekregen, maar de beste heren liepen direct door, knikte en zeiden niets.

Ik heb niet geparkeerd, geen parkeerbelasting verschuldigd, niets onder de ruit gehad, er is niets gezegd en ik ben mij van geen kwaad bewust.

Vragen:
- Kan ik direct in bezwaar of moet er een machtiging bijzitten van de kentekenhouder (in dit geval mijn vader)? Ik woon niet op hetzelfde adres, wel dezelfde plaats.

- Kan ik zelf een WOB verzoek instellen of moet er een machtiging bijzitten van de kentekenhouder?

- WOB indienen bij de gemeente oftewel College van B&W en dus niet Cannock Chase?

- Is het handig om in het bezwaarschrift het WOB verzoek te doen alle documenten (bron, aktes, proces-verbaal, foto) op te vragen of juist los bezwaarschrift en los WOB verzoek?

Alvast bedankt!

Groet,
Terence

ArneL
Pro
 Bericht 

Wegens art. 26a AWR staat voor jou het rechtsmiddel bezwaar niet open.

Terencew47
Respect
 Bericht 
Ik voldoe het bedrag, dan ben ik toch de belanghebbende?

pevo
Master
 Bericht 
Machtiging van je vader voor het bezwaar en het Wob verzoek en je kan in de pen klimmen :thumb:

bert65
Master
 Bericht 
Kan je de brief (geanonimiseerd ) hier plaatsen? Ik ben benieuwd naar de tekst. Tegenwoordig krijg je niet vaak meer een bon onder je ruitenwisser...
Nog wel een opmerking: stil staan (ook al draait de motor) op een parkeerplek is gewoon parkeren...

pevo
Master
 Bericht 
bert65 schreef:
Kan je de brief (geanonimiseerd ) hier plaatsen? Ik ben benieuwd naar de tekst. Tegenwoordig krijg je niet vaak meer een bon onder je ruitenwisser...

Het lezen wil maar niet lukken he ? :huh:

Terencew47 schreef:
Cannock Chase stelt in de brief dat ik een bonnetje onder de ruit heb gekregen, maar de beste heren liepen direct door, knikte en zeiden niets.

Terencew47
Respect
 Bericht 
Dank voor de reacties, zal de brief scannen, anonimiseren en plaatsen.

Bezwaar en Wob in een of apart?

Terencew47
Respect
 Bericht 
Afbeelding

Afbeelding

Viper®
Master
 Bericht 

De grote vraag is natuurlijk, weet deed jij met draaiende motor op een parkeerplaats. In principe is stilstaan namelijk gewoon parkeren.

Kwam je toevallig net aan en wilde je daarna direct een parkeerbonntje halen ?

Of stond je toevallig stil om iets op te zoeken of andere zaken te regelen. Dat kun je beter niet op een parkeerplaats doen (parkeren). Beter is om dat op de rijbaan te doen :lol:

bert65
Master
 Bericht 
pevo schreef:
Het lezen wil maar niet lukken he ? :huh:

Begrijpend lezen is blijkbaar ook niet jouw sterkste kant. Ik zal het voor jou dan maar even verduidelijken: TS kreeg geen naheffingsaanslag onder de ruitenwisser omdat je dat in meer plaatsen niet meer krijgt. Het is dus niet raar dat hij alleen langslopende parkeerwachters zag.

ArneL
Pro
 Bericht 

Terencew47 schreef:
Dat jij de aanslag hebt voldaan maakt niet dat jij bezwaar er tegen kan maken. Op grond van art. 26a AWR kan in een geval als dit slechts diegene aan wie de aanslag is opgelegd dat.

Lastminuteguy
Master
 Bericht 
TS had toch gewoon pech met zijn auto? Die kon niet meer verder rijden vanwege een lekke band, daarom stond hij daar te wachten op de ANWB. De motor draaide, omdat TS het koud had en de verwarming wilde gebruiken. Autopech valt niet onder parkeren O:)

K1200GT
Die hard
 Bericht 
Lastminuteguy schreef:
daarom stond hij daar te wachten op de ANWB
een vriend

ANWB bezoek is minder makkelijk aan te tonen...

dikkydik
Master
 Bericht 
Lastminuteguy schreef:
Autopech valt niet onder parkeren O:)

Klopt, maar zou jij het parkeerkaartje, dat je in je binnenzak had zitten, bewaren als je niet kon vermoeden dat er een bon was uitgeschreven?

Terencew47
Respect
 Bericht 
ArneL schreef:
Terencew47 schreef:
Dat jij de aanslag hebt voldaan maakt niet dat jij bezwaar er tegen kan maken. Op grond van art. 26a AWR kan in een geval als dit slechts diegene aan wie de aanslag is opgelegd dat.

Ik heb er eens even wat dingen op nageslagen en ik denk dat ik toch in bezwaar kan gaan en wel om de volgende redenen.

Artikel 26a

1. In afwijking van artikel 8:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan het beroep slechts worden ingesteld door:
a. de belanghebbende aan wie de belastingaanslag is opgelegd;
b. de belanghebbende die de belasting op aangifte heeft voldaan of afgedragen of van wie de belasting is ingehouden, of
c. degene tot wie de voor bezwaar vatbare beschikking zich richt.

Het is dus en a, en b en c. Mijn vader valt onder a, ik val onder b. Zelfde situatie als waar de WG een naheffingsaanslag krijgt en WN in bezwaar wil gaan omdat het bijvoorbeeld moet betalen. Zelfde situatie waarin sub b betaald, maar sub A in bezwaar wil gaan.

Ik heb uiteraard nog even de Gemeente gebeld en ik mocht gewoon in bezwaar. Ik ga vanavond de laatste hand eraan leggen en zal de brief even hier posten.

Vraag: Inhoudelijke gronden bezwaar nog even achterwege laten en eerst informatie opvragen in het bezwaar?

Lastminuteguy
Master
 Bericht 
dikkydik schreef:
Klopt, maar zou jij het parkeerkaartje, dat je in je binnenzak had zitten, bewaren als je niet kon vermoeden dat er een bon was uitgeschreven?

Nee, maar vrees dat ze daar geen genoegen mee nemen, hoe goed jouw punt ook is.

ruitenheer
Master
 Bericht 

Terencew47 schreef:
b. de belanghebbende die de belasting op aangifte heeft voldaan of afgedragen of van wie de belasting is ingehouden, of

Is hier sprake van een belasting die op aangifte wordt voldaan of afgedragen? De parkeerbelasting zelf is dat wel, de naheffingsaanslag niet.

ArneL
Pro
 Bericht 

Het is mogelijk dat er ernaast zit omdat de parkeerbelasting een afwijkende regeling bevat. Op grond van art. 234 lid 2 Gemw kan onder 'voldoening op aangifte' naar mijn mening niet betaling van de naheffingsaanslag worden verstaan. Ook ben je geen mede-belastingplichtige omdat jij zelf aangeeft dat er van parkeren geen sprake was (art. 225 lid 3 Gemw). Waar dit systeem echter nogal afwijkt van de algemene regeling is art. 225 lid 4 Gemw, dat bezwaar en beroep openstelt voor diegene die betaalt. Het is natuurlijk wel veel eenvoudiger om een bezwaarschrift namens die persoon aan wie de aanslag is opgelegd in te dienen, zeker gezien de gevolgen voor de invordering ed. die je op je neemt als belastingplichtige.

Terencew47
Respect
 Bericht 
Brief af, akkoord wat jullie betreft? Tips?

Ik doe dus zowel bezwaar als WOB in een brief. Ook goed?

Citaat:
NAW
KENTEKEN
NAHEFFINGSAANSLAGNUMMER

DATUM
Beste Gemeente Amstelveen, Team Belastingen,

Tot mijn grote verbazing ontving ik ***** 2015 via mijn vader, *****, het bericht dat er een naheffingsaanslag was binnengekomen voor het kenteken *****. Ik heb die dag inderdaad de auto van mijn vader geleend met zijn toestemming. Ik kan mij die dag nog goed herinneren. Ik ben op de bewuste dag inderdaad in het centrum van Amstelveen geweest. Ik heb achter de HEMA mijn auto stilgezet, om te wachten op mijn vriendin ***** om samen naar Utrecht te rijden. Vanwege mijn gescheurde enkelbanden ben ik in de auto blijven zitten en heb ik de auto met draaiende motor laten staan.

Ik weet nog dat de 2 controleurs via de McDonalds richting de HEMA liepen. Ik was de eerste auto in het rijtje en zag ze aankomen lopen. Ze zagen mij zitten, gaven een knikje met hun hoofd en liepen daarna door naar de rest van de auto’s. Ze hebben mij niet aangesproken noch hebben ze iets gezegd over of er wel of geen parkeerbelasting is voldaan, gekeken op mijn dashboard of een handeling verricht bij mijn auto. Ze zijn direct doorgelopen nadat zij constateerden dat ik nog in de auto zat.

Ik heb dan ook géén naheffingsaanslag ontvangen van uw controleurs, zoals u stelt in uw brief met het duplicaat van de naheffingsaanslag.

Hierbij verzoek ik u mij ingevolge de Wet Openbaarheid van Bestuur artikel 3, 6 en artikel 7 lid 1a en lid 2, toe te sturen: de volgende documenten die betrekking hebben op naheffingsaanslag ***** die klaarblijkelijk op kenteken ***** is uitgeschreven. Ik wil graag alle informatie verkrijgen van u, om mij zo goed mogelijk te verweren tegen het duplicaat van de naheffingsaanslag die is ontvangen.

- De akte van aanstelling van de desbetreffende parkeercontroleurs.
- De geldige akte van beëdiging van de dienstdoende parkeercontroleurs.
- Het brondocument.
- Een op ambtseed opgemaakt en op een proces-verbaal gelijkend document, waaruit ondubbelzinnig blijkt hoe de vermeende overtreding is waargenomen.
- De foto op originele grootte van de genoemde overtreding, voorzien van datum en tijdstip.

Ik ontvang deze informatie graag zo spoedig mogelijk om de gronden van dit bezwaar met de verkregen documenten uit dit verzoek op grond van de Wet Openbaarheid van Bestuur aan te vullen.

Van uw collega ***** van de Gemeente Amstelveen kreeg ik op ***** omstreeks ***** uur te horen dat ik zelf ik bezwaar kon gaan tegen deze onterechte naheffingsaanslag. Mocht u om wat voor reden twijfelen of ik gerechtigd ben om in bezwaar te gaan, dan treft u in de bijlage een volmacht aan van de kentekenhouder, mijn vader. Indien noodzakelijk kunt u dit bezwaar en verzoek zien als een bezwaar en verzoek namens hem.

Mochten er op dit moment nog vragen zijn, dan beantwoord ik deze graag.

Met vriendelijke groet,

riedje
Weet de weg
 Bericht 
Terencew47 schreef:
Ik ben op de bewuste dag inderdaad in het centrum van Amstelveen geweest. Ik heb achter de HEMA mijn auto stilgezet, om te wachten op mijn vriendin ***** om samen naar Utrecht te rijden. Vanwege mijn gescheurde enkelbanden ben ik in de auto blijven zitten en heb ik de auto met draaiende motor laten staan.

Hiermee betwist je niet dat je niet geparkeerd stond, je bevestigt het zelfs. Heb je misschien wat meer informatie over hoe lang je stilstond? Alleen als je daar heel kort stond om iemand (onmiddellijk) in of uit te laten stappen is het geen parkeren. Zo maar eens een voorbeeld: ECLI:NL:GHSHE:2010:BO1880

Terencew47
Respect
 Bericht 
Ik kan ook eerst summier bezwaarschrift te doen met alleen *niet mee eens* en *ik heb de stukken nodig*.

Op de rijbaan was het verboden om stil te staan, dus in een parkeervak gedoken. Ik zal er nog een stukje over de redelijkheid en billijkheid ingooien. Ik heb daar kort stilgestaan, informatie op mijn laptop opgezocht over de route en m'n vriendin is ingestapt.

Pita
Master
 Bericht 

Hooguit worden de parkeerwachters gehoord en die verklaren dan, dat ze niemand hebben zien in- of uitstappen, bezwaar ongegrond.

Doei

Terencew47
Respect
 Bericht 
Ik vind het toch echt onredelijk dat ze niet even kloppen op het raam. Moet dat? Nee. Was het gewenst in deze situatie? Ik denk van wel.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Terencew47 schreef:
Ik heb daar kort stilgestaan,

Nee je hebt geparkeerd

Terencew47
Respect
 Bericht 
Wachtende op het instappen van mijn vriendin. Tja...we gaan het zien ;)

bert65
Master
 Bericht 
Terencew47 schreef:
Wachtende op het instappen van mijn vriendin. Tja...we gaan het zien ;)

Dat is dus parkeren. Alles wat langer duurt dan het DIRECT in- of uitladen cq in- of uitstappen van passagiers heet parkeren.
Misschien ben je wel het parkeervak ingereden om een bijzondere manoeuvre uit te gaan voeren maar iedere keer kwam er verkeer aan...

Terencew47
Respect
 Bericht 
Ik snap jullie hints en zal kijken.

Eerst summier bezwaar + opvragen gegevens WOB of direct vol erin + WOB?

ArneL
Pro
 Bericht 

Ik zou namens de persoon aan wie de aanslag is opgelegd bezwaar maken en zelf in een separate brief een WOB-verzoek doen. M.i. bevat de huidige brief geen WOB-verzoek (ABRvS 4 december 2013, nr. 201209596/1/A3; ABRvS 16 oktober 2013, nr. 201209925/1/A3; ABRvS 11 september 2013, nr. 201207315/1/A3; ABRvS 3 juli 2013, nr. 201207489/1/T1/A3 etc.). Als je dat van plan bent (natuurlijk), is het zinvol bij het WOB-verzoek te vermelden dat je alle openbaar gemaakte informatie ook online zult zetten.

TMFKAV
Master
 Bericht 
Geen belang stellen bij het Wob-verzoek !! Zeker geen persoonlijk belang ........ :wink:

gurb
Master
 Bericht 
Terencew47 schreef:
Ik ben op de bewuste dag inderdaad in het centrum van Amstelveen geweest. Ik heb achter de HEMA mijn auto stilgezet, om te wachten op mijn vriendin ***** om samen naar Utrecht te rijden.
Ik ben die bewuste dag inderdaad in Amstelveen geweest om mijn vriendin na afloop van een afspraak op te halen. Om mijn vriendin direct te kunnen laten instappen heb ik mijn auto achter de HEMA stilgezet. Vanwege mijn gescheurde enkelbanden ben ik in de auto - met draaiende motor - blijven zitten tot mijn vriendin er aan zou komen. Zij kwam binnen enkele minuten aanlopen.

Citaat:
Ik weet nog dat de 2 controleurs via de McDonalds richting de HEMA liepen. Ik was de eerste auto in het rijtje en zag ze aankomen lopen. Ze zagen mij zitten, gaven een knikje met hun hoofd en liepen daarna door naar de rest van de auto’s. Ze hebben mij niet aangesproken noch hebben ze iets gezegd over of er wel of geen parkeerbelasting is voldaan, gekeken op mijn dashboard of een handeling verricht bij mijn auto. Ze zijn direct doorgelopen nadat zij constateerden dat ik nog in de auto zat.

Ik weet nog dat de 2 controleurs via de McDonalds richting de HEMA liepen. Ik was de eerste auto in het rijtje en zag ze aankomen lopen. Ze zagen mij zitten, gaven mij een knikje met hun hoofd en liepen daarna door naar de rest van de auto’s. Ze hebben mij niet aangesproken of enige kennisgeving aan mij gedaan. Ze zijn direct doorgelopen nadat zij waarnamen dat ik nog in de auto zat.

Terencew47
Respect
 Bericht 
Veel dank voor alle tips. Zal deze vanavond verwerken. Had het nog niet op de post gedaan! :)

K1200GT
Die hard
 Bericht 
gurb schreef:
Om mijn vriendin direct te kunnen laten instappen heb ik mijn auto achter de HEMA stilgezet. Vanwege mijn gescheurde enkelbanden ben ik in de auto - met draaiende motor - blijven zitten tot mijn vriendin er aan zou komen. Zij kwam binnen enkele minuten aanlopen.

Dit zou zo de definitie van parkeren kunnen zijn...

Terencew47
Respect
 Bericht 
Stukken ingeleverd, we gaan het zien!

Terencew47
Respect
 Bericht 
(Nog) geen reactie ontvangen op bezwaar en wob-verzoek. Morgen gaat IGS eruit voor wob. Nog bijzondere dingen waar ik op moet letten?

TMFKAV
Master
 Bericht 
Dat de IGS voldoet aan de eisen die daaraan gesteld worden :wink:

Terencew47
Respect
 Bericht 
Heb even lopen speuren, maar staat er hier ergens een stukje tekst daarover? :)

TMFKAV
Master
 Bericht 
Jurisprudentie:

Citaat:
Van een ingebrekestelling als bedoeld in artikel 4:17, derde lid, van de Awb is sprake als duidelijk is dat de belanghebbende het bestuursorgaan maant om alsnog een bepaald besluit te nemen. Daarvan is sprake indien voldoende duidelijk is op welke aanvraag het geschrift betrekking heeft, dat belanghebbende zich op het standpunt stelt dat het bestuursorgaan niet tijdig op de aanvraag heeft beslist en dat belanghebbende erop aandringt dat een zodanige beslissing alsnog wordt genomen (vgl. Raad van State, 24 december 2014, 201402074/1/A3, gepubliceerd op rechtspraak.nl ECLI:NL:RVS:2014:4682).

TMFKAV
Master
 Bericht 
Citaat:
Bij schrijven van [datum] verzocht ik u op grond van de Wob mij van informatie te voorzien betreffende [invullen] Tot op heden is uw beslissing niet ontvangen en de termijn die hiervoor staat is verstreken. Onder verwijzing naar art. 4:17 van de Awb wordt verzocht uw beslissing zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen twee weken na heden, bekend te maken.

Zoiets :wink:

Terencew47
Respect
 Bericht 
Top! Zoiets verwerkt ;)

Ik maak m ook direct voor het bezwaarschrift, niets gehad. Kan die dinsdag worden ingeleverd.

Terencew47
Respect
 Bericht 
Gisteren brief ontvangen van dat 'op basis van het aangevoerde argument wordt eenmalig coulance verleend en de boete verminderd tot 0'. Dat is fijn en netjes!

Walker
Master
 Bericht 
:thumb: gefeliciteerd!

dikkydik
Master
 Bericht 
Terencew47 schreef:
Gisteren brief ontvangen van dat 'op basis van het aangevoerde argument wordt eenmalig coulance verleend en de boete verminderd tot 0'. Dat is fijn en netjes!

Sweet! :thumb:
Maar waar ik naar benieuwd ben, is welke argumenten je uiteindelijk aangedragen hebt.

gurb
Master
 Bericht 
Gefeliciteerd!
Deel je nog een kopietje van je brief met ons? (ter lering en vermaak)

Terencew47
Respect
 Bericht 
Ik ben na ontvangst van de brief (die bij mijn vader is binnengekomen) op vakantie gegaan. Zal volgende week even mijn brief en brief van gemeente erop gooien :)

Terencew47
Respect
 Bericht 
Komt ie hoor. Eindelijk reactie op m'n Wob-verzoek (en mogelijk ingebrekestelling):

"Uw e-mail met een Wob-verzoek is ontvangen. Wegens personele omstandigheden zijn wij nu pas in de gelegenheid om op uw e-mail te reageren. Op de website van de gemeente Amstelveen staat de procedure m.b.t. een Wob-verzoek vermeld. Uw Wob-verzoek wordt niet in behandeling genomen (voor nadere informatie raadpleeg de website en de informatie hieronder).

Informatie is kopie van de website van de gemeente Amstelveen, waar onder andere instaat dat per email is uitgesloten. Uiteraard heb ik het niet per email verstuurd en aan de balie van het gemeentehuis afgegeven. Is dit gewoon een afwijzing? Is het een idee om kort terug te sturen dat het per post is verzonden, of moet ik gewoon tegen deze beslissing in bezwaar?

TMFKAV
Master
 Bericht 
Laat eerst die dwangsom maar even naar de max gaan ........

Terencew47
Respect
 Bericht 
Dwangsom gaat nog steeds naar de max? Of kan ik verwachten dat er over een paar dagen een officiële afwijzing in de brievenbus ligt?

Terencew47
Respect
 Bericht 
Alvast de brief op bezwaar. Verzonden aan mijn vader c.q. postadres kentekenhouder. Plaats zo nog even de brief, staat op andere laptop. Iemand nog idee over de Wob? Ik heb geen brief verder gehad.

Afbeelding

TMFKAV
Master
 Bericht 
Terencew47 schreef:
Is het een idee om kort terug te sturen dat het per post is verzonden, of moet ik gewoon tegen deze beslissing in bezwaar?

Ik zou na 6 weken (-1 dag) een briefje sturen (afgeven :wink: ), dat ze ten onrechte stellen dat het Wob-verzoek per e-mail is ingediend en dat ze het verzoek onterecht niet hebben behandeld. Dan verwijzen naar de Igs en verzoeken de dwangsom vast te stellen. Uiteraard nadat je ze vriendelijk doch dringend hebt verzocht op het Wob-verzoek te beslissen.

Wacht dan maar even af wat er gaat gebeuren. Een beslissing op een Wob-verzoek is een afwijzing of toewijzing, buiten behandeling stellen is m.i. geen besluit en de dwangsom wordt niet gestuit.

dikkydik
Master
 Bericht 
TMFKAV schreef:
Ik zou na 6 weken (-1 dag) een briefje sturen (afgeven :wink: ), dat ze ten onrechte stellen dat het Wob-verzoek per e-mail is ingediend en dat ze het verzoek onterecht niet hebben behandeld. Dan verwijzen naar de Igs en verzoeken de dwangsom vast te stellen. Uiteraard nadat je ze vriendelijk doch dringend hebt verzocht op het Wob-verzoek te beslissen.

Hoe wil je met deze handelswijze een rechter overtuigen dat het je toch echt om de informatie te doen was en niet om de poen?

Pagina 1 van 2 [ 71 berichten ]