» Juridisch » WOB helpdesk   

Postingstijd interval gedetecteerd van 58.6 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 1  [ 3 berichten ]
RobinNL
Respect
 Bericht 

Een ongebruikelijk WOB-verzoek maar ik hoop dat iemand hier de kennis heeft om mij op weg te helpen.

Een paar maanden terug is een buitenlandse vriend van mij in elkaar geslagen door een asielzoeker. De politie kwam ter plaatste, heeft wat opgeschreven en is weer vertrokken. Ik ben samen met die vriend naar het politiebureau gegaan om aangifte te doen van mishandeling, omdat hij weer thuis is heeft hij mij gemachtigd om de aangifte af te handelen. De politie heeft mij een brief gestuurd met de mededeling dat het OM niet zal vervolgen omdat er 'te weinig aanwijzingen zijn om een onderzoek te starten'.

De politieagent vertelde ons op het bureau dat er een naam van de dader/verdachte in de mutatie stond aangezien agenten ter plaatse dingen hebben opgeschreven. Die vriend van mij is niet blij met de uitkomst en ik overweeg om via een artikel 12-procedure de OvJ alsnog tot vervolging over te laten gaan. Voordat ik hier energie in steek heeft het zin om te kijken of de verdachte uberhaupt nog in Nederland verblijft. De politie zal uiteraard de naam niet aan mij doorgeven, maar heeft het zin om een WOB-verzoek naar de politie te sturen met als doel de documenten van een eventuele goedkeuring of afwijzing van een asielaanvraag van 'de verdachte'?

Plague
Die hard
 Bericht 

Ik ben niet thuis in het vreemdelingenrecht, laat ik dat vooropstellen. Maar ik verwacht dat je d.m.v. een WOB geen informatie kan krijgen over een individueel geval. Ik vermoed dat privacy daarin een beperkende factor zal zijn. Maak maakt het eigenlijk uit? Ik zou gewoon die artikel 12 procedure starten. Als later blijkt dat de verdachte niet langer in NL verblijft dan is het aan het OM om te beslissen of ze alsnog tot vervolging overgaan.

svdongen
Master
 Bericht 

Je kunt hier een beroep doen op de Wet politiegegevens maar als je een afspraak maakt met het OM en zegt en art 12 Sv procedure te willen starten krijg je mss ook wel inzicht.

Pagina 1 van 1 [ 3 berichten ]